• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Dacke

Omega
0579F87D-4378-4286-8C89-63ABB0050947.jpeg
73A7F9CA-05B5-4F8B-9A05-C7AE9BFD89C1.jpeg

Kamrater
Det finns en sak som irriterar mig med U1:an, och det är axeln/stiftet som sticker ut vid låset.
Toleransen är väl tilltagen, jag hakar fast i tröjor annat ibland
Det händer större saker i världen, jag vet, men jag vill iaf fråga expertisen om det är lika för Er?
Allt är så genomtänkt med klockan i övrigt, så jag stör mig mer på att Sinn har släppt iväg produkten med denna ”defekt” än på själva defekten.
Förresten så funderar jag på att byta bort U1:an, det är en magnifik pjäs, men jag är numera en skrivbordsmänniska, och borde klara mig med en 556
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
0579F87D-4378-4286-8C89-63ABB0050947.jpeg
73A7F9CA-05B5-4F8B-9A05-C7AE9BFD89C1.jpeg

Kamrater
Det finns en sak som irriterar mig med U1:an, och det är axeln/stiftet som sticker ut vid låset.
Toleransen är väl tilltagen, jag hakar fast i tröjor annat ibland
Det händer större saker i världen, jag vet, men jag vill iaf fråga expertisen om det är lika för Er?
Allt är så genomtänkt med klockan i övrigt, så jag stör mig mer på att Sinn har släppt iväg produkten med denna ”defekt” än på själva defekten.
Förresten så funderar jag på att byta bort U1:an, det är en magnifik pjäs, men jag är numera en skrivbordsmänniska, och borde klara mig med en 556

Ser ut som en spik som inte är helt inslagen. Mina två H-länkar ser inte ut så.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Ser ut som en spik som inte är helt inslagen. Mina två H-länkar ser inte ut så.
Har/Har haft två H-länkar också o dom såg inte heller ut så. Men det var väl slut på dom korta i lådan när dom satte ihop den. Då tog dom den långa...:rolleyes:
På min 556i fick jag två olika bandstift från fabrik. Antagligen också slut i ena lådan.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
0579F87D-4378-4286-8C89-63ABB0050947.jpeg
73A7F9CA-05B5-4F8B-9A05-C7AE9BFD89C1.jpeg

Kamrater
Det finns en sak som irriterar mig med U1:an, och det är axeln/stiftet som sticker ut vid låset.
Toleransen är väl tilltagen, jag hakar fast i tröjor annat ibland
Det händer större saker i världen, jag vet, men jag vill iaf fråga expertisen om det är lika för Er?
Allt är så genomtänkt med klockan i övrigt, så jag stör mig mer på att Sinn har släppt iväg produkten med denna ”defekt” än på själva defekten.
Förresten så funderar jag på att byta bort U1:an, det är en magnifik pjäs, men jag är numera en skrivbordsmänniska, och borde klara mig med en 556
Nej, det där är defekt. Ska inte vara så.
Hör med Erikson om de kan trixa till det.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Om man hade varit rädd om länken, (och om jag nu hade fått på den någon gång :)), är tröjor med hål för tummen perfekt!

IMG_20200607_173942-03.jpeg
När Corona är över och förbi, då ska jag bjuda herr Stålman på en öl och helkväll med länkövningar; isär, ihop, isär, ihop, isär...
Får vi inte till det efter det så går vi ut i garaget och sätter klockan i pelarborren. Hålet är ju då helt enkelt för litet. ;) :heart:
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
När Corona är över och förbi, då ska jag bjuda herr Stålman på en öl och helkväll med länkövningar; isär, ihop, isär, ihop, isär...
Får vi inte till det efter det så går vi ut i garaget och sätter klockan i pelarborren. Hålet är ju då helt enkelt för litet. ;) :heart:

Det ser jag verkligen fram emot :) Verkar som att du har gått i samma länk-skola som @jabla :D

WP_20171116_17_48_37_Rich (2).jpg
WP_20171116_17_47_19_Rich (2).jpg
WP_20171116_17_45_55_Rich (2).jpg
 

Skägglurk

Panerai
2-Faktor
Håller med om att gummit är mycket bekvämt. Jag har valt att köra det lilla låset. Kan ju vara ett alternativ om man tycker det vanliga är för bulkigt.
IMG_20200421_222135.jpg

Var ruggigt kluven emellan lilla och stora låset faktiskt! Ska absolut våga testa mindre nästa klocka. Är personligen lite för förtjust i proportionerna emellan stort lås/klocka just nu men man hinner säkert ändra uppfattning ett par ggr med mer handledstid. :)

F6536A98-D344-4EA6-9A13-4B44E6D43E8F.jpeg 0AFEA397-6075-49A9-875F-DC4A19264F3E.jpeg
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Köpte det med stora spännet -10.
Funkar och känns bra. Enda jag stört mig på att jag tappat stålpinnarna på ena sidan, exakt vad de är till för har jag ingen aning om. Någon som vet?
image.jpg
image.jpg
 
Senast ändrad:

ironcastle

Patek
2-Faktor
Köpte det med stora spännet -10.
Funkar och känns bra. Enda jag stört mig på att jag tappat stålpinnarna på ena sidan, exakt vad de är till för har jag ingen aning om. Någon som vet?
Jag ser inte att de har någon annan funktion än att fylla ut hålen när de inte används för att fästa in spännet. Så om gummit inte blir svampigt eller vekt utan dem, lär det kvitta.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Lilla låset är toppen till andra boetter är stora U.

IMG_20200607_185608.jpg

Var ruggigt kluven emellan lilla och stora låset faktiskt! Ska absolut våga testa mindre nästa klocka. Är personligen lite för förtjust i proportionerna emellan stort lås/klocka just nu men man hinner säkert ändra uppfattning ett par ggr med mer handledstid. :)

F6536A98-D344-4EA6-9A13-4B44E6D43E8F.jpeg 0AFEA397-6075-49A9-875F-DC4A19264F3E.jpeg

Köpte det med stora spännet -10.
Funkar och känns bra. Enda jag stört mig på att jag tappat stålpinnarna på ena sidan, exakt vad de är till för har jag ingen aning om. Någon som vet?
Det har säkert nämnts på typ sidan 385, men av lathet frågar jag:

Vad är fördelarna och nackdelarna med det till synes groteskt stora spännet jämfört med det lilla?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Det har säkert nämnts på typ sidan 385, men av lathet frågar jag:

Vad är fördelarna och nackdelarna med det till synes groteskt stora spännet jämfört med det lilla?
Gummit gör sig bra med det stora spännet. Har aldrig reagerat på att det är stort. Det är följsamt, så storleken är inget problem, inte för mig iaf.
Däremot det lilla har jag sett, har öppnat sig av oavsiktligt. Med tanke på att gummit vill sträcka ut sig lär väl risken vara rätt stor att klockan glider av armen.
Dessutom är det ju det stora ett spänne för dykarur. Gummit är kraftigt. De hör ihop, för mig iaf. Det blir ju en lite märklig lösning med ett butterflyspänne tillsammans med ett dykargummi. Tycker jag.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Håller med om att i verkar än mer GADA-mässig. Otroligt elegant med pianosvart tavla. Hade den varit polerad hade den nästan funkat till smoking (gränsfall...).

Är rätt sugen på att uppgradera min Seiko SNK809 till 556. Dock inte direkt ett rakt byte så det får bli att spara ihop lite innan det kan bli aktuellt. Såg att du säljer på läder, tror att jag skulle vilja ha både länk och läder som möjlighet. Har dock sneglat lite på den även om klockkontot är tomt..
En riktigt bra grej med Sinn är ju deras helt transparenta priser på länk o läder. Om du vill ha båda spelar det Ingen roll om du köper det ena eller andra klockan o sedan kompletterar i efterhand. Det blir samma pengar. Många klocktillverkare har ju typ samma pris på länk o läder när man köper klockan o sedan kostar länken över 10k om man vill köpa till medan tusen kronor köper ett superfint läderband om man hade tur och köpte med länk från början. Kudos till Sinn i det avseendet!
 

Canee

Cartier
2-Faktor
En riktigt bra grej med Sinn är ju deras helt transparenta priser på länk o läder. Om du vill ha båda spelar det Ingen roll om du köper det ena eller andra klockan o sedan kompletterar i efterhand. Det blir samma pengar. Många klocktillverkare har ju typ samma pris på länk o läder när man köper klockan o sedan kostar länken över 10k om man vill köpa till medan tusen kronor köper ett superfint läderband om man hade tur och köpte med länk från början. Kudos till Sinn i det avseendet!
Håller med, supertrevligt att ha det upplägget. Rätt konstigt egentligen att inte fler kör som Sinn. Det känns ju mer som en blåsning att köpa samma klocka på ett läder som tillverkaren värderar betydligt lägre än länken egentligen. Transparent prissättning tänker jag ger mer nöjda kunder i längden.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Det har säkert nämnts på typ sidan 385, men av lathet frågar jag:

Vad är fördelarna och nackdelarna med det till synes groteskt stora spännet jämfört med det lilla?
Minns inte om det lilla spännet fanns när jag köpte klockan? Tänker inte på att det är stort, tittar ju mest på urtavlan :).
Har aldrig öppnats av misstag och då har klockan fått vara med om en hel del.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Så länge inget regelverk ändras behöver du absolut inte lägga ut lapp med ditt nick. Det är en generell önskan och förslag från mig, och inte riktat mot dig.

Hoppas att du tar våra farhågor med gott humör. Det var ett så pass billigt pris, underpris, i kombination med att du inte postat bilder på klockan tidigare att sammantaget drog det igång varningsklockorna. Men bra att allt är utrett, och om det var Grand Seikon du postade bild på nyss som du bytte till dig så grattis till en riktigt fin ny klocka :)
Lapp är meningslöst, säger ingenting faktiskt, inte ens att personen har klockan som annonseras.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Lapp är meningslöst, säger ingenting faktiskt, inte ens att personen har klockan som annonseras.

Det säger åtminstone så pass mycket att man har klockan hos sig när man gör annonsen och inte kan sno bilder från nätet och lägga ut. Det är dessutom en kraftigare säkerhetsåtgärd än de nu helt meningslösa 50 inläggen.

Det går naturligtvis aldrig att garantera något till 100%, men alla små sätt som skyddar köparen är väl bra?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det säger åtminstone så pass mycket att man har klockan hos sig när man gör annonsen och inte kan sno bilder från nätet och lägga ut. Det är dessutom en kraftigare säkerhetsåtgärd än de nu helt meningslösa 50 inläggen.

Det går naturligtvis aldrig att garantera något till 100%, men alla små sätt som skyddar köparen är väl bra?
Nej. Man kan benägen annan fotografera med lapp med sitt eget nick på, så lapp säger ingenting.
 
Topp