• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

ironcastle

Patek
2-Faktor
Har blitt med Sinn, en U1. Nån som vet om det är speciella stift till gummibandet? Jäkla marigt o få dom på plats nu, dom låser inte på ena sidan som jag vill..
Mig veterligen är det samma. Men. Du måste massera in dem på plats. Tryck, jucka och vicka gummit fram o tillbaka runt hålet i boetten där stiftet ska in. Hade samma problem med min UX. Det är tajt med det formskurna gummit mot boetten, så tajt att stiftet inte vill in i hålet i boetten. Men det går. Massera det så kommer hoppar det rätt, rätt vad det är.
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Kul att du gillar Sinn, det är mycket klocka för pengarna och charmiga modeller med intressant historia avseende grundaren Helmut hans bakgrund som stridspilot, att de hjälpte Bell & ross att göra en del klockor, att de köpte rätten till Breitlings Navitimer o massa annat. Jag har själv både 556i o 104an som jag tycker är prisvärda givet det jag skrev ovan och baserat på att de har fina urverk för pengarna. Men... Ingen av dom lirar i någon högre division avseende fit & finish och nu vet inte jag hur det är ställt med 103an som vi pratar om här. Dock vet jag hur min 104 som ju är ganska lik i modellen förutom Chrono ser ut när man tar en titt i luppen och den är inte i nivå med tex en Christofer Ward för tom lite mindre pengar. Detta tror jag inte gäller för de dyrare nya Sinn modellerna idag och det beror ju på vad man tycker är viktigt. Men för dom pengarna får man ju en Grand Seiko som är i en helt annan klass än vad mina två Sinns når upp till. Stor skillnad. Men som sagt jag gillar dom skarpt ändå och tycker dom är prisvärda för mellan 10-15 som dom modellerna ligger på. Nåja bara en lång tankeställare. På ditt inlägg fick jag intrycket att sådant kan vara lite viktigt för dig också, inte bara teknik och ingenjörsmässig charm.

Visste inte det där med Bell & Ross... inte undra på att jag gillar deras design också då...
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Har blitt med Sinn, en U1. Nån som vet om det är speciella stift till gummibandet? Jäkla marigt o få dom på plats nu, dom låser inte på ena sidan som jag vill..
Det ska bara vara så. Man ska ha ett helvete!
Hmm har för mig att det fanns en här men att den blev stulen men kommer tyvärr inte ihåg vem det var, någon annan kanske minns?
@sinner
Visste inte det där med Bell & Ross... inte undra på att jag gillar deras design också då...
Bell & Ross är coola. Är insnöad på deras fyrkantiga modeller. Skoj också att fler och fler vågar ta steget.
 

traceour

Omega
Mig veterligen är det samma. Men. Du måste massera in dem på plats. Tryck, jucka och vicka gummit fram o tillbaka runt hålet i boetten där stiftet ska in. Hade samma problem med min UX. Det är tajt med det formskurna gummit mot boetten, så tajt att stiftet inte vill in i hålet i boetten. Men det går. Massera det så kommer hoppar det rätt, rätt vad det är.
Joo, gick till slut.. passform delux va det
 

traceour

Omega
Ingen lust att pröjsa 1900 för ett sinn viklås, hade ett zelos viklås låg o skräpa, funkade ju helt ok. Skönt med microjustering nu och känns jäkla bekvämt. Ska prova blästra lite för att matcha stålet, sen fräsa bort zelosloggan :)
IMG_20190710_164453.jpg
IMG_20190710_164424.jpg IMG_20190710_153716.jpg IMG_20190710_153712.jpg
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Tack ska ni ha! Jag har gillat 103:an sen första stund, men så är det det här med subdials på 6-9-12 som jag inte riktigt kunnat förlika mig med. Jag har tittat sporadiskt under mer än ett halvår för att se om det dyker upp någon vintage 103A eller en Klassik, men de tycks inte byta ägare ofta. Till slut löste det sig, och jag känner mig mycket nöjd :)
 
Topp