• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Bokslut för kvällen då. Haft kronografen på Sinnen samt stoppuret på G-Shocken på i närmare fyra timmar. På den tiden går kronografen EXAKT i synk med stoppuret. Men tidsvisningen på 757an har fortsatt sacka efter. Ny notering -124.4s kl. 23:16 att jämföra med -89.7s kl. 17:05. Det är ett snitt på 5-6 sekunder per timme minus.

Jag trodde i min enfald/okunskap att även kronografen skulle backa, men tydligen inte. Mkt mkt märkligt.

Det enda jag vet är att det blir ett samtal till Erikson imorgon. Om nu inte klockan hämtar in 2 minuter över natten :| Sen får vi se...

20190127_231442.jpg
Screenshot_20190127-231631_WatchCheck.jpg
Trist! Om du synkade minutvisare mot g-shocken så ser man ju tydligt att det dragit sig över 2min.
 

hisingen

Cartier
2-Faktor
Tja alltså, det där med att binda upp pengar ligger det något i. Visst, det är inte jättelång tid jämfört med ledtider på servicar etc etc. Men det är ändå trist - hade jag velat stå i väntelista hade jag väl köpt en stål-Rolle!? ;) Nu har strulet ändå varit sedan mid-Dec och vafan, när ska det ljusna? Ska man få en _fjärde_ klocka? Det börjar ju närma sig förnedring, som ett dåligt skämt... Särskilt när det man var ute var en vardagsbeater av lite högre kvalitet att lita på i alla lägen. Sen kan man inte lita på den ens när den är nylevererad? Hoppet falnar ju rätt fort...

Så nä, jag vet inte. Jag har dock kärat ner mig som fan i 757an, om den bara ville fungera... Är mest rådvill känner jag.
Undra om Erikson har ngt mirakel-besked imorgon. Typ att jag missat att trycka in en knapp ;)
Trist lider med dig.

Har varit med om något liknande med en cwc men där fungerade inte kundservicen alls.
Skickade in klockan tre gånger, dom ”lagade” den men det tog över ett år innan jag till slut fick en ny som fungerade. Då hade jag tröttnat och idag känner jag inte någon glädje när jag ser klockan i lådan. Kundservice är viktigt!!!
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Jag förstår faktiskt inte hur man kan ha något emot glasbaksida. Det är ju fräsigt ju! Att det bygger på höjden någon mm är bara positivt i mitt tycke.
CA83E59C-0A07-4829-BB46-76713D66BA6A.jpeg
A7746EDB-141E-41D4-B706-BE6E07A8DA34.jpeg
För mig är bakruta nästan en dealbreaker. Sinn är tool-klockor och då ska det inte vara nåt fjoll! ;)
Finns det någon praktiskt nytta med att se urverket eller är det bara för att visa upp sig?
Jag hade en Sinn 103 Ty och den hade inte glasbaksida som annars är brukligt på 103or.
Nu hade jag bara en framsidesbild så den får duga.

IMG_3500.JPG
 

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
Jag tänker bara att det inte är i vägen på något vis och roligare att titta på än ett lock av stål. Bortsett från Speedmastern så har nog inte ägt någon klocka med något särskilt upphetsande lock. Har t.ex. Sinn någon baksida som är roligare än att se detta verk (som må vara basic, men ändå fint i mina ögon med alla frässpår och gulddetaljer som en kontrast mot stålet)?
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Jag tänker bara att det inte är i vägen på något vis och roligare att titta på än ett lock av stål. Bortsett från Speedmastern så har nog inte ägt någon klocka med något särskilt upphetsande lock. Har t.ex. Sinn någon baksida som är roligare än att se detta verk (som må vara basic, men ändå fint i mina ögon med alla frässpår och gulddetaljer som en kontrast mot stålet)?
Nja, roligare vet jag inte. Men det bygger inte så mycket på höjden iaf.

C8853E16-F511-4816-92F4-B43866B594B1.jpeg


0769332B-F1AE-4994-A4B4-9E82D46B67E8.jpeg
 

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
Den där är lika tråkig som UX’en men ingen av dom behöver ju extra millimetrar och är för tooliga för en fjompig glasbaksida, så i det fallet köper jag det. 556’an skulle däremot gå bort för min del om den var ännu tunnare.

Som alltid med klockor. En smaksak.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Den där är lika tråkig som UX’en men ingen av dom behöver ju extra millimetrar och är för tooliga för en fjompig glasbaksida, så i det fallet köper jag det. 556’an skulle däremot gå bort för min del om den var ännu tunnare.

Som alltid med klockor. En smaksak.
Använd gärna citeringsknappen :)
Smaksak som sagt. Ezm3 är för mig en av de bättre Sinn har i sitt nuvarande sortiment.
Börjar dock fundera på fler. Saknar både U1 och 556.

IMG_0638.JPG



IMG_1043.JPG



Hade ju en fling på 757 Diapal för något år sedan.
Suget börjar göra sig påmint igen. Gillar den kraftiga tegimenterade finelinken :hungry:
DSCN0472.jpg
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Den där är lika tråkig som UX’en men ingen av dom behöver ju extra millimetrar och är för tooliga för en fjompig glasbaksida, så i det fallet köper jag det. 556’an skulle däremot gå bort för min del om den var ännu tunnare.

Som alltid med klockor. En smaksak.
Hursomhelst hade den med en boett som Gick längre ned i sidlinjen samt en plattare baksida legat snyggare på armen ...
 

Bilagor

  • IMG_20190128_112140.jpg
    IMG_20190128_112140.jpg
    393.6 KB · Visningar: 1

Clark Kent

Patek
2-Faktor

Geparden

Audemars
Bokslut för kvällen då. Haft kronografen på Sinnen samt stoppuret på G-Shocken på i närmare fyra timmar. På den tiden går kronografen EXAKT i synk med stoppuret. Men tidsvisningen på 757an har fortsatt sacka efter. Ny notering -124.4s kl. 23:16 att jämföra med -89.7s kl. 17:05. Det är ett snitt på 5-6 sekunder per timme minus.

Jag trodde i min enfald/okunskap att även kronografen skulle backa, men tydligen inte. Mkt mkt märkligt.

Det enda jag vet är att det blir ett samtal till Erikson imorgon. Om nu inte klockan hämtar in 2 minuter över natten :| Sen får vi se...

20190127_231442.jpg
Screenshot_20190127-231631_WatchCheck.jpg
Det är ju helskumt. Kronografen går ju perfekt vilket tyder på att det inte är urverket det är fel på iaf. Krockar min- och timvisare ihop någonstans om du vrider manuellt 12 timmar?
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Det är ju helskumt. Kronografen går ju perfekt vilket tyder på att det inte är urverket det är fel på iaf. Krockar min- och timvisare ihop någonstans om du vrider manuellt 12 timmar?
Jag vet, mkt skumt! Precis så tänker jag också - att om kronografen går perfekt måste det vara ngt annat?
Och nej, det gör de inte... Ingen krock! Samt att den drar ju sig verkligen kontinuerligt, jag stämmer av var och varannan timme under dygnet och med tanke på hur mycket den drar sig kan man ju lätt se att det sker peu un peu - inte mkt vid en viss tidpunkt.

Pratade med Erikson idag som rekommenderade att avvakta några dagar och stämma av senare i veckan. Såg även idag att det står i manualen att verkets precision ej kan bedömas förrän efter 8 veckor... Tänker dock att det kanske gäller lite mindre avvikelser, inte 100+ sekunder per dygn :) Får se i slutet av veckan vad det landar i... :)
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Om den verkligen drar sig så mycket finns ju inte en chans i h-vete att det skulle hjälpa att låta verket "sätta sig". Det är ju ytterst tveksamt och ofta debatterat huruvida nya klockor öht har någon sådan "inkörning" o då snackar man ju inte mer än några sekunder max. OM det finns en sådan effekt. En sak som hänt ett av mina tidigare Seiko verk var att oljan lyckats "klibba ihop" balansfjödern på något ställe och därigenom kortat/styvat upp den med rejäl fartökning som följd. Säger absolut inte att det är skälet men det kan ju hända skumma saker utan att klockan tappats eller att det är något egentligt fabrikationsfel också...
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Om den verkligen drar sig så mycket finns ju inte en chans i h-vete att det skulle hjälpa att låta verket "sätta sig". Det är ju ytterst tveksamt och ofta debatterat huruvida nya klockor öht har någon sådan "inkörning" o då snackar man ju inte mer än några sekunder max. OM det finns en sådan effekt. En sak som hänt ett av mina tidigare Seiko verk var att oljan lyckats "klibba ihop" balansfjödern på något ställe och därigenom kortat/styvat upp den med rejäl fartökning som följd. Säger absolut inte att det är skälet men det kan ju hända skumma saker utan att klockan tappats eller att det är något egentligt fabrikationsfel också...

Nä tänker nog som du att OM det verkligen är fel så lär det nog knappast handla om sådan omfattning. Det låter ju befängt. Men... Vi får se, jag tänker ge det veckan och se vart det barkar! När jag ställde den rätt idag vred jag igenom ett varv av allt; passerade alla datum, vred ett par dygn framåt på UTC-visaren och övriga visare - så den liksom snurrades igenom. Sen vred jag upp den ett antal varv till (vilket jag förvisso gjort rejält när jag tog den i bruk).

Den som lever får se :)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Har tyvärr ingen bra info om det. Det är @ironcastle som jag vet har haft mest kontakt med Sinn på grund av reklamation, så han kan kanske svara närmre.

@Moorflax 757 Diapal är dessutom en riktig äventyrsklocka :)

https://www.sinn.de/en/Alpinist_Christian_Moser.htm

Alpinist_Christian_Moser-3.jpg
Första gången min UX var nere tog det 8 veckor om jag inte minns fel. Vanlig service.
Omgång två, när den blev nedskickad igen, tog det också tid. Minns inte hur länge, men gissar typ 6 veckor kanske.
Omgång tre, när den blev utbytt, gick snabbare. Ett par veckor skulle jag tippa.
Omgång fyra, när den blev ersatt av U2:an tog mindre än en vecka.
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Första gången min UX var nere tog det 8 veckor om jag inte minns fel. Vanlig service.
Omgång två, när den blev nedskickad igen, tog det också tid. Minns inte hur länge, men gissar typ 6 veckor kanske.
Omgång tre, när den blev utbytt, gick snabbare. Ett par veckor skulle jag tippa.
Omgång fyra, när den blev ersatt av U2:an tog mindre än en vecka.
Intressant, vad var problemet?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Intressant, vad var problemet?
Att den till att börja med var utan olja. Köpte den begagnad. Ner för service. Fick hem den. Glad som en speleman. Hade den några veckor tror jag. Den låg på en hylla över natten och på morgonen hade en kolabönestor bubbla bildats. Temperatur kanske 14 grader ungefär. Besvikelse.
Kontaktade Sinn, fick skicka ner den för åtgärd. Fick hem den igen. Hade den då på mig en sval dag. Samma sak igen efter ett litet tag. Ny bubbla. Skickades ner igen. Fick den då utbytt, helt utan kostnad. Klockan var från 2009 så det var ju schysst. Flång ny tillbaka. Glad igen, äntligen löst! Not.
Ett par minusgrader. Ny bubbla. På nya klockan. Det var då själva... Jag sa till Sinn att UX nog inte är gjord för mig. Konstaterade att U2:an var hyggligt lik. Föreslog en sån i utbyte. La en slant emellan och tog ut en sån istället. Blev tegimenterad av bara farten. Utan kostnad för mig. Där är jag nu.
De skötte det fint måste jag säga, men det är tråkigt att de lider av lite problem tycker jag.
Dina U2-problem har jag mer eller mindre medvetet inte satt mig in i. Vill inte leta fel på den. Min GMT-visare släpar kanske en aning, men det kan jag leva med. Lite fippligt är det att ställa om tiden, men så är modellen. Jag frågade Sinn när de var hos Erikson i Sumpan, och fick ett jakande svar i retur.
 

demondave

Rolex
Första gången min UX var nere tog det 8 veckor om jag inte minns fel. Vanlig service.
Omgång två, när den blev nedskickad igen, tog det också tid. Minns inte hur länge, men gissar typ 6 veckor kanske.
Omgång tre, när den blev utbytt, gick snabbare. Ett par veckor skulle jag tippa.
Omgång fyra, när den blev ersatt av U2:an tog mindre än en vecka.

Tog tid? Köp Blancpain och få perspektiv, det där är ju blixtsnabbt ;)
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Att den till att börja med var utan olja. Köpte den begagnad. Ner för service. Fick hem den. Glad som en speleman. Hade den några veckor tror jag. Den låg på en hylla över natten och på morgonen hade en kolabönestor bubbla bildats. Temperatur kanske 14 grader ungefär. Besvikelse.
Kontaktade Sinn, fick skicka ner den för åtgärd. Fick hem den igen. Hade den då på mig en sval dag. Samma sak igen efter ett litet tag. Ny bubbla. Skickades ner igen. Fick den då utbytt, helt utan kostnad. Klockan var från 2009 så det var ju schysst. Flång ny tillbaka. Glad igen, äntligen löst! Not.
Ett par minusgrader. Ny bubbla. På nya klockan. Det var då själva... Jag sa till Sinn att UX nog inte är gjord för mig. Konstaterade att U2:an var hyggligt lik. Föreslog en sån i utbyte. La en slant emellan och tog ut en sån istället. Blev tegimenterad av bara farten. Utan kostnad för mig. Där är jag nu.
De skötte det fint måste jag säga, men det är tråkigt att de lider av lite problem tycker jag.
Dina U2-problem har jag mer eller mindre medvetet inte satt mig in i. Vill inte leta fel på den. Min GMT-visare släpar kanske en aning, men det kan jag leva med. Lite fippligt är det att ställa om tiden, men så är modellen. Jag frågade Sinn när de var hos Erikson i Sumpan, och fick ett jakande svar i retur.
Ah, tack för god redogörelse! Nej, sätt dig inte in i mina bekymmer då. Låter som du haft nog av dina egna! Nu är drt ju inte U2 längre utan 757 iof, så nu kanske det är lite mer riskfritt att läsa... :)

Men ja... Det väcker ju frågan lite om hur Sinns kvalitetskontroll egentligen ser ut. Ok med problem på beggad, men när du får en ny..? Märkligt! Det är ju typ där jag är... Utan att utveckla det mer.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Ah, tack för god redogörelse! Nej, sätt dig inte in i mina bekymmer då. Låter som du haft nog av dina egna! Nu är drt ju inte U2 längre utan 757 iof, så nu kanske det är lite mer riskfritt att läsa... :)

Men ja... Det väcker ju frågan lite om hur Sinns kvalitetskontroll egentligen ser ut. Ok med problem på beggad, men när du får en ny..? Märkligt! Det är ju typ där jag är... Utan att utveckla det mer.
757 har jag haft, fast begagnad även den, om än i nyskick. Den gick dock klockrent, mycket exakt. Det grymmaste var just att den gick så bra att det rätt enkelt gick att se nästan på sekunden vad klockan var, fast utan sekundvisaren, vilket ger ett lugn i tavlan. Gillade den mycket fram tills jag blev mätt. Såld sedan några år.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Någon som vet vad ett spänne till ett Sinn armband kostar? Alltså det vanliga, samt om det finns i 18mm?
 

Bilagor

  • IMG_20190130_181555.jpg
    IMG_20190130_181555.jpg
    155.4 KB · Visningar: 1
Topp