Laddar...
Erikson Urhandel

Den stora tråden om Sinn!

Diskussion i 'Diskussion' startad av Greven, 2 november 2015.

1. Nissenutz

Nissenutz Diamant Premium

Från:
    Södermanland
    Trist! Om du synkade minutvisare mot g-shocken så ser man ju tydligt att det dragit sig över 2min.

2. hisingen

hisingen Tantal

Från:
    Göteborg
    Trist lider med dig.

Har varit med om något liknande med en cwc men där fungerade inte kundservicen alls.
    Skickade in klockan tre gånger, dom ”lagade” den men det tog över ett år innan jag till slut fick en ny som fungerade. Då hade jag tröttnat och idag känner jag inte någon glädje när jag ser klockan i lådan. Kundservice är viktigt!!!

3. Moorflax

Moorflax Diamant

Från:
    Norberg/Fagersta
    För mig är bakruta nästan en dealbreaker. Sinn är tool-klockor och då ska det inte vara nåt fjoll! ;)
    Finns det någon praktiskt nytta med att se urverket eller är det bara för att visa upp sig?
    Jag hade en Sinn 103 Ty och den hade inte glasbaksida som annars är brukligt på 103or.
    Nu hade jag bara en framsidesbild så den får duga.

IMG_3500.JPG

bartoldous, Rossi, Bezelman och 4 andra gillar detta.
  4. Buddhaliscious

Buddhaliscious Brons

Jag tänker bara att det inte är i vägen på något vis och roligare att titta på än ett lock av stål. Bortsett från Speedmastern så har nog inte ägt någon klocka med något särskilt upphetsande lock. Har t.ex. Sinn någon baksida som är roligare än att se detta verk (som må vara basic, men ändå fint i mina ögon med alla frässpår och gulddetaljer som en kontrast mot stålet)?

5. Moorflax

Moorflax Diamant

Från:
    Norberg/Fagersta
    Nja, roligare vet jag inte. Men det bygger inte så mycket på höjden iaf.

C8853E16-F511-4816-92F4-B43866B594B1.

0769332B-F1AE-4994-A4B4-9E82D46B67E8.

Clark Kent, Pave och dalle gillar detta.
  6. Buddhaliscious

Buddhaliscious Brons

Den där är lika tråkig som UX’en men ingen av dom behöver ju extra millimetrar och är för tooliga för en fjompig glasbaksida, så i det fallet köper jag det. 556’an skulle däremot gå bort för min del om den var ännu tunnare.

Som alltid med klockor. En smaksak.

7. Moorflax

Moorflax Diamant

Från:
    Norberg/Fagersta
    Använd gärna citeringsknappen :)
    Smaksak som sagt. Ezm3 är för mig en av de bättre Sinn har i sitt nuvarande sortiment.
    Börjar dock fundera på fler. Saknar både U1 och 556.

IMG_0638.JPG

IMG_1043.JPG

Hade ju en fling på 757 Diapal för något år sedan.
    Suget börjar göra sig påmint igen. Gillar den kraftiga tegimenterade finelinken :hungry:
    DSCN0472.

rm83, Clark Kent, Remofflan och 4 andra gillar detta.
  8. Buddhaliscious

Buddhaliscious Brons

Okejrå.:)
    Min diss syftade naturligtvis bara till baksidan, inte Ezm3 som klocka.

Moorflax gillar detta.
  9. Bezelman

Bezelman Silver

Hursomhelst hade den med en boett som Gick längre ned i sidlinjen samt en plattare baksida legat snyggare på armen ...

Bifogade filer:

Buddhaliscious gillar detta.
  10. Clark Kent

Clark Kent Diamant Premium

Har tyvärr ingen bra info om det. Det är @ironcastle som jag vet har haft mest kontakt med Sinn på grund av reklamation, så han kan kanske svara närmre.

@Moorflax 757 Diapal är dessutom en riktig äventyrsklocka :)

https://www.sinn.de/en/Alpinist_Christian_Moser.htm

Alpinist_Christian_Moser-3.

ollkli, Fjärvik, Chuck och 6 andra gillar detta.
  11. Moorflax

Moorflax Diamant

Från:
    Norberg/Fagersta
  12. Geparden

Geparden Silver Premium

Det är ju helskumt. Kronografen går ju perfekt vilket tyder på att det inte är urverket det är fel på iaf. Krockar min- och timvisare ihop någonstans om du vrider manuellt 12 timmar?

13. rm83

rm83 Tantal

Jag vet, mkt skumt! Precis så tänker jag också - att om kronografen går perfekt måste det vara ngt annat?
    Och nej, det gör de inte... Ingen krock! Samt att den drar ju sig verkligen kontinuerligt, jag stämmer av var och varannan timme under dygnet och med tanke på hur mycket den drar sig kan man ju lätt se att det sker peu un peu - inte mkt vid en viss tidpunkt.

Pratade med Erikson idag som rekommenderade att avvakta några dagar och stämma av senare i veckan. Såg även idag att det står i manualen att verkets precision ej kan bedömas förrän efter 8 veckor... Tänker dock att det kanske gäller lite mindre avvikelser, inte 100+ sekunder per dygn :) Får se i slutet av veckan vad det landar i... :)

14. Bezelman

Bezelman Silver

Om den verkligen drar sig så mycket finns ju inte en chans i h-vete att det skulle hjälpa att låta verket "sätta sig". Det är ju ytterst tveksamt och ofta debatterat huruvida nya klockor öht har någon sådan "inkörning" o då snackar man ju inte mer än några sekunder max. OM det finns en sådan effekt. En sak som hänt ett av mina tidigare Seiko verk var att oljan lyckats "klibba ihop" balansfjödern på något ställe och därigenom kortat/styvat upp den med rejäl fartökning som följd. Säger absolut inte att det är skälet men det kan ju hända skumma saker utan att klockan tappats eller att det är något egentligt fabrikationsfel också...

rm83 gillar detta.
  15. rm83

rm83 Tantal

Nä tänker nog som du att OM det verkligen är fel så lär det nog knappast handla om sådan omfattning. Det låter ju befängt. Men... Vi får se, jag tänker ge det veckan och se vart det barkar! När jag ställde den rätt idag vred jag igenom ett varv av allt; passerade alla datum, vred ett par dygn framåt på UTC-visaren och övriga visare - så den liksom snurrades igenom. Sen vred jag upp den ett antal varv till (vilket jag förvisso gjort rejält när jag tog den i bruk).

Den som lever får se :)

16. Bezelman

Bezelman Silver

Hoppas det löser sig snabbt!

17. rm83

rm83 Tantal

engst gillar detta.
  18. Moorflax

Moorflax Diamant

Från:
    Norberg/Fagersta
    bartoldous, Clark Kent, engst och 1 annan gillar detta.
  19. ironcastle

ironcastle Silver

Från:
    Söder om Stan
    Första gången min UX var nere tog det 8 veckor om jag inte minns fel. Vanlig service.
    Omgång två, när den blev nedskickad igen, tog det också tid. Minns inte hur länge, men gissar typ 6 veckor kanske.
    Omgång tre, när den blev utbytt, gick snabbare. Ett par veckor skulle jag tippa.
    Omgång fyra, när den blev ersatt av U2:an tog mindre än en vecka.

rm83, engst, Clark Kent och 2 andra gillar detta.
  20. viwe

viwe Tantal

Från:
    Göteborg
    Testar läder på min 556i, givetvis med matchande spänne;) Kul som ombyte mot H-länken.
    Söker efter en fine-link också om någon vill sälja. :)
    PJm2X6OkQnGVVMXUGZx+dA.
    rMvMVOmDSsuTZHsr4PkE6w.

engst, dalle, Ur-snygg och 5 andra gillar detta.
  21. rm83

rm83 Tantal

Intressant, vad var problemet?

22. ironcastle

ironcastle Silver

Från:
    Söder om Stan
    Att den till att börja med var utan olja. Köpte den begagnad. Ner för service. Fick hem den. Glad som en speleman. Hade den några veckor tror jag. Den låg på en hylla över natten och på morgonen hade en kolabönestor bubbla bildats. Temperatur kanske 14 grader ungefär. Besvikelse.
    Kontaktade Sinn, fick skicka ner den för åtgärd. Fick hem den igen. Hade den då på mig en sval dag. Samma sak igen efter ett litet tag. Ny bubbla. Skickades ner igen. Fick den då utbytt, helt utan kostnad. Klockan var från 2009 så det var ju schysst. Flång ny tillbaka. Glad igen, äntligen löst! Not.
    Ett par minusgrader. Ny bubbla. På nya klockan. Det var då själva... Jag sa till Sinn att UX nog inte är gjord för mig. Konstaterade att U2:an var hyggligt lik. Föreslog en sån i utbyte. La en slant emellan och tog ut en sån istället. Blev tegimenterad av bara farten. Utan kostnad för mig. Där är jag nu.
    De skötte det fint måste jag säga, men det är tråkigt att de lider av lite problem tycker jag.
    Dina U2-problem har jag mer eller mindre medvetet inte satt mig in i. Vill inte leta fel på den. Min GMT-visare släpar kanske en aning, men det kan jag leva med. Lite fippligt är det att ställa om tiden, men så är modellen. Jag frågade Sinn när de var hos Erikson i Sumpan, och fick ett jakande svar i retur.

Clark Kent gillar detta.
  23. demondave

demondave Silver

Tog tid? Köp Blancpain och få perspektiv, det där är ju blixtsnabbt ;)

Clark Kent, Moorflax och nissehult gillar detta.
  24. rm83

rm83 Tantal

Ah, tack för god redogörelse! Nej, sätt dig inte in i mina bekymmer då. Låter som du haft nog av dina egna! Nu är drt ju inte U2 längre utan 757 iof, så nu kanske det är lite mer riskfritt att läsa... :)

Men ja... Det väcker ju frågan lite om hur Sinns kvalitetskontroll egentligen ser ut. Ok med problem på beggad, men när du får en ny..? Märkligt! Det är ju typ där jag är... Utan att utveckla det mer.

25. ironcastle

ironcastle Silver

Från:
    Söder om Stan
    757 har jag haft, fast begagnad även den, om än i nyskick. Den gick dock klockrent, mycket exakt. Det grymmaste var just att den gick så bra att det rätt enkelt gick att se nästan på sekunden vad klockan var, fast utan sekundvisaren, vilket ger ett lugn i tavlan. Gillade den mycket fram tills jag blev mätt. Såld sedan några år.

rm83 gillar detta.
  26. ironcastle

ironcastle Silver

Från:
    Söder om Stan
    Ja allt är ju relativt. Men när man får beskedet att det tar ca 8 veckor, då känns det ju som att läkaren just har ställt en diagnos man inte alls ville ha.... typ.

Nissenutz och demondave gillar detta.
  27. Clark Kent

Det var ett tag sedan 103 fick tid på armen. Nu tillbaka på tropic.

IMG_20190129_221055.

Mankebank, Criss Cross, Dennta och 11 andra gillar detta.
  28. Ur-snygg

Ur-snygg Brons

Lite grejer på ingång som snart når tråden...
    :)
    Screenshot_20190129-221100.

Dennta, hisingen, MaBr och 4 andra gillar detta.
  29. Clark Kent

30. Bezelman

Bezelman Silver

Någon som vet vad ett spänne till ett Sinn armband kostar? Alltså det vanliga, samt om det finns i 18mm?

Bifogade filer:

Mollstedt