• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

hisingen

Cartier
2-Faktor
853162C5-CA3A-48AD-98F2-A75B44F327E6.jpeg

Trevlig helg Sinnare!
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Paket från Erikson. Efter lite fadäser hoppas jag på att det ska vara en fullt fungerande Sinn (gissa modellen) som gör att märket återtar den glans jag tänkte mig från början! :) Återkommer när jag dykt ner i paketet...

2019-01-25 19.02.38.jpg
 

Bilagor

  • 2019-01-25 19.02.38.jpg
    2019-01-25 19.02.38.jpg
    92.7 KB · Visningar: 1

rm83

Panerai
2-Faktor
Det tog ju inte så lång tid, har den varit nere i Tyskland?

För att sammanfatta läget är det min tredje Sinn efter att två exemplar haft visare som inte alignade. Båda har bytts ut rakt av, mkt tack vare god vilja från Erikson i kontakten med Sinn skulle jag tro. Efter två defekta U2 - där jag såg defekten på den ena innan jag tagit bort så mkt som en plastbit - kände jag dock att feelingen i den klockan var förstörd och bad att få byta upp mig till en 757 UTC, som förutom U2 var den klocka jag vägde mellan först (jo de är rätt olika men så var det). Det fick jag och nu hoppas jag således på en skön 757UTC-unboxing senare ikväll.

Erikson har skött det riktigt bra, ingen skugga (av vikten att döma på paketet gömmer det sig lite extragodis i det också), men jag får väl medge att Sinn har lätt uppförslut vad gäller förtroende/kvalitetskänsla trots snabba byten utan ifrågasättanden. Men men... Om bara innehållet nu är prickfritt och känns bra så är det nog snart historia, och min Sinn-smekmånad kan börja på allvar :)
 

hisingen

Cartier
2-Faktor
För att sammanfatta läget är det min tredje Sinn efter att två exemplar haft visare som inte alignade. Båda har bytts ut rakt av, mkt tack vare god vilja från Erikson i kontakten med Sinn skulle jag tro. Efter två defekta U2 - där jag såg defekten på den ena innan jag tagit bort så mkt som en plastbit - kände jag dock att feelingen i den klockan var förstörd och bad att få byta upp mig till en 757 UTC, som förutom U2 var den klocka jag vägde mellan först (jo de är rätt olika men så var det). Det fick jag och nu hoppas jag således på en skön 757UTC-unboxing senare ikväll.

Erikson har skött det riktigt bra, ingen skugga (av vikten att döma på paketet gömmer det sig lite extragodis i det också), men jag får väl medge att Sinn har lätt uppförslut vad gäller förtroende/kvalitetskänsla trots snabba byten utan ifrågasättanden. Men men... Om bara innehållet nu är prickfritt och känns bra så är det nog snart historia, och min Sinn-smekmånad kan börja på allvar :)
Förstår det, märkligt vad ett fel, även om det åtgärdas, kan göra för känslan av en klocka och ett helt märke.
Pumpa på med bilder sen!
 

dalle

Panerai
2-Faktor
Jaja en teaser då... Jag tror jag ska öppna den där amaronen nu (f.ö. det enda i bilden förutom bordet som inte kom i paketet från Erikson). Magkänslan är helt rätt nu, 757 och jag fattade tycke direkt och visarna känns alignade :) Återkommer med mer bilder...
20190125_205435.jpg
Snyggt! Grattis! Mycket extra lull-lull där oxå! :) Den där muggen alltså.. :cigar:
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Ok, ska försöka sammanfatta lite... Sjuk besvikelse med U2:an. Fattar ärligt talat inte hur Sinn kan skicka en ny U2:a - som utbyte för en med misalignade visare - som lider av samma symtom? Mina tankar om Sinn är för höga för att det ska få hända! Dock, som angivet i tidigare post har Erikson skött det fint och man får väl säga att Sinn också gjort det som bytt två klockor rakt av utan snack... Det enda är väl att när man köper en klocka vill man ju ha den NU - och processen har ändå dragit ut en del på tiden och innefattat en del bök. Eriksson skickade dock, som framgår av bilderna, med en del plåster på såren och även om det inte riktigt löser Sinn-förtroendekrisen som uppstod så har jag verkligen inget ont att säga utöver att den skada som är skedd, den är skedd. Med det sagt så låter jag den saken bli historia och fokuserar på 757 UTC...

Packade upp klockan ikväll, och det kändes genast som en trevlig bekantskap. Skadad efter de tidigare klockorna så tittade jag såklart direkt på visarna. Inte minsta tecken till feljustering! Tvärtom känns det - som sig bör - som att visarna är så alignade att avsaknaden av sekundvisare knappt gör något. Jag uppfattar tiden på minutvisare, även vad gäller sekunder nästan! :)

Som väntat trevlig justering av länken med hex-skruvar och medföljande nycklar (samt loctite). Hittade snabbt perfekt längd och plockade bort resten av plasten. Klockan är ju en charm! Urtavlan perfekt (i mitt tycke), fin AR, mycket distinkt klick i bezeln och samma gäller kronografknapparna. Så stunsiga att det riktigt klickar till - vart nästan paff eftersom jag aldrig ägt en kronograf med så distinkta knappar. Samma gäller kronan, som skruvar ur väldigt distinkt och uppdraget surrar mjukt som om det vore en gammal men välsmord dieselmotor jag drog upp. :p Förtroendeingivande! "Fuktkapseln" är ljust blå, som väntat, och allt känns frid och fröjd :)

Så mycket längre än så har jag inte hunnit, tittar bara gång på gång ner på handleden och njuter. Detta är ju nästan straffbart att säga, men på något vis kanske det var meningen att de där två U2orna skulle passera? 757:an kändes omedelbart självklar på ett sätt som kanske inte U2 gjorde. Oavsett vad så styr man inte över sånt där, men nu känner jag mig hemma och förväntar mig en härlig vardag med en 757a som ska få följa med på ALLT.

Återkommer säkert med vidare rapport framöver! Ska bland annat montera det hittills oanvända, svarta Sinn-gummit vid läge och känna hur det känns... Men tills dess: lite bilder!

Trevlig helg alla Sinn:are och tack till Erikson för god problemlösning!


Paketöppning
_RAS1227.jpg


Box
_RAS1233.jpg

Plastigt
_RAS1236.jpg


Länkjustering
_RAS1239.jpg


Klar i boxen
_RAS1241.jpg


På armen
_RAS1267.jpg


Posering med lite godis...
_RAS1269.jpg

Porr
_RAS1288.jpg
 
Senast ändrad:

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Tack för utförlig beskrivning och paketöppningen av 757:an. Mycket nöje med den!
Ok, ska försöka sammanfatta lite... Sjuk besvikelse med U2:an. Fattar ärligt talat inte hur Sinn kan skicka en ny U2:a - som utbyte för en med misalignade visare - som lider av samma symtom? Mina tankar om Sinn är för höga för att det ska få hända! Dock, som angivet i tidigare post har Erikson skött det fint och man får väl säga att Sinn också gjort det som bytt två klockor rakt av utan snack... Det enda är väl att när man köper en klocka vill man ju ha den NU - och processen har ändå dragit ut en del på tiden och innefattat en del bök. Eriksson skickade dock, som framgår av bilderna, med en del plåster på såren och även om det inte riktigt löser Sinn-förtroendekrisen som uppstod så har jag verkligen inget ont att säga utöver att den skada som är skedd, den är skedd. Med det sagt så låter jag den saken bli historia och fokuserar på 757 UTC...

Packade upp klockan ikväll, och det kändes genast som en trevlig bekantskap. Skadad efter de tidigare klockorna så tittade jag såklart direkt på visarna. Inte minsta tecken till feljustering! Tvärtom känns det - som sig bör - som att visarna är så alignade att avsaknaden av sekundvisare knappt gör något. Jag uppfattar tiden på minutvisare, även vad gäller sekunder nästan! :)

Som väntat trevlig justering av länken med hex-skruvar och medföljande nycklar (samt loctite). Hittade snabbt perfekt längd och plockade bort resten av plasten. Klockan är ju en charm! Urtavlan perfekt (i mitt tycke), fin AR, mycket distinkt klick i bezeln och samma gäller kronografknapparna. Så stunsiga att det riktigt klickar till - vart nästan paff eftersom jag aldrig ägt en kronograf med så distinkta knappar. Samma gäller kronan, som skruvar ur väldigt distinkt och uppgradet surrar mjukt som om det vore en gammal men välsmord dieselmotor jag drog upp. :p Förtroendeingivande! "Fuktkapseln" är ljust blå, som väntat, och allt känns frid och fröjd :)

Så mycket längre än så har jag inte hunnit, tittar bara gång på gång ner på handleden och njuter. Detta är ju nästan straffbart att säga, men på något vis kanske det var meningen att de där två U2orna skulle passera? 757:an kändes omedelbart självklar på ett sätt som kanske inte U2 gjorde. Oavsett vad så styr man inte över sånt där, men nu känner jag mig hemma och förväntar mig en härlig vardag med en 757a som ska få följa med på ALLT.

Återkommer säkert med vidare rapport framöver! Ska bland annat montera det hittills oanvända, svarta Sinn-gummit vid läge och känna hur det känns... Men tills dess: lite bilder!

Trevlig helg alla Sinn:are och tack till Erikson för god problemlösning!


Paketöppning
_RAS1227.jpg


Box
_RAS1233.jpg

Plastigt
_RAS1236.jpg


Länkjustering
_RAS1239.jpg


Klar i boxen
_RAS1241.jpg


På armen
_RAS1267.jpg


Posering med lite godis...
_RAS1269.jpg

Porr
_RAS1288.jpg
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Ok, ska försöka sammanfatta lite... Sjuk besvikelse med U2:an. Fattar ärligt talat inte hur Sinn kan skicka en ny U2:a - som utbyte för en med misalignade visare - som lider av samma symtom? Mina tankar om Sinn är för höga för att det ska få hända! Dock, som angivet i tidigare post har Erikson skött det fint och man får väl säga att Sinn också gjort det som bytt två klockor rakt av utan snack... Det enda är väl att när man köper en klocka vill man ju ha den NU - och processen har ändå dragit ut en del på tiden och innefattat en del bök. Eriksson skickade dock, som framgår av bilderna, med en del plåster på såren och även om det inte riktigt löser Sinn-förtroendekrisen som uppstod så har jag verkligen inget ont att säga utöver att den skada som är skedd, den är skedd. Med det sagt så låter jag den saken bli historia och fokuserar på 757 UTC...

Packade upp klockan ikväll, och det kändes genast som en trevlig bekantskap. Skadad efter de tidigare klockorna så tittade jag såklart direkt på visarna. Inte minsta tecken till feljustering! Tvärtom känns det - som sig bör - som att visarna är så alignade att avsaknaden av sekundvisare knappt gör något. Jag uppfattar tiden på minutvisare, även vad gäller sekunder nästan! :)

Som väntat trevlig justering av länken med hex-skruvar och medföljande nycklar (samt loctite). Hittade snabbt perfekt längd och plockade bort resten av plasten. Klockan är ju en charm! Urtavlan perfekt (i mitt tycke), fin AR, mycket distinkt klick i bezeln och samma gäller kronografknapparna. Så stunsiga att det riktigt klickar till - vart nästan paff eftersom jag aldrig ägt en kronograf med så distinkta knappar. Samma gäller kronan, som skruvar ur väldigt distinkt och uppgradet surrar mjukt som om det vore en gammal men välsmord dieselmotor jag drog upp. :p Förtroendeingivande! "Fuktkapseln" är ljust blå, som väntat, och allt känns frid och fröjd :)

Så mycket längre än så har jag inte hunnit, tittar bara gång på gång ner på handleden och njuter. Detta är ju nästan straffbart att säga, men på något vis kanske det var meningen att de där två U2orna skulle passera? 757:an kändes omedelbart självklar på ett sätt som kanske inte U2 gjorde. Oavsett vad så styr man inte över sånt där, men nu känner jag mig hemma och förväntar mig en härlig vardag med en 757a som ska få följa med på ALLT.

Återkommer säkert med vidare rapport framöver! Ska bland annat montera det hittills oanvända, svarta Sinn-gummit vid läge och känna hur det känns... Men tills dess: lite bilder!

Trevlig helg alla Sinn:are och tack till Erikson för god problemlösning!


Paketöppning
_RAS1227.jpg


Box
_RAS1233.jpg

Plastigt
_RAS1236.jpg


Länkjustering
_RAS1239.jpg


Klar i boxen
_RAS1241.jpg


På armen
_RAS1267.jpg


Posering med lite godis...
_RAS1269.jpg

Porr
_RAS1288.jpg
Tack för en trevlig paketöppning och grattis till en störtskön bjässe! :)
 

hisingen

Cartier
2-Faktor
Ok, ska försöka sammanfatta lite... Sjuk besvikelse med U2:an. Fattar ärligt talat inte hur Sinn kan skicka en ny U2:a - som utbyte för en med misalignade visare - som lider av samma symtom? Mina tankar om Sinn är för höga för att det ska få hända! Dock, som angivet i tidigare post har Erikson skött det fint och man får väl säga att Sinn också gjort det som bytt två klockor rakt av utan snack... Det enda är väl att när man köper en klocka vill man ju ha den NU - och processen har ändå dragit ut en del på tiden och innefattat en del bök. Eriksson skickade dock, som framgår av bilderna, med en del plåster på såren och även om det inte riktigt löser Sinn-förtroendekrisen som uppstod så har jag verkligen inget ont att säga utöver att den skada som är skedd, den är skedd. Med det sagt så låter jag den saken bli historia och fokuserar på 757 UTC...

Packade upp klockan ikväll, och det kändes genast som en trevlig bekantskap. Skadad efter de tidigare klockorna så tittade jag såklart direkt på visarna. Inte minsta tecken till feljustering! Tvärtom känns det - som sig bör - som att visarna är så alignade att avsaknaden av sekundvisare knappt gör något. Jag uppfattar tiden på minutvisare, även vad gäller sekunder nästan! :)

Som väntat trevlig justering av länken med hex-skruvar och medföljande nycklar (samt loctite). Hittade snabbt perfekt längd och plockade bort resten av plasten. Klockan är ju en charm! Urtavlan perfekt (i mitt tycke), fin AR, mycket distinkt klick i bezeln och samma gäller kronografknapparna. Så stunsiga att det riktigt klickar till - vart nästan paff eftersom jag aldrig ägt en kronograf med så distinkta knappar. Samma gäller kronan, som skruvar ur väldigt distinkt och uppgradet surrar mjukt som om det vore en gammal men välsmord dieselmotor jag drog upp. :p Förtroendeingivande! "Fuktkapseln" är ljust blå, som väntat, och allt känns frid och fröjd :)

Så mycket längre än så har jag inte hunnit, tittar bara gång på gång ner på handleden och njuter. Detta är ju nästan straffbart att säga, men på något vis kanske det var meningen att de där två U2orna skulle passera? 757:an kändes omedelbart självklar på ett sätt som kanske inte U2 gjorde. Oavsett vad så styr man inte över sånt där, men nu känner jag mig hemma och förväntar mig en härlig vardag med en 757a som ska få följa med på ALLT.

Återkommer säkert med vidare rapport framöver! Ska bland annat montera det hittills oanvända, svarta Sinn-gummit vid läge och känna hur det känns... Men tills dess: lite bilder!

Trevlig helg alla Sinn:are och tack till Erikson för god problemlösning!


Paketöppning
_RAS1227.jpg


Box
_RAS1233.jpg

Plastigt
_RAS1236.jpg


Länkjustering
_RAS1239.jpg


Klar i boxen
_RAS1241.jpg


På armen
_RAS1267.jpg


Posering med lite godis...
_RAS1269.jpg

Porr
_RAS1288.jpg
Härligt, grymt fin den där!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Härligt med ett lyckligt slut @rm83 även om jag förstår att det var surt med U2:n. Jag undrar om det kan vara så att Sinn inte har lyckats växa ikapp de nya lokalerna och vad jag antar är en större produktion, och att det är på bekostnad av kundservice och kvalitetskontroll. Farligt om så är fallet, och nödvändigt att rätta till så fort det bara går för att inte tappa i anseende.

Men kalasfin klocka och den sitter perfekt på armen, så stort grattis :)
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Härligt med ett lyckligt slut @rm83 även om jag förstår att det var surt med U2:n. Jag undrar om det kan vara så att Sinn inte har lyckats växa ikapp de nya lokalerna och vad jag antar är en större produktion, och att det är på bekostnad av kundservice och kvalitetskontroll. Farligt om så är fallet, och nödvändigt att rätta till så fort det bara går för att inte tappa i anseende.

Men kalasfin klocka och den sitter perfekt på armen, så stort grattis :)

Tackar! Ja, jag vet för lite så vågar inte spekulera i orsak. Men absolut, de värden jag förknippar m Sinn passar ju inte ihop med hur det blev, något annat kan man ju inte säga. Att köpa Sinn motiverades ju av rena tvärtom-skäl... Jag ville ha hög kvalitet och precision i ett tåligt skal typ, något 100% pålitligt i alla väder.

Slutet känns hittills väldigt lyckligt dock, om det fortsätter såhär är de rejält uppe på banan igen :)
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jaja en teaser då... Jag tror jag ska öppna den där amaronen nu (f.ö. det enda i bilden förutom bordet som inte kom i paketet från Erikson). Magkänslan är helt rätt nu, 757 och jag fattade tycke direkt och visarna känns alignade :) Återkommer med mer bilder...
20190125_205435.jpg
Fin klocka o prisvärd Amarone det där. Bra köp båda :)
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Fick man önska så skulle en snyggt graverad baksida i stål som skrapade av någon mm i höjd göra klockan ännu bättre. Men men ... :)
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Alltså kära Sinnister, jag måste fråga... Är det något särskilt att tänka på då jag ställer en klocka utan sekundvisare? Hur fungerar urverket? Jag har tänkt mig att om jag ställer minutvisaren rakt på rätt index och sedan trycker in kronan precis i det ögonblick klockan är XX:XX:00, då borde den vara "exakt" ställd. Är det så?

Eller är det så att jag ställer visaren, och sedan så justerar den in sig mot en "hypotetisk sekundvisare", som kanske just i det ögonblick jag ställer klockan är på XX:XX:58 eller XX:XX-1:01. Fattar ni vad jag menar? För med en sådan justering kan jag ju räkna med att klockan kan få en avvikelse uppemot 60 sekunder omedelbart efter inställning...

Tyvärr frågar jag på förekommen anledning och hoppas att det finns någon bra förklaring till att jag är dryga minuten back sedan igår kväll.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Alltså kära Sinnister, jag måste fråga... Är det något särskilt att tänka på då jag ställer en klocka utan sekundvisare? Hur fungerar urverket? Jag har tänkt mig att om jag ställer minutvisaren rakt på rätt index och sedan trycker in kronan precis i det ögonblick klockan är XX:XX:00, då borde den vara "exakt" ställd. Är det så?

Eller är det så att jag ställer visaren, och sedan så justerar den in sig mot en "hypotetisk sekundvisare", som kanske just i det ögonblick jag ställer klockan är på XX:XX:58 eller XX:XX-1:01. Fattar ni vad jag menar? För med en sådan justering kan jag ju räkna med att klockan kan få en avvikelse uppemot 60 sekunder omedelbart efter inställning...

Tyvärr frågar jag på förekommen anledning och hoppas att det finns någon bra förklaring till att jag är dryga minuten back sedan igår kväll.

Jag har tyvärr inget svar på din fråga annat än att jag verkligen, verkligen hoppas att det inte är något fel även på den här klockan. Jag tror att det enklaste sättet just nu att få klarhet är att ha på dig klockan idag och göra en ny avstämning imorgon samma tid och se om den har tappat ytterligare en minut. Håller tummarna för att det löser sig.
 

Geparden

Audemars
Alltså kära Sinnister, jag måste fråga... Är det något särskilt att tänka på då jag ställer en klocka utan sekundvisare? Hur fungerar urverket? Jag har tänkt mig att om jag ställer minutvisaren rakt på rätt index och sedan trycker in kronan precis i det ögonblick klockan är XX:XX:00, då borde den vara "exakt" ställd. Är det så?

Eller är det så att jag ställer visaren, och sedan så justerar den in sig mot en "hypotetisk sekundvisare", som kanske just i det ögonblick jag ställer klockan är på XX:XX:58 eller XX:XX-1:01. Fattar ni vad jag menar? För med en sådan justering kan jag ju räkna med att klockan kan få en avvikelse uppemot 60 sekunder omedelbart efter inställning...

Tyvärr frågar jag på förekommen anledning och hoppas att det finns någon bra förklaring till att jag är dryga minuten back sedan igår kväll.
Tror det kan ha en bidragande faktor att det är ett visst ”spel” i visare när du ställer Valjoux 7750. Testa att vrid förbi den tid du ska ställa och finjustera bakåt mot den minut som gäller.
En minut låter som en för stor diff för enbart detta dock.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Alltså kära Sinnister, jag måste fråga... Är det något särskilt att tänka på då jag ställer en klocka utan sekundvisare? Hur fungerar urverket? Jag har tänkt mig att om jag ställer minutvisaren rakt på rätt index och sedan trycker in kronan precis i det ögonblick klockan är XX:XX:00, då borde den vara "exakt" ställd. Är det så?

Eller är det så att jag ställer visaren, och sedan så justerar den in sig mot en "hypotetisk sekundvisare", som kanske just i det ögonblick jag ställer klockan är på XX:XX:58 eller XX:XX-1:01. Fattar ni vad jag menar? För med en sådan justering kan jag ju räkna med att klockan kan få en avvikelse uppemot 60 sekunder omedelbart efter inställning...

Tyvärr frågar jag på förekommen anledning och hoppas att det finns någon bra förklaring till att jag är dryga minuten back sedan igår kväll.
Om vi säger såhär. När jag ställer min DJ så ser jag till att stoppa sekundvisaren på 45 sekunder. Ställer sedan minutvisaren precis mot index och när jag då trycker in kronan på synkar sekundvisaren och minuten perfekt sedan. Alltså när sekunden är på noll så är minutvisaren perfekt mot index

Antar att du syftar på just detta :)
 
Topp