• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Jag har haft både 556i och U1 och jag måste säga att U1:an är en ballare klocka.
Visst 556 är det vettigare valet men det där med att vara förståndig är väl inget vi pysslar med i den här branschen? ;)
Ja men nu syftade jag ju på det du talade om. Klart bättre val att mata missbruket men jag trodde inte det var den aktuella frågan :D
 

TomGanks

Panerai
Fyller jämnt i början på nästa år och har tittat på alla möjliga skitdyra monster.
Rolex, Panerai, Jlc, Breguet, Iwc och säkert något annat som jag har glömt.
Börjar komma till det stadiet att jag börjat tröttna på hela skiten. Jag blir inte lyckligare för att jag köper en dyr klocka.
Jag kanske inte ens blir lyckligare och en bättre människa för att jag köper en billigare klocka?
Men iom att jag faktiskt fyller jämnt så ska det väl ändå köpas nytt, tänker jag. :rolleyes:
Så varför inte sluta cirkeln med en Sinn? En 556i med H-länk är för mig, en klassiker.


IMG_0638.JPG


Eller en för mig, ännu mer klassisk klocka vore U1 sdr. Den tröttnade jag egentligen aldrig på.
IMG_1414.JPG



Eller ska jag kanske slå till på den som jag suktade efter så länge?
Sinn 757 diapal


757_DIAPAL.jpg


Ovanstående finns inte längre att köpa ny så då är det tyvärr uteslutet.

Tips, råd och förslag mottages. Det är ju inte era pengar så mosa på med allehanda dumma förslag! :D
Måste dock vara nytt.
Gå till den billigare delen av topskicktet med en VC? Eller ny så du ja.. Kanske lite väl saftigt då :D
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Gå till den billigare delen av topskicktet med en VC? Eller ny så du ja.. Kanske lite väl saftigt då :D
Jag kikade faktiskt på en Vc ”kvill de vill” eller vad de nu heter. Skitfin klocka men kanske lite för fin.
Min fru säger att jag inte passar i finare klockor.
U1, Bell&Ross, Vostok och överdimensionerade Pannor passar mig bättre enligt henne. Jag får nog hålla med där. :rolleyes:
Kommer aldrig bli någon kostymnisse. Porrsurfar guldiga daydates när ingen ser :angel:
 

Zipp0n

Omega
Hej.

Tappade min Sinn 104 st i parkettgolvet idag från höft höjd. Klarade mig från märken på klockan. Den landade på armbandet, platt ner. Den går och har inte dragit sig på 6 h nu. Någon som vet hur stöttåliga dessa 104 är. Har man klarat sig tro?
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Fyller jämnt i början på nästa år och har tittat på alla möjliga skitdyra monster.
Rolex, Panerai, Jlc, Breguet, Iwc och säkert något annat som jag har glömt.
Börjar komma till det stadiet att jag börjat tröttna på hela skiten. Jag blir inte lyckligare för att jag köper en dyr klocka.
Jag kanske inte ens blir lyckligare och en bättre människa för att jag köper en billigare klocka?
Men iom att jag faktiskt fyller jämnt så ska det väl ändå köpas nytt, tänker jag. :rolleyes:
Så varför inte sluta cirkeln med en Sinn? En 556i med H-länk är för mig, en klassiker.


IMG_0638.JPG


Eller en för mig, ännu mer klassisk klocka vore U1 sdr. Den tröttnade jag egentligen aldrig på.
IMG_1414.JPG



Eller ska jag kanske slå till på den som jag suktade efter så länge?
Sinn 757 diapal


757_DIAPAL.jpg


Ovanstående finns inte längre att köpa ny så då är det tyvärr uteslutet.

Tips, råd och förslag mottages. Det är ju inte era pengar så mosa på med allehanda dumma förslag! :D
Måste dock vara nytt.
Min röst faller på U1 SDR.
Intresset går i perioder för oss alla vågar jag säga, tröttna helt kommer du aldrig göra och då är U1 den roligare klockan att ha i lådan.
Visst är det så, dyrare blir inte automatiskt roligare, det är känslan man vill åt och då spelar prislappen ingen som helst roll.
 

TomGanks

Panerai
Min röst faller på U1 SDR.
Intresset går i perioder för oss alla vågar jag säga, tröttna helt kommer du aldrig göra och då är U1 den roligare klockan att ha i lådan.
Visst är det så, dyrare blir inte automatiskt roligare, det är känslan man vill åt och då spelar prislappen ingen som helst roll.

Kloka ord här måste jag säga! U1 har du alltid pratat gott om @Moorflax Men annars så så du det själv nyss. En 47mms Panna då? För att fira. Sen lär du skaffa en U1 för eller senare iaf haha :)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Fyller jämnt i början på nästa år och har tittat på alla möjliga skitdyra monster.
Rolex, Panerai, Jlc, Breguet, Iwc och säkert något annat som jag har glömt.
Börjar komma till det stadiet att jag börjat tröttna på hela skiten. Jag blir inte lyckligare för att jag köper en dyr klocka.
Jag kanske inte ens blir lyckligare och en bättre människa för att jag köper en billigare klocka?
Men iom att jag faktiskt fyller jämnt så ska det väl ändå köpas nytt, tänker jag. :rolleyes:
Så varför inte sluta cirkeln med en Sinn? En 556i med H-länk är för mig, en klassiker.


IMG_0638.JPG


Eller en för mig, ännu mer klassisk klocka vore U1 sdr. Den tröttnade jag egentligen aldrig på.
IMG_1414.JPG



Eller ska jag kanske slå till på den som jag suktade efter så länge?
Sinn 757 diapal


757_DIAPAL.jpg


Ovanstående finns inte längre att köpa ny så då är det tyvärr uteslutet.

Tips, råd och förslag mottages. Det är ju inte era pengar så mosa på med allehanda dumma förslag! :D
Måste dock vara nytt.
Nä nu! En exitklocka alltså!
....men jag kan förstå dig. Det lockar lite mindre att spendera timmar här numera.
Men ska du satsa på nåt instämmer jag med ovan talare.
En fin Sinn, inte Diapalen du suktar efter. Den är för rörig, övertygad om att den kommer få lämna förr eller senare. Gå på nåt renare, en U1:a eller varför inte en UX?
Eller GS. Finns så mycket fint, gärna quartz. De är fantastiska. Och ska du göra eject, då vill du väl ha nåt som bara funkar och går och går.
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Nä nu! En exitklocka alltså!
....men jag kan förstå dig. Det lockar lite mindre att spendera timmar här numera.
Men ska du satsa på nåt instämmer jag med ovan talare.
En fin Sinn, inte Diapalen du suktar efter. Den är för rörig, övertygad om att den kommer få lämna förr eller senare. Gå på nåt renare, en U1:a eller varför inte en UX?
Eller GS. Finns så mycket fint, gärna quartz. De är fantastiska. Och ska du göra eject, då vill du väl ha nåt som bara funkar och går och går.
Är det ejector seat som gäller är detta ett bra alternativ
Screenshot_20191028-182843_Instagram.jpg
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Jag har också spanat på 556 under lång tid.

Men jag känner att risken är att den kan upplevas som lite tråkig och jag snabbt kommer tröttna på den
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Hej.

Tappade min Sinn 104 st i parkettgolvet idag från höft höjd. Klarade mig från märken på klockan. Den landade på armbandet, platt ner. Den går och har inte dragit sig på 6 h nu. Någon som vet hur stöttåliga dessa 104 är. Har man klarat sig tro?
Jag har inget bra svar åt dig annat än att säga att jag gjorde _exakt_ detta häromdagen också med min 556. Tror den hamnade med ett bandhorn rakt ner för det blev ett motsvarande jack i golvet. Verkar inte ha påverkat min klocka alls heller i alla fall.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
giphy.gif


Efter nästan ett halvår har då äntligen länken till 809 levererats till min vrå av världen. Hade hoppats på åtminstone något litet strössel, men icke sa Nicke (som för övrigt en klasskompis i högstadiet hävdade att hans pappa myntade :D). Men just nu är jag bara glad att den till slut har anlänt.

IMG_20191028_200320.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Lånade bund från 256. Vad säger ni, flyger det? :)
20191028_100514.jpg

20191028_100537.jpg

IMG_20191028_100342_534.jpg

Instämmer med @Moorflax. Superkombo :) På ett sätt passar den nästan bättre än till 256 då kronan sticker ut lite längre så att man kan manövrera den enklare. Såg i en annan tråd en bild som @Aurum hade postat med en bund där det var en väldigt tydlig utskärning vid kronan. Visst, det tar bort lite skydd, men jag gillade looken.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag kikade faktiskt på en Vc ”kvill de vill” eller vad de nu heter. Skitfin klocka men kanske lite för fin.
Min fru säger att jag inte passar i finare klockor.
U1, Bell&Ross, Vostok och överdimensionerade Pannor passar mig bättre enligt henne. Jag får nog hålla med där. :rolleyes:
Kommer aldrig bli någon kostymnisse. Porrsurfar guldiga daydates när ingen ser :angel:

Jag hade gått på U1 SDR baserat på att det är den du oftast nämner att du saknar, plus att det är en mer unik klocka.
Sen har jag ju sett dig live i en fin Explorer som passade dig ypperligt, så där håller jag inte med din trevliga fru :)
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Instämmer med @Moorflax. Superkombo :) På ett sätt passar den nästan bättre än till 256 då kronan sticker ut lite längre så att man kan manövrera den enklare. Såg i en annan tråd en bild som @Aurum hade postat med en bund där det var en väldigt tydlig utskärning vid kronan. Visst, det tar bort lite skydd, men jag gillade looken.
Håller helt med dig. Vad gäller funktion passar den bättre helt klart.
Sen ska tilläggas att jag sällan är där och pillar oavsett, men när det är dags så är det smidigare.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Hej.

Tappade min Sinn 104 st i parkettgolvet idag från höft höjd. Klarade mig från märken på klockan. Den landade på armbandet, platt ner. Den går och har inte dragit sig på 6 h nu. Någon som vet hur stöttåliga dessa 104 är. Har man klarat sig tro?
Fortsätter den att hålla tiden så är det nog lugnt. ETAs auto är i vart fall mindre känsliga än Seikos 4r36 o 6r15. Där är balansfjödern mer benägen att hoppa ur läge/trassla till sig. Annars är väl också en risk att "ruckningsmanicken" får sig en liten ofrivillig justering med medföljande fartförändring på verket. Mekaniska verk är ju alltid olämpliga att tappa men ofta verkar det ju gå bra. Iaf när det inte är stengolv eller flera meters fall. På stengolv kan man skaffa sig rejäla problem redan från 50cm. Det vet jag empiriskt... :)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Nu kör vi!

Min röst faller på U1 SDR.
Intresset går i perioder för oss alla vågar jag säga, tröttna helt kommer du aldrig göra och då är U1 den roligare klockan att ha i lådan.
Visst är det så, dyrare blir inte automatiskt roligare, det är känslan man vill åt och då spelar prislappen ingen som helst roll.
Right on target pal! Känslan är allt. Spelar ingen roll om det är Vostok eller Vacheron!
Detta set är faktiskt lite kul att ha, blir lite annat än den vanliga svarta boxen.
IMG_20191028_103953_424.jpg
Det är orginal med Bund alltså? :woot:
Kloka ord här måste jag säga! U1 har du alltid pratat gott om @Moorflax Men annars så så du det själv nyss. En 47mms Panna då? För att fira. Sen lär du skaffa en U1 för eller senare iaf haha :)
Panerai 372 är nog kanske den snyggaste klockan alla kategorier. Men 47 mm skojar man inte bort. Det är stooort.
Nä nu! En exitklocka alltså!
....men jag kan förstå dig. Det lockar lite mindre att spendera timmar här numera.
Men ska du satsa på nåt instämmer jag med ovan talare.
En fin Sinn, inte Diapalen du suktar efter. Den är för rörig, övertygad om att den kommer få lämna förr eller senare. Gå på nåt renare, en U1:a eller varför inte en UX?
Eller GS. Finns så mycket fint, gärna quartz. De är fantastiska. Och ska du göra eject, då vill du väl ha nåt som bara funkar och går och går.
Hade en Marinemaster som var fantastisk. Men GS känns så tråkperfekta.
Hade UX en litet tag. Riktigt coolt med betraktningsvinkeln och sekundvisaren som bumpar tillbaka lite för varje slag. men kvarts är inte lika skoj som automat i min bok.
Är det ejector seat som gäller är detta ett bra alternativ
Screenshot_20191028-182843_Instagram.jpg
En sådan har jag ju redan! :)
Jag hade gått på U1 SDR baserat på att det är den du oftast nämner att du saknar, plus att det är en mer unik klocka.
Sen har jag ju sett dig live i en fin Explorer som passade dig ypperligt, så där håller jag inte med din trevliga fru :)
Frun och sonen har varsin Explorer. Jag hade en samtidigt men kände att det var minst en utforskare för mycket i familjen:)
U1 är väldigt rätt. Lägg gärna upp bilden på din med banden (du vet vilken)
Har tomtat runt mycket med Tudor och Omega på sistone vilket varit fint. När vintersulorna skulle på bilen ikväll vet man dock vad som gör jobbet utan dings eller andra förödande konsekvenser: dubbeltegimentering. Skönt med 757an på armen igen! :)
PSX_20191028_213447.jpg
757 är coolt! För mig blir den nog lite rörig som @ironcastle sa.
Jäklar vad bekväm klockan blev att bära på länken och nu kommer den verkligen till sin rätt. Bara att börja jaga den äldre varianten också. Worth waiting for :)

IMG_20191028_213614-01.jpeg
Jäklar vad cool! Mer bilder på den tack! :woot:
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hej.

Tappade min Sinn 104 st i parkettgolvet idag från höft höjd. Klarade mig från märken på klockan. Den landade på armbandet, platt ner. Den går och har inte dragit sig på 6 h nu. Någon som vet hur stöttåliga dessa 104 är. Har man klarat sig tro?

Fortsätter den att hålla tiden så är det nog lugnt. ETAs auto är i vart fall mindre känsliga än Seikos 4r36 o 6r15. Där är balansfjödern mer benägen att hoppa ur läge/trassla till sig. Annars är väl också en risk att "ruckningsmanicken" får sig en liten ofrivillig justering med medföljande fartförändring på verket. Mekaniska verk är ju alltid olämpliga att tappa men ofta verkar det ju gå bra. Iaf när det inte är stengolv eller flera meters fall. På stengolv kan man skaffa sig rejäla problem redan från 50cm. Det vet jag empiriskt... :)

Det verkar som att Sinn har tagit bort info om stöttålighet på hemsidan. Tidigare stod det vid varje modell. Om jag inte minns helt fel så ska 104 klara av att gå i backen/parkettgolv från ca 1 meter.
 

rm83

Panerai
2-Faktor
757 är coolt! För mig blir den nog lite rörig som @ironcastle sa.
Förståelig synpunkt. Själv är jag varannandags-ambivalent om jag saknar U2an som var mitt förstahandsval när jag köpte, eller om jag är glad för 757an. Om man känner sig förvirrad underlättas det ju iaf av att dölja UTC-visaren bakom timvisaren o att inte ha kronografen igång, vilket jag hade när bilden togs :) Det är iaf en klocka med mkt egenhet, charm, tuffhet och inte minst vikt, hehe... :)
 
Topp