• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Snortight!
Hade min UX sommaren 2018, ingen snällbehandling, dagligt användande, semester i US med massor av bad och röj.
Inga tillstymmelser till repor.
Kändes nästan odödlig:)
EBC839DA-8090-48EF-BE67-80DC57384EE6.jpeg

8953E617-9478-4DDA-B9DC-206E141E79D0.jpeg
Så j*vla stenhård! Då får jag starkt överväga pvd - svart är ju lockade!

Lär ju erkänna att suget efter U50 blev stort efter videon på Sinns hemsida. Gillar när dykaren försöker repa bezeln.

• Like
Reactions: Ncs
Ni som provat Sinns svarta coating - vad har ni för tankar om det? Hur tåligt är det framförallt? :)
Pingar in @Wydestream @Vess1an @Hoffa @David71 för utlåtanden om nyare PVD och @Kanadicken för vintage-PVD :)

Nu var det nästan 30 år sedan jag pluggade metallurgi :D Siffrorna stämmer delvis, PVD 2000-3000HV, Tegimenterat 1200HV, men 316L och 904L har ungefär samma hårdhet ca 150HV om jag inte är helt fel ute. Rolex har byggt myt om 904L, att det skulle behövas särskilda maskiner för att stansa ut boetten, tom AD berättar sådant trams, 904L har dock bättre resistens mot korrosion än 316L, bra om man använder klockan i saltvatten tex.

Fördelen med Sinns PVD är att dom kör det på en hård tegimenterad yta, så de svarta lagret lossnar inte när man slår i det i något som det kan göra på andra klockor som har hård PVD på mjukt stål.

Hade en gammal Sinn UX S som såg i princip oanvänd ut, svarta klockor är ju inte allas kopp te, men gillar man stilen så kör. :)

:eek:

Tips från coachen:
Berätta för nån du litar på var du lägger dem. Och ta inga förhastade beslut utanför hemmets väggar. Då är iaf området inringat när du ska till att hitta dem igen :happyhappy::heart:

Den här gången tänkte jag att de ska få åka in på banken faktiskt :)

Top 3 platser där jag har fått leta längst innan jag till slut har hittat klockan är annars 1. instoppat i en vintertoffla 2. under innerpåsen i ett müslipaket 3. bröstfickan på en skjorta som hänger längst in i garderoben enbart av nostalgiska skäl och aldrig används :D

Vad ska du göra med resten :eek:? Bankfack?

Jag har kassaskåp hemma, men den här gången tänkte jag att får åka till bankfacket. Annars är risken att de åker fram igen. Känner att jag behöver få tillbaka lite gnista och då är avhållsamhet ofta bra medicin.

Tycker att det svåraste med den typen av bild är att få till vinkeln samtidigt som man ska trycka av. Några bra tips?

Första gången jag försöker mig på den här sorten faktiskt! För den här bilden satte jag kameran på en hög böcker för att få lagom höjd. Använde även 3 sekunders fördröjning så att jag hade tid att ställa mig i rätt ”pose”. Efter det så tog jag säkert 20-30 bilder innan jag fick en jag var nöjd med :)
6BAC6738-76AC-4588-953C-CD73992A1F12.jpeg

Sen lite redigering såklart, här är originalet:
FAFBB399-13F3-4B99-B852-E8412C2D6F81.jpeg

Första gången jag försöker mig på den här sorten faktiskt! För den här bilden satte jag kameran på en hög böcker för att få lagom höjd. Använde även 3 sekunders fördröjning så att jag hade tid att ställa mig i rätt ”pose”. Efter det så tog jag säkert 20-30 bilder innan jag fick en jag var nöjd med :)

Proffsigt! Har dessvärre bara mobilkamera att tillgå. Hm, och en gammal Leica D-Lux3 någonstans men då ser jag ju ändå inte skärmen.

• Like
Reactions: gab

Oj det där är en helt annan division än en annans skakiga mobil bilder :happyhappy:

Jag har kassaskåp hemma, men den här gången tänkte jag att får åka till bankfacket. Annars är risken att de åker fram igen. Känner att jag behöver få tillbaka lite gnista och då är avhållsamhet ofta bra medicin.

Aah, jag fattar. Hade kanske en sån liten down-period för ett par månader sen. Loggade inte in på Klocksnack alls på lång tid och kände som att jag typ tröttnat på klockor. Jag bar fortfarande min 556a, men mest av vana, liksom.

Aah, jag fattar. Hade kanske en sån liten down-period för ett par månader sen. Loggade inte in på Klocksnack alls på lång tid och kände som att jag typ tröttnat på klockor. Jag bar fortfarande min 556a, men mest av vana, liksom.

Det är nästan så att man planerar inför nästa byte så snart man har satt en ny klocka på handleden vilket tar bort lite av det roliga med att bära klockorna.
Ett alternativ är att köra veckointervall a´la @laketwig :) Det kanske blir något liknande nu men att jag bara går runt på två klockor.

Det är nästan så att man planerar inför nästa byte så snart man har satt en ny klocka på handleden vilket tar bort lite av det roliga med att bära klockorna.
Ett alternativ är att köra veckointervall a´la @laketwig :) Det kanske blir något liknande nu men att jag bara går runt på två klockor.

Jaa jag kan tänka mig. Jag har ganska få klockor där min Sinn är den dyraste och "finaste". Så jag använder ofta klockorna beroende på vad jag ska göra. Gå i skogen: CWC G10. Gå till gymmet: GShock. Finare tillställning: Vintage Certina. Allt annat: Sinn 556, haha. Så jaa, jag skulle väl hamna i problem om jag köpte en likvärdig eller dyrare/finare klocka än min 556. Hur ska jag då göra liksom :eek:, haha!

Vad hade ni kört för lås på gummi till U50?

Har inte provat, varken det lilla eller det stora, och undrar vad ni tror funkar bäst

Slänger ur mig ett gäng funderingar jag har: Tankar om jämförelsen mellan 103 och 356? Har någon erfarenhet av båda? Har någon här båda? Bäst, snyggast, mest ”original” / mest sinn?

Alltid kul med bilder.
90542825-1FD6-49B4-A98C-BE9291641EE0.jpeg

BB6BB260-1447-4ED5-87E1-E60E92D489D9.jpeg

Slänger ur mig ett gäng funderingar jag har: Tankar om jämförelsen mellan 103 och 356? Har någon erfarenhet av båda? Har någon här båda? Bäst, snyggast, mest ”original” / mest sinn?

Alltid kul med bilder.
90542825-1FD6-49B4-A98C-BE9291641EE0.jpeg

BB6BB260-1447-4ED5-87E1-E60E92D489D9.jpeg
Inte ägt någon, men för mig är 356 en riktig flygare. Gillar hur smalt caset är mot bandhornen. Och pusher designen. Och mer retro. Nackdel är att den är något knubbig.

• Like
Reactions: Ncs
Inte ägt någon, men för mig är 356 en riktig flygare. Gillar hur smalt caset är mot bandhornen. Och pusher designen. Och mer retro. Nackdel är att den är något knubbig.
356 har vuxit i mina ögon senaste tiden. Först tyckte jag att den bara såg ut som en 103 som man sprättat bort bezelen på men det är ju betydligt mer skillnader. Luggarna som du skriver, inga blankpolerade delar. Sen så älskar jag texten FLIEGER på tavlan är, stort i bra typsnitt. Känns väldigt Sinn.

356 har vuxit i mina ögon senaste tiden. Först tyckte jag att den bara såg ut som en 103 som man sprättat bort bezelen på men det är ju betydligt mer skillnader. Luggarna som du skriver, inga blankpolerade delar. Sen så älskar jag texten FLIEGER på tavlan är, stort i bra typsnitt. Känns väldigt Sinn.

Tycker det verkar vara många som sneglar på 356 på forumet nu. Mig inkluderad :).

Fick äran att ta över denna Sinn 8820t från mitt födelseår -87, sällan blir jag exalterad över en klocka nuförtiden men detta kan vara bland det bättre. Skicket är helt fantastiskt, hittat knappt ett märke på boett/länk eller tavla. Denna kommer med all säkerhet att stanna hos mig en lång tid.
IMG_20200513_121451_888.jpg

IMG_20200513_121250.jpg

IMG_20200513_114747.jpg

IMG_20200513_114711.jpg

IMG_20200513_114649.jpg

Tillbaka
Topp