• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Bra med snabb respons i alla fall och kul att du lyckas bättre än mig att få kontakt med Sinn :) De har fortfarande inte svarat på mitt mail från över en vecka sen med en beställning. Gissar att jag är en för dålig representant för märket för att få bra service :D

Håller helt med om att det är bättre att inte säga någonting istället, framförallt inte innan man får klockan i retur. Det räcker fint med att beklaga och göra allt kring reklamationen så snabbt och smidigt som möjligt. @ironcastle har nog koll på proceduren och om det är så att du får emballage skickat till dig. Hoppas på en blixtsnabb lösning hur som helt så att du slipper vara utan klocka någon längre tid.
Illa när en sann Sinnförespråkare får dålig service! Läser de inte denna tråd?
Har fått damma av min Omega PO. En klocka som får UX att kännas liten och lätt på armen..
 

F0ppa

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Jag säger kör den som den hårda beatern den är ;) men den är inte min längre så du gör ju som du vill :D

Jag var ruskigt sugen på den där. Stört bra beater/sommar/reseklocka :) Jag skulle också behålla den som den är, delvis för att om du skickar iväg den nu kommer du troligtvis inte hinna få tillbaka den i sommar. Däremot skulle du ju kunna beställa ett nytt insett om du vill fräscha upp looken. Men behåll det gamla i sådana fall.

Ja ni har nog rätt, det blir nog bara ett trycktest sedan får den hänga med över sommaren, har ju en del bygg och fix på huset i Dalarna :) efter de får vi se.
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Idag kör vi titanare, 76g på länken. Den är där men ändå inte :)
IMG_20200527_103537_595.jpg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag mailade till samma kontakt på säljavdelningen som hade hanterat min order. Fick gå den vägen vid beställning då vi får en rabatt genom jobbet. Hon svarade omgående och beklagade felet. Hon skulle skicka en retursedel omgående. Hon "svamlade" något om att felet kunde bero på att paketet hanterats ovarsamt av fraktbolaget. Helt orimligt då allt såg bra ut vid ankomst samt att klockan fungerat felfritt i två veckor. Nu på morgonen fick jag även en spårningslänk till ett skickat paket från Sinn. Vad ska de skicka till mig? Returemballage? Ny klocka som plåster på såren..;)

Bra med snabb respons i alla fall och kul att du lyckas bättre än mig att få kontakt med Sinn :) De har fortfarande inte svarat på mitt mail från över en vecka sen med en beställning. Gissar att jag är en för dålig representant för märket för att få bra service :D

Håller helt med om att det är bättre att inte säga någonting istället, framförallt inte innan man får klockan i retur. Det räcker fint med att beklaga och göra allt kring reklamationen så snabbt och smidigt som möjligt. @ironcastle har nog koll på proceduren och om det är så att du får emballage skickat till dig. Hoppas på en blixtsnabb lösning hur som helt så att du slipper vara utan klocka någon längre tid.
Det du väntar på är en talong som du får skriva ut. Sen lämna till UPS.
Paketet ordnar du med själv.
Att få talongen går ibland fort, ibland tar det två dagar.
 

Canee

Cartier
2-Faktor
Hur mycket känner ni att Sinn lockar er pga hur ni är som personer eller vad ni värderar i övrigt och i design?
Tänkte för egen del att jag nog dras mycket till Sinn just för att de är avskalade och funktionella. De saknar lull-lull och onödiga utsmyckningar som bara finns för sakens skull. Det är nog saker jag uppskattar i mycket. Jag gillar inte överdesignade saker med detaljer som saknar funktion. Uppskattar enkelhet och minimalism i formspråk och i allmänhet. Uppskattar också när saker inte försöker vara något annat än vad de är. Tycker Sinn förkroppsligar mycket av de idealen.
Sen kan man kanske tycka att det vore mer minimalistiskt att inte bära klocka alls osv osv och vem behöver en dykar-bezel EGENTLIGEN idag bla bla men ... let's not get carried away och överanalysera nu :D.
Jag fick tips av en kompis för några år sedan. Blev en helt annan inriktning på klocka då (Seiko Cocktail time och Omega Constellation Pie Pan) då dressat passar mitt jobb bättre än många av de tooliga modeller som är Sinns adelsmärke.

Fastnade dock redan då för den avskalade (i många fall) och rena designen. Har alltid fått uppfattningen att det är mycket klocka för pengen och det är inte helt oväsentligt i sammanhanget. Var på väg mot en Tudor 76200 när jag hittade in i Sinntråden i början av året. Tycker att 104an och 556an är en perfekt mix av attributen robust och rejält samt elegant och rent. Jag vill i möjligaste mån ha klockor som jag kan använda i många olika sammanhang och inte minst på jobbet där antingen helkostym eller kavaj används varje dag. Därav valet av finelänk till min 104, det blir lite dressigare då. Det är också anledningen till att jag tror att 6060 skulle passa mig magiskt bra även om den inte riktigt är i linje med vad jag uppfattar är Sinns DNA.

Sist men inte minst tycker jag att det är kul att det är ett mindre välkänt märke generellt och kanske även hos de som faktiskt är intresserade av klockor. De tilltalar mig att det inte är ett Schweiziskt märke, som utbildad ingenjör är "Made in Germany" något jag uppskattar även om det bevisligen inte är något fel på Schweizarnas urmakeriförmåga.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Vilket av banden upplever du som bäst? Vet du något märke som har viklås till sailcloth?

Jag gillar båda, men de skiljer sig både i längd och tjocklek. Sen är det synd att inte RS har ned vita sömmar utan bara grå då det inte riktigt passar lika bra med klockan som det hade gjort annars.

Strapped band passar min handled bättre längdmässigt. 11,5cm+7,5cm mot RS som är 12,5+7,5. Strapped är också något tunnare, ca 3mm mot RS 5mm längst upp mot boetten. Ytterligare skillnader är att Strapped är mer rakt, 20/18, medan RS smalnar av mot spännet 20/16.

Jag tror att @Geparden hade ett sailcloth från Strapped till hans Royal Capital tillsammans med Sjöös egna viklås.

Här är bandet från Strapped på Sinn's viklås. Det är taget från min 903 så låset är polerat, men man ser ungefär hur det blir. Sitter helt ok också :)

IMG_20200527_155759.jpg
IMG_20200527_161333.jpg
IMG_20200527_161326.jpg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag gillar båda, men de skiljer sig både i längd och tjocklek. Sen är det synd att inte RS har ned vita sömmar utan bara grå då det inte riktigt passar lika bra med klockan som det hade gjort annars.

Strapped band passar min handled bättre längdmässigt. 11,5cm+7,5cm mot RS som är 12,5+7,5. Strapped är också något tunnare, ca 3mm mot RS 5mm längst upp mot boetten. Ytterligare skillnader är att Strapped är mer rakt, 20/18, medan RS smalnar av mot spännet 20/16.

Jag tror att @Geparden hade ett sailcloth från Strapped till hans Royal Capital tillsammans med Sjöös egna viklås.

Här är bandet från Strapped på Sinn's viklås. Det är taget från min 903 så låset är polerat, men man ser ungefär hur det blir. Sitter helt ok också :)

IMG_20200527_155759.jpg
IMG_20200527_161333.jpg
IMG_20200527_161326.jpg
Du upplever inte att banden klämmer om handleden från "sidorna" så att klockan reser sig? Jag tycker fenomenet är sjukt irriterande och även obehagligt, så det brukar sluta med att det åker av och länken åker på igen.
Köpte ett canvas häromsistens från Hadley Roma men det fick vara på ett dygn, sen åkte det av igen. På tok för stelt och oskönt.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Du upplever inte att banden klämmer om handleden från "sidorna" så att klockan reser sig? Jag tycker fenomenet är sjukt irriterande och även obehagligt, så det brukar sluta med att det åker av och länken åker på igen.
Köpte ett canvas häromsistens från Hadley Roma men det fick vara på ett dygn, sen åkte det av igen. På tok för stelt och oskönt.

Inte bandet från Strapped som är så pass tunt och mjukt redan från start. RS-bandet är styvare, men det har jag suttit och knådat en del så att det är bättre nu. Men jag förstår precis vad du menar och så var det i börjar med RS-bandet.
 

Angeli

Rolex
2-Faktor
Jag gillar båda, men de skiljer sig både i längd och tjocklek. Sen är det synd att inte RS har ned vita sömmar utan bara grå då det inte riktigt passar lika bra med klockan som det hade gjort annars.

Strapped band passar min handled bättre längdmässigt. 11,5cm+7,5cm mot RS som är 12,5+7,5. Strapped är också något tunnare, ca 3mm mot RS 5mm längst upp mot boetten. Ytterligare skillnader är att Strapped är mer rakt, 20/18, medan RS smalnar av mot spännet 20/16.

Jag tror att @Geparden hade ett sailcloth från Strapped till hans Royal Capital tillsammans med Sjöös egna viklås.

Här är bandet från Strapped på Sinn's viklås. Det är taget från min 903 så låset är polerat, men man ser ungefär hur det blir. Sitter helt ok också :)

IMG_20200527_155759.jpg
IMG_20200527_161333.jpg
IMG_20200527_161326.jpg
Man ser skillnaden i tjocklek på bilden och Strapped ser bättre ut. Tack för du delar med dig :)
 

Rawa

Cartier
Professional Dealer
2-Faktor
Du upplever inte att banden klämmer om handleden från "sidorna" så att klockan reser sig? Jag tycker fenomenet är sjukt irriterande och även obehagligt, så det brukar sluta med att det åker av och länken åker på igen.
Köpte ett canvas häromsistens från Hadley Roma men det fick vara på ett dygn, sen åkte det av igen. På tok för stelt och oskönt.

Hej ironcastle,

H&R's Cordura är stela i början.
Man kan knäcka in dem på ett par minuter för att slippa det där fenomenet som du beskriver där klockan lyfts upp.
Böj på bandet på lite olika ställen tills det mjuknar upp. Det brukar ta 2-3 minuter för mig att göra.
Väldigt bra feedback!

Jag gillar båda, men de skiljer sig både i längd och tjocklek. Sen är det synd att inte RS har ned vita sömmar utan bara grå då det inte riktigt passar lika bra med klockan som det hade gjort annars.

Strapped band passar min handled bättre längdmässigt. 11,5cm+7,5cm mot RS som är 12,5+7,5. Strapped är också något tunnare, ca 3mm mot RS 5mm längst upp mot boetten. Ytterligare skillnader är att Strapped är mer rakt, 20/18, medan RS smalnar av mot spännet 20/16.

Jag tror att @Geparden hade ett sailcloth från Strapped till hans Royal Capital tillsammans med Sjöös egna viklås.

Här är bandet från Strapped på Sinn's viklås. Det är taget från min 903 så låset är polerat, men man ser ungefär hur det blir. Sitter helt ok också :)

IMG_20200527_155759.jpg
IMG_20200527_161333.jpg
IMG_20200527_161326.jpg

Väldigt intressant jämförelse! Kul :D
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Anledningen vet jag, läste det i tidagare inlägg i tråden där du sökte en 556a med länk för 7k :)
Nja jag behöver ju inte länken men kan väl tänka mig att köpa med länk också fast då är nog 7 väl lågt. Köper dock gärna en fin på originalläder för 7-8 eller så och kan också sälja min egen på läder för däromkring. Men nu släpper vi det här tror jag. Det känns som jag tar upp onödig forumspace just nu ... :oops:
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Jag pingar in @TorNet som jag tror kan bringa klarhet i det här :) Men visst finns det flera varianter som Sinn, Orfina, LeJour och Heuer som har liknande boetter men variationer på urverk, 7734, -50 och -65. Antar att det var vanligare förr med ”generiska” boetter och urverk och även min 143 och Sinn 150 finns i andra varianter. Hönen eller ägget? Det hoppas jag att TorNet kan reda ut lite närmre :)
Vet tyvärr inte vilket märke som var först, var som sagt vanligt att olika företag köpte liknande boetter/tavlor/visare från diverse tillverkare.
 
Topp