• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Om jag minns rätt så var det ingenting med klockan som stack ut. Allt var en grå massa liksom.
Idag hade jag nog tilltalats av just detta. Flyger under radarn men vid en närmare titt så är den fullsmetad med frän teknik!
Vet inte riktigt vilken Sinn som har ett mindre mått men ändå kul teknik? 556 är ju en fantastisk klocka med 200m, 38,5mm diam och ett stenhårt case. Men den har ju inte så jättemycket teknik om det är det du är ute efter?
Ezm13 är ju annars ett roligt val. Men då är det ju en dykare iofs...
Sinn har många roliga klockor men en tuff 36 mm Explorer-utmanare har de inte fått till. Än!

Intressant. Det är lite i det valet jag är. UTCn har ju en färgklick och en intensivare svart tavla som i mitt tycke kanske gör den lite mer profilerad eller vad man ska säga, även om jag tkr den fortfarande känns ganska diskret undantaget storleken. Diapal känns mer lågprofilerad och classy med mindre färg, mer grått och samtidigt satineringen och länken som ökar klassigheten. Lutar som sagt åt den senare, då jag tror jag uppskattar det mest, men är inte säker än. Anledningen till att jag i grunden kollar på dessa är som sagt att få en riktig kvalitetsklocka som ändå kan användas som en ren beater i princip. Jag har en förkärlek till saker som tål vad jag än tar med dem på, där man inte behöver fundera...

EZM 13 är ju cool, men känns som att avsaknaden av tegimentering är en deal breaker. Det är ju den bl.a. som gör att man slipper fundera så mkt! Eller? Jag fattar inte varför inte alla EZM är tegimenterade?! Sen tkr jag kanske att de inte är lika snygga... 757 är så clean i tavla etc, EZM känns plåttrigare... Plus att jag gillar svärdsvisarna Shit, man kan prata länge om det här...

Intressant. Det är lite i det valet jag är. UTCn har ju en färgklick och en intensivare svart tavla som i mitt tycke kanske gör den lite mer profilerad eller vad man ska säga, även om jag tkr den fortfarande känns ganska diskret undantaget storleken. Diapal känns mer lågprofilerad och classy med mindre färg, mer grått och samtidigt satineringen och länken som ökar klassigheten. Lutar som sagt åt den senare, då jag tror jag uppskattar det mest, men är inte säker än. Anledningen till att jag i grunden kollar på dessa är som sagt att få en riktig kvalitetsklocka som ändå kan användas som en ren beater i princip. Jag har en förkärlek till saker som tål vad jag än tar med dem på, där man inte behöver fundera...

EZM 13 är ju cool, men känns som att avsaknaden av tegimentering är en deal breaker. Det är ju den bl.a. som gör att man slipper fundera så mkt! Eller? Jag fattar inte varför inte alla EZM är tegimenterade?! Sen tkr jag kanske att de inte är lika snygga... 757 är så clean i tavla etc, EZM känns plåttrigare... Plus att jag gillar svärdsvisarna Shit, man kan prata länge om det här...
Till många modeller kan man ju välja till tegimentering. Det går säkert till ezm13 också. :)
Jag håller med om att utc:n kanske är en snyggare klocka. Billigare än Diapalen är den också. Minns inte priset på utc men Diapalen kostar €3690 vilket är ”mucho dineros” även för en Tekniktät Sinn.
Tröttnar man så får nog vara beredd på att förlora en del på affären.

Till många modeller kan man ju välja till tegimentering. Det går säkert till ezm13 också. :)
Jag håller med om att utc:n kanske är en snyggare klocka. Billigare än Diapalen är den också. Minns inte priset på utc men Diapalen kostar €3690 vilket är ”mucho dineros” även för en Tekniktät Sinn.
Är det så? Intressant... Det hjälper dock inte riktigt upp de utseendemässiga fördelarna hos 757an. Ska ta en funderare!

757UTC vs 757 diapal skiljer uppemot 5k. Så absolut, det är en slant! Nu är förhoppningen inte att tröttna men...

Hej!
757 Diapal med den feta tegimenterade länken är bland det trevligaste som Sinn har släppt.
Men när jag testade den på Mini Basel så var inte känslan helt hundra trots allt.
DSCN0472.jpg

Jag snöade istället in på den skithäftiga UX:en som jag köpte och sålde lika snabbt.
Nu när jag ser bilden på 757:an så blir man ju sugen igen. :hungry:
Men jag ska gå för lite mindre klockor. 36 mm är i min värld ofta sportigare och trevligare än oversized Panerai-stukade Dieselmaskiner. ;)
Vad var det som gjorde att du inte klickade med Ux:n?

Är det så? Intressant... Det hjälper dock inte riktigt upp de utseendemässiga fördelarna hos 757an. Ska ta en funderare!

757UTC vs 757 diapal skiljer uppemot 5k. Så absolut, det är en slant! Nu är förhoppningen inte att tröttna men...
Hmm... för 5k skulle jag nog välja Diapalen iaf. Det är ändå rätt speciell teknik och i rätt sällskap (ej släktmiddagar) så är det en riktig icebreaker.
Vad var det som gjorde att du inte klickade med Ux:n?
Jag hade ju min U1a samtidigt. De delar boett och på håll är de ganska lika. U1 är oslagbar och DEN Sinn man ska äga någongång så då fick Uxen flytta på sig även om det är en sjukt frän klocka med vattentäthet till 5000 meter osv...

Diapal ska ju ha en längre serviceintervall även om jag inte har sett några exakta tider på det. Kanske något som @ERIKSON URHANDEL har koll på?

Diapal ska ju ha en längre serviceintervall även om jag inte har sett några exakta tider på det. Kanske något som @ERIKSON URHANDEL har koll på?

Har mailat med dem och fått beskedet att serviceintervallen är "något längre, men marginellt". Så det blir kanske inte avgörande. Det visuella får nog i slutänden döma... Båda har ju i mitt tycke grym spec.

Jag ska ta foton imorgon på min U1 som ”bara” har det vanliga ubåtstålet och inte är tegimenterad. Den är 6år gammal och har varit med på det mesta, men det är nog inte ett märke på boetten som jag minns.

Här är alltså en 6år gammal U1, otegimenterad, som är med på allt. Tejpar aldrig bandhorn när jag byter länk/gummi/läder och är inget fan av finlir, så boetten har fått uppleva fullkontakt med bandverktyg mer än än gång.

IMG_20181030_095945.jpg
IMG_20181030_095919.jpg
IMG_20181030_100058.jpg
IMG_20181030_100039.jpg
IMG_20181030_100023.jpg
IMG_20181030_100008.jpg
IMG_20181030_100303.jpg
IMG_20181030_100222.jpg
Tack, det ser ju grymt ut och U1 är ALLTID en schysst klocka :) Men... Läser man på Sinns sajt står ju specifikt att den är gjord av ubåtsstål, medan exvis EZM13 bara står att den är av rostfritt stål. Vet du/någon annan om det är ubåtsstål i samtliga, eller om det är en annan stålkvalitet i EZM-serien?

Stort tack för bilderna iaf. De såg övertygande ut!

Tack, det ser ju grymt ut och U1 är ALLTID en schysst klocka :) Men... Läser man på Sinns sajt står ju specifikt att den är gjord av ubåtsstål, medan exvis EZM13 bara står att den är av rostfritt stål. Vet du/någon annan om det är ubåtsstål i samtliga, eller om det är en annan stålkvalitet i EZM-serien?

Stort tack för bilderna iaf. De såg övertygande ut!

Jag tror att det är vanligt stål då Sinn beskriver det som en Special feature.

Screenshot_20181030_102048.jpg

Här är en 4år gammal Ezm3 med vanligt stål.

IMG_20181030_103320.jpg

IMG_20181030_103304.jpg

IMG_20181030_103232.jpg

IMG_20181030_103215.jpg

IMG_20181030_103200.jpg

IMG_20181030_103058.jpg

IMG_20181030_103247.jpg

Är det samma material i UX?

Yes sir :)

Bilagor

• IMG_20181030_103247.jpg
    IMG_20181030_103247.jpg
    80.3 KB · Visningar: 1
Hmmm. Detta hände med tim och minutvisaren...

Någon som varit med om liknande problematik?

Bilagor

• 209EEFF8-7922-4428-9212-9038F5482DAC.jpeg
    209EEFF8-7922-4428-9212-9038F5482DAC.jpeg
    100.6 KB · Visningar: 2
Tillbaka
Topp