• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor


Nej, inget för mig även om jag är influgen på den typ av helikopter som följer med i boxen, en EC135. Föredrar dock riktiga helikoptrar i skala 1:1, allt blir så mycket bättre då.

A182AD17-13A0-48E7-8BB2-23D4A933C3BD.jpeg


2012 firade Eurocopter sitt 20-årsjubileum, därav säkerligen den limiterade utgåvan av Sinnkronografen. Numera är företaget ombildat och ingår i Airbuskoncernen under namnet Airbus Helicopters. Dom firar 5-årsjubileum nästa år. Har förresten en EC135-klocka jag har fått i tjänsten, men den är av märket Junkers. Jag hoppar alltså möjligheten att förvärva 103:an. End of message.

9A5F317F-F3C3-4835-94AC-E9B89D75C11D.jpeg

796CB226-3A18-4E09-A420-CC42D93AEE8E.jpeg
Tack för dina läsvärda inlägg med bra bilder! Har haft förmånen att åka i (civil) helikopter ett par gånger och det är utan tvekan en häftig upplevelse!

Snygg Junkers-klocka!
 

Chuck

Patek
2-Faktor


Nej, inget för mig även om jag är influgen på den typ av helikopter som följer med i boxen, en EC135. Föredrar dock riktiga helikoptrar i skala 1:1, allt blir så mycket bättre då.

A182AD17-13A0-48E7-8BB2-23D4A933C3BD.jpeg


2012 firade Eurocopter sitt 20-årsjubileum, därav säkerligen den limiterade utgåvan av Sinnkronografen. Numera är företaget ombildat och ingår i Airbuskoncernen under namnet Airbus Helicopters. Dom firar 5-årsjubileum nästa år. Har förresten en EC135-klocka jag har fått i tjänsten, men den är av märket Junkers. Jag hoppar alltså möjligheten att förvärva 103:an. End of message.

9A5F317F-F3C3-4835-94AC-E9B89D75C11D.jpeg

796CB226-3A18-4E09-A420-CC42D93AEE8E.jpeg
DAMN vad bra post, vilket drömjobb! Själv står man och gapar mot luften efter JAS 1-2h när jag lyckas pricka in Torsdags möten i Karlskrona :D
 

TomGanks

Panerai


Nej, inget för mig även om jag är influgen på den typ av helikopter som följer med i boxen, en EC135. Föredrar dock riktiga helikoptrar i skala 1:1, allt blir så mycket bättre då.

A182AD17-13A0-48E7-8BB2-23D4A933C3BD.jpeg


2012 firade Eurocopter sitt 20-årsjubileum, därav säkerligen den limiterade utgåvan av Sinnkronografen. Numera är företaget ombildat och ingår i Airbuskoncernen under namnet Airbus Helicopters. Dom firar 5-årsjubileum nästa år. Har förresten en EC135-klocka jag har fått i tjänsten, men den är av märket Junkers. Jag hoppar alltså möjligheten att förvärva 103:an. End of message.

9A5F317F-F3C3-4835-94AC-E9B89D75C11D.jpeg

796CB226-3A18-4E09-A420-CC42D93AEE8E.jpeg

Alltså det finns hårda jobb och sen finns det hårda jobb.
Det är en fruktansvärt hög coolhetsfaktor på att vara Pilot det är en sak som är säker!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor


Nej, inget för mig även om jag är influgen på den typ av helikopter som följer med i boxen, en EC135. Föredrar dock riktiga helikoptrar i skala 1:1, allt blir så mycket bättre då.

A182AD17-13A0-48E7-8BB2-23D4A933C3BD.jpeg


2012 firade Eurocopter sitt 20-årsjubileum, därav säkerligen den limiterade utgåvan av Sinnkronografen. Numera är företaget ombildat och ingår i Airbuskoncernen under namnet Airbus Helicopters. Dom firar 5-årsjubileum nästa år. Har förresten en EC135-klocka jag har fått i tjänsten, men den är av märket Junkers. Jag hoppar alltså möjligheten att förvärva 103:an. End of message.

9A5F317F-F3C3-4835-94AC-E9B89D75C11D.jpeg

796CB226-3A18-4E09-A420-CC42D93AEE8E.jpeg

Jag kan bara instämma i kören, det är en ren njutning att läsa dina inlägg och se de fantastiska bilderna. Tack för att du delar med dig. Mina helikoptererfarenheter är begränsade till ett tillfälle när jag flög tillsammans från Bromma med en kompis som samlade flygtimmar. Tyvärr minns jag inte alls vilken typ av helikopter det var, mer än att det var en riktigt liten en :) Han har utbildat sig.vidare efter det och nu flyger han personal och material ut till oljeplattformar i Nigeria.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Precis kommit ut från @ERIKSON URHANDEL och har provat tre av fyra nyheter från Munichtime. Damaszener fanns inte inne nu men kommer eventuellt hitta till butiken även den.

Om jag inte var superimponerad förra Basel så är jag smått lyrisk nu. Tre riktiga fullträffar och bra komplement till nuvarande sortiment och färgsättning utan att det känns som en Tudor BB-mjölkning.

Sinn U1 B:

Säljs endast med den vanliga bezelringen och på gummi. Det är samma typ av blå som på T1/2, dvs en matt men samtidigt mjuk blå med toner av grått. Det går självklart att komplettera med länk.

104 St Sa I A

A står i det här fallet för antracitgrå. Tavla med sunburst som jag vanligtvis har svårt för, men här är det gjort på ett diskret sätt och i många vinklar ser tavlan solidgrå ut. Nu hade jag inte klockorna sida vid sida, men jag tycker att den påminde om den grå S&S RC. Bandet är nog det mest bekväma jag har provat från Sinn och tillsammans med grovstickat så är vintern räddad.

Sinn 104 St Sa I B

Även den med en sunburst-tavla men här märks det ännu mindre. Den är djupblå och uppfattas som svart i vissa vinklar. Till skillnad från 556B så har man lyckats bättre med den blå färgen och den skiftar inte mot lila annat än genom kameralinsen i vissa vinklar, men om man lyfter blicken och tittar direkt på klockan så är den blå och inget annat.

Det finns ett ex av varje klocka i butiken och med tanke på att det är ett par veckors leveranstid från Sinn själva så är det ett ypperligt tillfälle att bli först om man har gått och funderat sedan lanseringen.

Och så lite bilder:

IMG_20181102_122145.jpg
IMG_20181102_122122.jpg
IMG_20181102_113840.jpg
IMG_20181102_122229.jpg
IMG_20181102_114242.jpg
IMG_20181102_114105.jpg
IMG_20181102_114038.jpg
IMG_20181102_114430.jpg
 
Senast ändrad:

Subby

Rolex
Precis kommit ut från @ERIKSON URHANDEL och har provat tre av fyra nyheter från Munichtime. Damaszener fanns inte inne nu men kommer eventuellt hitta till butiken även den.

Om jag inte var superimponerad förra Basel så är jag smått lyrisk nu. Tre riktiga fullträffar och bra komplement till nuvarande sortiment och färgsättning utan att det känns som en Tudor BB-mjölkning.

Sinn U1 B:

Säljs endast med den vanliga bezelringen och på gummi. Det är samma typ av blå som på T1/2, dvs en matt men samtidigt mjuk blå med toner av grått. Det går självklart att komplettera med länk.

104 St Sa I A

A står i det här fallet för antracitgrå. Tavla med sunburst som jag vanligtvis har svårt för, men här är det gjort på ett diskret sätt och i många vinklar ser tavlan solidgrå ut. Nu hade jag inte klockorna sida vid sida, men jag tycker att den påminde om den grå S&S RC. Bandet är nog det mest bekväma jag har provat från Sinn och tillsammans med grovstickat så är vintern räddad.

Sinn 104 St Sa I B

Även den med en sunburst-tavla men här märks det ännu mindre. Den är djupblå och uppfattas som svart i vissa vinklar. Till skillnad från 556B så har man lyckats bättre med den blå färgen och den skiftar inte mot lila annat än genom kameralinsen i vissa vinklar, men om man lyfter blicken och tittar direkt på klockan så är den blå och inget annat.

Det finns ett ex av varje klocka i butiken och med tanke på att det är ett par veckors leveranstid från Sinn själva så är det ett ypperligt tillfälle att bli först om man har gått och funderat sedan lanseringen.

Och så lite bilder:

IMG_20181102_122145.jpg
IMG_20181102_122122.jpg
IMG_20181102_113840.jpg
IMG_20181102_122229.jpg
IMG_20181102_114242.jpg
IMG_20181102_114105.jpg
IMG_20181102_114038.jpg
IMG_20181102_114430.jpg

Jag kom också precis in från Erikson, hann bara prova nya U1:an, vilken grym klocka den är! Lite stor för mig men man blir ändå sugen på en sådan inför nästa sommar!
 

Subby

Rolex
Ni som tänkte skicka era Sinn till service inom kort, ha det i åtanke att det är långa väntetider hos Sinn i Tyskland, fick veta idag att det tar närmare ett halvår att få tillbaka klockan.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ni som tänkte skicka era Sinn till service inom kort, ha det i åtanke att det är långa väntetider hos Sinn i Tyskland, fick veta idag att det tar närmare ett halvår att få tillbaka klockan.

Om det inte är AR-kapsel på de Sinn som ska servas så kan jag med varm hand rekommendera Robert på Tidlösa Ur utanför Uppsala. Har servat båda Sinn 103B och Sinn 101B hos honom med goda resultat och det är fler på forumet som använder sig av honom. Fortfarande väntetid, men kanske 10-12 veckor om det är fullservice.
 

DaKa

Cartier
Om det inte är AR-kapsel på de Sinn som ska servas så kan jag med varm hand rekommendera Robert på Tidlösa Ur utanför Uppsala. Har servat båda Sinn 103B och Sinn 101B hos honom med goda resultat och det är fler på forumet som använder sig av honom. Fortfarande väntetid, men kanske 10-12 veckor om det är fullservice.

Coolt...mina hemtrakter...bor bara ett par kilometer norrut från Ulva kvarn! :) Ännu en bra anledning att skaffa en Sinn.!!
 

Mankebank

Cartier
Om det inte är AR-kapsel på de Sinn som ska servas så kan jag med varm hand rekommendera Robert på Tidlösa Ur utanför Uppsala. Har servat båda Sinn 103B och Sinn 101B hos honom med goda resultat och det är fler på forumet som använder sig av honom. Fortfarande väntetid, men kanske 10-12 veckor om det är fullservice.
Spelar det någon roll om det är AR? Visst, kapseln blir kanske mörkblå men så länge klockan fungerar kan det väl kvitta?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ser ju nästan ut som byn utanför Frankfurt där Sinn Husera förr :)

En stor fördel med Tidlösa Ur är ju också att man kan åka och lämna och hämta klockan istället för att behöva använda sig av en transportfirma. Om jag inte minns fel är det UPS som Sinn använder sig av om det är så at man får en fraktsedel därigenom.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Spelar det någon roll om det är AR? Visst, kapseln blir kanske mörkblå men så länge klockan fungerar kan det väl kvitta?
Vi får hjälpas åt att hålla isär begreppen.
AR är ingen kapsel. Det är gasen som klockan är fylld med. Öppnar du den utan tillgång till rätt miljö att fylla den i kommer den att vara fylld med luft istället efter att den satts ihop.
Kapseln (oftast) på sidan däremot, är det koppar i. Den har inte samma funktion som argongasen.

Man behöver inte ha ny kapsel för service. Är den inte mörkblå funkar den även om icke-Sinn servar.
Men om icke-Sinn servar AR klocka så är den funktionen sannolikt väck efter det.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Vi får hjälpas åt att hålla isär begreppen.
AR är ingen kapsel. Det är gasen som klockan är fylld med. Öppnar du den utan tillgång till rätt miljö att fylla den i kommer den att vara fylld med luft istället efter att den satts ihop.
Kapseln (oftast) på sidan däremot, är det koppar i. Den har inte samma funktion som argongasen.

Man behöver inte ha ny kapsel för service. Är den inte mörkblå funkar den även om icke-Sinn servar.
Men om icke-Sinn servar AR klocka så är den funktionen sannolikt väck efter det.
Tack för klargörande, jag skrev väldigt slarvigt :)
 
Topp