• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Sorry för postbombning.

143 på premiumnato från @Singular

IMG_20190327_164731.jpg
IMG_20190327_164624.jpg

På sailcloth från @Royal Straps

IMG_20190327_163711.jpg

IMG_20190327_163815.jpg

Här @demondave är sailcloth med Sinn-spänne. Själva pinnen är smalare hos Sinn än original så det blir en liten glipa men inget jag stör mig på.

IMG_20190327_164756.jpg

Bonusbild :)

IMG_20190327_163324.jpg

Läcker! Håll inte igen på bilderna plz ;)

Haha, visste inte ens om att det fanns :) Har du någon bra länk på något som du har tittat på tidigare?
Fast hörni.... Om man sätter i ändlönken i boetten i rätt läge, sedan ser man till att bandstiftet är helt inne i länken på ena sidan. Den sidan pressar man lite försiktigt innanför kanten på boetten så bandstift kommer bara någon mm in. Det räcker för att man med bandverktyget skall kunna trycka på den sida där bandstiftet fortfarande ligger utanför kanten. Tryck in stiftet så det är flush med bandet o vips kan man trycka in hela ändlönken rakt in mot klockan o då hoppar bandstiften i sina hål. Faktiskt inte så svårt när man kommer på trickset. Grejen är att tålmodigt få allt i läge för att pressa (skeva) in ena kanten så att bandstiftet kommer innanför o tar stöd när man trycker på det från andra sidan. Svårt att förklara men prova lite så plötsligt kommer man på det. En bra grej kan vara lite papperstejp på ovansidan lugg som skydd.

Fast hörni.... Om man sätter i ändlönken i boetten i rätt läge, sedan ser man till att bandstiftet är helt inne i länken på ena sidan. Den sidan pressar man lite försiktigt innanför kanten på boetten så bandstift kommer bara någon mm in. Det räcker för att man med bandverktyget skall kunna trycka på den sida där bandstiftet fortfarande ligger utanför kanten. Tryck in stiftet så det är flush med bandet o vips kan man trycka in hela ändlönken rakt in mot klockan o då hoppar bandstiften i sina hål. Faktiskt inte så svårt när man kommer på trickset. Grejen är att tålmodigt få allt i läge för att pressa (skeva) in ena kanten så att bandstiftet kommer innanför o tar stöd när man trycker på det från andra sidan. Svårt att förklara men prova lite så plötsligt kommer man på det. En bra grej kan vara lite papperstejp på ovansidan lugg som skydd.

Hm, ska följa din instruktion imorgon.. Men spontant har man gjort en för krånglig konstruktion med en så lång manual :)

Hm, ska följa din instruktion imorgon.. Men spontant har man gjort en för krånglig konstruktion med en så lång manual :)
Det funkar. Gör precis likadant. Dock är det så tajt att det kan vara knepigt att få in stiftet hos den första sidan man försöker pilla i. Men det funkar ändå. Man måste se till att stiftet bara sticker ut på ena sidan av ändlänken. Håll ett stadigt tryck på ändlänken så att den inte hoppar ur medan den fortfarande skevar. Sen tar man "trycksidan" på sitt Bergeonverktyg 6767f och bara trycker in den sida av stiftet som inte kommit på plats ännu. Vips så är allt på plats.

För mig har det svåraste varit att få dit Sinns gummirem. Där har det varit svårt att få stiften att snäppa i ordentligt. Höll nästan på att tappa klockan pga detta innan jag insåg att de måste masseras på plats för att snäppa i alls.

Jo, det är ju så man gör. Men just på min 104 så är det osedvanligt krångligt och det verkar gälla många Sinn-länkar.

Jag funderar på att bita i äpplet och köpa en Bergeon pincett.

Enda problemet är att det i princip är omöjligt att få till position 1, d.v.s. att ändlänken sk komma i rätt position samtidigt som bandstiftet är helt inne på ena sidan. Lägger ner nu innan något åker i väggen. Vidhåller att det är en riktigt dålig konstruktion :)

Enda problemet är att det i princip är omöjligt att få till position 1, d.v.s. att ändlänken sk komma i rätt position samtidigt som bandstiftet är helt inne på ena sidan. Lägger ner nu innan något åker i väggen. Vidhåller att det är en riktigt dålig konstruktion :)
Konstruktionen är helt kass. Panerai har tagit fram ett par lösningar som funkar bra. Man undrar ju hur Sinn tänker här? Kan inte vara supersvårt att lösa.

Konstruktionen är helt kass. Panerai har tagit fram ett par lösningar som funkar bra. Man undrar ju hur Sinn tänker här? Kan inte vara supersvårt att lösa.

Dags att de ser över både infästningen samt låsen. Det borde finnas verkligen finnas möjlighet till microjustering när man har gummit+lås och de borde jobba på en enklare lösning till justering när man har länk än att behöva ha med sig verktyg.

Jag hade lite problem med att få på länken på min 556 med tjockare bandstift och det gick inte att få in bandstiftet helt i pos 1 utan jag fick se till att det hamnade innanför bandhornet och sedan hålla ett finger på så att det inte skulle hoppa upp när jag tryckte in andra sidan av bandstiftet och sedan se till att båda hamnade i hålet. Krångligt ja, men när den sitter där är det väldigt bra passform och sitter tight.

Dags att de ser över både infästningen samt låsen. Det borde finnas verkligen finnas möjlighet till microjustering när man har gummit+lås och de borde jobba på en enklare lösning till justering när man har länk än att behöva ha med sig verktyg.
Den här informationen borde gå fram till sinn. Vet inte hur mycket de vet men kanske borde vi prata mer om det och även prata med den enda Ad vi har om detta.

Jag hade lite problem med att få på länken på min 556 med tjockare bandstift och det gick inte att få in bandstiftet helt i pos 1 utan jag fick se till att det hamnade innanför bandhornet och sedan hålla ett finger på så att det inte skulle hoppa upp när jag tryckte in andra sidan av bandstiftet och sedan se till att båda hamnade i hålet. Krångligt ja, men när den sitter där är det väldigt bra passform och sitter tight.
Ja är det inte lite det som är grejen? Jag tror inte jag haft någon klocka där passformen är supertight OCH det är lätt att byta? På dom rassligaste har det inte varit så svårt!

Den här informationen borde gå fram till sinn. Vet inte hur mycket de vet men kanske borde vi prata mer om det och även prata med den enda Ad vi har om detta.

Har nämnt det för Tim Burlon på Instagram, men det måste nog till fler påtryckningar. Att det inte är microjustering på dykarlåset där man måste klippa gummit och inte kan laborera med länkbitar är ett mysterium.

Ja är det inte lite det som är grejen? Jag tror inte jag haft någon klocka där passformen är supertight OCH det är lätt att byta? På dom rassligaste har det inte varit så svårt!

Man skulle kunna ha samma passform t.ex. med en ändlänk utan material i mitten på baksidan kombinerat med ett bandstift med större del flex. Alltså en ändlänk som är uppbyggd mer som en ram och där man lägger allt i position för att sedan använda sig av ett verktyg som det från Bergeon, (som Sinn då får skicka med), pressa ihop bandstiftet så att det får plats i hålrummet i mitten av ändlänken och sedan enkelt släpper upp trycket så att stiftet hamnar på plats under ramen och in i boetten. Klart! :)

Hej,

Jag planerar en present till farsan, och landar troligtvis i en resa till Stuttgart med besök hos Porsche och Mercedes Benz, men när man ändå är i krokarna och dessutom eventuellt flyger till Frankfurt vore det trevligt med ett besök hos Sinn..

Har någon varit där, hur gick det i så fall till och var det något att ha?

Mvh

Ja, kopplingen mellan tighta ändlänkar, monteringsbekymmer och upplevt spel i ändlänken är solklart. Inte för att det direkt bidrar men efter att ha monterat på min Tudor framstår dock Sinn som väldigt förlåtande! Kan ju ev. vara en tröst när man gråter över länkbyte på sin Sinn:)
Instämmer. Liten framgångsfaktor i detta förfarande då det är "tight fit".

Hej,

Jag planerar en present till farsan, och landar troligtvis i en resa till Stuttgart med besök hos Porsche och Mercedes Benz, men när man ändå är i krokarna och dessutom eventuellt flyger till Frankfurt vore det trevligt med ett besök hos Sinn..

Har någon varit där, hur gick det i så fall till och var det något att ha?

Mvh

@Chuck är mig veterligen den enda som har varit hos Sinn, men det var i deras gamla lokaler. Vet inte om @Glenn eventuellt har varit i de nya.
Har tyvärr ingen koll på om det är möjligt att komma längre in i lokalerna än butiken.

Ja, det är en svulstig prislapp. Har inte testat själv men de som gjort det verkar nöjda. Finns något billigare varianter (med ok kvalitet) med men de ligger strax över 1000kr också. http://www.watch-tools.de/spring-bar-tweezer-official-geneva-7825-for-watch-bands.php
Som sagt. Kostar fläsk!

Det var tajt med ändlänkarna på min BB36 och min GS Sbgx063 men sjukt mkt enklare att få dit på båda. Så jag vidhåller att Sinn har onödigt mekiga ändlänkar

Ja det beror väl på var bandstiftet sitter ifht ändlänk/boett också. En annan fråga som jag själv tycker är minst lika svår är hur hårt man skall dra skruvarna i armbandet när man justerar länkbitar. Dom sitter ju rätt hårt från fabrik så jag har dragit dom ganska "hårt" (relativt sin litenhet). Men vet inte om det kan leda till att man aldrig får upp dom imorgon framtiden. Å andra sidan vill man inte tappa klockan. En svag loctite kanske vore bättre. Hur gör ni?

Ja det beror väl på var bandstiftet sitter ifht ändlänk/boett också. En annan fråga som jag själv tycker är minst lika svår är hur hårt man skall dra skruvarna i armbandet när man justerar länkbitar. Dom sitter ju rätt hårt från fabrik så jag har dragit dom ganska "hårt" (relativt sin litenhet). Men vet inte om det kan leda till att man aldrig får upp dom imorgon framtiden. Å andra sidan vill man inte tappa klockan. En svag loctite kanske vore bättre. Hur gör ni?
Du gör bättre i att våga använda loctite 222 och dra skruven i botten men inte hårt, än att dra åt hårt. Det är små gängor vi talar om och förr eller senare lär det bli gängpaj.
En snäll loctite som 222 gör att skruven trögar fast, släpper inte, men är ändå lätt att få loss. Naturligtvis sätter man enbart loctite bara där det ska vara, dvs i gängan. Man vill absolut inte ha loctite längs med en ogängad del av skruven om det finns en sådan. Då blir det riktigt besvärligt att få isär oskadat.

Jag har också köpt mig ett set gängsnitt med tappar, så man kan rensa en dålig gänga. Har hjälpt mig mer än en gång, speciellt vid köp av begagnade klockor där någon mekat utan att ha haft koll.

Du gör bättre i att våga använda loctite 222 och dra skruven i botten men inte hårt, än att dra åt hårt. Det är små gängor vi talar om och förr eller senare lär det bli gängpaj.
En snäll loctite som 222 gör att skruven trögar fast, släpper inte, men är ändå lätt att få loss. Naturligtvis sätter man enbart loctite bara där det ska vara, dvs i gängan. Man vill absolut inte ha loctite längs med en ogängad del av skruven om det finns en sådan. Då blir det riktigt besvärligt att få isär oskadat.

Jag har också köpt mig ett set gängsnitt med tappar, så man kan rensa en dålig gänga. Har hjälpt mig mer än en gång, speciellt vid köp av begagnade klockor där någon mekat utan att ha haft koll.
Oki det låter klokt. Nu har jag ju redan dragit dit dom. Är det risk att att skruvarna sätter sig värre med tiden så att jag borde göra om eller skall jag låta det sitta o göra rätt nästa gång tro??

Tillbaka
Topp