Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
My fellow Sinners
Jag förstår att ni har legat sömnlösa av oro över tidstappet jag skrev om för några dagar sedan. Tack till Er alla som engagerade sig. Till er som bara berättade om hur exakt tidshållning era egna Sinnklockor har,....
Varför? Hur hjälpte det mig?
Skämt åsido. Efter ett par dagar med tidstapp på c:a 15 sekunder/dygn har nu min kära atomubåt acklimatiserats sig. Ligger nu på mer acceptabla -7 till -10 per dygn. Tog kanske lite tid att sätta sig efter några veckors vila? En fråga till de kunniga. Vet vi om det finns någon ”Dune” på forumet? Tycker att det är den snyggaste varianten av den mäktiga U1.
Njut av helgens sista timmar nu era Syndare
Alltid intressant med teori kring skötsel av mekaniska ur. Jag har tvärtom läst/hört att man bör vrida upp automatiska ur om man inte bär dem hela dagarna, för att därigenom säkerställa så bra gångprecision som möjligt. Jag brukar vrida upp mina automatiska klockor inför att bära den, speciellt om de stannat helt.Tack Clark för utförligt svar
Jo, jag kontaktade ÅF och svaret blev ”service eller ruckning är svårt att sia om över telefon”. Så det blir att lämna in, men just nu vill jag inte skiljas från klockan. Och sedan klockan 13:00 idag har klockan tappat en sekund
Jag har alltid varit försiktig med att vrida upp en automatisk klocka då en urmakare en gång avrådde mig, men jag gjorde ett avsteg för några dagar sedan. La undan klockan till den stannade och ”började” om på nytt. Detta efter att den tappade 13 sekunder på en natt. Men det blir att lämna in hursomhelst, måste först bara klara av smekmånaden
Detta med smak och tycke är inget som skall skrivas i sten. Det blir förskjutningar, idag har jag ett mer öppet sinne. Med vissa undantag, Audi A1 är en grymt ful bil, och Seiko Turtle är ingen estetisk boett. Dune är enligt mig en lyckad kombo, och att dykarur inte ska bäras på grovt läder har ingen talat om för Panerai.
Jag lyfter på hatten för all kompetens och vilja att bistå
Precis. Det finns ett övervridningsskydd på automatiska urverk. Man kan ibland höra ett litet klick eller känna hur uppdraget ändrar sig när skyddet "slår till".Vidare tror jag man på automatiska ur, till skillnad från manuella, kan vrida hur mycket som helst utan att det skadar urverket.
Någon kanske vet mer?
Det kanske vore något Nej, jag tror jag nöjer mig med manuella. Vad begär man för pris för den?
Det kanske vore något Nej, jag tror jag nöjer mig med manuella. Vad begär man för pris för den?
Fortfarande väldigt nöjd med denna!
Jag har haft min i tio år utan att tröttna på den.Fortfarande väldigt nöjd med denna!
Fortfarande väldigt nöjd med denna!
Jäkligt bra utgångapris får man säga. Men den borde ju dragit in lite mer än så.Jag vet inte riktigt vad den gick för. Han hade en annons ute och bad om bud med minimi 1.000€. Den hade för övrigt 112XXX som serienummer.
Jäkligt bra utgångapris får man säga. Men den borde ju dragit in lite mer än så.
Ja även jag sitter på köpstopp just nu men jag funderar på att möblera om en del i samlingen. 103an gör mig så jäkla glad så mycket annat kommer nog tappa handledstid. Så tanken är att försöka hitta fler klockor som ger den känslan. Jag är iofs nöjd med det mesta i samlingen, men 103an ger mig verkligen det där extra.Ja, man kanske skulle ha varit snabb och lagt utgångsbudet och hoppas att han skulle nappa. Men nu är det köpstopp för resten av året och jag har förresten ingenting kvar längre att sälja som jag kan tänka mig att bli av med.
Ja även jag sitter på köpstopp just nu men jag funderar på att möblera om en del i samlingen. 103an gör mig så jäkla glad så mycket annat kommer nog tappa handledstid. Så tanken är att försöka hitta fler klockor som ger den känslan. Jag är iofs nöjd med det mesta i samlingen, men 103an ger mig verkligen det där extra.
Omegan och 103an är dom enda som sitter helt säkert Bulovan är rysligt bra, men är rädd att den inte kommer användas så mycket. Men jag ska rannsaka mig själv så man inte tar något förhastat beslutDet ligger förresten en 101B på tyska eBay, men det är en del som jag inte riktigt tycker känns bra i magen.
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.de/ulk/itm/283266483243
Baklockets märkning stämmer och han har ju papper från Sinn att det Gallet-märkta urverket är ok. Men det är fel vridring, sekundvisaren tillkronografen är utbytt. Logotypen borde vara den med det långa S:t och tavlan har dubbla Swiss Made
Jag lägger mitt veto att du inte får sälja din Omega i alla fall Bulovan är ju också fantastisk.
Nä, jag tycker den passar så bra på Nato och läder så det har inte blivit av.Mycket stilig klocka Du har inte provat på länken än?
Nä, jag tycker den passar så bra på Nato och läder så det har inte blivit av.
Hur var det, kan man köpa ett gummi som är tättslutande mot boetten likt U1an?
Fan vad det hetsas i tråden! Kan ni inte vänta till min U2 landat? Jag dreglar så förbannat av era poster!
Den borde ju vara standardutrustning, passar fruktansvärt bra in där den ligger!Skrivbordspolis sedan en tid. Emellanåt kommer man ut, och den rätta klockan har jag ju för ändamålet
Tycker myndigheten borde erbjuda en valfri sinn till sina medarbetareSkrivbordspolis sedan en tid. Emellanåt kommer man ut, och den rätta klockan har jag ju för ändamålet
Skrivbordspolis sedan en tid. Emellanåt kommer man ut, och den rätta klockan har jag ju för ändamålet