• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

lofgreno

Audemars
Den är en av mina två kandidater. Varit nära köpknappen, men vill så gärna se dem live och testa dem innan jag bestämmer mig. Varför ligger Erikson så långt bort? :)

Hur är höjden egentligen? Med smala handleder tänker jag mig att den kanske passar mig bäst, men höjden avskräcker lite. Har fått för mig att 103:an, men samma höjd, men lite större diameter, kan ha en upplevd smalare profil då den dels har nedåtgående bandhorn, dels från sidan består av fler "lager" (glas, svart vridring, polerad boett, borstat boettlock).
Hehe själv jobbar jag 500 meter från Eriksons. Får ta och kolla in den nån dag.
Höjden är ju lite ett orosmoment men det är ju en Chronograf.
 

lofgreno

Audemars
Försökte ta en bild, rätt svårt dock. Men som du ser tar glaset upp ganska mycket av höjden vilket jag tycker ger den karaktär. Tycker som sagt att den sitter bra :)
0E8939E6-3BD4-427C-BB1C-F6C745618F96.jpeg
Ser ju kanon ut!
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hehe själv jobbar jag 500 meter från Eriksons. Får ta och kolla in den nån dag.
Höjden är ju lite ett orosmoment men det är ju en Chronograf.
Ja, Clarkan var vänlig och fotograferade båda på och av sin arm, finns några sidor bak i tråden (början av december). Där ser man också lite jämförelser.

När det gäller skillnaderna mellan 103 och 356 lutar jag mer åt 356 då jag upplever tavlan som mer symmetrisk med FLIEGER under dag/datum, vilket skapar 4 likstora delar, där 103ans Automatik är ständigt halvt dold bakom centrumsekundvisare och högerdelen tappar lite vikt. Dessutom är det en vridring, som utgör den största skillnaden. Hela klockan blir mer "svart" uppifrån, men också lite större och den svarta beläggningen blir lätt skavd.

När det gäller urverk så verkar 103an fortfarande ha Valjoux 7750 medan 356 kör med Selita-klonen SW500. (Oklart varför?) Jag har försökt läsa på om detta, men lite oklart vad skillnaden är, och vad som är bäst. Valjoux anses väl generellt "finare", men beror säkert på att det är mer spritt/känt. Tror inte Sinn skulle sätta i något som inte håller måttet. Det som förvånar mig lite är dock att 356an ligger högre i pris, är det den borstade finishen som är dyrare att få till?
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jag hade det först till min 104. Väldigt tjockt, lite lyxigt maffig känsla. Fick dock göra extrahål! Upplevde det som hårt, kraftigt och omedgörligt. Men ändå fint. :) Det var Sinn!

Ser tyvärr att bilderna försvann i min senaste rensning på telefonen (ändå snart full igen ...)
Jag gillar mjuka och sköna läderband (även om de inte ska vara för sladdriga). Kommer nog att titta vidare på annat håll. :)

Jag har haft det och tyckte väl att det var helt okej, men jag var tvungen att använda sista hålet (17 cm handled). Man kan få ett kortare band om man beställer direkt från Sinn.
Hmm, det kan ju vara bra att ha i åtanke om jag bestämmer mig för att beställa ett även om det inte lutar åt däråt nu. Tack!

Jag hade min på original ibland. Tycker bandet är riktigt bra men långt i normallängd. Köp kort isf. Finns väl iofs mer prisvärda band på andra håll dessutom. Jag har för övrigt ett Stowa flygarband som jag körde den på som är riktigt juste till.
IMG_20190220_074941.jpg
Det där från Stowa var ju riktigt snyggt. Finns det i mörkare läder?
 

Marksan

Cartier
2-Faktor
A tavlan är fin! Tycke o smak förstås men jag gillar den klart bäst även om det tycks vara övervikt åt I annars.
Har inte haft någon annan klocka på mig sen jag fick den här. Jag har haft en W förut, men jag gillar A klart bättre. Tyckte W såg bättre ut på bild än i verklighet, klart tvärtom för A. Siffrorna är riktigt fina.
 

lofgreno

Audemars
Ja, Clarkan var vänlig och fotograferade båda på och av sin arm, finns några sidor bak i tråden (början av december). Där ser man också lite jämförelser.

När det gäller skillnaderna mellan 103 och 356 lutar jag mer åt 356 då jag upplever tavlan som mer symmetrisk med FLIEGER under dag/datum, vilket skapar 4 likstora delar, där 103ans Automatik är ständigt halvt dold bakom centrumsekundvisare och högerdelen tappar lite vikt. Dessutom är det en vridring, som utgör den största skillnaden. Hela klockan blir mer "svart" uppifrån, men också lite större och den svarta beläggningen blir lätt skavd.

När det gäller urverk så verkar 103an fortfarande ha Valjoux 7750 medan 356 kör med Selita-klonen SW500. (Oklart varför?) Jag har försökt läsa på om detta, men lite oklart vad skillnaden är, och vad som är bäst. Valjoux anses väl generellt "finare", men beror säkert på att det är mer spritt/känt. Tror inte Sinn skulle sätta i något som inte håller måttet. Det som förvånar mig lite är dock att 356an ligger högre i pris, är det den borstade finishen som är dyrare att få till?

Ja såg det nu efter lite bläddrande. Den ser ut att sitta bra, dock lite större handleder där men har faktiskt provat den själv för två år sen (bild nedan), men det var flyktigt och innan jag riktigt kommit på att jag vill ha den.
Ja, föredrar helt klart 356:an då den känns lite mer clean. För många år sen fastna jag för Fortis chronografer. Utseendet på denna är lite likt och faller mig i smaken.

Ja, och sen är det SA versionen också som jag inte riktigt förstått skillnaden på, akryl eller safirglas är ju också nåt jag är osäker på. Alltid vart en safirkille.

När det gäller Sellita så har inte jag några problem med det, möjligt att det inte håller måttet som Valjoux men Sellita funkar alldeles utmärkt på min Oris.

Har du själv slagit till?:)
Sinn356.jpg
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ja såg det nu efter lite bläddrande. Den ser ut att sitta bra, dock lite större handleder där men har faktiskt provat den själv för två år sen (bild nedan), men det var flyktigt och innan jag riktigt kommit på att jag vill ha den.
Ja, föredrar helt klart 356:an då den känns lite mer clean. För många år sen fastna jag för Fortis chronografer. Utseendet på denna är lite likt och faller mig i smaken.

Ja, och sen är det SA versionen också som jag inte riktigt förstått skillnaden på, akryl eller safirglas är ju också nåt jag är osäker på. Alltid vart en safirkille.

När det gäller Sellita så har inte jag några problem med det, möjligt att det inte håller måttet som Valjoux men Sellita funkar alldeles utmärkt på min Oris.

Har du själv slagit till?:)
Sinn356.jpg
Inte än, men snart tror jag! Just att tavlan är lite mer clean och symmetrisk tilltalar mig väldigt. Jag har inlett kontakten med Erikson. Måste ju specialbeställas eftersom man måste välja ETT språk på daghjulet (104:an har två). Jag vill ha tyska, lite för att jag talar språket men också för att resten av urtavlan är på tyska. De har bara med engelskt daghjul hemma.

Safirversionen har väl display caseback också? Så är det iaf på 103, tror det är samma. Den kan bli aningen tjockare då. Den största skillnden är annars känslan. Jag har själv flest med safir, men har ett par med akryl nu och det är faktiskt ganska mysigt. Har även polerat en del med Polywatch och det är enkelt att få bort smårepor, i den mån de uppstår (beror såklart på nivån och typen av användande). Det är också ett rätt så saftigt påslag från Sinn för safirglaset ...
 

lofgreno

Audemars
Inte än, men snart tror jag! Just att tavlan är lite mer clean och symmetrisk tilltalar mig väldigt. Jag har inlett kontakten med Erikson. Måste ju specialbeställas eftersom man måste välja ETT språk på daghjulet (104:an har två). Jag vill ha tyska, lite för att jag talar språket men också för att resten av urtavlan är på tyska. De har bara med engelskt daghjul hemma.
Safirversionen har väl display caseback också? Så är det iaf på 103, tror det är samma. Den kan bli aningen tjockare då. Den största skillnden är annars känslan. Jag har själv flest med safir, men har ett par med akryl nu och det är faktiskt ganska mysigt. Har även polerat en del med Polywatch och det är enkelt att få bort smårepor, i den mån de uppstår (beror såklart på nivån och typen av användande). Det är också ett rätt så saftigt påslag från Sinn för safirglaset ...
Ja, det går ju att välja både safir fram eller bak på vanliga 356:an. 500 EUR tar Sinn på sin hemsida för safirglas så det är ju väldigt saftigt (100 EUR för glas bak). Den blir ju dock marginellt billigare än SA modellen. Svårt.
Lite coolt med tyska daghjulet. Skulle nog själv köra med engelska dock. :)
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jag gillar mjuka och sköna läderband (även om de inte ska vara för sladdriga). Kommer nog att titta vidare på annat håll. :)


Hmm, det kan ju vara bra att ha i åtanke om jag bestämmer mig för att beställa ett även om det inte lutar åt däråt nu. Tack!


Det där från Stowa var ju riktigt snyggt. Finns det i mörkare läder?
Finns i svart också. PMa om du vill köpa det bruna av mig. Har ingen flygare att sätta det på... :)
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
356-Sa-PILOT-II_V.jpg
Ja, det går ju att välja både safir fram eller bak på vanliga 356:an. 500 EUR tar Sinn på sin hemsida för safirglas så det är ju väldigt saftigt (100 EUR för glas bak). Den blir ju dock marginellt billigare än SA modellen. Svårt.
Lite coolt med tyska daghjulet. Skulle nog själv köra med engelska dock. :)
Om man nu skall ha 356an så är väl iaf Copper för underbart fräck. Eller? Jag tycker den är grym!
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Testar lite band på 104an. Originalgummit som kom med är väldigt bekvämt men känns lite som en gummisnodd. Testade först ett riktigt najs vintage-läder från Tid&Ting men det blev lite för snyggt och dressat på den här klockan.
PSX_20200116_204335.jpg

PSX_20200116_204249.jpg


Sen hittade jag ett gammalt läder från Hamilton som jag tycker funkar så det får stanna tills jag hittar något annat. :)
PSX_20200116_204145.jpg

PSX_20200116_204214.jpg
 

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Testar lite band på 104an. Originalgummit som kom med är väldigt bekvämt men känns lite som en gummisnodd. Testade först ett riktigt najs vintage-läder från Tid&Ting men det blev lite för snyggt och dressat på den här klockan.
PSX_20200116_204335.jpg

PSX_20200116_204249.jpg


Sen hittade jag ett gammalt läder från Hamilton som jag tycker funkar så det får stanna tills jag hittar något annat. :)
PSX_20200116_204145.jpg

PSX_20200116_204214.jpg
Det där vintage-bandet ger ju en skön tool-vibe:cigar:
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Testar lite band på 104an. Originalgummit som kom med är väldigt bekvämt men känns lite som en gummisnodd. Testade först ett riktigt najs vintage-läder från Tid&Ting men det blev lite för snyggt och dressat på den här klockan.
PSX_20200116_204335.jpg

PSX_20200116_204249.jpg


Sen hittade jag ett gammalt läder från Hamilton som jag tycker funkar så det får stanna tills jag hittar något annat. :)
PSX_20200116_204145.jpg

PSX_20200116_204214.jpg
Riktigt bra, alltså! Så välbalanserad klocka!
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Är det någon som vet vad det ska vara för tjocklek på spetsarna på bandstiften till 104an? De som sitter på nu är sannolikt inte original och glappar lite för mycket.
 
Topp