• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

JoelD

Rolex
2-Faktor
upload_2020-7-5_9-57-26.png
Haha vad hände där?
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Aldrig hört talas om det märket i klockkretsarna förut. Man kanske borde köpa en sån också just pga "proveniensen"! Det ser ju verkligen ut som Sinn-klockor, haha.
Fast själva loggan/namnet var fult :confused:.
Helmut Sinn köpte företaget efter han sålt Sinn verkar det som. Företaget grundades av två bröder vars efternamn var Guinand.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Verkar finnas några med mixade varumärken ute på marknaden.
21EAC600-BA07-4141-95B9-E20FEEEFA45B.jpeg

Det finns inga mixade varumärken. Sinn är Sinn, Chronosport är Chronosport och Guinand är Guinand. Det är på samma sätt som att folk ibland skriver Sicura/Breitling. Olika märken men med gemensam ägarhistorik, men populärt att göra tillägget då man hoppas att det ska förändra priset.

Skärmavbild 2020-07-05 kl. 18.46.36.png
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Hehe - Jupp.
Undrar varför han sålde sitt bolag som bar hans familjenamn för att några år senare gå in som ägare i Guinand? Låter inte ”tyskt”.
Har flera tyska kontakter i mitt yrke och det roliga är att de känner inte till Sinn :)
Hursom har den mannen gjort avtryck både här och där.
 

Omega21jul1969

Rolex
2-Faktor
Hehe - Jupp.
Undrar varför han sålde sitt bolag som bar hans familjenamn för att några år senare gå in som ägare i Guinand? Låter inte ”tyskt”.
Har flera tyska kontakter i mitt yrke och det roliga är att de känner inte till Sinn :)
Hursom har den mannen gjort avtryck både här och där.

Det är skumt med våra grannar. Tyskar är extremt regionala, mött personer från Frankfurt som vet precis vad det är. De blir glada när jag visar att jag har en Sinn. Och personer från Berlin och München som inte har en aning. De skulle inte köpa något från en konkurrerande region...då köper de hellre från Schweiz... I München är det mycket IWC som köps tex.
 

Ninna

Omega
Någon som valt mellan en sinn 104 och en oris aquis 39mm? Reflektioner? Har läst mig till att de har liknande lug-to-lug så storleksskillnaden på 1.5mm borde inte göra någon skillnad.

Hoppas det är ok med jämförelsefrågor här i Sinn-tråden;)

Jag testade Oris ett par gånger innan jag testade Sinn. Skillnaden för mig som också har smalare handled är att Oris (på mig) låg lite som en puck ovanpå. Medans Sinn104 bara landade naturligt och följsamt. Den 104an fick följa med hem trots att jag inte var i köpartankar. Så bra satt den;)
 

D..S..

Cartier
Jag testade Oris ett par gånger innan jag testade Sinn. Skillnaden för mig som också har smalare handled är att Oris (på mig) låg lite som en puck ovanpå. Medans Sinn104 bara landade naturligt och följsamt. Den 104an fick följa med hem trots att jag inte var i köpartankar. Så bra satt den;)
Du menar att 104:an upplevs mindre? Det var intressant. Var kan man prova en Oris Aquis?
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Det är skumt med våra grannar. Tyskar är extremt regionala, mött personer från Frankfurt som vet precis vad det är. De blir glada när jag visar att jag har en Sinn. Och personer från Berlin och München som inte har en aning. De skulle inte köpa något från en konkurrerande region...då köper de hellre från Schweiz... I München är det mycket IWC som köps tex.
Du menar att 104:an upplevs mindre? Det var intressant. Var kan man prova en Oris Aquis?
Om du bor i Sthlm, kolla med Klockmaster i Globen.
 

D..S..

Cartier
En fråga om 104:an. Den har polerade sidor med polerade bandhorn(?). Det H-bracelet som följer med är dock med borstat stål i kombination med polerat?

Har ni några rekommendationer kring vilket metallarmband som ser bäst ut, finns det olila kombinationer som passar (polerat/borstat)?
 

Ninna

Omega
En fråga om 104:an. Den har polerade sidor med polerade bandhorn(?). Det H-bracelet som följer med är dock med borstat stål i kombination med polerat?
Har ni några rekommendationer kring vilket metallarmband som ser bäst ut, finns det olila kombinationer som passar (polerat/borstat)?
Jag tog på finelink. Tycker det passade bra till den gröna glittriga tavlan på min. Plus att den är väldigt följsam och bekväm. Nu har jag ingen H-link men om jag förstår det rätt så får man chans till microjusteringar på den, något som man inte får med butterflyclaspen på fine.
Fine har mer polerat - med två borstade rader och H-har mer borstat med polerade mittbitar. Det är väl lite vilken stil man vill ha. Tänker att fine oundvikligen lättare får hairlines på allt det polerade, men har inget att jämföra med.
 

Canee

Cartier
2-Faktor
En fråga om 104:an. Den har polerade sidor med polerade bandhorn(?). Det H-bracelet som följer med är dock med borstat stål i kombination med polerat?

Har ni några rekommendationer kring vilket metallarmband som ser bäst ut, finns det olila kombinationer som passar (polerat/borstat)?
Jag gillar min 104 B på finelänken. Dock vill jag ha den till kostym etc och då tycker jag att det dressar upp den lite jämfört med h-länken. Finelänken är en kombination av borstat och polerat som du skriver, det blir inte för blänkigt.
 
Topp