• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Borde ju vara tysk precision, exakthet och noggrannhet som gäller! Deutsches Spitzenqualität, med andra ord.

Jag tycker i så fall det är värre på 103 och 104 där finishen är olika och passformen mot bandhornen skiljer. Dock stör det mig inte, det i går i klockans råa fulsnygghet. :p Blandningen av finish, material och vinklar är det som gör helheten!

87578AA7-01BF-4DC4-B1CF-1534EB3377C8.jpeg
F052E7C4-244D-4DF7-950F-FC7C03964743.jpeg
Japp, men som du är inne på är ju det där "by design" och då är det OK tycker jag. Det är ju lite charmigt!

Kan det vara att AR coatingen har nötts bort? Jag har liknande på min U2, då förra ägaren polerat bort coatingen för att det var repor i den. Men allt gick inte bort så i visst ljus så kan man se det, funderar på att ta upp det jobbet så att allt försvinner.
Svårt att se på bild, men i verkligheten ser det ut att sitta i tavlan, inte i glaset. Men det kanske är sliten AR, klockan är trots allt några år. :)

Vad säger panelen? Ska man behålla den trots allt? Har lite tankar på att ge 556 I en tredje chans. Nättare storlek: passar min smala arm bättre.
95CA79FB-32F0-4FCC-A792-647E40C9FAC6.jpeg

Sälj, glöm och gå vidare :)

Uppenbarligen är den inte tillräckligt rätt, då hade du känt lugnet när den väl var tillbaka. Nu har du lagt ut på köp&sälj, dragit tillbaka och lagt ut igen inom ett dygn. Hoppa över 556 I också, om den inte har fastnat på två försök så kommer den inte fastna en tredje gång heller.

Jag tycker att du ska satsa på en 356 istället som du har pratat om tidigare. Tveksamheten över höjden tror jag du kommer släppa när du väl har den på armen. Om jag inte minns fel var även @Rymdkatten tveksam till höjden innan den köptes, men boetten är konstruerad på ett sådant sätt så att den blir ”lägre” visuellt jämfört mot andra klockor med samma eller till och med lägre höjd.

Uppenbarligen är den inte tillräckligt rätt, då hade du känt lugnet när den väl var tillbaka. Nu har du lagt ut på köp&sälj, dragit tillbaka och lagt ut igen inom ett dygn. Hoppa över 556 I också, om den inte har fastnat på två försök så kommer den inte fastna en tredje gång heller.

Jag tycker att du ska satsa på en 356 istället som du har pratat om tidigare. Tveksamheten över höjden tror jag du kommer släppa när du väl har den på armen. Om jag inte minns fel var även @Rymdkatten tveksam till höjden innan den köptes, men boetten är konstruerad på ett sådant sätt så att den blir ”lägre” visuellt jämfört mot andra klockor med samma eller till och med lägre höjd.
Jag håller med. Tror du ska sälja och köpa det du känner att du verkligen vill prova. Du kan alltid köpa en 103 st igen i framtiden. Vet precis hur du har det och vill själv testa en massa klockor :) @Remofflan

Tack. Det är nog sant.

356 vill jag pröva. Jag har smala handleder och tänker att den kan kännas bättre. Har inte haft möjlighet att besöka Erikson då det ligger väldigt långt härifrån.

Det som får mig att tveka lite är höjden och den blästrade finishen. Tycker de kunde kört på borstad eller satinerad som på 556. Kanske inte är så farligt när man väl har den på. :)

Tack. Det är nog sant.

356 vill jag pröva. Jag har smala handleder och tänker att den kan kännas bättre. Har inte haft möjlighet att besöka Erikson då det ligger väldigt långt härifrån.

Det som får mig att tveka lite är höjden och den blästrade finishen. Tycker de kunde kört på borstad eller satinerad som på 556. Kanske inte är så farligt när man väl har den på. :)

Det kanske är så att safir-356 är klockan för dig. Satinerad, och hela 0,5mm tunnare :) Visst är det mysigt med plexi och jag gillar det verkligen, men uppskattar även safirglaset på min 103 för läsbarhet och krispighet.

Det kanske är så att safir-356 är klockan för dig.
Mycket möjligt! :) Tanken har såklart slagit mig. Hade dock gärna jämfört dem live först, då det är en betydlig prisskillnad för safirglaset.

Vem var det som köpte 356 Sa nyss i gruppköpet? Nu gick den ju tyvärr i golvet. :( Men vore ändå kul att höra reflektioner om hur den upplevs, gärna jämfört med akrylvarianten om möjligt. :)

Edit: ping @Rymdkatten (bläddrade några sidor bak)

Mycket möjligt! :) Tanken har såklart slagit mig. Hade dock gärna jämfört dem live först, då det är en betydlig prisskillnad för safirglaset.

Vem var det som köpte 356 Sa nyss i gruppköpet? Nu gick den ju tyvärr i golvet. :( Men vore ändå kul att höra reflektioner om hur den upplevs, gärna jämfört med akrylvarianten om möjligt. :)

@Rymdkatten tappade tyvärr sin i badrumsgolvet. Alternativen för 103 är annars Ty Sa eller ST C. Ty Sa har jag själv flera gånger varit nära att knipa begagnat. De brukar ligga väldigt bra till i pris när de väl kommer ut till salu. Polerat case och tachymeterskala på tavlan, och en lite underskattad modell av 103 kan jag tycka. St C ligger stadigt runt 25´och har en grym retrokänsla, men även där ett polerat case som blir rätt blingigt på länk.

Hoppa över 556 I också, om den inte har fastnat på två försök så kommer den inte fastna en tredje gång heller.
Här tänkte jag lite att 556 I kunde agera nättare komplement till 103:ans större profil. Tavlan på den är ju magisk. Men det kanske stämmer att ett tredje försök kommer ge samma känsla som fick mig att sälja tidigare.

Jag skulle satsat på en 356 direkt som du rekommenderade ;) efter du testat, jämfört och fotat dem hos Erikson (de bilderna har jag sparat och kollat otaliga gånger i hopp om att därigenom kunna fatta rätt beslut).

Kanske bättre i så fall med en billig Seiko 5 (de nya!) som enklare grab-and-go-komplement.

@Remofflan Det här tror jag kan vara intressant läsning för dig. @Moorflax matiga sammanfattning om 103 ST TY, 103 ST, 356 och 358 som i slutändan mynnade ut i en St Ty. Fin bonusbild från @Myndigheten i det sista inlägget.

Tänkte printa ned lite om mitt senaste Sinnköp.
WP_20170313_13_23_40_Pro.jpg

När jag för någon månad sedan fick se en 103 st ty på Köp och sälj så klurade jag lite fram och tillbaka.
- Hmm... ska jag ha en till klocka? Behöver jag verkligen en till klocka? Vill jag verkligen ha en klocka utan vridring?
Svaret var självklart men klockan slank mig ur näven redan innan jag hann pm:a säljaren.
När köparen tröttnat och skulle sälja den för samma peng så högg jag direkt.
Efter en snabb affär och en nästan lika snabb frakt(puss på er Postnord, just nu ligger ni bra till) så kom paketet i fredags och jag slutade av den anledningen lite tidigare på jobbet.
Men innan jag börjar syna klockan lite mer noggrant så ska jag ge lite tankar bakom köpet.
Om man blandar ihop nedanstående klockor så får man min klocka!
Häng med!

Sinn 356 pilot
Jag har tidigare varit sugen på Sinns 356 pilot. Den är på behagliga 38,5 mm och satt riktigt bra på handleden. Jag störde mig lite på att den är "bead-blestad" och alltså lite gråaktig och opolerad. U1:an passar ju bra i den lite hårdare och gråare tonen, men denna ville jag ha så blank som möjligt. Dessa kommer ut på köp och sälj ibland för runt 10k.
356-PILOT_V.jpg

Sinn 356 sa pilot
Som tur är så finns ju 356 i blankt stål! Men nackdelen är att det är safirglas och även glasbaksida. Varför gör man glasbaksidor?? Det är fult och onödigt. Vill man ha i denna version så blir man pungslagen med många tusen extra och de är inte så vanliga på begmarknaden.
356-Sa-PILOT_V.jpg

Sinn 358 sa pilot
Detta är modellen större med sina 42 mm. Safirglas fram och bak men även ar-fylld.
Även här så drar priset iväg uppemot 25k.
358-Sa-PILOT_V.jpg

Sinn 103 st
Denna delar urtavla med min och är således på 40 mm. Denna har plexi
103-St_V.jpg

Om man nu blandar ihop dessa fyra klockor till en enda smet och rör rikligt så kommer min klocka att bli slutresultatet!
  • Storleksmässigt så ligger den med sina 40 mm mellan den mindre 356 och den lite för stora 358.
  • Tachyringen som ligger innanför glaset kommer jag antagligen aldrig att använda.
  • Priset var väldigt rätt på denna och jag har ingen anledning att sälja denna inom närmsta tiden.
  • Klockan har ingen glasbaksida tack och lov!
  • Blankt stål!

Ett papper från Chrono 24 följde med klockan. Här står det att det är safirglas vilket det inte är.
1.jpg

Ett första ws med en naturlig bakgrund.
2.jpg

Sexy plexi!
3.jpg

Jag hade ett fint läder från @mjleather liggandes och det kom väl till pass!
5.jpg

Nu har jag två Sinn! U1:an fick smaka remmen från @Seikosthlm
6.jpg

Testade en rallyrem men det blev sådär...
7.jpg

Slutkommentar:
Jag gillar klockan som 17!
Nu ska jag bara skaffa ett svart krokodil. Tror det kan bli bra!

WP_20170313_13_23_40_Pro.jpg

Nu blev det lite snabbt ihopskrivet men vi gillar ju bilder här på KS!

Jag klagar inte ;) Börjar tycka om den mer och mer.

20171017_175140.jpg

Vad är detta för fenomen i tavlan på min UX? Har inte sett det förr, syns bara i direkt solsken.
IMG_20200723_163931.jpg
Har den varit öppnad?
Hade en äldre som hade varit öppnad. Någon hade gissningsvis rengjort klockan invändigt och gjort nåt dumt med glaset. Det blev som pixlar på insidan av glaset. Syntes i solljus eller under en stark lampa. Gissar att det har med AR att göra.

Det kanske är så att safir-356 är klockan för dig. Satinerad, och hela 0,5mm tunnare :) Visst är det mysigt med plexi och jag gillar det verkligen, men uppskattar även safirglaset på min 103 för läsbarhet och krispighet.
Läste detta angående höjden, kan vara värt att beakta?

”The domed acrylic crystal is visibly thicker than the box like (tall sided but almost flat on top) sapphire crystal, but I think the height difference is greater than .5mm. The reason is, the sapphire version has a view back that, due to the crystal mounted in it, bulges a little more below the case than does the solid caseback of the acrylic version. So some of the overall thickness you save at the top with the sapphire version, you gain back at the bottom.

Another noticeable difference between the two is that the sapphire version has an anti-reflective coating the has a very pronounced blue tint. The tint does effect the look of the dial. Acrylic doesn't throw off the harsh reflections that sapphire does, so it doesn't need AR coatings.”

Visst, det rör sig delar av en millimeter, men vi vet ju hur små detaljer kan påverka upplevelsen av en klocka. :)

Tillbaka
Topp