• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

My fellow Sinners
Jag förstår att ni har legat sömnlösa av oro över tidstappet jag skrev om för några dagar sedan. Tack till Er alla som engagerade sig. Till er som bara berättade om hur exakt tidshållning era egna Sinnklockor har,....
Varför? Hur hjälpte det mig?
Skämt åsido. Efter ett par dagar med tidstapp på c:a 15 sekunder/dygn har nu min kära atomubåt acklimatiserats sig. Ligger nu på mer acceptabla -7 till -10 per dygn. Tog kanske lite tid att sätta sig efter några veckors vila? En fråga till de kunniga. Vet vi om det finns någon ”Dune” på forumet? Tycker att det är den snyggaste varianten av den mäktiga U1.
Njut av helgens sista timmar nu era Syndare
image.jpg

My fellow Sinners
Jag förstår att ni har legat sömnlösa av oro över tidstappet jag skrev om för några dagar sedan. Tack till Er alla som engagerade sig. Till er som bara berättade om hur exakt tidshållning era egna Sinnklockor har,....
Varför? Hur hjälpte det mig?
Skämt åsido. Efter ett par dagar med tidstapp på c:a 15 sekunder/dygn har nu min kära atomubåt acklimatiserats sig. Ligger nu på mer acceptabla -7 till -10 per dygn. Tog kanske lite tid att sätta sig efter några veckors vila? En fråga till de kunniga. Vet vi om det finns någon ”Dune” på forumet? Tycker att det är den snyggaste varianten av den mäktiga U1.
Njut av helgens sista timmar nu era Syndare
image.jpg

Det fins ju olika åsikter huruvida en klocka sätter sig eller inte. Många menar att så är fallet erfarenhetsmässigt medan det finns urmakare på forumet som menar att det inte stämmer, regelmässigt åtminstone. Om man utgår från att Sinn väljer samma grad på urverket i Sellita som ETA så är det ett Premium och ska ha följande spec. Du får rådet att göra en ruckning av klockan, kontaktade du någon uris om möjligheten till det?

Jag tror inte att jag har sett den versionen av U1 på forumet och jag tycker inte heller inte så vanlig på IG eller utländska forum. För mig hamnar den rätt långt ner på stegen i U1-familjen, men det fina med smak är ju att den är individuell :)

Skärmavbild 2018-11-18 kl. 21.12.34.png

Tack Clark för utförligt svar
Jo, jag kontaktade ÅF och svaret blev ”service eller ruckning är svårt att sia om över telefon”. Så det blir att lämna in, men just nu vill jag inte skiljas från klockan. Och sedan klockan 13:00 idag har klockan tappat en sekund:)
Jag har alltid varit försiktig med att vrida upp en automatisk klocka då en urmakare en gång avrådde mig, men jag gjorde ett avsteg för några dagar sedan. La undan klockan till den stannade och ”började” om på nytt. Detta efter att den tappade 13 sekunder på en natt. Men det blir att lämna in hursomhelst, måste först bara klara av smekmånaden
Detta med smak och tycke är inget som skall skrivas i sten. Det blir förskjutningar, idag har jag ett mer öppet sinne. Med vissa undantag, Audi A1 är en grymt ful bil, och Seiko Turtle är ingen estetisk boett. Dune är enligt mig en lyckad kombo, och att dykarur inte ska bäras på grovt läder har ingen talat om för Panerai.
Jag lyfter på hatten för all kompetens och vilja att bistå

En viktig sak att tänka på också är ju att tidshållningen blir klart sämre i slutet på gångreserven. De intervall som anges förutsätter att klockan antingen dragits upp eller burits hyggligt aktivt under en till två dagar eller nåt i den stilen. (Beror ju på om du rör dig mycket ....)

Tack Clark för utförligt svar
Jo, jag kontaktade ÅF och svaret blev ”service eller ruckning är svårt att sia om över telefon”. Så det blir att lämna in, men just nu vill jag inte skiljas från klockan. Och sedan klockan 13:00 idag har klockan tappat en sekund:)
Jag har alltid varit försiktig med att vrida upp en automatisk klocka då en urmakare en gång avrådde mig, men jag gjorde ett avsteg för några dagar sedan. La undan klockan till den stannade och ”började” om på nytt. Detta efter att den tappade 13 sekunder på en natt. Men det blir att lämna in hursomhelst, måste först bara klara av smekmånaden
Detta med smak och tycke är inget som skall skrivas i sten. Det blir förskjutningar, idag har jag ett mer öppet sinne. Med vissa undantag, Audi A1 är en grymt ful bil, och Seiko Turtle är ingen estetisk boett. Dune är enligt mig en lyckad kombo, och att dykarur inte ska bäras på grovt läder har ingen talat om för Panerai.
Jag lyfter på hatten för all kompetens och vilja att bistå
Alltid intressant med teori kring skötsel av mekaniska ur. Jag har tvärtom läst/hört att man bör vrida upp automatiska ur om man inte bär dem hela dagarna, för att därigenom säkerställa så bra gångprecision som möjligt. Jag brukar vrida upp mina automatiska klockor inför att bära den, speciellt om de stannat helt.

Vidare tror jag man på automatiska ur, till skillnad från manuella, kan vrida hur mycket som helst utan att det skadar urverket.

Någon kanske vet mer?

Japp och om det inte framgick så menade jag i mitt inlägg att klockan skall vara fullt (eller nära) uppdragen för att gå bra. Så det stämmer Dacke!

Ja, man kanske skulle ha varit snabb och lagt utgångsbudet och hoppas att han skulle nappa. Men nu är det köpstopp för resten av året och jag har förresten ingenting kvar längre att sälja som jag kan tänka mig att bli av med.
Ja även jag sitter på köpstopp just nu :) men jag funderar på att möblera om en del i samlingen. 103an gör mig så jäkla glad så mycket annat kommer nog tappa handledstid. Så tanken är att försöka hitta fler klockor som ger den känslan. Jag är iofs nöjd med det mesta i samlingen, men 103an ger mig verkligen det där extra.

Det ligger förresten en 101B på tyska eBay, men det är en del som jag inte riktigt tycker känns bra i magen.

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.de/ulk/itm/283266483243

Baklockets märkning stämmer och han har ju papper från Sinn att det Gallet-märkta urverket är ok. Men det är fel vridring, sekundvisaren tillkronografen är utbytt. Logotypen borde vara den med det långa S:t och tavlan har dubbla Swiss Made

Ja även jag sitter på köpstopp just nu :) men jag funderar på att möblera om en del i samlingen. 103an gör mig så jäkla glad så mycket annat kommer nog tappa handledstid. Så tanken är att försöka hitta fler klockor som ger den känslan. Jag är iofs nöjd med det mesta i samlingen, men 103an ger mig verkligen det där extra.

Jag lägger mitt veto att du inte får sälja din Omega i alla fall :) Bulovan är ju också fantastisk.

Det ligger förresten en 101B på tyska eBay, men det är en del som jag inte riktigt tycker känns bra i magen.

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.de/ulk/itm/283266483243

Baklockets märkning stämmer och han har ju papper från Sinn att det Gallet-märkta urverket är ok. Men det är fel vridring, sekundvisaren tillkronografen är utbytt. Logotypen borde vara den med det långa S:t och tavlan har dubbla Swiss Made

Jag lägger mitt veto att du inte får sälja din Omega i alla fall :) Bulovan är ju också fantastisk.
Omegan och 103an är dom enda som sitter helt säkert :) Bulovan är rysligt bra, men är rädd att den inte kommer användas så mycket. Men jag ska rannsaka mig själv så man inte tar något förhastat beslut ;)

Nä, jag tycker den passar så bra på Nato och läder så det har inte blivit av.
Hur var det, kan man köpa ett gummi som är tättslutande mot boetten likt U1an?

Om jag inte minns helt fel så var det antingen på Uhrforum eller WUS som någon hade köpt gummit till 356 vilket hade fungerat bra.

EDIT: 856 ska det vara

Senast ändrad:
Jag har ju dessutom grävt ner mig i skiten själv och sagt att jag vill hämta ut klockan på plats. Så... När den väl kommit beror det lite på när jag kan komma iväg, men känner jag mig själv rätt lär jag väl hitta en lucka ytterst omgående När man köper nytt för hyfsade pengar tkr jag personligen att känslan att själv hämta i butik är rätt mkt värd..!

Jag får dregla vidare ett tag...

Tillbaka
Topp