• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Känns ju väldigt tidsenligt om inte annat :D även om klockan är i fantastiskt skick så har jag svårt att se ett sprillans nytt band lira helhjärtat med den dinkan
Håller helt med dig om det. Antingen jaga rätt på ett vintage eller göra kaos med ett nytt och låtsas att det är vintage :rolleyes: fake it til you make it..

Håller helt med dig om det. Antingen jaga rätt på ett vintage eller göra kaos med ett nytt och låtsas att det är vintage :rolleyes: fake it til you make it..
Hehe precis, men då tror jag på ett canvas som man ruggar upp lite.

Själv känner jag mig rastlös och är Sinnlös igen. Undrar vad nästa ska bli men måste samtidigt rensa lite i samlingen först och sånt är jobbigt :p

Hehe precis, men då tror jag på ett canvas som man ruggar upp lite.

Själv känner jag mig rastlös och är Sinnlös igen. Undrar vad nästa ska bli men måste samtidigt rensa lite i samlingen först och sånt är jobbigt :p
Den där känslan av rastlöshet kan säker dom flesta här relatera till, nöjd blir man nog riktigt aldrig. Tillfälligt tillfreds kan man vara ibland, tills nästa klocka dyker upp :rolleyes:

Vad är det du saknar för typ av klocka?

Den där känslan av rastlöshet kan säker dom flesta här relatera till, nöjd blir man nog riktigt aldrig. Tillfälligt tillfreds kan man vara ibland, tills nästa klocka dyker upp :rolleyes:

Vad är det du saknar för typ av klocka?
Jag vet inte riktigt, har liksom lite rastlöshet men kanske desto mer en dipp i intresset igen. Kanske behövs att man säljer iväg några klockor man gillar också så det gör lite ont :p

Blått :cool:
IMG_20200526_072114_395.jpg

:sinn:

Hur mycket känner ni att Sinn lockar er pga hur ni är som personer eller vad ni värderar i övrigt och i design?
Tänkte för egen del att jag nog dras mycket till Sinn just för att de är avskalade och funktionella. De saknar lull-lull och onödiga utsmyckningar som bara finns för sakens skull. Det är nog saker jag uppskattar i mycket. Jag gillar inte överdesignade saker med detaljer som saknar funktion. Uppskattar enkelhet och minimalism i formspråk och i allmänhet. Uppskattar också när saker inte försöker vara något annat än vad de är. Tycker Sinn förkroppsligar mycket av de idealen.
Sen kan man kanske tycka att det vore mer minimalistiskt att inte bära klocka alls osv osv och vem behöver en dykar-bezel EGENTLIGEN idag bla bla men ... let's not get carried away och överanalysera nu :D.

Hur mycket känner ni att Sinn lockar er pga hur ni är som personer eller vad ni värderar i övrigt och i design?
Tänkte för egen del att jag nog dras mycket till Sinn just för att de är avskalade och funktionella. De saknar lull-lull och onödiga utsmyckningar som bara finns för sakens skull. Det är nog saker jag uppskattar i mycket. Jag gillar inte överdesignade saker med detaljer som saknar funktion. Uppskattar enkelhet och minimalism i formspråk och i allmänhet. Uppskattar också när saker inte försöker vara något annat än vad de är. Tycker Sinn förkroppsligar mycket av de idealen.
Sen kan man kanske tycka att det vore mer minimalistiskt att inte bära klocka alls osv osv och vem behöver en dykar-bezel EGENTLIGEN idag bla bla men ... let's not get carried away och överanalysera nu :D.

Jag trillade in i märket, men är nöjd med att det blev just Sinn. Fantastisk blandning med både nytt och vintage där mycket fortfarande går att köpa för överkomliga priser. Sen är det tool-märket nr.1 för tillfället bland alla tillverkare, det gör mycket till :)

Lägger en heads up I tråden att 103 IFR Ti snart kommer till köp & sälj.

IMG_20200311_110757-01.jpeg

Har inte så mycket av klockerfarenhet i ryggen att analysera men tror nog hur jag landade på min nuvarande klocka säger lite - eller så kanske det var så att jag skrev hela svaret innan jag insåg att jag nog misstolkat din fråga totalt... skyller på för lite kaffe idag.

tldr; feelingen

När jag skulle skaffa min ”första riktiga klocka” så resonerade jag att jag bara skulle köpa en enda som fick räcka resten av livet och skulle fungera i alla sammanhang jag rör mig i. Har tacksamt nog bara haft klockor som jag fått av andra i 40(!!!) år - fick en GShock av farsan till lumpen som jag smällde sönder och sen hans gamla Certina som jag hade i mååånga år tills min fru tyckte jag borde ha större ”modernare” klockor så fick nån Fossil och sen Gant vid olika födelsedagar.

Hade absolut 0 koll på klockor men gillade nog både halvbling och toolighet rent estetiskt, så hade span på någon Oris (Constantine filmen satte spår) samt SjööSandström Worldtimer och planerade sticka och testa S&S iallafall på Erikssons. INNAN jag kom iväg fick jag rådet att kolla på Sinn av en person som haft klockintresse under bra många år (mycket klocka för pengarna osv.) och fick dessutom testa en UX S vid annat tillfälle som VERKLIGEN tilltalade mig (kanske lite väl överkurs om man bara ska ha 1 klocka och är skrivbordsslav dock) så var lite kluven.

Ju mer jag läste på och kollade på Sinns webbsida samt denna tråd, desto mer tilltalade saker som tegimentering, antimagnetiskt, tydlighet och framför allt att det fanns snygga, tydliga men tillräckligt diskreta alternativ som även har allt tekniskt jox som rimligtvis gör att klockan överlever både armageddon som fikarasten på jobbet. Sen så tyckte jag nog de flesta andra populärare premiumklockorna egentligen såg likadana ut och skulle nog helt ärligt inte sett skillnaden på Omega, Seiko eller Rolex under pistolhot ens.

Kom till slut iväg till Sumpan för att testa Worldtimern iallafall men hade definitivt 556an i åtanke för jag gillade verkligen tydligheten och stilen samt var halvt hjärntvättad p.g.a ett par hundra sidor läsning i den här tråden. Till min totala förvåning så gillade jag inte alls S&S väl på handleden, klickade liksom inte... så jag bad jag få testa 556an men efter att ha burit stora klockor så länge klickade det inte riktigt där heller även om den är galet snygg. Innan insikten av att jag var tillbaka på ruta noll i letandet så smiskade den rutinerade personalen hos Erikssons en 836a på handleden och alla bitarna var på plats. Med nyfunnen visdom gick jag hem och läste på och insåg att all mysig teknik fanns i den modellen dessutom! Tog tyvärr några månader innan jag faktiskt kom iväg och köpte 836an sen pga. livets diverse jävligheter men allt landade rätt till slut.

Initiala planen att bara ha 1 klocka ställer jag mig smått tveksam till nu i efterhand.

Senast ändrad:
Har inte så mycket av klockerfarenhet i ryggen att analysera men tror nog hur jag landade på min nuvarande klocka säger lite - eller så kanske det var så att jag skrev hela svaret innan jag insåg att jag nog misstolkat din fråga totalt... skyller på för lite kaffe idag.

tldr; feelingen

När jag skulle skaffa min ”första riktiga klocka” så resonerade jag att jag bara skulle köpa en enda som fick räcka resten av livet och skulle fungera i alla sammanhang jag rör mig i. Har tacksamt nog bara haft klockor som jag fått av andra i 40(!!!) år - fick en GShock av farsan till lumpen som jag smällde sönder och sen hans gamla Certina som jag hade i mååånga år tills min fru tyckte jag borde ha större ”modernare” klockor så fick nån Fossil och sen Gant vid olika födelsedagar.

Hade absolut 0 koll på klockor men gillade nog både halvbling och toolighet rent estetiskt, så hade span på någon Oris (Constantine filmen satte spår) samt SjööSandström Worldtimer och planerade sticka och testa S&S iallafall på Erikssons. INNAN jag kom iväg fick jag rådet att kolla på Sinn av en person som haft klockintresse under bra många år (mycket klocka för pengarna osv.) och fick dessutom testa en UX S vid annat tillfälle som VERKLIGEN tilltalade mig (kanske lite väl överkurs om man bara ska ha 1 klocka och är skrivbordsslav dock) så var lite kluven.

Ju mer jag läste på och kollade på Sinns webbsida samt denna tråd, desto mer tilltalade saker som tegimentering, antimagnetiskt, tydlighet och framför allt att det fanns snygga, tydliga men tillräckligt diskreta alternativ som även har allt tekniskt jox som rimligtvis gör att klockan överlever både armageddon som fikarasten på jobbet. Sen så tyckte jag nog de flesta andra populärare premiumklockorna egentligen såg likadana ut och skulle nog helt ärligt inte sett skillnaden på Omega, Seiko eller Rolex under pistolhot ens.

Kom till slut iväg till Sumpan för att testa Worldtimern iallafall men hade definitivt 556an i åtanke för jag gillade verkligen tydligheten och stilen samt var halvt hjärntvättad p.g.a ett par hundra sidor läsning i den här tråden. Till min totala förvåning så gillade jag inte alls S&S väl på handleden, klickade liksom inte... så jag bad jag få testa 556an men efter att ha burit stora klockor så länge klickade det inte riktigt där heller även om den är galet snygg. Innan insikten av att jag var tillbaka på ruta noll i letandet så smiskade den rutinerade personalen hos Erikssons en 836a på handleden och alla bitarna var på plats. Med nyfunnen visdom gick jag hem och läste på och insåg att all mysig teknik fanns i den modellen dessutom! Tog tyvärr några månader innan jag faktiskt kom iväg och köpte 836an sen pga. livets diverse jävligheter men allt landade rätt till slut.

Initiala planen att bara ha 1 klocka ställer jag mig smått tveksam till nu i efterhand.

Jag har inte heller varit så inne på klockor särskilt länge. Så jag kommer säkert hinna byta riktning fyrtiotusen gånger. Menade heller inte att jag typ...analyserat mig fram till vad jag gillar och kommit fram till "Aha, SINN är märket jag ska titta på!". Det var mer en efteranalys/efterkonstruktion :D. Det passar liksom in.

tldr; feelingen

Snyggt val och välkommen till tråden.

Har mailat Sinn nu på morgonen för att se vad de säger om saken. Blir väl till att skicka ner klockan. När det gäller de udda specs klockan har är inte 5000m grejen tycker jag. Det som gör klockan enligt mig är betraktningsvinkeln. Märks väldigt tydligt även på armen ovan vatten. Visarna tycks limmade mot glaset. Helt sjukt och har aldrig sett något liknande. Antar att det beror på oljefylld boett och skulle därför aldrig köpa utan detta.

Har du fått något svar?

Tog över denna från @Nissenutz i helgen, den har farit runt en del på forumet genom åren, men jag tror den kan få stanna en stund hos mig, funderar på en service med nytt vridringsinlägg och kanske ny kristal med fräsch AR.
Jag är riktigt nöjd och imponerad av denna.

5EACB8B6-A722-4807-919E-39C8F9800228.jpeg

Jag dras så enspårigt till just svart-vita och spartanska tavlor. Har en Swatch mono black också som är precis samma sak. Blir lite trött på mig själv. Så en djupblå 104 är kanske vad jag behöver asså... :hungry:. Eller U50 förstås :rolleyes:
Någon av dom måste du ha.... Så kan jag dessutom befria dig från din 556a :)

Jag vet faktiskt inte. Jag har aldrig ägt en quartz så länge.
I princip inte. Min Omega gick som sagt iaf nästan 18år utan någon av uris föreslagen åtgärd förutom batteri o packningar o sådant.
Skulle verket ge sig är det ju väldigt sannolikt att hitta ett ersättningsverk för en femhunka så ingen större mening att serva. Man kan ju dessutom köpa på sig ett par verk i reserv. Många quartz från 70 talet lever ju än idag så har man ett par reserv klarar man nog en livstid minst.

Tog över denna från @Nissenutz i helgen, den har farit runt en del på forumet genom åren, men jag tror den kan få stanna en stund hos mig, funderar på en service med nytt vridringsinlägg och kanske ny kristal med fräsch AR.

Jag säger kör den som den hårda beatern den är ;) men den är inte min längre så du gör ju som du vill :D

Jag säger kör den som den hårda beatern den är ;) men den är inte min längre så du gör ju som du vill :D

Jag var ruskigt sugen på den där. Stört bra beater/sommar/reseklocka :) Jag skulle också behålla den som den är, delvis för att om du skickar iväg den nu kommer du troligtvis inte hinna få tillbaka den i sommar. Däremot skulle du ju kunna beställa ett nytt insett om du vill fräscha upp looken. Men behåll det gamla i sådana fall.

Vilken länk på 103an bör man välja? o_O nån större skillnad på bekvämlighet?

//Daniel

Om man får till passformen på F-länken så är den snäppet skönare och mer följsam framförallt mot boetten. Men skillnaden är marginell, så jag skulle till 100% välja utifrån visuella preferenser.

Har du fått något svar?
Jag mailade till samma kontakt på säljavdelningen som hade hanterat min order. Fick gå den vägen vid beställning då vi får en rabatt genom jobbet. Hon svarade omgående och beklagade felet. Hon skulle skicka en retursedel omgående. Hon "svamlade" något om att felet kunde bero på att paketet hanterats ovarsamt av fraktbolaget. Helt orimligt då allt såg bra ut vid ankomst samt att klockan fungerat felfritt i två veckor. Nu på morgonen fick jag även en spårningslänk till ett skickat paket från Sinn. Vad ska de skicka till mig? Returemballage? Ny klocka som plåster på såren..;)

Jag mailade till samma kontakt på säljavdelningen som hade hanterat min order. Fick gå den vägen vid beställning då vi får en rabatt genom jobbet. Hon svarade omgående och beklagade felet. Hon skulle skicka en retursedel omgående. Hon "svamlade" något om att felet kunde bero på att paketet hanterats ovarsamt av fraktbolaget. Helt orimligt då allt såg bra ut vid ankomst samt att klockan fungerat felfritt i två veckor. Nu på morgonen fick jag även en spårningslänk till ett skickat paket från Sinn. Vad ska de skicka till mig? Returemballage? Ny klocka som plåster på såren..

Bra med snabb respons i alla fall och kul att du lyckas bättre än mig att få kontakt med Sinn :) De har fortfarande inte svarat på mitt mail från över en vecka sen med en beställning. Gissar att jag är en för dålig representant för märket för att få bra service :D

Håller helt med om att det är bättre att inte säga någonting istället, framförallt inte innan man får klockan i retur. Det räcker fint med att beklaga och göra allt kring reklamationen så snabbt och smidigt som möjligt. @ironcastle har nog koll på proceduren och om det är så att du får emballage skickat till dig. Hoppas på en blixtsnabb lösning hur som helt så att du slipper vara utan klocka någon längre tid.

Tillbaka
Topp