• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Fick tyvärr skicka in min 556i på garantiärende. 10-12v innan jag får en uppskattning om ev. fel och tidsplan för åtgärd och leverans...
Som OWG måste jag ju nästan köpa något under tiden... :/ Tips? :cigar:

Sinn 256, perfekt storlek, bekväm länk och framförallt en jävligt snygg klocka. Nästa plan är att beställa några band till den här skönheten.

IMG_20181102_224637.jpg

Den nya blå 104 verkar riktigt lovande också :) lite väl lik 556 kanske, risk att man glömmer att den är på spa.

Tråkigt med garanti :( Jag måste verkligen slå ett slag igen för den nya grå. Den var så pass bra men ändå diskret att det inte finns en chans att man kommer att tröttna, och det gråa mockaliknande bandet var som att ha en varm kram runt handleden.

Sinn 256, perfekt storlek, bekväm länk och framförallt en jävligt snygg klocka. Nästa plan är att beställa några band till den här skönheten.

IMG_20181102_224637.jpg

Förbannat snygg klocka :) Jag hade tänkt att beställa det svarta MN-bandet, Black Ops, men det blev aldrig av. Tror att det skulle vara riktigt snyggt till. Är 21mm men skulle tro att det passar.

https://erikasoriginals.com/mn-straps/blackops.php

Hade också en tanke att man skulle trycka 256 på bandet, men det blir kanske lite väl mycket :)

Skärmavbild 2018-11-02 kl. 22.55.54.png

Förbannat snygg klocka :) Jag hade tänkt att beställa det svarta MN-bandet, Black Ops, men det blev aldrig av. Tror att det skulle vara riktigt snyggt till. Är 21mm men skulle tro att det passar.

https://erikasoriginals.com/mn-straps/blackops.php

Hade också en tanke att man skulle trycka 256 på bandet, men det blir kanske lite väl mycket :)

Skärmavbild 2018-11-02 kl. 22.55.54.png

Det kan faktiskt vara riktigt snyggt med MN-band. Tänkte annars lite sportiga läderband och canvas.

Tråkigt med garanti :( Jag måste verkligen slå ett slag igen för den nya grå. Den var så pass bra men ändå diskret att det inte finns en chans att man kommer att tröttna, och det gråa mockaliknande bandet var som att ha en varm kram runt handleden.
Är det alcantara-bandet du menar? Ser ut som mocka men är tåligare.
Kan nog passa bra även på en 556 :)

Vi får hjälpas åt att hålla isär begreppen.
AR är ingen kapsel. Det är gasen som klockan är fylld med. Öppnar du den utan tillgång till rätt miljö att fylla den i kommer den att vara fylld med luft istället efter att den satts ihop.
Kapseln (oftast) på sidan däremot, är det koppar i. Den har inte samma funktion som argongasen.

Man behöver inte ha ny kapsel för service. Är den inte mörkblå funkar den även om icke-Sinn servar.
Men om icke-Sinn servar AR klocka så är den funktionen sannolikt väck efter det.
Kapseln är blågel eller något snarlikt som vanligtvis används i exsickatorer. Den tar inte upp luft utan fukt från luften och blir allt blåare ju mer fukt den absorberar. Servar man klockan hos en vanlig urmakare kommer den antagligen bli mättad när klockan öppnas i luft och alltså sluta vara verksam men klockan borde ändå fungera. Argongasens syfte är primärt att vara en inert och fuktfri ersättning för den luft som annars funnits i klockan.

Kapseln är blågel eller något snarlikt som vanligtvis används i exsickatorer. Den tar inte upp luft utan fukt från luften och blir allt blåare ju mer fukt den absorberar. Servar man klockan hos en vanlig urmakare kommer den antagligen bli mättad när klockan öppnas i luft och alltså sluta vara verksam men klockan borde ändå fungera. Argongasens syfte är primärt att vara en inert och fuktfri ersättning för den luft som annars funnits i klockan.

Ja, klockan fungerar både utan kapsel och gas men jag kan inte riktigt se varför man skulle vilja avstå från de två elementen. Dessutom så dödar man andrahandsvärdet vid en sådan service så det är att binda ris för egen rygg.

Sinn har ju dessutom rätt så humana servicepriser så inte ens säkert att man kan hitta en uris som kan matcha priset.

Skärmavbild 2018-11-02 kl. 23.55.30.png

Ja, klockan fungerar både utan kapsel och gas men jag kan inte riktigt se varför man skulle vilja avstå från de två elementen. Dessutom så dödar man andrahandsvärdet vid en sådan service så det är att binda ris för egen rygg.

Sinn har ju dessutom rätt så humana servicepriser så inte ens säkert att man kan hitta en uris som kan matcha priset.

235 euro är faktiskt rätt billigt även om frakt tillkommer. Oavsett andrahandsvärde då eftersom jag inte säljer mina klockor.

235 euro är faktiskt rätt billigt även om frakt tillkommer. Oavsett andrahandsvärde då eftersom jag inte säljer mina klockor.

Jag är helt med på att andrahandsvärde inte är viktigt när det är klockor som man aldrig ska sälja. Det jag kan tycka är att om man nu väljer en Ezm3 så tänker jag att det delvis beror på de tekniska lösningarna och att man av den anledningen hellre skickar klockan till Sinn än sin lokala urmakare. Nu är det ju som sagt prisvärt med service hos Sinn, men även om det hade kostat mer i Tyskland så finns det ett värde i att klockan kommer tillbaka så som den är tänkt att fungera.

Jag håller Sinns servicepriser som prisvärda. Är det inte rent av så att de motsvarar det man kan tycka är rimligt? Jämför andra märken där det ofta (har jag uppfattat iaf) blir mycket dyrare.

Precis kommit ut från @ERIKSON URHANDEL och har provat tre av fyra nyheter från Munichtime. Damaszener fanns inte inne nu men kommer eventuellt hitta till butiken även den.

Om jag inte var superimponerad förra Basel så är jag smått lyrisk nu. Tre riktiga fullträffar och bra komplement till nuvarande sortiment och färgsättning utan att det känns som en Tudor BB-mjölkning.

Sinn U1 B:

Säljs endast med den vanliga bezelringen och på gummi. Det är samma typ av blå som på T1/2, dvs en matt men samtidigt mjuk blå med toner av grått. Det går självklart att komplettera med länk.

104 St Sa I A

A står i det här fallet för antracitgrå. Tavla med sunburst som jag vanligtvis har svårt för, men här är det gjort på ett diskret sätt och i många vinklar ser tavlan solidgrå ut. Nu hade jag inte klockorna sida vid sida, men jag tycker att den påminde om den grå S&S RC. Bandet är nog det mest bekväma jag har provat från Sinn och tillsammans med grovstickat så är vintern räddad.

Sinn 104 St Sa I B

Även den med en sunburst-tavla men här märks det ännu mindre. Den är djupblå och uppfattas som svart i vissa vinklar. Till skillnad från 556B så har man lyckats bättre med den blå färgen och den skiftar inte mot lila annat än genom kameralinsen i vissa vinklar, men om man lyfter blicken och tittar direkt på klockan så är den blå och inget annat.

Det finns ett ex av varje klocka i butiken och med tanke på att det är ett par veckors leveranstid från Sinn själva så är det ett ypperligt tillfälle att bli först om man har gått och funderat sedan lanseringen.

Och så lite bilder:

IMG_20181102_122145.jpg
IMG_20181102_122122.jpg
IMG_20181102_113840.jpg
IMG_20181102_122229.jpg
IMG_20181102_114242.jpg
IMG_20181102_114105.jpg
IMG_20181102_114038.jpg
IMG_20181102_114430.jpg
Grå sunburst är väldigt stiligt. Men det känns som att det minskar variationsmöjligheterna vad det gäller band.

Nu kanske jag dumförklarar mig själv, men monteras detta strap pss som vilket band som helst, alltså genom att lossa/sätta tillbaka stiften? Inte som ett nato alltså. Eller?

Edit: ditt band är ju inte sammanfogat pss som det som @Nissenutz band. Så de bjuder olika möjligheter tycks det.
Och MN bandet har allt lagts ned mer arbete på utan tvekan.
Ja det kanske finns varianter på mn strap. Beställer man från Erikas anger man handledsmåttet och spännet sitter fast monterat.

Jag håller Sinns servicepriser som prisvärda. Är det inte rent av så att de motsvarar det man kan tycka är rimligt? Jämför andra märken där det ofta (har jag uppfattat iaf) blir mycket dyrare.

Jag har reagerat tidigare på at jag tycker det verkar vara väl billigt och undrat om det är en AD-lista som jag har fått tag på. Ingen o tråden som har servat hos Sinn och kan bekräfta om priserna stämmer?

Dock synd om det är flera månaders väntetid. Servade min Tissot via Swatch Group i Frankrike. Gick på under en vecka.

Fast det är ett undantag DeLuxe och låter nästan konstigt snabbt. Var det verkligen en fullservice? Bara att kontrollera gång och gångreserv tar ju åtskilliga dagar :) Tyvärr är väntetiden i månader hos så gott som samtliga märken oavsett om det är service eller garantiåtgärd.

Grå sunburst är väldigt stiligt. Men det känns som att det minskar variationsmöjligheterna vad det gäller band.
Jag håller med generellt. Men som jag upplevde tavlan, inne i butiken ska tilläggas, är att den lika ofta som sunburst uppfattades som solid grå. Jag tror att den är grymt snygg på H-länken, Alcantara-bandet får full pott av mig, men även att grått präglat läder om man vill vara mer elegant tror jag skulle passa alldeles utmärkt till den.

Jag har reagerat tidigare på at jag tycker det verkar vara väl billigt och undrat om det är en AD-lista som jag har fått tag på. Ingen o tråden som har servat hos Sinn och kan bekräfta om priserna stämmer?

Fast det är ett undantag DeLuxe och låter nästan konstigt snabbt. Var det verkligen en fullservice? Bara att kontrollera gång och gångreserv tar ju åtskilliga dagar :) Tyvärr är väntetiden i månader hos så gott som samtliga märken oavsett om det är service eller garantiåtgärd.

Jag håller med generellt. Men som jag upplevde tavlan, inne i butiken ska tilläggas, är att den lika ofta som sunburst uppfattades som solid grå. Jag tror att den är grymt snygg på H-länken, Alcantara-bandet får full pott av mig, men även att grått präglat läder om man vill vara mer elegant tror jag skulle passa alldeles utmärkt till den.
Jag har bara servat UX. Men det kostade bara ca 2000 sek plus frakten. Fanns inte med i din prislista men jag tror ändå att listan kan stämma.
Upplevde det som prisvärt för UX:en. I det fallet ska dessutom klockan rengöras invändigt för att få väck oljan som fyller boetten. Och så byter de ut fjädrar etc till vridringen om det behövs. Det ingår i servicen. Inga tillkommande kostnader. Som det borde vara för jämnan, kan man tycka.

Jag har bara servat UX. Men det kostade bara ca 2000 sek plus frakten. Fanns inte med i din prislista men jag tror ändå att listan kan stämma.
Upplevde det som prisvärt för UX:en. I det fallet ska dessutom klockan rengöras invändigt för att få väck oljan som fyller boetten. Och så byter de ut fjädrar etc till vridringen om det behövs. Det ingår i servicen. Inga tillkommande kostnader. Som det borde vara för jämnan, kan man tycka.

Då verkar det ju stämma. Ytterligare en anledning till att Sinn är bang for the bucks.

https://www.sinn.de/en/Download/Sinn_ServicePriceList_170828.pdf

Skärmavbild 2018-11-03 kl. 10.36.42.png

Tillbaka
Topp