• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Lämnat in min EZM3 för service plus vända urtavla hos @ERIKSON URHANDEL idag. Som alltid bra mottagande! Rapport om projektet följer.

Spännande att följa. Första konverteringen på KS :)

1550 blev veckans kompis.

IMG_20200720_131531.jpg

Senast ändrad:
Yes, stämmer bra. Det är beiga sömmar, så passar bra till vintage. Skulle jag få önska hade det varit toppen om man hade kunnat välja längd på bandet, hade gärna kapat 10-15mm på den långa sidan.
Det var riktigt snyggt.
Ja kortare band och mindre flärp till övers är alltid ett önskemål från min sida.
Har varit sugen på ett racing eller rally sail strap ett tag nu så jag ska slå till på ett sådant.

Vad står de olika förkortningarna för: SA, ST, I etc?

Vilken är den matta/borstade varianten av 104? Finns den kvar att köpa?

Vad står de olika förkortningarna för: SA, ST, I etc?

Vilken är den matta/borstade varianten av 104? Finns den kvar att köpa?
Sa = Safirglas
St = Boett i stål
I = Stavindex
A = Arbiska sifferindec
SDR = Svart vridring
S = Svart boett

Matt/borstad boett på 104 finns inte som standard, misstänker att de som har det har fixar det själva, men någon här vet säkert ifall någon specialutgåva finns. :)

Sa = Safirglas
St = Boett i stål
I = Stavindex
A = Arbiska sifferindec
SDR = Svart vridring
S = Svart boett

Matt/borstad boett på 104 finns inte som standard, misstänker att de som har det har fixar det själva, men någon här vet säkert ifall någon specialutgåva finns. :)

Här är den matta versionen av 104:an. Riktigt snygg enligt mig. Svår att få tag i men finns i en webb butik från australien.

https://wornandwound.com/review/review-sinn-104-i-st-sa-matte-special-edition/

https://www.definewatches.com.au/shop/sinn/104-st-sa-i-matt-special/

Själv tycker jag den polerade funkar bäst på 104 iom att den är lite mer allaround än andra Sinn som är mer tool inriktade. Om någon i tråden har skapat den matta ytan själv eller via urmakare är jag ändå intresserad av att veta resultat och eventuell kostnad.

Själv tycker jag den polerade funkar bäst på 104 iom att den är lite mer allaround än andra Sinn som är mer tool inriktade. Om någon i tråden har skapat den matta ytan själv eller via urmakare är jag ändå intresserad av att veta resultat och eventuell kostnad.

@hisingen har en blästrad 103 som finns i tråden. Inte beställt i förstahand så vet inte om det finns någon prisuppgift på arbetet, men det är ett jäkligt coolt resultat.

1550 på orange. Borde köpa ett av samma modell men rött och den slita in det ordentligt.

IMG_20200721_115040.jpg

Udda fråga men here goes: jag har visat t.e.x 556i för "vanligt folk" ( som inte sitter på olika klockforum dvs..) och de verkar ganska unisont tycka att klockan är ful:eek:.

Är det mina kompisar som är knäppa eller är det just en sån klocka som kräver ett visst intresse för att uppskattas?

Jag tycker den är svintuff men samtidigt så är det knappast en klocka jag skulle falla för innan jag börjat intressera mig om jag ska vara ärlig.

Synpunkter?

Udda fråga men here goes: jag har visat t.e.x 556i för "vanligt folk" ( som inte sitter på olika klockforum dvs..) och de verkar ganska unisont tycka att klockan är ful:eek:.

Är det mina kompisar som är knäppa eller är det just en sån klocka som kräver ett visst intresse för att uppskattas?

Jag tycker den är svintuff men samtidigt så är det knappast en klocka jag skulle falla för innan jag börjat intressera mig om jag ska vara ärlig.

Synpunkter?

Märkligt. Den är ju väldigt enkel. Och enkel design borde väl gå hem kan man tycka? Jag menar, den stora massan köper ju DW. Eller så är det därför de tycker den är ful. För att den inte är flashig, med massa plotter och färger...

Synpunkter?
Tvärtom här, det är den enda klocka min sambo sagt är riktigt fin och velat prova själv :hilarious: Andra i min närhet har även dom noterat den och gett lite komplimanger :)

Edit: Jag tycker personligen att den är riktigt bra, sålde den 556i jag hade som var begagnad i veckan och drog till @ERIKSON URHANDEL samma dag för att köpa en helt ny för att förhoppningsvis ha kvar den i många många år.

Synpunkter?
Jag kan tänka mig att den upplevs som lite tråkig och det är väl på sätt och vis förståeligt. Det beror så klart också på vem man frågar och vad de har för preferenser, de flesta oinvigda verkar föredra silver- eller guldfärgade klockor i stil med Michael Kors, Gant m.fl.

Synpunkter?
Inte alls märkligt. Den är simpel, något för hög och rätt ”yxig” om man jämför med rådande trender i allmänhet (tunt, elegant, organiskt flödande). En ”toolwatch” om man vill låta lite fånig.
Själv tycker jag den är fin i 2D men alldeles för hög och platt i 3D, lite ofärdig på något vis.

Senast ändrad:
On that topic: (har säkert redan behandlats i tråden:

Finns det en kö på U50 i Sverige? Eller hur går tilldelningen till just nu?

...och: spekuleras det i någon Quartz-modell med samma case? Jag tänker olja och ännu mer vattenresistens.
Hej, vi har ingen kö på U50, utan vi har båda alt. hemma, "vanliga" och SDR i butik. Att det skall komma en silikonfylld som UX har det inte sagts något om, men det är väl inte helt otroligt om det skulle komma i framtiden.

Synpunkter?
Det korta svaret är: Ja, dina kompisar är knäppa och ja, det kan kanske krävas ett litet klockintesse för att uppskatta den.
Jag är barnsligt förtjust i min 556i. :cool:

Synpunkter?

Det är väl helt enkelt en fråga om tycke och smak. Jag själv tycker att 556i är väldigt vacker i sin enkelhet, andra kanske tycker att den är tråkig av samma anledning.

Tillbaka
Topp