• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Jäklar vad bekväm klockan blev att bära på länken och nu kommer den verkligen till sin rätt. Bara att börja jaga den äldre varianten också. Worth waiting for :)

IMG_20191028_213614-01.jpeg
Svårt cool den där klockan! Asbra på länk! :)
 

Zipp0n

Omega
Det verkar som att Sinn har tagit bort info om stöttålighet på hemsidan. Tidigare stod det vid varje modell. Om jag inte minns helt fel så ska 104 klara av att gå i backen/parkettgolv från ca 1 meter.
Tack för alla svar. Tycker också jag kommer ihåg att Sinn hade info om detta när jag skulle köpa klockan. Ger den en vecka. Går den som förr har man haft tur.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Det verkar som att Sinn har tagit bort info om stöttålighet på hemsidan. Tidigare stod det vid varje modell. Om jag inte minns helt fel så ska 104 klara av att gå i backen/parkettgolv från ca 1 meter.
Jag känner igen siffran och tror det stämmer bra. Dock såvitt jag vet ingenting som skiljer en Sinn med ETAs 2824 från vilken klocka som helst med samma verk. Sinn anger ju att dom möter din-normer för bla stöt tålighet och antimagnetism för sina grundmodeller (typ 556an o 104a) men det gäller ju egentligen alla andra klockor med det urverket också.
 
Tack för alla svar. Tycker också jag kommer ihåg att Sinn hade info om detta när jag skulle köpa klockan. Ger den en vecka. Går den som förr har man haft tur.

de märktes med din8308 förr de kanske inte görs längre. Standarden är iaf ursprungligen baserad på kraften som uppstår då en klocka tappas från en meters höjd på ett trägolv. Sök om din 8308 här på klocksnack för mer info!

Hur som, Går den som den ska om en vecka kan du gravera Din8308 på baklocket!.. ;)
 

Zipp0n

Omega
de märktes med din8308 förr de kanske inte görs längre. Standarden är iaf ursprungligen baserad på kraften som uppstår då en klocka tappas från en meters höjd på ett trägolv. Sök om din 8308 här på klocksnack för mer info!

Hur som, Går den som den ska om en vecka kan du gravera Din8308 på baklocket!.. ;)
Japp hitta, tack för svar. Nu står det bara stoss sicher = stötsäker
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Det är så mycket man vill ha, är väldigt nöjd med dessa men saknar en tredje..
Är öppen för det mesta bara det inte blir för dressat.
Vad hade ni haft som tredje Sinn tillsammans med dessa?
Är mest nyfiken på era tankar, hur ni hade gjort om ni stod i det valet.
Jag tänker U1 SDR, en tuff dykare som klarar allt.
@Moorflax hjälp mig lite här nu, kommer du med det vinnande förslaget bjuder jag dig och frugan på glass till sommaren.
IMG_20191029_114349_682.jpg
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Det är så mycket man vill ha, är väldigt nöjd med dessa men saknar en tredje..
Är öppen för det mesta bara det inte blir för dressat.
Vad hade ni haft som tredje Sinn tillsammans med dessa?
Är mest nyfiken på era tankar, hur ni hade gjort om ni stod i det valet.
Jag tänker U1 SDR, en tuff dykare som klarar allt.
@Moorflax hjälp mig lite här nu, kommer du med det vinnande förslaget bjuder jag dig och frugan på glass till sommaren.
IMG_20191029_114349_682.jpg

Lätt. U1 SDR som du själv nämner. Skulle sitta som en badmössa på din handled. Nu har du två semivintage-kronografer så en modern tungviktsdykare som dessutom har bra vidd i vad den passar på för band känns som ett tämligen självklart val :)

Hade jag skaffat en ny U1 hade jag köpt den tegimenterade varianten, inte så mycket för den extra reptåligheten som man i ärlighetens namn inte behöver, men för den något mörkare färgen på stålet som snudd på går mot titan.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Det är så mycket man vill ha, är väldigt nöjd med dessa men saknar en tredje..
Är öppen för det mesta bara det inte blir för dressat.
Vad hade ni haft som tredje Sinn tillsammans med dessa?
Är mest nyfiken på era tankar, hur ni hade gjort om ni stod i det valet.
Jag tänker U1 SDR, en tuff dykare som klarar allt.
@Moorflax hjälp mig lite här nu, kommer du med det vinnande förslaget bjuder jag dig och frugan på glass till sommaren.
IMG_20191029_114349_682.jpg
Hej! :)

Med doppla kronografer skulle en med ren tavla passa in väl? Kanske en färgad? Den blå eller grå 104:an är riktigt fina.

Själv är jag för tillfället Sinn-lös, men saknar dem ganska mycket. Så jag följer tråden och väntar på ett bra tillfälle att återkomma i gemenskapen. Ha det gott! :)
 
Hallå där fellow Sinners.

Tror mig läst någon med liknande frågor innan, men jag lyckas inte scanna igenom alla 500+ sidor.

Automatuppvridningen i min 103 st sa har lagt av, dock går det fortfarande att vrida upp den för hand. Är det någon som har koll på om detta brukar kräva rejäla reparationer eller är det någorlunda enkelt fixat?

Den ska nog ändå in på service om typ ett år, borde jag passa på att skicka ner den till Tyskland och få detta fixat?

Ingen fråga är komplett utan en bild förresten.
20191009_132500.jpg
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Lätt. U1 SDR som du själv nämner. Skulle sitta som en badmössa på din handled. Nu har du två semivintage-kronografer så en modern tungviktsdykare som dessutom har bra vidd i vad den passar på för band känns som ett tämligen självklart val :)

Hade jag skaffat en ny U1 hade jag köpt den tegimenterade varianten, inte så mycket för den extra reptåligheten som man i ärlighetens namn inte behöver, men för den något mörkare färgen på stålet som snudd på går mot titan.
Ellerhur, tegimenterad och komplettera med ett par gummin. Tycker det gröna är riktigt snyggt och ett rött till sommaren.

Hej! :)

Med doppla kronografer skulle en med ren tavla passa in väl? Kanske en färgad? Den blå eller grå 104:an är riktigt fina.

Själv är jag för tillfället Sinn-lös, men saknar dem ganska mycket. Så jag följer tråden och väntar på ett bra tillfälle att återkomma i gemenskapen. Ha det gott! :)
Tjenare! En grå 104 är inte alls en dum idé, även den blå är fin. Skulle vilja se den live för att få en bättre uppfattning om hur nyansen är i olika ljus.

Attans, var själv Sinn-lös nyligen.. man trillar alltid tillbaka hit.
För mig är Sinn precis det jag gillar, tool med relativt överkomliga priser.
Användarvänliga klockor som man faktiskt kan använda på riktigt utan att behöva tänka en extra gång.

Och framförallt, helt fritt från snobberi och spekulationer.
En trevlig gemenskap med fokus på klockorna.

Kan tipsa dig om en U1 som ligger på blocket, schysst pris på den nu.
Om det bara kunde varit en SDR..:p
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Det är så mycket man vill ha, är väldigt nöjd med dessa men saknar en tredje..
Är öppen för det mesta bara det inte blir för dressat.
Vad hade ni haft som tredje Sinn tillsammans med dessa?
Är mest nyfiken på era tankar, hur ni hade gjort om ni stod i det valet.
Jag tänker U1 SDR, en tuff dykare som klarar allt.
@Moorflax hjälp mig lite här nu, kommer du med det vinnande förslaget bjuder jag dig och frugan på glass till sommaren.
IMG_20191029_114349_682.jpg
Plättlätt och du säger det ju själv!
U1 SDR är helt rätt väg att gå. Köp ett vitt gummi så har du en frän sommarklocka :)
Likt @Clark Kent så skulle jag köra tegimenterat, men bara på länken. Detta för att få den sköna kontrasten mellan boett och länk.
Kolla in bilderna på min gamla så är du såld sedan! Efternyår blir det en sådan här.
Du måste förresten hålla på din 256:a till efter nyår. Har köpstopp vet du ;)

IMG_1043 1.JPG


IMG_1414 1.JPG


IMG_3078.JPG


IMG_4090.JPG


IMG_6671.jpg


IMG_7509.jpg


IMG_8919.jpg



Bonusbild:
IMG_3539.JPG
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Plättlätt och du säger det ju själv!
U1 SDR är helt rätt väg att gå. Köp ett vitt gummi så har du en frän sommarklocka :)
Likt @Clark Kent så skulle jag köra tegimenterat, men bara på länken. Detta för att få den sköna kontrasten mellan boett och länk.
Kolla in bilderna på min gamla så är du såld sedan! Efternyår blir det en sådan här.
Du måste förresten hålla på din 256:a till efter nyår. Har köpstopp vet du ;)

IMG_1043 1.JPG


IMG_1414 1.JPG


IMG_3078.JPG


IMG_4090.JPG


IMG_6671.jpg


IMG_7509.jpg


IMG_8919.jpg



Bonusbild:
IMG_3539.JPG
Inte dåligt sugen jag blir nu..

Jo, jag läste något om ett köpstopp. Om jag tror på det är en annan sak, men visst ska jag hålla på 256. Den är sinnes bra på handleden. Diskret men distinkt med orangea detaljer. Kvalar in som en av dom skönaste klockorna, och du vet hur många som kommit och gått genom åren :D
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Inte dåligt sugen jag blir nu..

Jo, jag läste något om ett köpstopp. Om jag tror på det är en annan sak, men visst ska jag hålla på 256. Den är sinnes bra på handleden. Diskret men distinkt med orangea detaljer. Kvalar in som en av dom skönaste klockorna, och du vet hur många som kommit och gått genom åren :D
Jo du har haft lika många Sinn som jag har haft klockor. :wideyed:
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Undrar om jag är ensam att tycka nya DuoFlex ser lite coolt ut. Påminner om en annan ouppskattad klocka, Tudor P01, (som majoriteten har fel om...det Är en rolig klocka)

U2-SDR_DUOFLEX.jpg
Kräver åtminstone tillvänjning. Tycker det ser riktigt märkligt ut. Gummit som sluter tätt mot boetten är ju i gengäld riktigt snyggt i mina ögon.
Vad har den där lösningen för syfte? Finns det nåt?
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Undrar om jag är ensam att tycka nya DuoFlex ser lite coolt ut. Påminner om en annan ouppskattad klocka, Tudor P01, (som majoriteten har fel om...det Är en rolig klocka)

U2-SDR_DUOFLEX.jpg
Nope, jag gillar båda skarpt! Väntar på att Nymans i Västerås ska ringa så jag får komma och klämma på P-01:an. :hungry:

Kräver åtminstone tillvänjning. Tycker det ser riktigt märkligt ut. Gummit som sluter tätt mot boetten är ju i gengäld riktigt snyggt i mina ögon.
Vad har den där lösningen för syfte? Finns det nåt?
Bandlösningen kom ju första gången på EZM12.
28775D39-44D6-4531-9FEE-5B9979D5515B.jpeg


Har för mig att finessen bara är att man snabbt ska kunna byta band utan verktyg och iom det också vara enkelt att rengöra.

1869FC5B-0B12-441E-AFFA-6BBE9DF5A1A5.png


857DB2EB-164C-475A-88DB-AC4323D9C0BC.png
 

Tigerrrr

Rolex
2-Faktor
Helt livsfarligt att fastna här. Nu blev jag också sugen på en U1 SDR. Eller en U2 SDR. Eller kanske en UX...

En fråga ang gummit till dem. Är det jämnbrett 22mm eller smalnar av det till 20mm? Länken verkar göra det men gummit ser jämnbrett ut (om man tittar på bilder på Sinns hemsida).
 
  • Like
Reactions: S.N
Topp