• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

JoelD

Rolex
2-Faktor
Tycker det blev en bra match med tropic faktiskt. Kommer testa Isofrane också men är rädd för att det kan bli lite för tjockt uppe mot boetten.

pixlr_20200628134512151.jpg
Mycket coolt!
Är det bara svarta band på dina Sinn :rolleyes:? Tänkte på din samlingsbild tidigare också :D.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Mycket coolt!
Är det bara svarta band på dina Sinn :rolleyes:? Tänkte på din samlingsbild tidigare också :D.

Det blir oftast svart läder/sailcloth/tropic eller länk. Tidigare när jag hade min U1 blev det mer variation på färgerna. Hade eventuellt tänkt klicka hem ett orange canvas till IFR, men såg att den verkar ha utgått från sortimentet nu hos Strapped. Risken är iofs att det används en gång, och sen åker det svarta gummit på i alla fall :) Har också varit inne på mörkgrönt och rött läder till de gamla kronograferna.
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Det blir oftast svart läder/sailcloth/tropic eller länk. Tidigare när jag hade min U1 blev det mer variation på färgerna. Hade eventuellt tänkt klicka hem ett orange canvas till IFR, men såg att den verkar ha utgått från sortimentet nu hos Strapped. Risken är iofs att det används en gång, och sen åker det svarta gummit på i alla fall :) Har också varit inne på mörkgrönt och rött läder till de gamla kronograferna.
Svart är ju aldrig fel förstås :).
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor

Canee

Cartier
2-Faktor
De kommer ut till salu lite då och då, men då är det Uhrforum, eBay m.m som gäller. Från ca 10´upp till 15´beroende på skick och tillbehör skulle jag säga är rimligt. Här finns bra läsning med fina bilder :)

https://wornandwound.com/affordable-vintage-sinn-809-aut/

Kul, ska läsa där. Den är otroligt vass. Har helt missat den innan.

Va kul, kommer säkert bli kanon :)

Det tror jag också, dags för bad lagom till att värmen lämnar oss...
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
1A265DAE-663F-4DD5-8D35-3F650D74303E.jpeg
Satt och jämförde klockor igår.
Tittar på en länk som är rostfritt stål, 33 år och en tegimenterad som är fem dagar. Undrar hur länken på min 756 kommer åldras? Min gamla Rolex har ju minst sagt fått vara med om en hel del men genom det fått patina som jag inte skulle vilja polera bort.
Hur hård är egentligen en tegimenterad yta?
Läste den här artikeln och börjar inse att kristallglaset kommer bli repigare än stålet :)
https://www.fratellowatches.com/long-term-test-report-tegimented-sinn-watches/
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jo jag gjorde det, men jag gillade det inte riktigt. Det var så himla tjockt och bökigt och satt antingen för tajt eller för löst.

Trist att du inte får till en bekväm passform. Jag är inne på samma som @ironcastle att stabiliteten bidrar till komforten. Det blir aldrig att det klibbar fast på vissa punkter. Svårt att förklara, men det är ju så klart individuellt precis som med länkar. Kanske ett Isofrane skulle fungera bättre? Eller ett från @Feskarn med röd eller vit rand? De är ju väsentligt billigare också än original.

https://klocksnack.se/threads/gummi-i-20mm-med-”curved-ends”-nu-i-fler-färger.116097/
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Trist att du inte får till en bekväm passform. Jag är inne på samma som @ironcastle att stabiliteten bidrar till komforten. Det blir aldrig att det klibbar fast på vissa punkter. Svårt att förklara, men det är ju så klart individuellt precis som med länkar. Kanske ett Isofrane skulle fungera bättre? Eller ett från @Feskarn med röd eller vit rand? De är ju väsentligt billigare också än original.

https://klocksnack.se/threads/gummi-i-20mm-med-”curved-ends”-nu-i-fler-färger.116097/
Inget jättefan av gummi som sluter upp mot boetten faktiskt. Rent estetiskt. Men jag gillade den där som @Norpanjr postade tidigare. Så kanske en sån!
Tyckte också den här var riktigt snygg! Men vet inte om priset är vad jag vill betala för det, heh.
dykarmband-zuludiver-400-mkii-rubber-strap-black-517462_1080x.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Inget jättefan av gummi som sluter upp mot boetten faktiskt. Rent estetiskt. Men jag gillade den där som @Norpanjr postade tidigare. Så kanske en sån!
Tyckte också den här var riktigt snygg! Men vet inte om priset är vad jag vill betala för det, heh.
dykarmband-zuludiver-400-mkii-rubber-strap-black-517462_1080x.jpg

Då tror jag på Isofrane eller Borealis. Grönt var mitt favoritgummi till U1, och det från Borealis skulle nog bli riktigt snyggt till.

655151619.jpg


https://www.borealiswatch.com/store...-Offer-in-Market-for-Diver-Watches-p127996138

74463DC1-6FE1-4280-8D4D-888EA64FB0B7.jpeg
Första semesterdagen och eftersom jag är vuxen får jag göra vad jag vill.
Läsa Sinntråden till exempel :cigar:
Inser att det finns en hel del kunskap här!

Det ser ut som min gamla 256 :)
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Finns två 256 på C24, dock med andra tavlor och färg på bezeln. Den du hade var snygg, du behöll väl tändaren?
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
@JoelD Hittade en recension av Borealis gummin som @Scaramanga har skrivit men där även andra har fyllt på i tråden.

https://klocksnack.se/threads/borealis-rubber-strap.75875/



Tror tyvärr att den har försvunnit från forumet. Kom till mig via eBay och Australien i en fantastisk speciallåda där den Sinn-märkta Zippo-tändaren var pricken över iet :)
Tack för tips! Verkar ju nice, men jag är inte jätteförtjust i själva utseendet på det faktiskt. Jag är kanske lite petig och specifik i min smak, haha.
 

Lyckokaka

Cartier
2-Faktor
Är det inte konstigt att de gjorde 20mm låset till U50 på gummi så mycket sämre än 22mm som man kan köpa till de större dykarna? Ingen verktygslös mikrojustering. Faktiskt ingen mikrojustering alls, enda justeringen man kan göra är att skära av bitar på gummit vilket innebär att om man råkar göra det för tajt så har man gjort gummibandet obrukbrart. Så himla svårt ska det väl inte vara att lägga till mikrojusteringar på det låset?
 
Topp