• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

ironcastle

Patek
2-Faktor
Tack! Blev lite mer sportig aggressiv i rött :)
De gav ingen egentlig tid på nästa leverans men det brukar ju ske veckovis om nåt beställs.
Skrev fel på priset dock @ironcastle , det ska va 900 SEK för ett gummi.
Aha, det var det jag hade på känn. Lustigt att Jörg fr Sinn under Minibasel sa att det kostar 50€. Jag kände där och då att det nästan var gratis, men 900 känns ju mer.
Men om man beställer fr Sinn direkt kanske man kan få ihop det lite billigare. Delar man sen på frakten så borde man komma ännu lite billigare undan, tänker jag.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Den bästa och sämsta, man vill ju ha den nu nu nu, som ett barn på julafton varje gång.

Kan vara U1 :rolleyes:
Jag vet precis hur det är!
Postade alldeles nyss en 104:a.
Väntar försändelse från Norrland som förhoppningsvis anländer sydligare breddgrader imorgon. Men roligt nog så sammanföll detta köp inte med en helg, vilket det annars brukar göra, som då gör väntan ääääännu längre.:)

Det är dock inte en Sinn. 556 är inget för mig och eftersom man då blir utmobbad av @Moorflax får jag prova lyckan i en annan tråd också :sorry:
 

Larsmustasch

Cartier
Sinn var det första märket jag fick upp ögonen för när intresset tog fart för ca 2 år sedan. Det var också min första klocka som inte var en Seiko..
FEC636BD-EF3D-4DFC-B02C-C56E4B0D3E8E.jpeg

Jag dök in med huvudet före i denna hobby som tyvärr blev mer en distrahering än intresse. (Har lite hjärnspöken och dyl)

Sinn 104’an flippades direkt för att testa Tudor, TAG, CWC, Omega, Rolex osv.. men allt är sålt, då jag lekte med lite mer än vad jag hade råd med (tvåbarnspappa med husdrömmar). Så jag drog i handbromsen.

Musik är min stora passion, men detta intresset gnagde.. och gnagde.
Jag vill inte sopa hobbyn under mattan helt, så jag slog till på en 556a. Nedgradering? Inte alls!

E45E44BA-9815-45D2-A9A0-C698E7176442.jpeg

Kvalitén är där, och framförallt- den är så praktisk. Smidig, snygg, mekanisk, rock n roll. Och TYSK.
Känns som att glaset inte finns där. Den är så överdrivet tydlig. Iom att allt är matt - visare, urtavla och boett - så får jag känsla för feeling att den borde sitta i cockpit på nått häftigt stridsflygplan.
F5219DEF-25B7-43AD-BA27-CD0F10D71CC7.jpeg

1F4EAD45-E30E-4AD9-B683-C56866BBB5D3.jpeg

Hoppas jag håller i denna. Ett tag. Långt tag.

685CB35E-652E-4370-8E8B-A14D82DC01AC.jpeg

//Lars
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Sinn var det första märket jag fick upp ögonen för när intresset tog fart för ca 2 år sedan. Det var också min första klocka som inte var en Seiko..
FEC636BD-EF3D-4DFC-B02C-C56E4B0D3E8E.jpeg

Jag dök in med huvudet före i denna hobby som tyvärr blev mer en distrahering än intresse. (Har lite hjärnspöken och dyl)

Sinn 104’an flippades direkt för att testa Tudor, TAG, CWC, Omega, Rolex osv.. men allt är sålt, då jag lekte med lite mer än vad jag hade råd med (tvåbarnspappa med husdrömmar). Så jag drog i handbromsen.

Musik är min stora passion, men detta intresset gnagde.. och gnagde.
Jag vill inte sopa hobbyn under mattan helt, så jag slog till på en 556a. Nedgradering? Inte alls!

E45E44BA-9815-45D2-A9A0-C698E7176442.jpeg

Kvalitén är där, och framförallt- den är så praktisk. Smidig, snygg, mekanisk, rock n roll. Och TYSK.
Känns som att glaset inte finns där. Den är så överdrivet tydlig. Iom att allt är matt - visare, urtavla och boett - så får jag känsla för feeling att den borde sitta i cockpit på nått häftigt stridsflygplan.
F5219DEF-25B7-43AD-BA27-CD0F10D71CC7.jpeg

1F4EAD45-E30E-4AD9-B683-C56866BBB5D3.jpeg

Hoppas jag håller i denna. Ett tag. Långt tag.

685CB35E-652E-4370-8E8B-A14D82DC01AC.jpeg

//Lars

Tack för trevlig läsning :) Känner så väl igen att man med jämna mellanrum ”leker med lite mer än man har råd med”. Väntar hem en länk från Sinn men efter det är det min tur att rycka i handbromsen och nöjdförklara mig ett bra tag framöver. 556A är verkligen kalasbra och precis som du säger en riktig instrumentklocka som skulle passa i de mest hårdföra förhållanden och fortfarande ha en hög läsbarhet. Kanske ett sailcloth som komplement för att kunna variera lite. Tror att @Royal Straps fortfarande har bra KS-pris. Är mycket nöjd med det sailcloth jag köpte därifrån och det är ruskigt skönt med quick release spring bars.

https://klocksnack.se/threads/royal...oth-strap-till-medlemspris.28358/#post-606722
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Sinn var det första märket jag fick upp ögonen för när intresset tog fart för ca 2 år sedan. Det var också min första klocka som inte var en Seiko..
FEC636BD-EF3D-4DFC-B02C-C56E4B0D3E8E.jpeg

Jag dök in med huvudet före i denna hobby som tyvärr blev mer en distrahering än intresse. (Har lite hjärnspöken och dyl)

Sinn 104’an flippades direkt för att testa Tudor, TAG, CWC, Omega, Rolex osv.. men allt är sålt, då jag lekte med lite mer än vad jag hade råd med (tvåbarnspappa med husdrömmar). Så jag drog i handbromsen.

Musik är min stora passion, men detta intresset gnagde.. och gnagde.
Jag vill inte sopa hobbyn under mattan helt, så jag slog till på en 556a. Nedgradering? Inte alls!

E45E44BA-9815-45D2-A9A0-C698E7176442.jpeg

Kvalitén är där, och framförallt- den är så praktisk. Smidig, snygg, mekanisk, rock n roll. Och TYSK.
Känns som att glaset inte finns där. Den är så överdrivet tydlig. Iom att allt är matt - visare, urtavla och boett - så får jag känsla för feeling att den borde sitta i cockpit på nått häftigt stridsflygplan.
F5219DEF-25B7-43AD-BA27-CD0F10D71CC7.jpeg

1F4EAD45-E30E-4AD9-B683-C56866BBB5D3.jpeg

Hoppas jag håller i denna. Ett tag. Långt tag.

685CB35E-652E-4370-8E8B-A14D82DC01AC.jpeg

//Lars
Och fina bilder!
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Sinn var det första märket jag fick upp ögonen för när intresset tog fart för ca 2 år sedan. Det var också min första klocka som inte var en Seiko..
FEC636BD-EF3D-4DFC-B02C-C56E4B0D3E8E.jpeg

Jag dök in med huvudet före i denna hobby som tyvärr blev mer en distrahering än intresse. (Har lite hjärnspöken och dyl)

Sinn 104’an flippades direkt för att testa Tudor, TAG, CWC, Omega, Rolex osv.. men allt är sålt, då jag lekte med lite mer än vad jag hade råd med (tvåbarnspappa med husdrömmar). Så jag drog i handbromsen.

Musik är min stora passion, men detta intresset gnagde.. och gnagde.
Jag vill inte sopa hobbyn under mattan helt, så jag slog till på en 556a. Nedgradering? Inte alls!

E45E44BA-9815-45D2-A9A0-C698E7176442.jpeg

Kvalitén är där, och framförallt- den är så praktisk. Smidig, snygg, mekanisk, rock n roll. Och TYSK.
Känns som att glaset inte finns där. Den är så överdrivet tydlig. Iom att allt är matt - visare, urtavla och boett - så får jag känsla för feeling att den borde sitta i cockpit på nått häftigt stridsflygplan.
F5219DEF-25B7-43AD-BA27-CD0F10D71CC7.jpeg

1F4EAD45-E30E-4AD9-B683-C56866BBB5D3.jpeg

Hoppas jag håller i denna. Ett tag. Långt tag.

685CB35E-652E-4370-8E8B-A14D82DC01AC.jpeg

//Lars
En trevlig urhistoria! :)

För mig tog det ett par år att hitta till Sinn, men nu tänker jag inte vara utan! Började också med en 104, och har nu min kära 556i. Är själv tvåbarnsfar med småbarn och får nu dra i handbromsen ett tag. Finns ju flertalet modeller man vill prova. ;)
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Sinn var det första märket jag fick upp ögonen för när intresset tog fart för ca 2 år sedan. Det var också min första klocka som inte var en Seiko..
FEC636BD-EF3D-4DFC-B02C-C56E4B0D3E8E.jpeg

Jag dök in med huvudet före i denna hobby som tyvärr blev mer en distrahering än intresse. (Har lite hjärnspöken och dyl)

Sinn 104’an flippades direkt för att testa Tudor, TAG, CWC, Omega, Rolex osv.. men allt är sålt, då jag lekte med lite mer än vad jag hade råd med (tvåbarnspappa med husdrömmar). Så jag drog i handbromsen.

Musik är min stora passion, men detta intresset gnagde.. och gnagde.
Jag vill inte sopa hobbyn under mattan helt, så jag slog till på en 556a. Nedgradering? Inte alls!

E45E44BA-9815-45D2-A9A0-C698E7176442.jpeg

Kvalitén är där, och framförallt- den är så praktisk. Smidig, snygg, mekanisk, rock n roll. Och TYSK.
Känns som att glaset inte finns där. Den är så överdrivet tydlig. Iom att allt är matt - visare, urtavla och boett - så får jag känsla för feeling att den borde sitta i cockpit på nått häftigt stridsflygplan.
F5219DEF-25B7-43AD-BA27-CD0F10D71CC7.jpeg

1F4EAD45-E30E-4AD9-B683-C56866BBB5D3.jpeg

Hoppas jag håller i denna. Ett tag. Långt tag.

685CB35E-652E-4370-8E8B-A14D82DC01AC.jpeg

//Lars
Allt handlar om känslan klockan ger, det är något jag fått lära mig den "hårda" vägen med ett tiotal Rolex, ett gäng Omega, Tudor, Grand Seiko med fler. Att en klocka kostar huggorm spelar ingen roll om den inte tillför den där känslan, så med det sagt så kan man njuta lika mycket av denna galenskap oavsett en Sinn för 10 000 eller en Rolex för det 100 000!
Grattis till en mycket fin klocka, den satt som gjutet på din handled! Njut av den :)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Allt handlar om känslan klockan ger, det är något jag fått lära mig den "hårda" vägen med ett tiotal Rolex, ett gäng Omega, Tudor, Grand Seiko med fler. Att en klocka kostar huggorm spelar ingen roll om den inte tillför den där känslan, så med det sagt så kan man njuta lika mycket av denna galenskap oavsett en Sinn för 10 000 eller en Rolex för det 100 000!
Grattis till en mycket fin klocka, den satt som gjutet på din handled! Njut av den :)
Det fina med denna hobby är ju också att om man inte går bort sig alldeles i sina inköp får man ju ofta igen, om inte alla slantar, så iaf en stor del.

Beroende på vad man gillar så kan man ju tycka att man får mycket för pengarna när man handlar flera märken, men oavsett det får man tillstå att Sinn definitivt är ett av de märken som ger stort värde för pengarna.
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Det fina med denna hobby är ju också att om man inte går bort sig alldeles i sina inköp får man ju ofta igen, om inte alla slantar, så iaf en stor del.

Beroende på vad man gillar så kan man ju tycka att man får mycket för pengarna när man handlar flera märken, men oavsett det får man tillstå att Sinn definitivt är ett av de märken som ger stort värde för pengarna.
Visst är det så, Sinn levererar verkligen mycket för pengen. Sen kan inte pengar köpa känsla, lite det jag menar. Låter kanske luddigt men jag tror många kan relatera och har gått samma väg i början.
Jag ser på klockor på ett helt annat viss nu än i början, vilket är skönt.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Visst är det så, Sinn levererar verkligen mycket för pengen. Sen kan inte pengar köpa känsla, lite det jag menar. Låter kanske luddigt men jag tror många kan relatera och har gått samma väg i början.
Jag ser på klockor på ett helt annat viss nu än i början, vilket är skönt.
Klokt det där... Jag har haft en del klockor nu också. Inte några väldiga mängder jämfört vissa här men knasigt många enligt min sambo.....och egentligen har ingen av dom gett samma känsla som mina båda sinnklockor (104A o 556i). Väldigt "genuina" och ärliga klockor som man gärna fäster sig vid!
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
För min del var Sinn det märke som fångade mitt intresse innan klockkarriären tagit fart. Trodde mekaniska klockor med flytande visare var ouppnåeliga, men så hittade jag Sinn och 103:an som var både snygg och ändå överkomlig. Iaf som begagnad.
Några år senare och med en annan ekonomisk situation finns såväl känslan som glädjen med märket kvar, även om det idag inte är det mest kostsamma i samlingen. Ett märke värt att uppskatta.
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Klokt det där... Jag har haft en del klockor nu också. Inte några väldiga mängder jämfört vissa här men knasigt många enligt min sambo.....och egentligen har ingen av dom gett samma känsla som mina båda sinnklockor (104A o 556i). Väldigt "genuina" och ärliga klockor som man gärna fäster sig vid!
Ibland behöver man stanna upp och lära sig njuta och uppskatta det man har i lådan. Skulle vara kul att skapa någon slags relation till klockorna istället för att flippa i tron om att den ultimata klockan kommer ligga i nästa paket. Klockor är kul men det är lätt att bli fartblind. En ständig jakt på nästa klocka kan lätt ta upp lite för mycket tid och energi.
Med det sagt så dröjer det säkert inte länge innan en ny säljannons från min sida är skapad, men självinsikt är bra. Även om man snubblar ibland:rolleyes:
 

-RI-

Patek
2-Faktor
För min del var Sinn det märke som fångade mitt intresse innan klockkarriären tagit fart. Trodde mekaniska klockor med flytande visare var ouppnåeliga, men så hittade jag Sinn och 103:an som var både snygg och ändå överkomlig. Iaf som begagnad.
Några år senare och med en annan ekonomisk situation finns såväl känslan som glädjen med märket kvar, även om det idag inte är det mest kostsamma i samlingen. Ett märke värt att uppskatta.
Väl talat!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Har du dumpat din U1?

Japp...den är såld. Någonting var tvunget att lämna, och den är ju enkel att få tag på igen till skillnad från de andra. Så i slutändan var det ett enkelt val även om det så klart är supertråkigt. På ett sätt tror jag att jag hade För mycket tillbehör till den vilket gjorde att lugnet aldrig riktigt infann sig. Om jag skaffar en U1 igen blir det en tegimenterad SDR med länk och högst två färger på gummibanden :)
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Japp...den är såld. Någonting var tvunget att lämna, och den är ju enkel att få tag på igen till skillnad från de andra. Så i slutändan var det ett enkelt val även om det så klart är supertråkigt. På ett sätt tror jag att jag hade För mycket tillbehör till den vilket gjorde att lugnet aldrig riktigt infann sig. Om jag skaffar en U1 igen blir det en tegimenterad SDR med länk och högst två färger på gummibanden :)
Ditt 8000:e inlägg! Synd det inte fick handla om ett nyinköp istället för en avyttring ;) Trösten är att din samling ändå inte går av för hackor! :)
 
Topp