Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
judas judas judasFick efter julstöket äntligen hem lite bös...
Först en liten historisk återblick.
Året är 2006 och jag har precis återupptäckt klockintresset genom att hänga på NKs lokalavdelning. Upptäcker ett skumt märke som jag inte hört om förut- Sinn, vad är det? Faller helt platt och kapitulerade för en 756 av första generationen. Sedermera såld men saknad i dagsläget.
I samma veva, fast ett halvår senare ville jag köpa mig en fin födelsedagsfest. Letade runt och fastnade av någon outgrundlig anledning för Sinn igen. Den här gången en Regulateur. Tavlan var fantastisk, manuellt Unitas i botten och fulsnygg visare. Stor. Sålde den också efter ett par år. Var för stor för att fylla kostymklockesegmentet i lådan.
Men ovanlig för att vara Sinn.
Gamla bilder. Mer nya kommer senare i dag.
Blir en uppsjö av grönt inom kort anar jagFick efter julstöket äntligen hem lite bös...
Först en liten historisk återblick.
Året är 2006 och jag har precis återupptäckt klockintresset genom att hänga på NKs lokalavdelning. Upptäcker ett skumt märke som jag inte hört om förut- Sinn, vad är det? Faller helt platt och kapitulerade för en 756 av första generationen. Sedermera såld men saknad i dagsläget.
I samma veva, fast ett halvår senare ville jag köpa mig en fin födelsedagsfest. Letade runt och fastnade av någon outgrundlig anledning för Sinn igen. Den här gången en Regulateur. Tavlan var fantastisk, manuellt Unitas i botten och fulsnygg visare. Stor. Sålde den också efter ett par år. Var för stor för att fylla kostymklockesegmentet i lådan.
Men ovanlig för att vara Sinn.
Gamla bilder. Mer nya kommer senare i dag.
Förstår att du är nöjd! Grattis!Då skall vi se.
Sätt och slösurfade diverse klockforum för några månader sedan och fann en Sinn 156 som jag gillade skarpt. Lite av Heuer Bund parat med en klassisk generisk 7750 kronograf. Började titta lite mer och kom snart underdund med att de tullverkats i 3 distinkta modellserier. Tydligen är min av generation 2. Ej skruvat boettlock, med Sinn Military skrivet ovanför datumfönstren.
Sitter bra på armen och är inte för liten. Gillar verkligen Lemanias indikering för kronografens minuter.
Mitt ex kommer servat 2016, så kronan är antagligen utbytt, men ser inte så illa ut som jag först trodde från säljarens bilder (läs jag tyckte den såg ut som en alldeles för lång variant), den funkar utmärkt!
Riktigt bra skick. Visare och tavla ser ut att vara original.
Nöjd som fasen!!
Den där är fräsig!!Blir en uppsjö av grönt inom kort anar jag
756 är ju fortfarande en av deras bästa, rockar själv 756 II idag
och tycker nog att någon borde plocka 757:an som ligger ute på K&S här.
Blir en uppsjö av grönt inom kort anar jag
756 är ju fortfarande en av deras bästa, rockar själv 756 II idag
och tycker nog att någon borde plocka 757:an som ligger ute på K&S här.
Störtskön ju!Ok. Här kommer nästa. 556 Green.
Limiterad till 150 exemplar för Japan. Lefty och inget datum. Riktigt schysst på länken men jag tror det kommer bli Nato eller Cordura framöver. Intressant är att allt blir omvänt med kronhanteringen på denna. Dvs du tror som högerhänt att du drar upp men det händer inget. Du vill ställa fram tiden, den går bakåt osv. Ingen "Limited edition" märkning på boettlocket. Så enbart spåbar genom serienumret. Köpte den fullset så när som på verktyget. Lite tricky med länkskruvarna som ju behöver ett specialverktyg.
Lite liten för mig dock. Får se hur jag ställer mig till den efter några veckor. Väldigt mycket "Toolwatch". Bra finish.
556:an är grym i det där formatet tycker jag! Är det torx till länken?Ok. Här kommer nästa. 556 Green.
Limiterad till 150 exemplar för Japan. Lefty och inget datum. Riktigt schysst på länken men jag tror det kommer bli Nato eller Cordura framöver. Intressant är att allt blir omvänt med kronhanteringen på denna. Dvs du tror som högerhänt att du drar upp men det händer inget. Du vill ställa fram tiden, den går bakåt osv. Ingen "Limited edition" märkning på boettlocket. Så enbart spåbar genom serienumret. Köpte den fullset så när som på verktyget. Lite tricky med länkskruvarna som ju behöver ett specialverktyg.
Lite liten för mig dock. Får se hur jag ställer mig till den efter några veckor. Väldigt mycket "Toolwatch". Bra finish.
Tror jag behåller kronan. Servicen var på Sinn med 2års garantikort så jag antar att den trycktes där. Richard på Eriksson tyckte den är rätt att behålla iaf.En riktig dubbelfullträff @klockodile
Håller med om att 556 nog kommer göra sig allra bäst på cordura/nato även om den ser kalas ut på länken. Men den är så pass toolig med destro plus grön tavla att den kommer lyfta ytterligare med ett nerdressat band.
Hur gör du med kronan till 156? Ska du fortsätta leta eller kör du på den nya? Vet du om de gjorde något trycktest i samband med service? Jag skulle tro att Sinn byter kronan delvis av den anledningen, att de vill kunna garantera vattentäthet.
Oavsett så grymt kul med två ”nya” modeller på forumet och för mig är framförallt 156 något som står med på listan över vad som borde finnas med i min Sinn-låda.
Japp, Torx .556:an är grym i det där formatet tycker jag! Är det torx till länken?
Tror jag behåller kronan. Servicen var på Sinn med 2års garantikort så jag antar att den trycktes där. Richard på Eriksson tyckte den är rätt att behålla iaf.
MEN jag skall bannemej fortsätta jaga ett svar FRÅN Sinn.
Nu sover familjen. Så här kommer sista delen i min "Sinnöppning".
Jag har ju alltid gillat kronografer.
Har egentligen aldrig ägt en kronograf mindre än 40mm men när jag såg denna modell blev jag lite darrig. Akrylglas, desto, grön, limiterad och day/date. Många rätt där. Dessutom är den fantastiskt lättläst för att vara så liten.(38,5mm).
Har inte så jättemycket info, men denna såldes också enbart i Japan och är en av 200 tillverkade år 2005.
Fint skick, tyvärr har länken kommit bort någonstans på vägen. Men fick med ett Sinn viklås och alla papper iaf. Skall definitivt hitta ett annat band, kanske ett grått eller brunt mocka. Alt ett zulu.
Bara lådan är ju en spännande upplevelse.
Får återkomma med ett handledsfoto när jag fått på ett annat band
Tjipp och tack för titten!
Kul, tack för bra och intressanta inlägg nu blir man ju lite sugen igen.Nu sover familjen. Så här kommer sista delen i min "Sinnöppning".
Har egentligen aldrig ägt en kronograf mindre än 40mm men när jag såg denna modell blev jag lite darrig. Akrylglas, desto, grön, limiterad och day/date. Många rätt där. Dessutom är den fantastiskt lättläst för att vara så liten.(38,5mm).
Har inte så jättemycket info, men denna såldes också enbart i Japan och är en av 200 tillverkade år 2005.
Fint skick, tyvärr har länken kommit bort någonstans på vägen. Men fick med ett Sinn viklås och alla papper iaf. Skall definitivt hitta ett annat band, kanske ett grått eller brunt mocka. Alt ett zulu.
Nä lådan är i någon form av tung plast. En rolig detalj, mellan bandhornet är boettillverkaren S.U.G. laseretsat.Fantastiskt! Vilken knockout i tråden redan de första dagarna på året
Är det samma gröna nyans på 356 och 556? Det skulle vara intressant att veta vem som står bakom släppet. De flesta limiterade från Japan brukar ju vara i samarbete med olika företag. Lådan var ju riktigt häftig...är den i plåt?
Nä lådan är i någon form av tung plast. En rolig detalj, mellan bandhornet är boettillverkaren S.U.G. laseretsat.
Tavlan är lite ljusare grön än 556an.
På 356.På 356 eller 556? Har den graveringen på U1, men jag tror inte att den fanns varken på 144 eller Ezm3. Eller finns den på Ezm3 @Moorflax ?
Lothar Schmidt är ju delägare i S.U.G. men jag är lite osäker på vilka mer än Sinn de tillverkar boetter till.
Tror de tillverkar till många "fina" märken.Sinn har i alla fall fint boett-sällskap tillsammans med Lange
EDIT: Bilden är från 2014 så osäker på hur aktuellt det är.
Jodå den finns på ezm3.På 356 eller 556? Har den graveringen på U1, men jag tror inte att den fanns varken på 144 eller Ezm3. Eller finns den på Ezm3 @Moorflax ?
Lothar Schmidt är ju delägare i S.U.G. men jag är lite osäker på vilka mer än Sinn de tillverkar boetter till.
Bra. Snyggt. Cleant!Fredag den 4e.... Och vad sägs om matchningen av typsnitt på datum o tavla! Stort A väl?
Den var riktigt bra!!Nu sover familjen. Så här kommer sista delen i min "Sinnöppning".
Några månader sen du skrev men jag har en 836. Ibland gillar jag den bäst på länk men just nu är det läderremmen som gäller. Jag har även ett svart gummiband som lär komma på till sommaren. Det är en relativt tunn och därmed bekväm klocka, om än något stor diameter för mig som har smala handleder. Tegimenteringen är ju ett plus, ser fortfarande ny ut efter 6 månader. Jag har inte mätt hur fort den drar sig men jag justerar den ganska sällan.Är det någon som möjligtvis har en Sinn 836 som kan få mig att köpa en eller sluta funderyckera på den?