• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Coolt. Hur funkar det med 2 daghjul? Måste mam mecka upp klockan och vänta på det eller?

Måste nog åka in till sthlm en dag och känna lote. 41mm oroar mig med mina 16cm. Men lug to lug på 47 talar för att den inte är allt för stor, speciellt med hornen nedåt.

Gillar den gråa tavlan skarpt. Tror mer på den än den blåa. Svart verkar vara matt vilket är lite trist.

Om någon här känner sig sugen på en limiterad 756:a får den höra av sig.
8362C66B-7B18-4A03-9CE7-F7F3702C6969.jpeg
Jäklar vad fräsch!
Måste ut från denna tråden illa kvickt innan hela sparkontot töms.

Haha misstänkte det. Som att fråga om Audi i ett BMWforum.

Vill du ändå ge några argument?

M v h
Jag gillar Oris som märke (men inte ägt nån), men Aquis har väl integrerad länk eller några slags eget påhittade bandhorn? Dvs, du kan inte byta band hur som helst hit och dit. För mig är det en total deal breaker. Men med det sagt, "argumentera" för en klocka känns konstigt på det sättet. Om båda är hyfsat samma pris, välj den som attraherar dig mest. Det är väl ändå för det mesta ett känslomässigt beslut och inte en lista med specs som ska jämföras.

Coolt. Hur funkar det med 2 daghjul? Måste mam mecka upp klockan och vänta på det eller?
Jag vet inte riktigt vad du menar men det är bara ett fysiskt daghjul där den alternerar mellan språken, dvs. att när du ställer in veckodag bläddrar man genom mon -> mon -> tue -> die -> wed -> mit osv. Du kan alltså välja vilket språk du vill använda om det finns två olika språk på datumskivan. :)

Tack vare @ironcastle:s fina initiativ med @ERIKSON URHANDEL fick min köpprocess en riktig vitamininjektion. Har velat fram och tillbaka mellan märken och modeller men fastnade för 104an för några månader sedan. Idag hämtade jag ut min första Sinn och jag är redan förlorad...

Ja, olycklig tid att ta bilder men kunde inte vänta. :)

919ED643-D689-4A73-A12D-E0E86E97E37F.jpeg
4843AF03-FE84-4523-91CF-A4FDE2FB951F.jpeg
8E92B933-82DE-43C8-838C-9CFFBACD5771.jpeg

104an återfinns numera på läder. Som @Heimo noterade, vilken kvalitet! Har gnällt lite på bandlängder, rent generellt, förut i tråden och uppmärksammades då på att just Sinn gör en kortare variant. Perfekt för mig med lite mindre handleder.

D998A368-3C65-4E68-9C45-6F745E8CB0FD.jpeg

Vill inte vara sämre än dig, får bli en bild idag. Igen.
3FE62386-3A6A-48B3-A706-FE648B4CD74B.jpeg

Tack Norge! Eftersom du frågar...

104an gör sig verkligen till allt och i all lägen... så nöjd!
5BF1F174-68CE-4485-9348-AF1CA1A9099E.jpeg

104an gör sig även på Zuludiver i tropical-stil! Väldigt trevligt att bära och nu är vi redo för såväl ordentliga bad samt plaskpool med grabben. (Sorry @MaBr - fastnade mer för detta än ett som sluter upp mot boetten!).
7700D32B-7878-4638-8279-98B11EB15720.jpeg

Måste nog åka in till sthlm en dag och känna lote. 41mm oroar mig med mina 16cm. Men lug to lug på 47 talar för att den inte är allt för stor, speciellt med hornen nedåt.

Gillar den gråa tavlan skarpt. Tror mer på den än den blåa. Svart verkar vara matt vilket är lite trist.
@D..S.. - jag hade exakt samma funderingar pga 16 cm handled. Jag tycker inte att den bärs stort, de nedåtvinklade bandhornen gör att den kramar handleden vid bra storlek på band/länk. Har nu testat med finelänk, Sinns egna läder och zuludivergummi och får bra fit med alla.

Som referens så har jag en 40 mm Seiko Cocktail time (i övrigt 35-37 mm) som känns större på handleden även om det är en synvilla pga vridningen (samma effekt på alla med vridning såklart då tavlan de facto blir några mm mindre).

Jag kan inte jämföra med Aquis men kan konstatera att jag är otroligt nöjd med min 104a. Dunkade in ett gäng inspirationsbilder både på och av handleden. Grå tavla i all ära men den blå poppar verkligen för mig!

Båda språken är på samma hjul, på samma sida; varannat språk varje dag. Den hoppar två steg efter midnatt så att det blir nästa dag på det språk man har inställt.

Är det någon som vet om länken/ändlänkarna ifrån en 104 passar 556 och tvärt om? Lyckas inte googla fram svaret :)

Är det någon som vet om länken/ändlänkarna ifrån en 104 passar 556 och tvärt om? Lyckas inte googla fram svaret :)

Jag skulle utgå ifrån att de inte passar (i alla fall inte exakt) eftersom boetten är annorlunda och olika storlekar.
Det är även olika finish på länkarna, "satinerad"/borstad på 556 mot (mestadels) polerad på 104. Men det går att beställa enbart ändlänkarna från Sinn.

Snygg bild! för ett lite jämnare ljus på klockan kan du testa att sätta ett vitt A4 papper eller liknande på sidan ljuset inte kommer ifrån. Litet trick jag lärt mig :D
28194D2C-76A9-41E2-BE36-8F9F95CDDECF.jpeg

*ursäkta bilden på fel märke, hade inget annat bra exempel :rolleyes:

Just det, ja jag har gjort det förut :).

Och vad är det där för märke? Aldrig hört talas om ... :rolleyes:

Hur länge brukar Sinn ta på sig att svara på mail? Skickade ett mail genom deras formulär på hemsidan för flera veckor sen men har ännu inte hört något.

Det togs upp i quartztråden nyligen och jag har själv haft samma fundering så jag lyfter frågan här också där den riktiga expertisen finns. ;)

Som vi alla vet så är UX oljefylld men det borde väl inte vara några problem att tömma den och använda utan olja eller är komponenterna beroende av det för att fungera korrekt? Det påverkar kanske läsbarheten en aning men jag tänker i ett hypotetiskt scenario där Sinn inte längre finns och/eller inte servar quartz längre. (hemska tanke, jag vet! :nailbiting: )

Jag kommer antagligen lägga ut min Sinn 103 Klassik till försäljning i närtid. Jag tänkte jag flaggar här så att ni får första-tjing om det skulle bli riv efter den!

Vill man går det bra att PM:a vid intresse innan, så kanske jag slipper arbetet med att göra en annons.

fBSCilu3gNOJvsmcPzQABKOxizbwSmUXLJeSbGC99g5zqxRXJ59z_PfW8QfZJcKKDgoVFfpK_YnBy8zypGmq8Ww6p54m822bFRjJb9aPxc3ELyElv6kkxQL63TTjnHHY0_U2RAUZilQmw6FRoDIk99rgGsLm2DeqUS_QNOosvmixFmP1bHtlqWFy_YwZick_b8askGaIYKdRFq2ONt3fAuutxwU8kgXNbccFczSW1WfjUoRRPc5-rcDNb_NWzKA52FKYHP9zDUlc-0Nf-eMjttiRykOg-4F--Oa0fHaoQ-UtjYgdwCrqe2l9iAPauedK59cFLKtY5QOl7BcupzkU5G_lrQgQRjbDVl0-iCc5T668rFo_SV8EAW3vsMuC1IZT8upOcH3d-ibgmJlwOkvHvqpV1TFqGREoZPctwi1IeJgaaLF0Z7qcoMAXmdzv7qROOPBFXiCP6OJejk38Q_sD8K2Dlf6dlZYoVMahzi5PMQ-yK90Vq0ehcWLDiBBUrA0CmU1XcbtrgOPgwCPv9c00gFLpu31F8_ioY_ihfJ0FQbSBvwWEAUueZK_Q3q8PTNd6U3tfXaz4X04ZKTOdHpCK_DuW_gcl33UKSF75oCMgzjqVPX18vW2khpD-FtUecsi08OH0Jel6DG6PTIUjqhnNFw7ay111asdU3o9N5O9YEvcD5bhdicc6zGb3RFOdkQ=w1258-h943-no

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp