• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Dr. D

Patek
2-Faktor
756.010, silikonbandet med det ”groteskt stora” spännet :)
Köpte klockan med läder men tyckte silikonbandet gjorde den ”mindre hög”.
Funderar på att införskaffa en 6068, någon som haft /har?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    463.6 KB · Visningar: 3
  • image.jpg
    image.jpg
    219.5 KB · Visningar: 3

Clark Kent

Patek
2-Faktor
756.010, silikonbandet med det ”groteskt stora” spännet :)
Köpte klockan med läder men tyckte silikonbandet gjorde den ”mindre hög”.
Funderar på att införskaffa en 6068, någon som haft /har?

Inte vad jag minns på rak arm. Däremot har @laketwig haft en 6060 som har samma mått. Så han kanske kan svara på frågor om det är något du under över. Klistrar in ett av hans inlägg här nedan med en massa riktigt fina bilder.

Ett tips också är att klicka på ”full storlek” när du postar dina bilder. Då slipper man slippar klicka på varje bild för att kunna se ordentligt :)

Ber om ursäkt för sent svar, men jag var lite upptagen igår ... :sorry:

Helt rätt, jag hade en Sinn 6060 i ca ett halvår. Hade jagat en rätt länge men lyckades hitta ett fint ex på K&S våren 2015. Tyvärr blev den inte så långlivad, för min högsta chef blev så avundsjuk att jag fick lov att sälja den till honom på hösten samma år ... ;)

En mycket trevlig klocka, precis som alla andra i Financial District-serien. Den här hade trippla tidszoner:
  • Vanlig
  • 24-timmars med separat visare som ställs via kronan.
  • En till 12-timmars i intern vridring med entimmarshack. Ställs med den vänstra kronan och avläses med den vanliga timvisaren.
Tunn och smidig med en grym antireflexbehandling (se bilder nedan). Även lite snygg sunburst från urtavlan. Länken är också mycket trevlig, förutsatt att du får den att passa då den saknar mikrojustering. Mitt exemplar gick perfekt också, med en avvikelse på ca +0,5 spd, vilket min chef två år senare intygar är fallet fortfarande.

Lite bilder på det kanske ...?
6060 - 2015-04-07.jpg

6060 - 2015-04-08 (hopvikt).jpg

6060 - 2015-04-08 (öppen).jpg

6060 - 2015-06-11.jpg


Rätt OK AR som sagt ... :cigar:
6060 - 2015-07-11 (sida).jpg

6060 - 2015-09-25 (AR 2).jpg


Smidigt lås.
6060 - Lås.jpg


Frankfurtbörsens symboler på rotorn.
6060 - Baksida.jpg


Godkänd låda. Följer med både länk och läder.
6060 - Stängd låda.jpg

6060 - Öppen låda.jpg
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Ett tips också är att klicka på ”full storlek” när du postar dina bilder. Då slipper man slippar klicka på varje bild för att kunna se ordentligt :)[/QUOTE]

Tack, learning by doing!
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Verkar finnas få 6068 öht, endast tre stycken på chrono24.
Pratade med Erikssons och de hade inga finansklockor hemma då " de sålde för dåligt".
Min 756 tillverkas inte längre så kanske läge att nosa upp en 6068 och påbörja en samling av Sinnklockor.
 

Canee

Cartier
2-Faktor
Verkar finnas få 6068 öht, endast tre stycken på chrono24.
Pratade med Erikssons och de hade inga finansklockor hemma då " de sålde för dåligt".
Min 756 tillverkas inte längre så kanske läge att nosa upp en 6068 och påbörja en samling av Sinnklockor.
Jag frågade också Erikson efter Financial district-serien. Antar att för få i Sverige (kanske även generellt?) anser att den typen av klocka är i linje med Sinns DNA. Jag är dock våldsamt sugen på en 6060. Perfekta mått och @laketwig fenomenala bilder ovan gör mig inte mindre sugen. Jaja, det är bara att börja spara till nästa gruppköp... :angel:
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Han är en scammer och han använder sin riktiga identitet vilket även flera andra gör. Hjälper således inte med BankID, körkort osv.

Tar en sista OT-runda men släpper det sen :) Haltande liknelse kanske, men det argumentet är lite som FHM:s munskyddsdirektiv. För att det inte fungerar vid alla tillfällen så struntar man i att införa ett regelverk. Visst att Bank-ID inte fungerar för typer som Jannebanan, men det kanske är tillräckligt för att avskräcka samt ytterligare rensa ut samma sorts klientel som inte orkar posta 50 trådar för att göra sitt bedrägeri. Dessutom om man måste använda sin egen identitet så underlättar det åtminstone vid en polisanmälan, även om det förmodligen är så gott som obefintlig chans att man får tillbaka pengarna vid fällande dom.

Men allt som allt verkar ändå KS tack och lov förskonat mot större bluffar. Om man är inne på t.ex Chronocentric så har det blivit väldigt mycket mer frekvent att annonser flaggas som scams.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tar en sista OT-runda men släpper det sen :) Haltande liknelse kanske, men det argumentet är lite som FHM:s munskyddsdirektiv. För att det inte fungerar vid alla tillfällen så struntar man i att införa ett regelverk. Visst att Bank-ID inte fungerar för typer som Jannebanan, men det kanske är tillräckligt för att avskräcka samt ytterligare rensa ut samma sorts klientel som inte orkar posta 50 trådar för att göra sitt bedrägeri. Dessutom om man måste använda sin egen identitet så underlättar det åtminstone vid en polisanmälan, även om det förmodligen är så gott som obefintlig chans att man får tillbaka pengarna vid fällande dom.

Men allt som allt verkar ändå KS tack och lov förskonat mot större bluffar. Om man är inne på t.ex Chronocentric så har det blivit väldigt mycket mer frekvent att annonser flaggas som scams.
Swish fyller samma funktion som BankID.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Jag frågade också Erikson efter Financial district-serien. Antar att för få i Sverige (kanske även generellt?) anser att den typen av klocka är i linje med Sinns DNA. Jag är dock våldsamt sugen på en 6060. Perfekta mått och @laketwig fenomenala bilder ovan gör mig inte mindre sugen. Jaja, det är bara att börja spara till nästa gruppköp... :angel:
Som newbie här; gruppköp är ett ord jag sett i forumet ett par gånger? Vad är det?
Erikssons kunde ta hem en och gav mig ett pris på 23. Kan ju vara trevligt att gynna en svensk urmakare tänker jag?
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Som newbie här; gruppköp är ett ord jag sett i forumet ett par gånger? Vad är det?
Erikssons kunde ta hem en och gav mig ett pris på 23. Kan ju vara trevligt att gynna en svensk urmakare tänker jag?
Från en nybörjare själv: Gruppköp är en tillfällig deal där det var möjligt att köpa vissa klockor till rabatterat pris som normalt sett inte ges. Antar att det blir ett gruppköp från fabrik i och med att alla måste anmäla sitt intresse inom en viss tid och sen tar urbutiken in modellerna i ett svep... om jag förstått det rätt.

Och de flesta i den här tråden är nog fans av @ERIKSON URHANDEL och vill stötta dem :).
 
Senast ändrad:

Dr. D

Patek
2-Faktor
Från en nybörjare själv: Gruppköp är en tillfällig deal där det var möjligt att köpa vissa klockor till rabatterat pris som normalt sett inte ges. Antar att det blir ett gruppköp från fabrik i och med att alla måste anmäla sitt intresse inom en viss tid och sen tar urbutiken in modellerna i ett svep... om jag förstått det rätt.

Och de flesta i den här tråden är nog fans av @ERIKSON URHANDEL och vill stötta dem :).
Tack! Har för mig att när jag öppnade deras hemsida i mobilen fick jagen pop up banner som erbjöd mig 15% på första köpet? Får ringa dem och kolla.
 

ERIKSON URHANDEL

Richard Dahlgren
Från en nybörjare själv: Gruppköp är en tillfällig deal där det var möjligt att köpa vissa klockor till rabatterat pris som normalt sett inte ges. Antar att det blir ett gruppköp från fabrik i och med att alla måste anmäla sitt intresse inom en viss tid och sen tar urbutiken in modellerna i ett svep... om jag förstått det rätt.

Och de flesta i den här tråden är nog fans av @ERIKSON URHANDEL och vill stötta dem :).
Du har så rätt. Nu kommer inte alla klockor samtidigt då samtliga U50 varianter har ännu inte släppts. Sedan vill jag tacka för ditt snygga avslut på inlägget;-)
 
C

Coach

Guest
Var den inte väldigt billig? Typ halva priset mot en ny. Och det var plexi-versionen va? Ser fram emot bilder hur som helst :)
Japp det var med akrylglas. Det kändes som ett bra pris vilket gjorde beslutet enklare :) Får se hur länge den får stanna efter utvärdering.
 
C

Coach

Guest
Tar en sista OT-runda men släpper det sen :) Haltande liknelse kanske, men det argumentet är lite som FHM:s munskyddsdirektiv. För att det inte fungerar vid alla tillfällen så struntar man i att införa ett regelverk. Visst att Bank-ID inte fungerar för typer som Jannebanan, men det kanske är tillräckligt för att avskräcka samt ytterligare rensa ut samma sorts klientel som inte orkar posta 50 trådar för att göra sitt bedrägeri. Dessutom om man måste använda sin egen identitet så underlättar det åtminstone vid en polisanmälan, även om det förmodligen är så gott som obefintlig chans att man får tillbaka pengarna vid fällande dom.

Men allt som allt verkar ändå KS tack och lov förskonat mot större bluffar. Om man är inne på t.ex Chronocentric så har det blivit väldigt mycket mer frekvent att annonser flaggas som scams.
Appropå scams här på KS.
Hur vanligt är det att folk som har en referenstråd med bra referenser blåser någon ? Är det oftast folk utan referenser som gör dessa grejer eller händer det att även mer etablerade forumprofiler gör såna saker ?
Jag kan gärna lyfta frågan i lämplig tråd om någon kan peka mig i rätt riktning så slipper det uppta Sinn tråden.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Tack för svaret!
Eftersom ni inte har den i sortimentet antar jag att det inte finns möjlighet till öppet köp / returrätt?
Lite tvek att köpa innan klämt och känt på saker.
(okej gjorde ju det 2010 från Uhrenfreund...)
Handlar man på nätet har man alltid 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen. Sen kanske det inte är helt schysst mot butiken att ta hem udda modeller ur beställningssortimentet bara för att testa men hela poängen med lagen är just att man ska kunna inspektera varan i person eftersom t.ex. bilder kan vara missvisande. :happyhappy:
Appropå scams här på KS.
Hur vanligt är det att folk som har en referenstråd med bra referenser blåser någon ? Är det oftast folk utan referenser som gör dessa grejer eller händer det att även mer etablerade forumprofiler gör såna saker ?
Jag kan gärna lyfta frågan i lämplig tråd om någon kan peka mig i rätt riktning så slipper det uppta Sinn tråden.
Det har hänt flera gånger att seriösa användare har fått sina konton kapade och att bedragare har försökt att förmå andra användare att betala för klockor som inte finns (oftast genom att de besvarar köpesannonser). Det finns en stor tråd om det i forumet och gemensamt för samtliga är att man inte har haft tvåstegsverifiering aktiverat vilket egentligen borde vara obligatoriskt för att undvika den här typen av problem. Som @Clark Kent skrev så finns det inga hundraprocentiga garantier men man kan ju ändå välja att införa olika krav och funktioner för att försvåra för bedragarna.
 

Canee

Cartier
2-Faktor
Tar hem den till dig och blir det helt fel så löser vi det.
Nu till det praktiska, du mailar mig [email protected] så återkommer jag med info och hur vi går vidare, OK.
Hej Richard! Vet du om f-länken till 104an även passar 6060 och 6068? Det är, om jag tolkat saken rätt, samma finish för båda modellerna. Jag har även tolkat det som att 6060 och 6068 endast säljs med både länk och svart läder?
 
Topp