• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Tror det kan ha en bidragande faktor att det är ett visst ”spel” i visare när du ställer Valjoux 7750. Testa att vrid förbi den tid du ska ställa och finjustera bakåt mot den minut som gäller.
En minut låter som en för stor diff för enbart detta dock.
Som jag skrev tidigare gäller detta även Rolex urverk så inget konstigt att det finns ett visst spel. Antingen gör man som du skrev eller klurar ut hur stort spelet är. För min del 15 sek :)

På GS kvartsverk står det uttryckligen att man ska dra förbi med 5min sedan justera bakåt för att få minutvisaren att pricka index perfekt.

Till @rm83. Ställ klockan och kolla den mot en app :) t.ex. Watchcheck om du har Android.

Jag har tyvärr inget svar på din fråga annat än att jag verkligen, verkligen hoppas att det inte är något fel även på den här klockan. Jag tror att det enklaste sättet just nu att få klarhet är att ha på dig klockan idag och göra en ny avstämning imorgon samma tid och se om den har tappat ytterligare en minut. Håller tummarna för att det löser sig.
Tack ändå! Ja sådan är såklart planen. Överlag vill man väl stämma av under en längre tid, så får se var det landar tills imorgon. Normalt skulle man väl velat mäta en vecka åtminstone, men igår kväll tyckte jag den dragit sig - fast hade ej gjort ngn mätning. La in den i watchcheck och "testade mig själv" för att se hur noga jag kunde avläsa visarna. Första noteringen visade -0.4s - så det ÄR verkligen möjligt att läsa av tiden någonlunda exakt med hjälp av bara minutvisaren. Så... När den idag på morgonen visar på +77 är det ju knappast att jag ser fel. Däremot hoppas jag att den kanske finns ngn naturlig förklaring, såsom att den "justerar in sig". Annars måste jag väl ändå vara världens mest Sinn-otursförföljda människa? Eller? Jag har ju blivit kär i den här klockan direkt, men alltså... Ja... Nä jag säger inget o hoppas på naturliga förklaringar.

Vet möjligen @Fliegerchronograph hur inställningen funkar av minuter kontra sekunder, enl. min tidigare fråga?

Som jag skrev tidigare gäller detta även Rolex urverk så inget konstigt att det finns ett visst spel. Antingen gör man som du skrev eller klurar ut hur stort spelet är. För min del 15 sek :)

På GS kvartsverk står det uttryckligen att man ska dra förbi med 5min sedan justera bakåt för att få minutvisaren att pricka index perfekt.

Till @rm83. Ställ klockan och kolla den mot en app :) t.ex. Watchcheck om du har Android.

Tack! Sån är ju min förhoppning såklart, att det ska vara initialt efter inställning som den inte justerar fullt ut snarar än att den drar sig kontinuerligt. Isf måste jag ju bara hitta "rätt läge".

Om den drar sig kontinuerligt däremot är det ju föga hjälp. Återståe att se vilket!

Tack för svar! (Det är förresten WatchCheck jag använder redan)

Alltså kära Sinnister, jag måste fråga... Är det något särskilt att tänka på då jag ställer en klocka utan sekundvisare? Hur fungerar urverket? Jag har tänkt mig att om jag ställer minutvisaren rakt på rätt index och sedan trycker in kronan precis i det ögonblick klockan är XX:XX:00, då borde den vara "exakt" ställd. Är det så?

Så där gör jag i alla fall och det har fungerat bra på min 757:a. Om man på en vanlig klocka (med en sekundvisare som rör sig kontinuerligt) drar ut kronan när sekundvisaren står rakt upp mot klockan 12, ställer in minutvisaren mitt emellan två minutindex och sedan startar den igen så behåller ju minutvisaren den "felinställningen". Minutvisaren struntar ju bildligt talat helt och hållet i var sekundvisaren befinner sig, det tar oavsett dess läge 60 sekunder för den att röra sig mellan två minutindex. Borde alltså inte vara något problem med din klocka.

0FC4114A-04D3-4DC2-8696-7073987A8F2E.jpeg

Senast ändrad:
Så där gör jag i alla fall och det har fungerat bra på min 757:a. Om man på en vanlig klocka (med sekundvisare som rör sig kontinuerligt) ställer in minutvisaren mitt emellan två minutindex när sekundvisaren står rakt upp mot klockan 12 och sedan startar den så behåller ju minutvisaren den "felinställningen". Minutvisaren struntar ju bildligt helt och hållet i var sekundvisaren befinner sig, det tar oavsett det 60 sekunder för den att röra sig mellan två minutindex. Borde alltså inte vara något problem med din klocka.

0FC4114A-04D3-4DC2-8696-7073987A8F2E.jpeg
Tack för svar. Tyvärr svaret jag inte ville ha, men... ;)
Jag får ha lite is i magen och se vad som händer tills imorrn!

Vad lockar mest just nu då? Modell mässigt alltså....Finns ju några att välja på...
Om du frågar mig så kollar jag på en enkel 556 i, då jag verkligen uppskattar dess enkelhet och bläcksvarta tavla. Skulle gärna haft en no-date, men tycker tyvärr mindre om alla 556-tavlor utan datum. Har även hört att de kör på samma urverk i dessa, vilket betyder att de har ”spökdatum”, som kan orsaka problem. Detta vet jag dock ej med säkerhet, bara läste det på något forum.

Har kollat en del på 103 och 356, men höjden avskräcker en del, speciellt om man ska kunna ha natoband. 556-an har en svåröverträffad mångsidighet (om man inte har råd med en Explorer, kanske).

Ibland tror det är jakten som är det roliga; som min fru säger till mig, men som jag försöker bestrida då jag inte vill tro att jag inte kommer bli (helt) nöjd. Det är i alla fall målet att ha en mindre samling som täcker alla behov och situationer. :)

Inga definitiva slutsatser förrän imorrn, men gjorde en liten mellantid och det ser inte så lovande ut :(

Screenshot_20190127-171648_WatchCheck.jpg
På en helt ny från fabrik? Det ser dystert ut. Har läst dina inlägg och förstår att du är synnerligen otursförföljd. Alternativet är ju att kvalitetskontrollen brister, och då är det ännu värre. Hoppas det löser sig självt, eller är något lättjusterat. Men Erikson kanske inte var möjlighet att själva utföra service på Sinn ändå?

Om du frågar mig så kollar jag på en enkel 556 i, då jag verkligen uppskattar dess enkelhet och bläcksvarta tavla. Skulle gärna haft en no-date, men tycker tyvärr mindre om alla 556-tavlor utan datum. Har även hört att de kör på samma urverk i dessa, vilket betyder att de har ”spökdatum”, som kan orsaka problem. Detta vet jag dock ej med säkerhet, bara läste det på något forum.

Har kollat en del på 103 och 356, men höjden avskräcker en del, speciellt om man ska kunna ha natoband. 556-an har en svåröverträffad mångsidighet (om man inte har råd med en Explorer, kanske).

Ibland tror det är jakten som är det roliga; som min fru säger till mig, men som jag försöker bestrida då jag inte vill tro att jag inte kommer bli (helt) nöjd. Det är i alla fall målet att ha en mindre samling som täcker alla behov och situationer. :)
Ja det är ju svårt att hitta dom där klockorna som man verkligen fastnar med. Det vore ju charmigt att få slita in dom o sätta lite patina på dom men hittills har jag inte heller riktigt lyckats. Sålde den enda klocka jag verkligen haft länge. En SMP black som jag sannolikt borde behållt!
556i är iaf en bra kandidat att få stanna för den är otroligt allround. Alltid rätt på något sätt. Skulle dock också väldigt gärna sluppit datum men tycker det är helt rätt val att gå på "I" modellen. Det enda jag stör mig på ibland är att klockan sitter lite "högt" på armen. Det beror på en kombo av skärning sidan av boetten, luggarna och glasbaksidan. Det är lite synd för i övrigt är det en riktigt grym klocka.

Ja det är ju svårt att hitta dom där klockorna som man verkligen fastnar med. Det vore ju charmigt att få slita in dom o sätta lite patina på dom men hittills har jag inte heller riktigt lyckats. Sålde den enda klocka jag verkligen haft länge. En SMP black som jag sannolikt borde behållt!
556i är iaf en bra kandidat att få stanna för den är otroligt allround. Alltid rätt på något sätt. Skulle dock också väldigt gärna sluppit datum men tycker det är helt rätt val att gå på "I" modellen. Det enda jag stör mig på ibland är att klockan sitter lite "högt" på armen. Det beror på en kombo av skärning sidan av boetten, luggarna och glasbaksidan. Det är lite synd för i övrigt är det en riktigt grym klocka.
Visst är det svårt, men man får ju bekanta sig med många trevliga klockor under resan. Och trevliga bekantskaper med samma intresse. :)

Glasbaksida är dock lite kul, men inte tillräckligt för att det ska vara värt med några nackdelar (höjden främst, men kan även vara lite oskönt mot huden).

Skulle man enbart gå på boett så tror jag Seiko SARB033/035 och Omega SMPc är de två som känts allra bäst. SMP:n har hängt löst men lutar att det blir min eviga keeper. SARB:arna jag haft, även 017, har rykt av andra anledningar än boetten.

På en helt ny från fabrik? Det ser dystert ut. Har läst dina inlägg och förstår att du är synnerligen otursförföljd. Alternativet är ju att kvalitetskontrollen brister, och då är det ännu värre. Hoppas det löser sig självt, eller är något lättjusterat. Men Erikson kanske inte var möjlighet att själva utföra service på Sinn ändå?

Helt ny ja. Hämtade på posten och plastade av i fredags kväll. Sedan bara suttit på armen, inte fått ett slag, inte använt en hammare, inte ens ett sandpapper :| Tyvärr fixar ju inte Erikson dessa själva, det är ju gasfyllda grejer... :( Hittills har Sinn dock varit tillmötesgående och bytt rakt av, men man börjar ju fundera på hur många försök det är värt? Vilken kvalitetsupplevelse har ni andra vad gäller Sinn? Jag har hela tiden uppfattat det som hög kvalle...

En liten fundering... när du gör mätningen, kan du då inte använda kronografen, så du ser när du startar respektive stoppar mätningen för att minska ev mätfel?

Osäker på hur du menar här. Osäker om jag kan göra ngt bättre så förtydliga gärna! E väl svårt att vinna de uppemot 100s/dygn det handlar om på det, men ju bättre mätning desto bättre om inte annat för sakens skull. I appen trycker jag ju bara på en knapp när klockan står prick på ett klockslag. Så det är ju liksom inget intervall jag tajmar, därav vet jag inte riktigt vad du menar?

Vad jag däremot kom på tack vare dig är att det vore intressant att veta om kronografen är off på samma vis. Man samlar ju flera sekunders avvikelse på några timmar, så det är ju en relativt snabb jämförelse. Sparkade igång kronograf och stoppur på min G-Shock exakt samtidigt... Här är utgångsläget, exakt lika, efter en minut, så får jag se hur det ser ut efter ett tag. Jag vet inte ens hur de integrerar riktigt, men antar att kronografen och tidsvisningen nyttjar samma mekanik eller vad man ska säga?
20190127_192247.jpg

Tack för hjälp och tips, samtliga!

Senast ändrad:
Helt ny ja. Hämtade på posten och plastade av i fredags kväll. Sedan bara suttit på armen, inte fått ett slag, inte använt en hammare, inte ens ett sandpapper :| Tyvärr fixar ju inte Erikson dessa själva, det är ju gasfyllda grejer... :( Hittills har Sinn dock varit tillmötesgående och bytt rakt av, men man börjar ju fundera på hur många försök det är värt? Vilken kvalitetsupplevelse har ni andra vad gäller Sinn? Jag har hela tiden uppfattat det som hög kvalle...

Osäker på hur du menar här. Osäker om jag kan göra ngt bättre så förtydliga gärna! E väl svårt att vinna de uppemot 100s/dygn det handlar om på det, men ju bättre mätning desto bättre om inte annat för sakens skull. I appen trycker jag ju bara på en knapp när klockan står prick på ett klockslag. Så det är ju liksom inget intervall jag tajmar, därav vet jag inte riktigt vad du menar?

Vad jag däremot kom på tack vare dig är att det vore intressant att veta om kronografen är off på samma vis. Man samlar ju flera sekunders avvikelse på några timmar, så det är ju en relativt snabb jämförelse. Sparkade igång kronograf och stoppur på min G-Shock exakt samtidigt... Här är utgångsläget, exakt lika, efter en minut, så får jag se hur det ser ut efter ett tag. Jag vet inte ens hur de integrerar riktigt, men antar att kronografen och tidsvisningen nyttjar samma mekanik eller vad man ska säga?
20190127_192247.jpg

Jag hade inte hjärnan påslagen när jag skrev inlägget.:confused: Jag tänkte att man startar tidtagningen när visaren är exakt på index, men tänkte inte på att det kan skilja vääldigt många sekunder medans den är på index. Så hur vet man när man ska börja?

Det beror helt på vad det är för urverk i dem tycker jag. Seiko 5 med 7S26 och glasbaksida är inte precis sexiga...:confused:
Precix. När man väl sett ett 2824 är det liksom inte mer spännande än vad det är. Nu har jag ingen 556 längre men när önskan slår till är det oftast de där sista millimetrarna som gör att jag avstår.

Det är ju också en sanning. Så om vi säger att det beror på hur väl det stämmer med klockan i övrigt och vilket verk som sitter i?
Det håller jag absolut med om. Är det en toolig klocka så ser jag hellre ett snyggt graverat baklock än urverket, det känns mer rätt. En klocka med en vacker framsida och ett snyggt dekorerat verk får gärna ha glas. :)

Precix. När man väl sett ett 2824 är det liksom inte mer spännande än vad det är. Nu har jag ingen 556 längre men när önskan slår till är det oftast de där sista millimetrarna som gör att jag avstår.
Jag kan ändå uppskatta ett snyggt dekorerat 2824 eller liknande, inte fel med lite blånerade skruvar och annat pynt. Sen föredrar jag helt klart ett dekorerat manuellt urverk där det inte sitter en stor rotor och gömmer godiset. :) De extra millimeterna beror helt på klockan. Är det en klocka som är tunn från början och det inte ser dumt ut när det bygger så gör det inget.

Jag hade inte hjärnan påslagen när jag skrev inlägget.:confused: Jag tänkte att man startar tidtagningen när visaren är exakt på index, men tänkte inte på att det kan skilja vääldigt många sekunder medans den är på index. Så hur vet man när man ska börja?

Alltså jag klickar på synk-knappen i appen exakt när minutvisaren står rakt över indexet. Sen räknar ju appen ut diffen mot förra noteringen och hur tiden förskjutits.

20190127_192247.jpg

Bokslut för kvällen då. Haft kronografen på Sinnen samt stoppuret på G-Shocken på i närmare fyra timmar. På den tiden går kronografen EXAKT i synk med stoppuret. Men tidsvisningen på 757an har fortsatt sacka efter. Ny notering -124.4s kl. 23:16 att jämföra med -89.7s kl. 17:05. Det är ett snitt på 5-6 sekunder per timme minus.

Jag trodde i min enfald/okunskap att även kronografen skulle backa, men tydligen inte. Mkt mkt märkligt.

Det enda jag vet är att det blir ett samtal till Erikson imorgon. Om nu inte klockan hämtar in 2 minuter över natten :| Sen får vi se...

20190127_231442.jpg
Screenshot_20190127-231631_WatchCheck.jpg

Bokslut för kvällen då. Haft kronografen på Sinnen samt stoppuret på G-Shocken på i närmare fyra timmar. På den tiden går kronografen EXAKT i synk med stoppuret. Men tidsvisningen på 757an har fortsatt sacka efter. Ny notering -124.4s kl. 23:16 att jämföra med -89.7s kl. 17:05. Det är ett snitt på 5-6 sekunder per timme minus.

Jag trodde i min enfald/okunskap att även kronografen skulle backa, men tydligen inte. Mkt mkt märkligt.

Det enda jag vet är att det blir ett samtal till Erikson imorgon. Om nu inte klockan hämtar in 2 minuter över natten :| Sen får vi se...

20190127_231442.jpg
Screenshot_20190127-231631_WatchCheck.jpg

Du borde få en gratis snart av Sinn. Verkligen inte kul att binda upp pengar i något som inte fungerar. Angående kvalitet så har jag inte läst något speciellt varken på WUS eller Uhrforum utöver problem med nya 103 St C, men det är ett mer specifikt problem när man har modifierat ett SW510 och inget som är kopplat till de modeller du har haft.

Du borde få en gratis snart av Sinn. Verkligen inte kul att binda upp pengar i något som inte fungerar. Angående kvalitet så har jag inte läst något speciellt varken på WUS eller Uhrforum utöver problem med nya 103 St C, men det är ett mer specifikt problem när man har modifierat ett SW510 och inget som är kopplat till de modeller du har haft.

Tja alltså, det där med att binda upp pengar ligger det något i. Visst, det är inte jättelång tid jämfört med ledtider på servicar etc etc. Men det är ändå trist - hade jag velat stå i väntelista hade jag väl köpt en stål-Rolle!? ;) Nu har strulet ändå varit sedan mid-Dec och vafan, när ska det ljusna? Ska man få en _fjärde_ klocka? Det börjar ju närma sig förnedring, som ett dåligt skämt... Särskilt när det man var ute var en vardagsbeater av lite högre kvalitet att lita på i alla lägen. Sen kan man inte lita på den ens när den är nylevererad? Hoppet falnar ju rätt fort...

Så nä, jag vet inte. Jag har dock kärat ner mig som fan i 757an, om den bara ville fungera... Är mest rådvill känner jag.
Undra om Erikson har ngt mirakel-besked imorgon. Typ att jag missat att trycka in en knapp ;)

Tja alltså, det där med att binda upp pengar ligger det något i. Visst, det är inte jättelång tid jämfört med ledtider på servicar etc etc. Men det är ändå trist - hade jag velat stå i väntelista hade jag väl köpt en stål-Rolle!? ;) Nu har strulet ändå varit sedan mid-Dec och vafan, när ska det ljusna? Ska man få en _fjärde_ klocka? Det börjar ju närma sig förnedring, som ett dåligt skämt... Särskilt när det man var ute var en vardagsbeater av lite högre kvalitet att lita på i alla lägen. Sen kan man inte lita på den ens när den är nylevererad? Hoppet falnar ju rätt fort...

Så nä, jag vet inte. Jag har dock kärat ner mig som fan i 757an, om den bara ville fungera... Är mest rådvill känner jag.
Undra om Erikson har ngt mirakel-besked imorgon. Typ att jag missat att trycka in en knapp ;)
Jag tror du ska göra en omstart med din app. Nu har du ju sparade värden som den loggar mot. Rör inte klockans inställning utan acceptera att den går fel när du startar din mätning, men radera de gamla värdena i mätningen, så du får till en ny mätning istället. Då lär du kunna se hur mycket den faktiskt tappar.
Du har dragit upp den ordentligt, förmodar jag?

Jag undrar om det kan vara så att Sinn inte har lyckats växa ikapp de nya lokalerna och vad jag antar är en större produktion, och att det är på bekostnad av kundservice och kvalitetskontroll. Farligt om så är fallet, och nödvändigt att rätta till så fort det bara går för att inte tappa i anseende.
Jag fick just mail om att garantiärenden kan ta upp till 6 veckor innan de börjar på dom. Hur har det varit tidigare?

Jag förstår faktiskt inte hur man kan ha något emot glasbaksida. Det är ju fräsigt ju! Att det bygger på höjden någon mm är bara positivt i mitt tycke.
CA83E59C-0A07-4829-BB46-76713D66BA6A.jpeg
A7746EDB-141E-41D4-B706-BE6E07A8DA34.jpeg
För min del handlar det dels om att det bygger på höjden o dels att formen på baksidan oftast blir lite plattare/bredare mot handleden utan glas. Klockan sitter både bättre o snyggare utan glas. (ofta... inte alltid). Sedan är det ju mer eller mindre en förutsättning för lite högre anti magnetiskt motstånd och en möjlighet till riktigt coola graveringar. Så det finns en del argument mot faktiskt. Sedan håller jag med om att det är kul med glas på iaf ett par klockor o Sinns ETA/Sellita är rätt juste dekorerade för att vara bruksverk så visst finns det bra saker med det också!

Tillbaka
Topp