• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Geparden

Audemars
Om någon här känner sig sugen på en limiterad 756:a får den höra av sig.
8362C66B-7B18-4A03-9CE7-F7F3702C6969.jpeg
 

Ironlung

Cartier
2-Faktor
Någon som köpt direkt via Sinns hemsida? Funderat på att besöka Eriksons urhandel men får faktiskt den klocka jag är ute efter billigare direkt från Sinn. Finns det ngn baksida? Förutom att jag inte får klockan i handen så klart.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Någon som köpt direkt via Sinns hemsida? Funderat på att besöka Eriksons urhandel men får faktiskt den klocka jag är ute efter billigare direkt från Sinn. Finns det ngn baksida? Förutom att jag inte får klockan i handen så klart.

Har du räknat med frakten då på 50€ som det är till Sverige? Det brukar inte vara så stor skillnad mellan Sinn och Erikson så kanske värt att ställa frågan om de kan matcha priset? Det är ju alltid trevligt med en personlig kontakt och praktiskt att kunna få hjälp med länkjustering när man hämtar ut klockan, men gällande garantier/reklamationer m.m. är det samma oavsett från vem du handlar.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Någon som köpt direkt via Sinns hemsida? Funderat på att besöka Eriksons urhandel men får faktiskt den klocka jag är ute efter billigare direkt från Sinn. Finns det ngn baksida? Förutom att jag inte får klockan i handen så klart.
Jag vet inte vilken modell du har tittat på men det brukar oftast bara skilja någon tusenlapp eller två och det kan vara värt mellanskillnaden för att stötta den enda svenska ADn som finns och att man snabbt och smidigt kan få hjälp med saker som t.ex. länkjustering osv.
 

Ironlung

Cartier
2-Faktor
Har tänkt precis på det ni båda lyft, särskilt anpassa länken och stötta AD. Finns dock risk att jag köper klockan (104 på h-länk) när jag är på resande fot och om det dessutom är lite billigare (inkl frakt) kan det bli så. Kanske tar mig tiden att besöka sumpan om tillfälle ges närmaste veckan.
 

David71

Rolex
2-Faktor
Någon som köpt direkt via Sinns hemsida? Funderat på att besöka Eriksons urhandel men får faktiskt den klocka jag är ute efter billigare direkt från Sinn. Finns det ngn baksida? Förutom att jag inte får klockan i handen så klart.
Har du räknat med momsen? Tysk VAT är väl bara 18% mot svensk 25%?
Har du räknat med frakten då på 50€ som det är till Sverige? Det brukar inte vara så stor skillnad mellan Sinn och Erikson så kanske värt att ställa frågan om de kan matcha priset? Det är ju alltid trevligt med en personlig kontakt och praktiskt att kunna få hjälp med länkjustering när man hämtar ut klockan, men gällande garantier/reklamationer m.m. är det samma oavsett från vem du handlar.
Köper man av Erikson så kan man lämna klockan hos dom om något skulle krångla istället för att skicka med DHL eller motsvarande. Visserligen skickar dom också till Tyskland men man slipper omaket :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Har du räknat med momsen? Tysk VAT är väl bara 18% mot svensk 25%?

Köper man av Erikson så kan man lämna klockan hos dom om något skulle krångla istället för att skicka med DHL eller motsvarande. Visserligen skickar dom också till Tyskland men man slipper omaket :)

Jag tror inte att man betalar mellanskillnaden. Det är på samma sätt som om man köper på plats i Tyskland, då behöver man inte rapportera någon mellanskillnad till Skatteverket när man tar hem klockan.
 

BorisTheSpider

Cartier
2-Faktor
Jag stör mig på att ändlänken inte riktigt sitter där den ska, det blir en ”vass” kant mot bandhornet.
Vad gör man åt det?
Nya stift? Vilka? Size?
8F200F05-768F-4618-A26F-79F90130CAF4.jpeg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag stör mig på att ändlänken inte riktigt sitter där den ska, det blir en ”vass” kant mot bandhornet.
Vad gör man åt det?
Nya stift? Vilka? Size?
8F200F05-768F-4618-A26F-79F90130CAF4.jpeg

Nya stift verkar vara en lösning, men det är nog bäst att kontakta Erikson för att få rätt på en gång.

Det blev en snabb utflykt till Eriksons på morgonkvisten för att försöka få ordning på de glappande ändlänkarna och spännet som inte kändes 100 %.
Döm om min förvåning, men de hade koll på vad problemet var redan innan jag hade förklarat det. Gissar att någon har läst i tråden :)
Bandstiften byttes ut mot grövre vilket gjorde att ändlänkarna slutade vicka mot boetten.
Jämförde spännena på de andra klockorna och min och kunde konstatera att de andra inte hängde på ena sidan. Så spännet byttes också ut så att det blev så som det förmodligen borde vara.
Superbt bemötande från personalen, inga problem alls att få gehör för det jag upplevde som brister. Det märks att de värderar kundnöjdhet högt och en nöjd kund är vad de har!
5 av 5 solar till Eriksons :)

Och en liten bild som avslutning.
DSC_1806.JPG

PS jag behöver putsa kameralinsen ser jag :)
 

D..S..

Panerai
Någon som valt mellan en sinn 104 och en oris aquis 39mm? Reflektioner? Har läst mig till att de har liknande lug-to-lug så storleksskillnaden på 1.5mm borde inte göra någon skillnad.

Hoppas det är ok med jämförelsefrågor här i Sinn-tråden;)
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Någon som valt mellan en sinn 104 och en oris aquis 39mm? Reflektioner? Har läst mig till att de har liknande lug-to-lug så storleksskillnaden på 1.5mm borde inte göra någon skillnad.

Hoppas det är ok med jämförelsefrågor här i Sinn-tråden;)
99/100 kommer nog svara 104:an, även jag.
Tittat på Aquis men kändes inte riktigt riktig.
Oris historia, endast mekaniska klockor, privat independent ägare och en rätt liten årsvolym är trevligt. Finns ju bara ett sätt för dig; kläm och känn. När och om du besöker Erikssons Ur i Sundbyberg finns det stor risk/chans att du kommer hänga mer på den här tråden ;)
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Haha misstänkte det. Som att fråga om Audi i ett BMWforum.

Vill du ändå ge några argument?

M v h
Jag kan inte Oris. :( Men jag har haft 104! Riktigt bra klocka! Skön vridring med distinkta klick, men man bör vara beredd på att det är en nedräkningsring. Den kan också upplevas lite större pga metallringarna som ligger innan- och utanför själva siffrorna på vridringen.

Den har smooth action på 28,800 vph, snygga ”syringe style”-visare som överlappar varandra riktigt snyggt. Stark lume. Snyggt med ”Automatik” i kursiv stil och inte att förglömma – dag/datum på engelska och tyska. Som en bonus är det inbyggd ”flat four”!

Bandhornen är vinklade nedåt och hjälper till att ge intrycket av att den ”kramar” handleden. Jag kan rekommendera den! :)
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Jag kan inte Oris. :( Men jag har haft 104! Riktigt bra klocka! Skön vridring med distinkta klick, men man bör vara beredd på att det är en nedräkningsring. Den kan också upplevas lite större pga metallringarna som ligger innan- och utanför själva siffrorna på vridringen.

Den har smooth action på 28,800 vph, snygga ”syringe style”-visare som överlappar varandra riktigt snyggt. Stark lume. Snyggt med ”Automatik” i kursiv stil och inte att förglömma – dag/datum på engelska och tyska. Som en bonus är det inbyggd ”flat four”!

Bandhornen är vinklade nedåt och hjälper till att ge intrycket av att den ”kramar” handleden. Jag kan rekommendera den! :)

Skulle kunna köpa en bara för det tyska daghjulet
 
Topp