• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Ett Eulit från @Rawa
Juste kvalitet och skapligt följsamt redan från start

Blev ett köp, riktigt bra. Tack för rekommendationen.
1E119012-CDDD-4BC1-9AF3-429084C9DB56.jpeg

8C31C609-BB0E-4C64-A465-5FBD8D217296.jpeg

EBFE8E20-A76E-4901-8C07-0F0BB80AE083.jpeg

Sitter och velar mellan U1 och UX. Är väldigt svag för dykare... Har nästan bara automatiska ur i klocklådan. Men kanske ändå vettigt att satsa på quartz denna gång? För och nackdelar för modellerna? Någon som haft båda och har en favorit? Behöver stöd här!

Två fina modeller. Själv tvekar jag mellan UX och U2. Med risk att krångla till Ditt val ytterligare, så lägger jag in en bild från Sinns hemsida ;)

32A2F869-2F11-4700-9835-ECA949178C22.jpeg

Thanx Castle! Ser att man kan välja till Teggat case enligt bild, ingår denna behandling även på länken?
050913CB-C7BC-46B1-BE75-FC013F160998.jpeg
Att tegimentera boetten på en U-modell känns lika nödvändigt som att ha bajonett på automatkarbinen.
Otroligt extremt sällsynt den behövs. Men en show-off. Fast skillnaden är att ingen ser att U-modellen är härdad.
Länken däremot, killgissar jag (och känner mig rätt säker på), är inte tillverkad av ubåtsstål. Att tegimentera den känns som att det finns en poäng.
Nyansskillnaden mellan dem är inte stor. Har så på min UX.
20200428_102047.jpg

Personligen kan jag t o m uppskatta att den finns, jag vet ju varför.
Men att betala mer för att få boetten härdad? Nej, det hade jag inte gjort. De brukar hålla sig fina ändå. Sällan man ser en härjad.

Att tegimentera boetten på en U-modell känns lika nödvändigt som att ha bajonett på automatkarbinen.
Otroligt extremt sällsynt den behövs. Men en show-off. Fast skillnaden är att ingen ser att U-modellen är härdad.
Länken däremot, killgissar jag (och känner mig rätt säker på), är inte tillverkad av ubåtsstål. Att tegimentera den känns som att det finns en poäng.
Nyansskillnaden mellan dem är inte stor. Har så på min UX.
20200428_102047.jpg

Personligen kan jag t o m uppskatta att den finns, jag vet ju varför.
Men att betala mer för att få boetten härdad? Nej, det hade jag inte gjort. De brukar hålla sig fina ändå. Sällan man ser en härjad.

skillnaden är mindre än jag trodde! SDRen är väldigt snygg! Sen vill jag påpeka Ironin i vad som behövs på en 5000 metersklocka.. :rolleyes: show-off som sagt.

Min första klocka av dyrare karaktär var U1, se min recension: Sinn U1 SDR

Har en UX nu efter flera år utan Sinn.
Jämfört med U1 tycker jag att UX har betydligt snyggare visare. Gillde aldrig riktigt U1'ans Lego-aktiga blockvisare.. Minutmarkeringarna på UX-tavlan är också maskulinare på något sätt enligt mig.

Att betrakta UX från sidovinkel är något magiskt som alla bör få uppleva.
Rent tekniskt är det ingen match att UX är hårdare pga quartz, oljefylld boett m.m.

Jag skulle vilja säga att UX vinner på samtliga punkter förutom om man nu har automatiskt urverk som krav.
Tack för feedback!
Håller med om att UX tavlan nog är "snyggare". Hur är det med batteribyte på UX. Intervall? Måste skickas till Tyskland pga oljefylld boett?
Jobbar på ett företag som är underleverantör till Sinn så vi har en rabatt via jobbet på deras klockor om vi beställer från fabrik.
Blir nog till att skicka iväg en förfrågan på en UX SDR!

Tack för feedback!
Håller med om att UX tavlan nog är "snyggare". Hur är det med batteribyte på UX. Intervall? Måste skickas till Tyskland pga oljefylld boett?
Jobbar på ett företag som är underleverantör till Sinn så vi har en rabatt via jobbet på deras klockor om vi beställer från fabrik.
Blir nog till att skicka iväg en förfrågan på en UX SDR!
7år, 200Euro, Ja måste skickas

Ja, den var väl den mest intressanta tyckte jag. En mindre U1a. NÄSTAN så jag skulle kunna ha den faktiskt. Får prova! Hade tänkt försöka komma till Erikson i helgen. Så om ADs redan har modellerna inne så vore det kul att testa den faktiskt.
Men 556 med röd sekundvisare. Snark.

Senast ändrad:
Ja, den var väl den mest intressanta tyckte jag. En mindre U1a. NÄSTAN så jag skulle kunna ha den faktiskt. Får prova!
Men 556 med röd sekundvisare. Snark.

Jo, ska nog också testa båda men tror nästan U1 ändå kommer passa bäst för min del med sin 50mm lug to lug, antar U50 har kortare. Misstänker nämligen det blir samma effekt som när jag jämförde Oris Aquis 39,5mm vs 43mm, så blev 43,5 perfekt medan 39an upplevdes som jäkligt liten med sin kortare lug to lug mått.

Det konstiga är att jag såg hos en finsk återförsäljare att de hade en 556 med röd sekundvisare för en vecka sen ungefär, så frågan är om de råkade läcka den i förväg, men tänkte inte att det var något helt nytt idag. Föredrar dock den framför vit visare, gillar röda detaljer.

EDIT, såg också att U50 är dyrare än U1. Sisådär 3000 spänn dyrare när jag jämför SDR varianterna.

Jo, ska nog också testa båda men tror nästan U1 ändå kommer passa bäst med sin 50mm lug to lug och antar U50 har kortare. Misstänker nämligen det blir samma effekt som när jag jämförde Oris Aquis 39,5mm vs 43mm, så blev den större perfekt medan 39an upplevdes som jäkligt liten med sin kortare lug to lug mått.

Det konstiga är att jag såg på en finsk återförsäljare att de hade en 556 med röd sekundvisare för en vecka sen ungefär, så frågan är om de råkade läcka den i förväg, men tänkte inte att det var något helt nytt idag.

Jag vill ha så kort lug to lug som möjligt... pga små handleder och 50mm ser löjligt ut på mig :D

Så glad :) Gillar verkligen nya U50, den är också mycket tunnare än U1. 11,15mm mot 14,70mm. Tror den blir riktigt bra, men vill nog testa innan köp :)
Ja jag såg det sen också, att den är mycket tunnare. Också mycket positivt! U1 har jag aldrig ens tittat på innan men.. jaaaa...mmmmm... jo inte helt ointressant nu ändå!

Sååå, u50:n är cool, men annars var det egentligen inget nytt? 556 i och a med röd sekundvisare har vi väl sett innan?

U50, 41mm motsvarighet till U1. Frågan är vad lug to lug är..
sinn2020header.jpg

Jag tror att U50 kan bli en storsäljare. 41mm och 11mm i tjocklek är en sweet spot för många gällande den här typen av klocka, speciellt då boettformen och ett modest L2L gör att den passar även smalare handleder. Frågan är om vi får se en liknande transformering på U2 vad det lider. Men priset! Varför är den ett gäng tusenlappar dyrare än U1?

Vad gäller övriga nyheter så skulle jag inte ens vilja kalla det nyheter. Röd sekundvisare på 556 är som redan konstaterat ett stort gäsp och 1739 höjer åtminstone inte min puls överhuvudtaget.

Som vanligt lyser ett nytt lås med sin frånvaro där framförallt en microjustering hade varit önskvärt. Jag hoppas verkligen att uppskalningen till de nya lokalerna och möjlighet att producera större volymer inte naggade kreativiteten i kanten, men än så länge är det upp till bevis för utveckligssidan. I och med den uppkomna Corona-situationen och att Tyskland i större utsträckning än Sverige har infört restriktioner tror jag dessvärre inte att vi kan förvänta oss något exceptionellt det närmsta året.

Over and out! :)

Tillbaka
Topp