• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Det på @Nissenutz bild är mitt MN-band som jag tror är originalet. Skickade med det när vi bytlånade klockor för att jag inte fattade hur det skulle monteras och ville se hur det såg ut på klockan :D
Hehe, inte så lätt alltid. :D Konstruktionen på ditt MN-band är det som sägs vara originalet. Jag tycker att det sitter sämre och är svårare att justera än Erikas och som @1965ek nämnde så bygger det mer på höjden. Fördelen med originalbandet är att det är 21mm vilket är svårt att hitta annars och sen är ju original alltid original. :rolleyes:

Fast det är ett undantag DeLuxe och låter nästan konstigt snabbt. Var det verkligen en fullservice? Bara att kontrollera gång och gångreserv tar ju åtskilliga dagar :) Tyvärr är väntetiden i månader hos så gott som samtliga märken oavsett om det är service eller garantiåtgärd.

Det var fullservice med byte av en del delar, men får erkänna att det var en quartz. Tänkte inte på att gångtest och sånt tillkommer. Ledtiden jag fick var 4-6 veckor och det är väl där nånstans gränsen för rimlighet ligger. Kanske behövs det fler urmakare (generellt)?

Men ett MN strap ska inte användas som ett nato som på bilden. Åtminstone inte det Erikas som jag har. Grejen förutom flex, är att det bara bygger en bandtjocklek på höjden.

Nu kanske jag dumförklarar mig själv, men monteras detta strap pss som vilket band som helst, alltså genom att lossa/sätta tillbaka stiften? Inte som ett nato alltså. Eller?

Edit: ditt band är ju inte sammanfogat pss som det som @Nissenutz band. Så de bjuder olika möjligheter tycks det.
Och MN bandet har allt lagts ned mer arbete på utan tvekan.

Jag har ett likadant som @Nissenutz och det är inte samma hårdvara som Erikas. Det går inte att montera/använda det så som du har gjort på din bild.

Det på @Nissenutz bild är mitt MN-band som jag tror är originalet. Skickade med det när vi bytlånade klockor för att jag inte fattade hur det skulle monteras och ville se hur det såg ut på klockan :D
Många citat här.

Det bandet på bilden är mitt @Clark Kent ;) Det du har hade fast söm i änden. Det som jag har är öppet i änden (gjort för fasta bandstift).

Det band jag har är det som är originalet. Råbarkat, inga fancy stämplar eller speciellt bekvämt överlag.

Erikas må heta original men det är ju en reproduktion. Ser dock jäkligt fint ut :)

Många citat här.

Det bandet på bilden är mitt @Clark Kent ;) Det du har hade fast söm i änden. Det som jag har är öppet i änden (gjort för fasta bandstift).

Det band jag har är det som är originalet. Råbarkat, inga fancy stämplar eller speciellt bekvämt överlag.

Erikas må heta original men det är ju en reproduktion. Ser dock jäkligt fint ut :)

Aha, där ser man...bra koll man har :) Men jag tror inte att mitt band är från Erika, om jag inte mins helt fel fick jag det av @chrisse som en bonus när jag köpte armband som hans dotter tillverkade.

Jag har bara servat UX. Men det kostade bara ca 2000 sek plus frakten. Fanns inte med i din prislista men jag tror ändå att listan kan stämma.
Upplevde det som prisvärt för UX:en. I det fallet ska dessutom klockan rengöras invändigt för att få väck oljan som fyller boetten. Och så byter de ut fjädrar etc till vridringen om det behövs. Det ingår i servicen. Inga tillkommande kostnader. Som det borde vara för jämnan, kan man tycka.

Servade du för att batteriet började bli trött eller var det något annat som föranledde service? Hur länge väntade du innan det blev dags, 5 år?

Har en vän samt en bekant som båda äger Sinn 556. Båda har också haft liknande problem med sina klockor och fått lämna in dem på service. Kärvat när klockan ska vridas upp. Är det någon här inne som upplevt liknande problem?

Servade du för att batteriet började bli trött eller var det något annat som föranledde service? Hur länge väntade du innan det blev dags, 5 år?
Köpte en begagnad, tror den var från 2009. När jag fick hem den så hyste jag starka misstankar om att den var utan olja, men den funkade bra.
Men jag ville ha den kollad så jag skickade ner den ändå. Det visade sig att den var utan olja. Den måste ha servats av nån icke auktoriserad.
Sen fick jag hem den o allt var frid o fröjd. Tills det blev kallt och den bubblade sig. Ner igen för åtgärd. Fixad. Hem igen och använd ett tag till. Tills den blev kall igen. Ny bubbla. Då fick jag en flång ny i ersättning. Ingen kostnad alls för mig.
Den funkade ett tag. Tills den blev kall. Bubbla. Va faaaaan.

Sen blev det en U2 istället :pompus:

Batteriet ska hålla 7 år.

Köpte en begagnad, tror den var från 2009. När jag fick hem den så hyste jag starka misstankar om att den var utan olja, men den funkade bra.
Men jag ville ha den kollad så jag skickade ner den ändå. Det visade sig att den var utan olja. Den måste ha servats av nån icke auktoriserad.
Sen fick jag hem den o allt var frid o fröjd. Tills det blev kallt och den bubblade sig. Ner igen för åtgärd. Fixad. Hem igen och använd ett tag till. Tills den blev kall igen. Ny bubbla. Då fick jag en flång ny i ersättning. Ingen kostnad alls för mig.
Den funkade ett tag. Tills den blev kall. Bubbla. Va faaaaan.

Sen blev det en U2 istället :pompus:

Batteriet ska hålla 7 år.

Tack för infon! Alltid tråkigt med massa garantiärenden etc men Sinn verkar skött det väldigt bra då, kundservice-mässigt iaf? Även om uret strulade. Köpte min fräsch hos Eriksons i Juni i år, ska bli spännande som sagt och se hur länge batteriet står sig :)

Hur trivs du med U2 jämfört med UX?

Tack för infon! Alltid tråkigt med massa garantiärenden etc men Sinn verkar skött det väldigt bra då, kundservice-mässigt iaf? Även om uret strulade. Köpte min fräsch hos Eriksons i Juni i år, ska bli spännande som sagt och se hur länge batteriet står sig :)

Hur trivs du med U2 jämfört med UX?
Ja min uppfattning om Sinns kundservice är A. Jag var så nöjd att jag skickade ner en orkidée till Sandra, som tyvärr har bytt tjänst nu. Hon hanterade mitt ärende förstklassigt.
Men jag ledsnade efter allt strul. Synd då jag fortfarande saknar klockan.
U2:an är inte heller dum. Valde den som ersättare eftersom den är så lik. Men finge jag välja så hade jag hellre haft utan GMT. Hade varit cleanare så. Eller iaf kanske grå skala ist f röd.
Och så saknar jag läsbarheten från UX:en. Men i gengäld får man ett riktigt schysst safirglas på U2:an.
20180404_195002.jpg
20180329_144648.jpg

Några bilder från i vintras...

Kul att hon gillade 556:n. Vad har hon burit tidigare?

Hon bär normalt inte klocka men har fått upp ett litet intresse pga. mig sedan vi träffades på några år sedan.
Inte tillräckligt stort för att lägga pengar på det själv men hon har inget emot att låna 556:an av mig, vilket jag inte har något emot.

556:an har hon verkligen uttryckt att hon är vansinnigt förtjust i designen på.
Minimalismen tilltalar henne (och mig) verkligen.

Sinn 104A på läder. Köp till ett mesh så blir det bra.
Ja just precis! Det håller jag helt med om så på tal om det.... Det måste väl finnas någon här som är flipparsugen? Vi verkar ju stå på kö här för att få köpa ju! Jag är på iaf! Gärna en så ny som möjligt o gärna på läder eller fine länk!! (Måste vara Arabic dock...)

Ja just precis! Det håller jag helt med om så på tal om det.... Det måste väl finnas någon här som är flipparsugen? Vi verkar ju stå på kö här för att få köpa ju! Jag är på iaf! Gärna en så ny som möjligt o gärna på läder eller fine länk!! (Måste vara Arabic dock...)
Tror tyvärr att det bara är du och jag som har förstått storheten i den arabiska 104:an.
Det blir nog till att köpa nytt hos Eriksons. :)
Om jag köper så blir det med läder och så kommer jag komplettera med ett bra mesh.

Ja du verkar iofs ha rätt i det... Helt OK att köpa nytt också iom att man kan köpa läder först o komplettera med länk senare utan att bli helt rånad.... :)

Men hon är kvar på Sinn? Det var ett bra tag sedan jag hördes med henne.
Ja det tror jag iaf. Men hon hade fått nog av teknisk kundsupport. Det var mycket klagomål om deras långa väntetider och det lät som att det tröttade ut henne. Istället skulle hon gå över till teknisk säljsidan vill jag minnas. Sen kanske mer har hänt men så lät det tidigare i år iaf.

Såg väldigt spännande ut! :)
Man vill ju ha det där lite grova meshet. Tror det kan bli kanon!
Jag köpte det för PO:n. Så det ska vara rätt biffigt tänker jag. Velade fram och tillbaka om det skulle vara polerat eller inte. Eftersom jag är rädd om mina klockor så tänkte jag, -äh va tusan, mer bling åt folket! Så på med solbrillorna sen när det visas upp :cool:
Eftersom det är 20mm brett så hoppas jag att det ska funka till Sinnarna med. Kanske att luggarna är korta men det återstår att se.
Funkar det så räknar jag kallt med att det blir gööörbra. :smug:

Tillbaka
Topp