• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

En sfär är den bästa formen, men det fungerar inte att ha som klocka. Ju mindre hålighet, desto bättre.
Men när klockan ska ha en viss form (platt), viss funktionalitet och samtidigt motstå kraven, så har jag uppfattat det som att det inte går att möta alla kraven när storleken minskar. Det går inte att göra tätningar och konstruktionslösningar som klarar kraven, hur små som helst. Därav begränsningen i storlek. Och även vad jag menade med mängden stål. Om boetten kan motstå trycken som uppstår på 12 k djup utan oljan kan jag inte svara på. Men för att hantera skillnaden mellan temperaturutvidgningen hos olja och stål har man kolven i boettlocket. Den behöver vara av en viss storlek. Ju större klocka, desto större kolv såklart. Men gör du den mindre ska en robust tätning ändå få plats.

Ja , det ena ger det andra. Alla kopplingar kan jag inte redogöra för, men jag är övertygad om att djuptåligheten till viss del sitter i storleken.
Det finns fler exempel på detta. Ta nya Superocean fr Breitling som exempel. Ju större boett desto större djuptålighet. Det går igen även där.
Sen som sagt, så ligger som jag ser det fokus hos UX på funktion, därför tror jag inte på ett mindre utförande.

Kan tillägga att Tim svarade på min fråga när jag hörde mig för om storleken just, att de gärna visar konstruktionen av klockan på plats i fabriken. Då om inte förr, lär vi veta och förstå. Ser fram emot det.
Tja det är väl som vanligt att saker är mer komplexa än man först tror antar jag! :)
 
Ute och glider i det fina vädret med jämnårigt sällskap :)
IMG_20200514_125553_003.jpg
 
Man kan ju komprimera olja men det komprimeras mycket mindre än luft.
Nu har jag letat, för jag har alltid fått höra att vätskor är inkompressiva. Men du har ju rätt! Dock är volymförändringen vid 10Mpa (ungefär trycket vid 1000m djup) ungefär 0,75% för någon normal olja jag hittade siffror på. Nu vet jag inte hur konstruktionen ser ut, men jag gissar att boetten tar upp en viss del av trycket, så oljans komprimering BORDE vara i princip negligerbar i sammanhanget. Kanske :confused::D Eller??
 
Ställde samma fråga, men fick ett rätt långt svar som var ett förklätt nej. Anledningen är att de gör kontinuerliga uppdateringar av den modellen men inte i syfte att poppa till den utan att bygga robusthet. De har under åren haft problem med bl a bubbelbildning i oljan. Grejen med modellen är att den ska vara überrobust. Det är mycket tufft att möta kraven som GSG9 innebär. Ska den sen vara vattentät ned 12km djup så blir det djävulska tryck den utsätts för.
Storleken på verket kan jag inte svara på, men generellt gäller ju att de extrema djupen vi talar om, säg mer än 1km, inte finns hos mindre klockor. Det krävs helt enkelt stål som håller emot trycket. Och ett verk som får plats. Kombinationen blir svår att lösa i en liten boett.
Skulle man tulla på vattentätheten hos UX:en, eller riskera att minska robustheten, tappar man dess DNA och syftet med modellen försvinner.
Jag är skeptisk till att vi kommer att se en mindre UX. Kanske andra modeller, men inte den.
Märkligt att man kan få så pass olika svar på samma fråga. Jag förstår hela grejen med att den ska vara otroligt tålig osv. men behöver man verkligen 12km? Det blir ju bara någon slags löjlig prestigegrej av det och 200m hade utan tvekat varit fullt tillräckligt för 99.9% av de tilltänkta kunderna. Enligt samma resonemang borde väl en mekanisk variant inte finnas över huvud taget till exempel.

Det är så klart svårt att veta men om vi ska spekulera så tror jag nog att man ändå kommer att släppa en mindre och uppdaterad UX så småningom. Det finns trots allt en väldigt stor andel kunder som gillar modellen men inte fixar 44mm precis som med vanliga U1 och med tanke på vilket varmt välkomnande U50 har fått innan modellen ens har släppts har jag svårt att se att de skulle tacka nej till gratis pengar. Å andra sidan verkar de vara ganska excentriska och bakåtsträvande ibland så vi får väl se.
 
Nu har jag letat, för jag har alltid fått höra att vätskor är inkompressiva. Men du har ju rätt! Dock är volymförändringen vid 10Mpa (ungefär trycket vid 1000m djup) ungefär 0,75% för någon normal olja jag hittade siffror på. Nu vet jag inte hur konstruktionen ser ut, men jag gissar att boetten tar upp en viss del av trycket, så oljans komprimering BORDE vara i princip negligerbar i sammanhanget. Kanske :confused::D Eller??
Negligerbar kan den inte vara, då hade ju maxdjupet varit oändligt. :) Boetten tar garanterat upp en del av trycket och det hade varit intressant att veta hur mycket en UX utan olja klarar. Är det samma som U1 mfl kanske för det är väl i princip samma boett?
 
Sinn 656 på nytt sailcloth från Strapped och @Rawa

Supernöjd och bandet kom blixtsnabbt och välpaketerat som vanligt :)

Edit: Det är galenskap att 656 på köp&sälj ligger kvar :)

IMG_20200514_135832.jpg
Trevlig klocka, gillar att den tål magnetism (har ingen Sinn just nu men kör Milgauss :)) och inte har glasbaksida samt att den är lite tunnare än 556 :)
Passar samma länkar till 656 som till 556?
 
Senast ändrad:
Negligerbar kan den inte vara, då hade ju maxdjupet varit oändligt. :) Boetten tar garanterat upp en del av trycket och det hade varit intressant att veta hur mycket en UX utan olja klarar. Är det samma som U1 mfl kanske för det är väl i princip samma boett?
Det kanske inte är för att oljan är kompressibel, utan packningarna? Till slut får man en läcka när man komprimerat packningen mellan två stumma vätskor under högt tryck? Eller tänker jag fel? Det var längesedan jag räknade några tryck...
 
Negligerbar kan den inte vara, då hade ju maxdjupet varit oändligt. :) Boetten tar garanterat upp en del av trycket och det hade varit intressant att veta hur mycket en UX utan olja klarar. Är det samma som U1 mfl kanske för det är väl i princip samma boett?
Det är garanterat batteriet/andra elektriska komponenter som sätter maxdjupet, inte oljan. Hade du haft ett case fyllt med endast olja borde djupet bli praktiskt taget oändligt då oljan inifrån komprimeras så oerhört lite att det kommer normaliseras och anta samma tryck som vattnet utanför och därmed hålla emot inbuktning av glas och metall, som nu får samma tryckpåkänning både utan och innan.
 
Det kanske inte är för att oljan är kompressibel, utan packningarna? Till slut får man en läcka när man komprimerat packningen mellan två stumma vätskor under högt tryck? Eller tänker jag fel? Det var längesedan jag räknade några tryck...
Hmm skulle iofs kunna vara så. Jag är verkligen ingen expert på området, jag bara råkade veta att oljor är kompimerbara för att pappa jobbade med pneumatik och hydraulik i över 40 år så man fick lära sig ett och annat, haha. :D

Det är garanterat batteriet/andra elektriska komponenter som sätter maxdjupet, inte oljan. Hade du haft ett case fyllt med endast olja borde djupet bli praktiskt taget oändligt då oljan inifrån komprimeras så oerhört lite att det kommer normaliseras och anta samma tryck som vattnet utanför och därmed hålla emot inbuktning av glas och metall, som nu får samma tryckpåkänning både utan och innan.
Det har du säkert rätt i, alla delar i urverket utsätts ju för enormt tryck oavsett. Sen klarar ju urverket i UX faktiskt "bara" 500 ATM med boetten klarar 1200 ATM. :)
 
Trevlig klocka, gillar att den tål magnetism (har ingen Sinn just nu men kör Milgauss :)) och inte har glasbaksida samt att den är lite tunnare än 556 :)
Passar samma länkar till 656 som till 556?

Det är olika ytbehandlingar på 556 och 656 så det fungerar dessvärre inte. 656 är blästrad medan 556 är satinerad. Ändå coolt att lilla och förhållandevis billiga 656 tangerar Milgauss skydd mot magnetism :)
 
Det är olika ytbehandlingar på 556 och 656 så det fungerar dessvärre inte. 656 är blästrad medan 556 är satinerad. Ändå coolt att lilla och förhållandevis billiga 656 tangerar Milgauss skydd mot magnetism :)

Aha, tack för svaret.

Ja 656 är en grym klocka. 2019 köpte jag en Explorer1 och Milgauss, denna är ju som en kombination av dessa två:), mycket klocka för pengen och en storlek som jag tycker är bra.

Vet du förresten om Sinn säljer blästrade H-länkar? Eller är det beggat som gäller?
 
Det är olika ytbehandlingar på 556 och 656 så det fungerar dessvärre inte. 656 är blästrad medan 556 är satinerad. Ändå coolt att lilla och förhållandevis billiga 656 tangerar Milgauss skydd mot magnetism :)
Jag drar mig till minnes en tråd där en person som jobbar med tåg skulle ha köptips, och magnetismen var ett önskemål. Jag har för mig att jag fick något vasst svar om att millgaus inte är något vidare egentligen. Trådskaparen köpte en railmaster :)
 
Aha, tack för svaret.

Ja 656 är en grym klocka. 2019 köpte jag en Explorer1 och Milgauss, denna är ju som en kombination av dessa två:), mycket klocka för pengen och en storlek som jag tycker är bra.

Vet du förresten om Sinn säljer blästrade H-länkar? Eller är det beggat som gäller?

Jag är 99% säker på att den länken går att köpa. Jag kunde köpa länken till min 809 som gick ur produktion tidigare samt är en ovanligare klocka. Har mailat om pris men inte fått svar än. Explorer1 och Milgauss är en riktigt tung kombo :)
 
Jag drar mig till minnes en tråd där en person som jobbar med tåg skulle ha köptips, och magnetismen var ett önskemål. Jag har för mig att jag fick något vasst svar om att millgaus inte är något vidare egentligen. Trådskaparen köpte en railmaster :)

Railmastern ligger på 15.000 gauss, och det finns flera modeller som har betydligt högre skydd än 656 och Milgauss. Men 80,000 A/m eller 1000 gauss klarar sig man med i de flesta sammanhang. Har ärligt aldrig fått en klocka magnetiserad oavsett spec :)
 
Railmastern ligger på 15.000 gauss, och det finns flera modeller som har betydligt högre skydd än 656 och Milgauss. Men 80,000 A/m eller 1000 gauss klarar sig man med i de flesta sammanhang. Har ärligt aldrig fått en klocka magnetiserad oavsett spec :)
Hur står sig 556 i antimagnetism? Det står ju "antimagnetisch" på baksidan men hittar inga specifika siffror om det på Sinns hemsida.
 
Hmm skulle iofs kunna vara så. Jag är verkligen ingen expert på området, jag bara råkade veta att oljor är kompimerbara för att pappa jobbade med pneumatik och hydraulik i över 40 år så man fick lära sig ett och annat, haha. :D


Det har du säkert rätt i, alla delar i urverket utsätts ju för enormt tryck oavsett. Sen klarar ju urverket i UX faktiskt "bara" 500 ATM med boetten klarar 1200 ATM. :)
Mmm, det är lite klent...
 
Någon som vet om länken till 103 passar till 356?

Det skiljer ju en hel del på bandhornen så det är nog en fråga för @ERIKSON URHANDEL Sen är finish olika. 356 är satinerad medan H-länk och fine-link till 103 är satinerad/polerad. Men det kanske skulle se coolt ut då det är mittlänkarna som är polerade och ändlänkarna är satinerad. Så nära polerat du kan komma utan att gå full custom :)
 
Nu har det blivit så mycket aktivitet i Sinn-tråden för min del att jag liksom glömmer bort att det finns andra intressanta klockor också, haha.
 
Tillbaka
Topp