Laddar...
Nymansur

Den stora tråden om Sinn!

Diskussion i 'Diskussion' startad av Greven, 2 november 2015.

1. Norpanjr

Norpanjr Brons

Tack som tusan, det är verkligen en fullträff i mina ögon så jag kan rekommendera att testa :) Mjuk och skönt sen är det inte dumt att det luktar gott också!

JoelD gillar detta.
  2. JoelD

JoelD Tantal

Mycket coolt!
    Är det bara svarta band på dina Sinn :rolleyes:? Tänkte på din samlingsbild tidigare också :D.

Clark Kent gillar detta.
  3. Clark Kent

Clark Kent Diamant Premium

Det blir oftast svart läder/sailcloth/tropic eller länk. Tidigare när jag hade min U1 blev det mer variation på färgerna. Hade eventuellt tänkt klicka hem ett orange canvas till IFR, men såg att den verkar ha utgått från sortimentet nu hos Strapped. Risken är iofs att det används en gång, och sen åker det svarta gummit på i alla fall :) Har också varit inne på mörkgrönt och rött läder till de gamla kronograferna.

JoelD gillar detta.
  4. JoelD

JoelD Tantal

Svart är ju aldrig fel förstås :).

Clark Kent gillar detta.
  5. Canee

Canee Titan

809an är ju bland det läckraste jag sett. Verkar inte superlätta att få tag i? Vad går sådana för när de väl kommer ut?

Clark Kent gillar detta.
  6. Canee

Canee Titan

Har ett på väg till min 104a. Blev inte direkt avskräckt av din bild!

Norpanjr gillar detta.
  7. Clark Kent

De kommer ut till salu lite då och då, men då är det Uhrforum, eBay m.m som gäller. Från ca 10´upp till 15´beroende på skick och tillbehör skulle jag säga är rimligt. Här finns bra läsning med fina bilder :)

https://wornandwound.com/affordable-vintage-sinn-809-aut/

Dr. D och Norpanjr gillar detta.
  8. Norpanjr

Norpanjr Brons

Va kul, kommer säkert bli kanon :)

9. Canee

Canee Titan

Kul, ska läsa där. Den är otroligt vass. Har helt missat den innan.

Det tror jag också, dags för bad lagom till att värmen lämnar oss...

Clark Kent och Norpanjr gillar detta.
  10. Clark Kent

Om du hittar en med den gamla länken kan du komplettera med den nyare från Sinn. Tyvärr går inte det motsatta.

11. Dr. D

Dr. D Titan

1A265DAE-663F-4DD5-8D35-3F650D74303E. Satt och jämförde klockor igår.
    Tittar på en länk som är rostfritt stål, 33 år och en tegimenterad som är fem dagar. Undrar hur länken på min 756 kommer åldras? Min gamla Rolex har ju minst sagt fått vara med om en hel del men genom det fått patina som jag inte skulle vilja polera bort.
    Hur hård är egentligen en tegimenterad yta?
    Läste den här artikeln och börjar inse att kristallglaset kommer bli repigare än stålet :)
    https://www.fratellowatches.com/long-term-test-report-tegimented-sinn-watches/

MBKS, Clark Kent, Norpanjr och 1 annan gillar detta.
  12. JoelD

JoelD Tantal

Sitter man hemma är det ingen som dömer en :D. Inget stativ så jag fick improvisera med fönsterbräda och timer.
    20200629_115249.

Dennta, engst, norgar och 10 andra gillar detta.
  13. Clark Kent

Otroligt bra kombo. Överkurs hade varit skjorta på vänsterarmen och en badvåt högerarm med lite surf-tingeltangel :D

engst, BorisTheSpider, Jonteh och 4 andra gillar detta.
  14. JoelD

JoelD Tantal

Var tvungen att ta av U50. Länken sitter bra på vänster men på tok för tajt på höger :eek:.

15. Clark Kent

Köpte du gummi till U50 också?

16. JoelD

JoelD Tantal

Jo jag gjorde det, men jag gillade det inte riktigt. Det var så himla tjockt och bökigt och satt antingen för tajt eller för löst.

17. Clark Kent

Trist att du inte får till en bekväm passform. Jag är inne på samma som @ironcastle att stabiliteten bidrar till komforten. Det blir aldrig att det klibbar fast på vissa punkter. Svårt att förklara, men det är ju så klart individuellt precis som med länkar. Kanske ett Isofrane skulle fungera bättre? Eller ett från @Feskarn med röd eller vit rand? De är ju väsentligt billigare också än original.

https://klocksnack.se/threads/gummi-i-20mm-med-”curved-ends”-nu-i-fler-färger.116097/

ironcastle gillar detta.
  18. JoelD

JoelD Tantal

Inget jättefan av gummi som sluter upp mot boetten faktiskt. Rent estetiskt. Men jag gillade den där som @Norpanjr postade tidigare. Så kanske en sån!
    Tyckte också den här var riktigt snygg! Men vet inte om priset är vad jag vill betala för det, heh.

Norpanjr gillar detta.
  19. Dr. D

Dr. D Titan

74463DC1-6FE1-4280-8D4D-888EA64FB0B7. Första semesterdagen och eftersom jag är vuxen får jag göra vad jag vill.
    Läsa Sinntråden till exempel :cigar:
    Inser att det finns en hel del kunskap här!

Rymdkatten, norgar, Angeli och 6 andra gillar detta.
  20. Clark Kent

Då tror jag på Isofrane eller Borealis. Grönt var mitt favoritgummi till U1, och det från Borealis skulle nog bli riktigt snyggt till.

655151619.

https://www.borealiswatch.com/store...-Offer-in-Market-for-Diver-Watches-p127996138

Det ser ut som min gamla 256 :)

Norpanjr och JoelD gillar detta.
  21. Dr. D

Dr. D Titan

Norpanjr och Clark Kent gillar detta.
  22. Clark Kent

@JoelD Hittade en recension av Borealis gummin som @Scaramanga har skrivit men där även andra har fyllt på i tråden.

https://klocksnack.se/threads/borealis-rubber-strap.75875/

Tror tyvärr att den har försvunnit från forumet. Kom till mig via eBay och Australien i en fantastisk speciallåda där den Sinn-märkta Zippo-tändaren var pricken över iet :)

23. Dr. D

Dr. D Titan

Finns två 256 på C24, dock med andra tavlor och färg på bezeln. Den du hade var snygg, du behöll väl tändaren?

24. Clark Kent

Nix, rubbet gick vidare till nästa ägare :)

Dr. D gillar detta.
  25. JoelD

JoelD Tantal

Tack för tips! Verkar ju nice, men jag är inte jätteförtjust i själva utseendet på det faktiskt. Jag är kanske lite petig och specifik i min smak, haha.

26. Geparden

Geparden Guld Premium

Stötte på en U1:a igår.
    7FE41E69-77F9-457E-B041-7BC842A9F6FB. U50 känns mer och mer självklar, måste ta mig en titt på ett ex. inom snar framtid

Norpanjr, norgar, MaBr och 4 andra gillar detta.
  27. Dr. D

Dr. D Titan

6C8F8F50-7589-48CE-95B4-40614B1992D0. Även Sinn’s katalog läses.
    Måste ge dem cred!
    Solklart att Dr Ernst Messerschmid skriver om 140:an.

28. Clark Kent

Ta gärna med dig din Ezm2 när du testar så att man kan få se lite jämförelsebilder :)

Geparden gillar detta.
  29. Geparden

Geparden Guld Premium

Will do

Clark Kent gillar detta.
  30. Lyckokaka

Lyckokaka Tantal

Från:
    Göteborg
    Är det inte konstigt att de gjorde 20mm låset till U50 på gummi så mycket sämre än 22mm som man kan köpa till de större dykarna? Ingen verktygslös mikrojustering. Faktiskt ingen mikrojustering alls, enda justeringen man kan göra är att skära av bitar på gummit vilket innebär att om man råkar göra det för tajt så har man gjort gummibandet obrukbrart. Så himla svårt ska det väl inte vara att lägga till mikrojusteringar på det låset?

Mollstedt