• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Jonteh

Cartier
Var förbi Erikson urhandel igår och "råkade" komma hem med detta band. Gillar utseendet på bandet då de ser lite vintage ut. Supernöjd med bandet och supertrevlig service från personalen.
IMG_20200707_090349__01.jpg
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Du menar att 104:an upplevs mindre? Det var intressant. Var kan man prova en Oris Aquis?
Håller absolut inte med om att den känns mindre. Framförallt inte om man jämför båda på länk. Oris 39an är definitivt den mindre och den ser definitivt också mindre ut. Därmed inte sagt att 104an bär stort. Jag har ca 16,5 cm runt handleden och båda satt väldigt bra på mig.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Det här borde jag ha gjort tidigare. Det infinner sig ett annat lugn när man vet att det är en och samma klocka som gäller hela veckan. Det är svårt att få fram hur bra det blanka svarta är på tavlan, men den är kalasfin när kvällens sista solstrålar letar sig fram.

IMG_20200707_210910.jpg
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Bra, jag frågade då en kollega som hade köpt den första Samung mobilen som var vattentålig, IP67(?).
Han tog med den till Thailand och tänkte fota ungarna under vattenytan vid stranden - mobilen dog efter 20 sekunder :D
U50 är vattenresistent till 500 meter och är saltvattentålig osv, tror det är lugnt :D. Har också badat med den flera gånger.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
U50 är vattenresistent till 500 meter och är saltvattentålig osv, tror det är lugnt :D. Har också badat med den flera gånger.
Haha -jupp en rätt stor skillnad på tysk klocka eller en sydkoreansk mobil.
Undrar vad som händer vid 501 meters djup och hur djupt en Sinn U1 eller U50 varit vid riktig dykning?
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Haha -jupp en rätt stor skillnad på tysk klocka eller en sydkoreansk mobil.
Undrar vad som händer vid 501 meters djup och hur djupt en Sinn U1 eller U50 varit vid riktig dykning?
Vattenresistens i meter är väl egentligen inte ett uttryck för hur djupt under vatten i exakt antal meter klockan kan vara utan mer ungefär hur högt tryck den tål. Den kan mycket väl säkert tåla 800meter eller kanske bara 300 meter i ett verkligt scenarie med en människa som rör sig runt i vattnet (förutom förstås att ingen människa ändå kan simma så djupt). Poängen är att det behöver inte jag oroa mig för eftersom den aldrig kommer komma djupare och under högre tryck än typ 1 meter vid bad eller några millimeter regn :D
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Haha -jupp en rätt stor skillnad på tysk klocka eller en sydkoreansk mobil.
Undrar vad som händer vid 501 meters djup och hur djupt en Sinn U1 eller U50 varit vid riktig dykning?
De flesta produkterna testas till ca 1.25 gånger vad man säger att de ska tåla. En hiss som ska klara 600kg testar man till 750kg osv. Tror klockmärken kör ungefär samma sak.
 
  • Like
Reactions: DRW

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Det här borde jag ha gjort tidigare. Det infinner sig ett annat lugn när man vet att det är en och samma klocka som gäller hela veckan. Det är svårt att få fram hur bra det blanka svarta är på tavlan, men den är kalasfin när kvällens sista solstrålar letar sig fram.

IMG_20200707_210910.jpg
Veckobyte är kung! Jag är alltid som mest nöjd med klockan jag har på mig när det blir dags att byta. Man hinner med att uppskatta klockorna på ett helt annat sätt! (IMHO)
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
De flesta produkterna testas till ca 1.25 gånger vad man säger att de ska tåla. En hiss som ska klara 600kg testar man till 750kg osv. Tror klockmärken kör ungefär samma sak.
Det beror helt på vilken ISO-certifiering man klassar WR efter. Den för klockor nöjer sig med batchtestning, den för dykarinstrument kräver individtestning. Fritt från minnet tror jag Sinn individtestar alla sina boetter, med andra ord kan man plaska rätt lugnt med sin U50.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Det beror helt på vilken ISO-certifiering man klassar WR efter. Den för klockor nöjer sig med batchtestning, den för dykarinstrument kräver individtestning. Fritt från minnet tror jag Sinn individtestar alla sina boetter, med andra ord kan man plaska rätt lugnt med sin U50.
Ja juste så är det. Jo jag tror också att de testas individuellt.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
De flesta produkterna testas till ca 1.25 gånger vad man säger att de ska tåla. En hiss som ska klara 600kg testar man till 750kg osv. Tror klockmärken kör ungefär samma sak.
Låter bekant. Tror Yonsson och Pinsam tog upp det i något av de första avsnitten av Two Watch Guys. Och jag har för mig att de slog hål på myten om att 300 m egentligen betyder mycket lägre, att de tvärtom testas för lite djupare tryck.

Så U1 har 1000 m och U50 är 500? Synd att det ska skilja så mycket. Man vill ju ha 1 papp meter! ;)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Låter bekant. Tror Yonsson och Pinsam tog upp det i något av de första avsnitten av Two Watch Guys. Och jag har för mig att de slog hål på myten om att 300 m egentligen betyder mycket lägre, att de tvärtom testas för lite djupare tryck.

Så U1 har 1000 m och U50 är 500? Synd att det ska skilja så mycket. Man vill ju ha 1 papp meter! ;)
Sen är det ju värt att poängtera att packningar blir sämre när klockan blir äldre och beroende på hur den används. Kan därför vara värt att trycktesta sin klocka kanske vartannat år eller en gång om året om man vill det.
 
Topp