Själv skall jag bidra med lite mer värdelöst vetande avseende bandstift. (Jag lovade ju återkomma om ämnet). Jag frågade Eriksson precis som några av Er föreslog men fick egentligen inget ordentligt svar på vad som gäller. Dock erbjudande om att köpa ytterligare värdelösa bandstift från Sinn för 100 (!). Istället beställde jag blandade 1,5 o 1,8 från Watch obsession samt 1,8 från watchgecko. Båda verkar vara betydligt bättre än Sinns original. Dessa är crap på båda mina klockor och inte ens av samma sort. Ett av dom har böjt sig och dom klickar o knackar ... Nåväl ... Vad gäller dimensioner så är det enkelt att välja mellan 1,5 o 1,8. Välj alltid det tjockare om det får plats. 1,8 får plats även i länken (H i dessa fall) och blev betydligt tightare o "klicklöst" istället för det original 1,5 som satt i. För läder är 1,8 också alltid att föredra tycker jag. Det jag inte riktig fått koll på är dimensionen på änden av bandstiftet. (Det som får in i boetten). Där anges oftast inte dimension nät men köper stiften och det skiljer. Nu var dom stift jag köpte något större än original men dom fick plats i hålet och verkar sitta tight till skillnad från original som glappar något lite ifht till borrhålet. Därför valde jag att gå på dom nya stiften. Resultatet blev att jag körde watch obession 1,8 i H-länken på 556an vilket blev kanon. Och ett Stowa bandstift till 104an vilket också blev avsevärt bättre än original. Slutsats.. Köp bra bandstift, släng Sinns, använd 1,8 när det går, var noga med att kolla att bandstiftet verkar gå in helt till kragen i boetten o samtidigt inte glappa. Och eftersom detta verkar vara lite trial and error så tar jag inget ansvar för dessa råd. Det är bara min egen slutsats hittills och kanske är helt fel. Jag lovar iaf att uppdatera om någon av mina klockorna trillar av!