• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Förlåt, var inte meningen att befläcka den här fina tråden med Rolex, så här kommer en Sinn-fråga. Nästa vill-ha-klocka från Sinn är en 144.

x144-St-Sa_V.jpg.pagespeed.ic._c_tr9Ij-x.jpg

En grej jag funderat på är att det finns ganska många andra klockor med liknande design som denna från tex LeJour:

DSC08820_3.jpg

Det finns en massa andra märken som har liknande modeller också. Någon som har koll på hur de hänger ihop? Vem var först? Vem kopierade vem? Var Omega först? Med liknande design så syftar jag på boetten, placering av sub-dials/logotyp/datum samt att ha en en röd eller orange sekundvisare.

Jag pingar in @TorNet som jag tror kan bringa klarhet i det här :) Men visst finns det flera varianter som Sinn, Orfina, LeJour och Heuer som har liknande boetter men variationer på urverk, 7734, -50 och -65. Antar att det var vanligare förr med ”generiska” boetter och urverk och även min 143 och Sinn 150 finns i andra varianter. Hönen eller ägget? Det hoppas jag att TorNet kan reda ut lite närmre :)

Senast ändrad:
Misstänkte det och tack det förklarar saken :)
Kallas för ”ghost date position”. Förmodligen ligger det även ett datumhjul bakom. Prova quickset och lyssna om det blir något ”klick”.

Btw: Jag frågade en gång om det fanns risk att skada verket eftersom man ska vara försiktig med datum när klockan är runt 22.00-03.00 (eller något sånt), men fick veta att det inte är någon fara. :)

Kallas för ”ghost date position”. Förmodligen ligger det även ett datumhjul bakom. Prova quickset och lyssna om det blir något ”klick”.

Btw: Jag frågade en gång om det fanns risk att skada verket eftersom man ska vara försiktig med datum när klockan är runt 22.00-03.00 (eller något sånt), men fick veta att det inte är någon fara. :)
Vet du/någon om någon av Sinns modeller är känsliga för det?

Har en Oris som jag sabbat på det sättet tror jag och det känns så klantigt.

Inget klick men det är bra att veta ändå så tack för det :)

Ett av bandstiften i låset till min 358 har gått sönder, det som ska finnas längst till höger i bilden nedan. Det är mycket tunt, tunnare än alla bandstift jag har och också tunnare än motsvarande stift från 103-låset. Vet någon av er var man kan få tag i ett sånt?

IMG_3474.jpg

Vet du/någon om någon av Sinns modeller är känsliga för det?

Har en Oris som jag sabbat på det sättet tror jag och det känns så klantigt.

Är det inte främst 7750-verket som är känslig för det?

Jo det är 7750 verket som är känsligt för det.

Det här är vad som står i manualen till 103 Ti IFR med V7750.

Skärmavbild 2020-05-25 kl. 15.11.32.png

Sorry för vad som nästan endast kan beskrivas som spam. Men så är det väl när man är nyförälskad? Djupet i tavlan. Jag kan inte få nog.
80C20045-A638-4F68-A9F4-83CEF300D560.jpeg

Bara trevligt att se klocka i olika miljöer och ljus :)

Ett av bandstiften i låset till min 358 har gått sönder, det som ska finnas längst till höger i bilden nedan. Det är mycket tunt, tunnare än alla bandstift jag har och också tunnare än motsvarande stift från 103-låset. Vet någon av er var man kan få tag i ett sånt?

IMG_3474.jpg

Skulle tro att ett samtal till Erikson är det absolut snabbaste sättet att få tag på korrekt del.

Inte i närheten av spam! :D

edit: och efter att du och @Heimo postat den där så mycket så har den åkt upp på min vill-ha-lista också!:hungry:
Jag blev golvad när jag var hos Erikson och testade 104an i slutet av april. Började med en svart urtavla och den är ju finfin men när den blå åkte på så upplevde jag ett omedelbart sug. Martin som hjälpte mig noterade det med orden ”Oj, där hände det något”. Så det finns väl något i tavlan som är rätt speciellt. Alla @Heimo bilder hjälpte mig verkligen på traven ska sägas. :)

Jag blev golvad när jag var hos Erikson och testade 104an i slutet av april. Började med en svart urtavla och den är ju finfin men när den blå åkte på så upplevde jag ett omedelbart sug. Martin som hjälpte mig noterade det med orden ”Oj, där hände det något”. Så det finns väl något i tavlan som är rätt speciellt. Alla @Heimo bilder hjälpte mig verkligen på traven ska sägas. :)
Jag dras så enspårigt till just svart-vita och spartanska tavlor. Har en Swatch mono black också som är precis samma sak. Blir lite trött på mig själv. Så en djupblå 104 är kanske vad jag behöver asså... :hungry:. Eller U50 förstås :rolleyes:

Riktigt roligt! 104an är ju så bra verkligen. Var också inne på den svarta tidigare, men just den här speciella tonen utav blått gick inte att motstå. :) Det jag gillar mest är att tavlan skiftar beroende på olika ljus, samtidigt som den är lite ”metallick” och sunburst är den mattblå också.

Jag tyckte att det var en bra kombo på natot, men det slår definitivt inte länken :) Har du provat något gummi?
Har inget som passar klockan hemma för tillfället men gummi lär testas. Har du något förslag på vad som skulle kunna passa?
Fan vad fräck den är!
Tack, den är speciell helt klart. Extra kul med djupmätaren även om den troligtvis aldrig kommer att komma till användning.

Har inget som passar klockan hemma för tillfället men gummi lär testas. Har du något förslag på vad som skulle kunna passa?

Tack, den är speciell helt klart. Extra kul med djupmätaren även om den troligtvis aldrig kommer att komma till användning.

Inte på rak arm annat än en ohelig allians med Sinn och ett Seiko-gummi :)

Riktigt roligt! 104an är ju så bra verkligen. Var också inne på den svarta tidigare, men just den här speciella tonen utav blått gick inte att motstå. :) Det jag gillar mest är att tavlan skiftar beroende på olika ljus, samtidigt som den är lite ”metallick” och sunburst är den mattblå också.
The gift that keeps on giving...

Tillbaka
Topp