• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

ajs

Omega
2-Faktor
Min knöl är rätt framträdande så om jag ska ha klockan framför hamnar den på handen :D
Blev inspirerad.
IMG_20200704_133907.jpg
IMG_20200704_133844.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Rent estetiskt tycker jag det ser jättekonstigt ut att ha klockan så långt upp på hand-sidan av knölen. :confused:

Håller med, men man ser många såna bilder på forumet. Med lite bilhandlarhäng i kombination med tyngdkraft så kan jag förstå att det blir så med armen parallellt med kroppen :)

Men jag kan ha en viss förståelse för att man placerar klockan framför knölen då klocka+skjorta för mig betyder att jag inte kommer att se klockan överhuvudtaget. Kul diskussion oavsett :D
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Håller med, men man ser många såna bilder på forumet. Med lite bilhandlarhäng i kombination med tyngdkraft så kan jag förstå att det blir så med armen parallellt med kroppen :)

Men jag kan ha en viss förståelse för att man placerar klockan framför knölen då klocka+skjorta för mig betyder att jag inte kommer att se klockan överhuvudtaget. Kul diskussion oavsett :D
Viktiga saker det här.
Kom att tänka på min morfar.
Han och säkert flera i hans generation hade klockan på insidan av armen för att skydda den. Fler som minns?
image.jpg
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Tror att det är en dubbel betydelse frpn det militära om jag minns rätt. Minimera reflektioner, se tid om man håller vapen. Plus att klockan var bättre skyddad från stötar och slag.

IMG_20200704_205438.jpg
IMG_20200704_205452.jpg
Haha-tittar någon snabbt ser det ut som ett aktivitetsband från Garmin.
Sinns fantastiska dubbelband för en Apple klocka undertill är kanske inte så dumt :D
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Har plockat fram mina gamla Sinn-boxar ikväll. Det är en enormt stor skillnad att öppna upp en av de gamla vintageboxarna jämfört med Pelicaset när man ska ta fram en klocka. Det blir som en liten tidsresa. Så nu får de bo där ett bra tag framöver.

IMG_20200704_210145.jpg
IMG_20200704_210119.jpg
IMG_20200704_210103.jpg

Höger upp i översta bilden;
vad är det för kaliber; den med gul visare?
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Tips från en rookie på tråden.
Ni har säkert redan hittat den här sidan: https://vintage-sinn-collector.de/
Annars kanske ni blir lika glada som jag :)

-Är det Clarks tyska kusin?
Hade inte sett den :). Är iof inte intresserad av vintage annat än på lite avstånd :D.

(De är väldigt väldigt fina, men är ännu inte den som ger sig ut och researchar i år för att sen jaga rätt på ett fantastiskt exemplar till en enorm summa så att säga :D)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Det togs upp i quartztråden nyligen och jag har själv haft samma fundering så jag lyfter frågan här också där den riktiga expertisen finns. ;)

Som vi alla vet så är UX oljefylld men det borde väl inte vara några problem att tömma den och använda utan olja eller är komponenterna beroende av det för att fungera korrekt? Det påverkar kanske läsbarheten en aning men jag tänker i ett hypotetiskt scenario där Sinn inte längre finns och/eller inte servar quartz längre. (hemska tanke, jag vet! :nailbiting: )
Den första UX:en jag köpte var just det, tömd.
Inget jag fattade från början men misstankarna började komma.
Du kommer inte att få den studsande sekundvisaren. Har du ingen vana av att titta på UX:en kanske du inte ser skillnaden ovan vatten, men läsbarheten under vatten påverkas radikalt.
Njutningen med UX:en är också att kunna titta längs med glaset och ändå kunna läsa av tiden. Detta kan man ändå göra, och som sagt, har man inte upplevt den oljefylld så kanske man inte förstår när den inte är det. Tavlan är platt och grund, så avläsbarheten är god även då den är tömd på olja.
Min gick som den skulle. Det jag egentligen tog det på var dels avsaknad av studs, dels avläsbarhet under vatten.
Jag hade inte sett en fylld live som referens. Idag hade jag nog spottat det direkt, tror jag.
 
Topp