Kanadicken
Silver
Vintage-pvd är hur härligt som helst! Fast man ska räkna med 20-40 års hård användning innan det bli perfektPingar in @Wydestream @Vess1an @Hoffa @David71 för utlåtanden om nyare PVD och @Kanadicken för vintage-PVD
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vintage-pvd är hur härligt som helst! Fast man ska räkna med 20-40 års hård användning innan det bli perfektPingar in @Wydestream @Vess1an @Hoffa @David71 för utlåtanden om nyare PVD och @Kanadicken för vintage-PVD
Tja det är väl som vanligt att saker är mer komplexa än man först tror antar jag!En sfär är den bästa formen, men det fungerar inte att ha som klocka. Ju mindre hålighet, desto bättre.
Men när klockan ska ha en viss form (platt), viss funktionalitet och samtidigt motstå kraven, så har jag uppfattat det som att det inte går att möta alla kraven när storleken minskar. Det går inte att göra tätningar och konstruktionslösningar som klarar kraven, hur små som helst. Därav begränsningen i storlek. Och även vad jag menade med mängden stål. Om boetten kan motstå trycken som uppstår på 12 k djup utan oljan kan jag inte svara på. Men för att hantera skillnaden mellan temperaturutvidgningen hos olja och stål har man kolven i boettlocket. Den behöver vara av en viss storlek. Ju större klocka, desto större kolv såklart. Men gör du den mindre ska en robust tätning ändå få plats.
Ja , det ena ger det andra. Alla kopplingar kan jag inte redogöra för, men jag är övertygad om att djuptåligheten till viss del sitter i storleken.
Det finns fler exempel på detta. Ta nya Superocean fr Breitling som exempel. Ju större boett desto större djuptålighet. Det går igen även där.
Sen som sagt, så ligger som jag ser det fokus hos UX på funktion, därför tror jag inte på ett mindre utförande.
Kan tillägga att Tim svarade på min fråga när jag hörde mig för om storleken just, att de gärna visar konstruktionen av klockan på plats i fabriken. Då om inte förr, lär vi veta och förstå. Ser fram emot det.
Nu har jag letat, för jag har alltid fått höra att vätskor är inkompressiva. Men du har ju rätt! Dock är volymförändringen vid 10Mpa (ungefär trycket vid 1000m djup) ungefär 0,75% för någon normal olja jag hittade siffror på. Nu vet jag inte hur konstruktionen ser ut, men jag gissar att boetten tar upp en viss del av trycket, så oljans komprimering BORDE vara i princip negligerbar i sammanhanget. Kanske Eller??Man kan ju komprimera olja men det komprimeras mycket mindre än luft.
Märkligt att man kan få så pass olika svar på samma fråga. Jag förstår hela grejen med att den ska vara otroligt tålig osv. men behöver man verkligen 12km? Det blir ju bara någon slags löjlig prestigegrej av det och 200m hade utan tvekat varit fullt tillräckligt för 99.9% av de tilltänkta kunderna. Enligt samma resonemang borde väl en mekanisk variant inte finnas över huvud taget till exempel.Ställde samma fråga, men fick ett rätt långt svar som var ett förklätt nej. Anledningen är att de gör kontinuerliga uppdateringar av den modellen men inte i syfte att poppa till den utan att bygga robusthet. De har under åren haft problem med bl a bubbelbildning i oljan. Grejen med modellen är att den ska vara überrobust. Det är mycket tufft att möta kraven som GSG9 innebär. Ska den sen vara vattentät ned 12km djup så blir det djävulska tryck den utsätts för.
Storleken på verket kan jag inte svara på, men generellt gäller ju att de extrema djupen vi talar om, säg mer än 1km, inte finns hos mindre klockor. Det krävs helt enkelt stål som håller emot trycket. Och ett verk som får plats. Kombinationen blir svår att lösa i en liten boett.
Skulle man tulla på vattentätheten hos UX:en, eller riskera att minska robustheten, tappar man dess DNA och syftet med modellen försvinner.
Jag är skeptisk till att vi kommer att se en mindre UX. Kanske andra modeller, men inte den.
Negligerbar kan den inte vara, då hade ju maxdjupet varit oändligt. Boetten tar garanterat upp en del av trycket och det hade varit intressant att veta hur mycket en UX utan olja klarar. Är det samma som U1 mfl kanske för det är väl i princip samma boett?Nu har jag letat, för jag har alltid fått höra att vätskor är inkompressiva. Men du har ju rätt! Dock är volymförändringen vid 10Mpa (ungefär trycket vid 1000m djup) ungefär 0,75% för någon normal olja jag hittade siffror på. Nu vet jag inte hur konstruktionen ser ut, men jag gissar att boetten tar upp en viss del av trycket, så oljans komprimering BORDE vara i princip negligerbar i sammanhanget. Kanske Eller??
Sinn 656 på nytt sailcloth från Strapped och @Rawa
Supernöjd och bandet kom blixtsnabbt och välpaketerat som vanligt
Edit: Det är galenskap att 656 på köp&sälj ligger kvar
Det kanske inte är för att oljan är kompressibel, utan packningarna? Till slut får man en läcka när man komprimerat packningen mellan två stumma vätskor under högt tryck? Eller tänker jag fel? Det var längesedan jag räknade några tryck...Negligerbar kan den inte vara, då hade ju maxdjupet varit oändligt. Boetten tar garanterat upp en del av trycket och det hade varit intressant att veta hur mycket en UX utan olja klarar. Är det samma som U1 mfl kanske för det är väl i princip samma boett?
Det är garanterat batteriet/andra elektriska komponenter som sätter maxdjupet, inte oljan. Hade du haft ett case fyllt med endast olja borde djupet bli praktiskt taget oändligt då oljan inifrån komprimeras så oerhört lite att det kommer normaliseras och anta samma tryck som vattnet utanför och därmed hålla emot inbuktning av glas och metall, som nu får samma tryckpåkänning både utan och innan.Negligerbar kan den inte vara, då hade ju maxdjupet varit oändligt. Boetten tar garanterat upp en del av trycket och det hade varit intressant att veta hur mycket en UX utan olja klarar. Är det samma som U1 mfl kanske för det är väl i princip samma boett?
Hmm skulle iofs kunna vara så. Jag är verkligen ingen expert på området, jag bara råkade veta att oljor är kompimerbara för att pappa jobbade med pneumatik och hydraulik i över 40 år så man fick lära sig ett och annat, haha.Det kanske inte är för att oljan är kompressibel, utan packningarna? Till slut får man en läcka när man komprimerat packningen mellan två stumma vätskor under högt tryck? Eller tänker jag fel? Det var längesedan jag räknade några tryck...
Det har du säkert rätt i, alla delar i urverket utsätts ju för enormt tryck oavsett. Sen klarar ju urverket i UX faktiskt "bara" 500 ATM med boetten klarar 1200 ATM.Det är garanterat batteriet/andra elektriska komponenter som sätter maxdjupet, inte oljan. Hade du haft ett case fyllt med endast olja borde djupet bli praktiskt taget oändligt då oljan inifrån komprimeras så oerhört lite att det kommer normaliseras och anta samma tryck som vattnet utanför och därmed hålla emot inbuktning av glas och metall, som nu får samma tryckpåkänning både utan och innan.
Nu citerade du nog fel inlägg.Trevlig klocka, gillar att den tål magnetism (har ingen Sinn just nu men kör Milgauss ) och inte har glasbaksida samt att den är lite tunnare än 556
Passar samma länkar till 656 som till 556?
Trevlig klocka, gillar att den tål magnetism (har ingen Sinn just nu men kör Milgauss ) och inte har glasbaksida samt att den är lite tunnare än 556
Passar samma länkar till 656 som till 556?
Det är olika ytbehandlingar på 556 och 656 så det fungerar dessvärre inte. 656 är blästrad medan 556 är satinerad. Ändå coolt att lilla och förhållandevis billiga 656 tangerar Milgauss skydd mot magnetism
Jag drar mig till minnes en tråd där en person som jobbar med tåg skulle ha köptips, och magnetismen var ett önskemål. Jag har för mig att jag fick något vasst svar om att millgaus inte är något vidare egentligen. Trådskaparen köpte en railmasterDet är olika ytbehandlingar på 556 och 656 så det fungerar dessvärre inte. 656 är blästrad medan 556 är satinerad. Ändå coolt att lilla och förhållandevis billiga 656 tangerar Milgauss skydd mot magnetism
Aha, tack för svaret.
Ja 656 är en grym klocka. 2019 köpte jag en Explorer1 och Milgauss, denna är ju som en kombination av dessa två, mycket klocka för pengen och en storlek som jag tycker är bra.
Vet du förresten om Sinn säljer blästrade H-länkar? Eller är det beggat som gäller?
Jag drar mig till minnes en tråd där en person som jobbar med tåg skulle ha köptips, och magnetismen var ett önskemål. Jag har för mig att jag fick något vasst svar om att millgaus inte är något vidare egentligen. Trådskaparen köpte en railmaster
Hur står sig 556 i antimagnetism? Det står ju "antimagnetisch" på baksidan men hittar inga specifika siffror om det på Sinns hemsida.Railmastern ligger på 15.000 gauss, och det finns flera modeller som har betydligt högre skydd än 656 och Milgauss. Men 80,000 A/m eller 1000 gauss klarar sig man med i de flesta sammanhang. Har ärligt aldrig fått en klocka magnetiserad oavsett spec
DIN 8309: 4800 A/mHur står sig 556 i antimagnetism? Det står ju "antimagnetisch" på baksidan men hittar inga specifika siffror om det på Sinns hemsida.
Mmm, det är lite klent...Hmm skulle iofs kunna vara så. Jag är verkligen ingen expert på området, jag bara råkade veta att oljor är kompimerbara för att pappa jobbade med pneumatik och hydraulik i över 40 år så man fick lära sig ett och annat, haha.
Det har du säkert rätt i, alla delar i urverket utsätts ju för enormt tryck oavsett. Sen klarar ju urverket i UX faktiskt "bara" 500 ATM med boetten klarar 1200 ATM.
Man är ändå lite imponerad över klockor som klarar 500m och den jäkeln klarar 500 atm.Mmm, det är lite klent...
Någon som vet om länken till 103 passar till 356?
Gör det? ^^Nu har det blivit så mycket aktivitet i Sinn-tråden för min del att jag liksom glömmer bort att det finns andra intressanta klockor också, haha.