• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Oväntad kombo, 903 på H-link. Så gott som alltid när 903 är på länk så är det fine-linken, men jag tycker att det här var en lyckad kombo.

Lånade bilder från C24.

Skärmavbild 2019-10-13 kl. 21.37.57.png
Skärmavbild 2019-10-13 kl. 21.38.20.png

Efter att ha smugit runt här i några veckors tid så är jag nu redo att be om hjälp (vägledning?). Har läst på en hel del i tråden och tittat på recensioner, gillar att nörda ner mig i detta. Men av allt coolt som Sinn gör, så är fortfarande det 556a som är mest intressant för mig, i all sin enkelhet. Vad säger ni mer erfarna, är det ett bra insteg eller har ni andra tips? :)

Oväntad kombo, 903 på H-link. Så gott som alltid när 903 är på länk så är det fine-linken, men jag tycker att det här var en lyckad kombo.

Lånade bilder från C24.

Skärmavbild 2019-10-13 kl. 21.37.57.png
Skärmavbild 2019-10-13 kl. 21.38.20.png
Fränt med polerad H-länk. Jag gillart men kan den fås så här från Sinn?
Efter att ha smugit runt här i några veckors tid så är jag nu redo att be om hjälp (vägledning?). Har läst på en hel del i tråden och tittat på recensioner, gillar att nörda ner mig i detta. Men av allt coolt som Sinn gör, så är fortfarande det 556a som är mest intressant för mig, i all sin enkelhet. Vad säger ni mer erfarna, är det ett bra insteg eller har ni andra tips? :)
Det finns en grön limiterad till salu på köp och sälj. 556A är ju helrätt för övrigt! :)
Edit Piaff: annonsen tillbakadragen mem man kan ju fråga iaf.
https://klocksnack.se/threads/sinn-556-green-lefty-japan-only.106658/
@klockodile

Senast ändrad:
Såsom "ännu inte ägt Sinn" och en älskare av ren design så måste jag säga att 556 och UX är de modeller som lockar mest. Unika på sitt eget vis, och stilrena. En fortsättning av både funktionalistisk Bauhaus och den säkert sammanhängande designen för piloter och andra kombattanter.

OK, vissa modeller av 556 är rätt lik vissa ur från Damasko, men Sinn har också nånting eget.

Håller med @Moorflax att 556A är helrätt. Både som instegsklocka men även som fristående och enda Sinn om du skulle stanna vid en.

Fränt med polerad H-länk. Jag gillart men kan den fås så här från Sinn?

Inte i konfigurationen på hemsidan, men det går säkert om man ligger på lite.

Absolut ett bra insteg! Faktiskt både billigast och en av de absolut bästa och mest "allround" av alla modeller. Perfekt storlek också!

Håller med @Moorflax att 556A är helrätt. Både som instegsklocka men även som fristående och enda Sinn om du skulle stanna vid en.

Skulle jag vilja säga är ett väldigt bra betyg av klockan i sig, då ska jag bara få tag på en! Tack för det!

Absolut ett bra insteg! Faktiskt både billigast och en av de absolut bästa och mest "allround" av alla modeller. Perfekt storlek också!
Toppen, tack för input! Ja, storleken gör den till en (för mig) perfekt GADA :)

Tyckte länken såg annorlunda ut. Slog mig nu att den är ”inverterad”. Borstade mittlänkar och polerade ytter! Aldrig sett det innan.

Just det, det har du ju helt rätt i. Måste nästan vara en hemmagjord specialare. Tycker att det var riktigt lyckat och 903 har ju en del borstade ytor så slutresultatet blir blingig premiumkänsla men med bibehållen toolighet :)

Just det, det har du ju helt rätt i. Måste nästan vara en hemmagjord specialare. Tycker att det var riktigt lyckat och 903 har ju en del borstade ytor så slutresultatet blir blingig premiumkänsla men med bibehållen toolighet :)
Riktigt lyckat! Och tvärtom med PCL funkar nog också utmärkt.
Går i tankarna kring en sinn-kronograf just nu. Så all inspiration är välkommet.

Kul! Hur går tankarna? Några referenser som är extra intressanta?
Det är väl mest 103, 356 och 903 isåfall. På läder.
Men du vet ju hur det är, samtidigt så vill man möblera om i lådan. Funtar på att försöka byta min U1s mot en UXs/sdr. Eller ska man anamma att man är lite gubbig och köpa nåt dressat med halvguld från schweiz?
Ja... Aldrig får något stanna länge innan man kikar på grannens gräs. :)

Det är väl mest 103, 356 och 903 isåfall. På läder.
Men du vet ju hur det är, samtidigt så vill man möblera om i lådan. Funtar på att försöka byta min U1s mot en UXs/sdr. Eller ska man anamma att man är lite gubbig och köpa nåt dressat med halvguld från schweiz?
Ja... Aldrig får något stanna länge innan man kikar på grannens gräs. :)

Har själv precis insett att jag har nått åldern tvåton-Cartier så jag förstår precis vad du menar :)
Är även lite half om halft på gång att köpa GS för första gången, och quartz dessutom. Lite chockad över mig själv att pengarna inte öronmärks till ytterligare en Sinn, men nu har jag varit väldigt smal i samlandet ett bra tag så det kan vara dags att höja blicken.

Min enda moderna 103 är St C och min 903 är så pass gammal att den knappt är dammfri, så jag använder dem lite annorlunda sinsemellan. Men jag får verkligen svårt om jag måste välja den ena framför den andra men kan säga så mycket att jag blev väldigt positivt överraskad över hur mycket jag tycker om 903 då den var något av en chansning.

Har själv precis insett att jag har nått åldern tvåton-Cartier så jag förstår precis vad du menar :)
Är även lite half om halft på gång att köpa GS för första gången, och quartz dessutom. Lite chockad över mig själv att pengarna inte öronmärks till ytterligare en Sinn, men nu har jag varit väldigt smal i samlandet ett bra tag så det kan vara dags att höja blicken.

Min enda moderna 103 är St C och min 903 är så pass gammal att den knappt är dammfri, så jag använder dem lite annorlunda sinsemellan. Men jag får verkligen svårt om jag måste välja den ena framför den andra men kan säga så mycket att jag blev väldigt positivt överraskad över hur mycket jag tycker om 903 då den var något av en chansning.
Klart du skall ha en GS, och definitivt en quartz. Det är ju minst lika avancerat o handbyggt som något ETA baserat automatiskt verk o det är ju sjukt mycket "tänk" nedlagt på deras quartz. Skönt också att ställa klockan en gång om året och att det fortfarande är 49år kvar till första service :D
IMG_20190824_170637.jpg

Klart du skall ha en GS, och definitivt en quartz. Det är ju minst lika avancerat o handbyggt som något ETA baserat automatiskt verk o det är ju sjukt mycket "tänk" nedlagt på deras quartz. Skönt också att ställa klockan en gång om året och att det fortfarande är 49år kvar till första service :D
IMG_20190824_170637.jpg

Ja vi får se hur det blir :) De Sinn som jag har överst på listan och som jag skulle vilja komma över är ju dessutom extremt svåra att få tag på och dessutom jäkligt dyra.

Ja vi får se hur det blir :) De Sinn som jag har överst på listan och som jag skulle vilja komma över är ju dessutom extremt svåra att få tag på och dessutom jäkligt dyra.
Ja och det kanske ändå är dom du skall ha... Du har ju verkligen en fin Samling Sinn klockor och värdet av det ökar ju såklart ännu mer om det tillförs ytterligare klockor som lyfter helheten ännu mer. Men... Finare klockor än GS är ju svårt att hitta så valet är klurigt...

Haha cartier är nånstans benchmark i min värld för gubben i mig. Och GS har jag haft några redan. Skulle gärna ha en igen. Får se om det rör på sig innan årsskiftet.

St sa ligger på 17mm, st ligger på 14mm om jag inte missminner mig. Det är baklocket med safirglas som bygger extra på st sa. Övriga modeller ligger nog mot 14mm.
Tackar för bilden.
Är det någon av er alla kunniga här inne, som har koll på tjockleken på de olika modellerna av 103 ?
Tacksam för lite hjälp i denna djungel.

St sa ligger på 17mm, st ligger på 14mm om jag inte missminner mig. Det är baklocket med safirglas som bygger extra på st sa. Övriga modeller ligger nog mot 14mm.
Tackar.
17mm är jag lite tveksam till.
Då blir det att hålla ögonen öppna efter efter någon av de andra modellerna.
Gillar de äldre, samt 103 St C.
Men de verkar inte komma ut till försäljning här allt för ofta.

Absolut är 17mm respektingivande men på denna upplever jag det inte som något problem dock. Har flera som är tunnare att jämföra med.
Tackar.

Tyckte länken såg annorlunda ut. Slog mig nu att den är ”inverterad”. Borstade mittlänkar och polerade ytter! Aldrig sett det innan.

Det måste vara hjärnan som gick på autopilot eftersom man inte reagerade. Ser snyggt ut men oj vad repor den måste dra till sig. När jag köpte H-länk till min 104:a för ett tag sedan saknade jag att det inte fanns ngt helborstat alternativ. Synd då det polerade blir repigt och fult efter ett tag.

Tackar.

St C kommer ut med jämna mellanrum men på andra forum. Brukar ligga mellan 2.400-2.700€ men skulle tro att de säljs i den nedre skalan eller något under. De högre prissatta brukar ligga kvar ett bra tag.

Är rätt säker på att jag sitter på den enda i Sveriges, och den kommer inte bli till salu på ett bra tag :)

Tillbaka
Topp