• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Läste detta angående höjden, kan vara värt att beakta?

”The domed acrylic crystal is visibly thicker than the box like (tall sided but almost flat on top) sapphire crystal, but I think the height difference is greater than .5mm. The reason is, the sapphire version has a view back that, due to the crystal mounted in it, bulges a little more below the case than does the solid caseback of the acrylic version. So some of the overall thickness you save at the top with the sapphire version, you gain back at the bottom.

Another noticeable difference between the two is that the sapphire version has an anti-reflective coating the has a very pronounced blue tint. The tint does effect the look of the dial. Acrylic doesn't throw off the harsh reflections that sapphire does, so it doesn't need AR coatings.”

Visst, det rör sig delar av en millimeter, men vi vet ju hur små detaljer kan påverka upplevelsen av en klocka. :)

Jag tror det lika mycket handlar om hur din handled är utformad. Om man har en rundare handled påverkar det betydligt mer än 1mm hit eller dit på klockan.

Min 103 Ti IFR är 17mm vilket känns som en mindre skyskrapa om man enbart går på spec. Den har dessutom safirglaset på baksidan, och precis som du skriver är det svagt kupat. Men min handled, 17.5cm, är platt med en nedsänkning i mitten som hjälper till att "gömma" höjden så jag har inte en enda gång känt att jag har på mig en för hög klocka. Ska tilläggas att jag inte är en skjortkille i någon större utsträckning, men vid de tillfällena är det ju bara att välja en annan klocka.

Självklart finns det gränser för när en klocka blir för stor, men jag tror snarare att det är fel klocka än fel höjd om det är 1mm +- som är det avgörande :)

IMG_20200724_085637.jpg

IMG_20200713_094510.jpg

Dramatik :)

Spännet på MN-bandet är alldeles för vasst, så det blev ett byte till superbekvämt Bund. Använde bandstiften från 101B där bundbandet var monterat utan att tänka på att det är 19mm och inte 20mm bandbredd. Var i köket och efter en handtvätt kändes det märkligt runt handleden när jag torkade händerna.

Fredagsflyt helt enkelt :)

IMG_20200724_161935.jpg

Är det ett 2-delat nato? Det skulle vara kul att se en bild från lite större avstånd eftersom du skrivit att den känns stor för din handled. Svårt att se när det blir på nära håll.
Det är ett vanligt nato som jag monterat med ”down under”-metoden för att slippa dra bandet under klockan två gånger. Det är även skönare och snyggare, tycker jag, så jag försöker alltid sätta dem så. (Eller köpa single pass, när det finns)

A790F577-DDE5-4E6E-8E66-D7E15D6801CA.jpeg
7D62ACC4-3991-45D4-B117-C1254B5D3885.jpeg
DDD96ED7-A8C7-4F8D-B0FA-65F6B3F08B56.jpeg
94DBAD65-13BE-4586-A102-09F9796EA2C3.jpeg
2302527A-7E69-47D4-83E0-51250B5C9471.jpeg

Kom på att jag hade släppt på det ett steg för att testa, nu spänt till rätt pinnhål:
7DC6B95B-B542-4402-B413-9C6F178FFEC5.jpeg
C10B2EE4-18B9-45A0-9179-E60EC305B74A.jpeg
3679DDB8-D224-468C-BF0C-CC63CA97D7C5.jpeg

Jag tycker att den sitter bra och så länge bandhornen inte hänger fritt i luften tycker jag att det är helt ok. Sen beror det naturligtvis lite på vilken typ av klocka man har på armen. En Cartier Tank där klockan skulle täcka lika mycket av armen som en 103 skulle vara en freakshow på armen.

Jag tycker att den sitter bra och så länge bandhornen inte hänger fritt i luften tycker jag att det är helt ok. Sen beror det naturligtvis lite på vilken typ av klocka man har på armen. En Cartier Tank där klockan skulle täcka lika mycket av armen som en 103 skulle vara en freakshow på armen.
Ja. Om ingen hugger på annonsen, eller i så fall tills dess, får jag fundera. Kanske att 356 skulle sitta lite bättre, men det är ändå bara 1-1,4 mm som skiljer i L2L (beroende på källa), dessutom har 356 rakare bandhorn.

Sen om man ska ta med den ekonomiska aspekten i beräkningen så skulle en ny 356 Sa gå på det dubbla av vad denna dryga året gamla 103:a kostade.

Ja. Om ingen hugger på annonsen, eller i så fall tills dess, får jag fundera. Kanske att 356 skulle sitta lite bättre, men det är ändå bara 1-1,4 mm som skiljer i L2L (beroende på källa), dessutom har 356 rakare bandhorn.

Sen om man ska ta med den ekonomiska aspekten i beräkningen så skulle en ny 356 Sa gå på det dubbla av vad denna dryga året gamla 103:a kostade.

Mindre sluttande men även mer avsmalnande samt att de vinklas ihop mer än bandhornen på 103 som är mer parallella, så jag gissar att även det gör sitt till att det visuella blir att den är mindre. Men håller med om att en begagnad 103 är väldigt mycket klocka för pengen.

Jag viker mitt så här, men vi kanske inte har samma tillverkare. Detta är förhistorisk NDC.
D898FE66-6CA3-4590-8A19-66EC01CAF70D.jpeg

Nu ser jag skillnaden. Mitt är inte sprättat i ena änden så jag kan inte täcka spännet med tyg. Jag tror att mitt är ett riktigt gammalt band som jag har ett svagt minne av att jag har fått/köpt av @Seikosthlm. Har alltid trott att det ska vara så där :)

IMG_20200724_205341.jpg

Ett sista bandbyte – till det sköna, mjuka och följsamma natot av så kallat seat-belt-typ. En personlig favorit som jag tycker passade bra. Speciellt till svart tröja med rött tryck.
5905D0C6-F47F-400E-B345-A03E6364A00C.jpeg
04BD01DB-5E0A-4FC7-8922-CB47A0075E8D.jpeg
3C71FE12-432C-41BF-A21E-C8CF6E9B2BB4.jpeg
F14BEFFD-76A8-4525-8E61-69610FA36A75.jpeg

Får be om ursäkt om det känns som att tråden spammas med 103:an, men jag tycker den gör sig bra på bild. :)

Det här kanske inte är någon nyhet för mr Sinn himself @Clark Kent, men U50 är ju inte alls den första U-modellen i mindre format upptäckte jag nu! Jag hittade denna i arkiv-delen. 37mm.
Hade ej sagt nej till en sån variant faktiskt!
U200-SDR_V.jpg

De dyker upp lite då och då på diverse säljsajter. Brukar ligga mellan 12´-25´beroende på om det är någon vid sina sinnes fulla bruk eller lycksökare som har knåpat ihop annonsen. Har funnits även som blå och vit, men tror aldrig att jag har sett en annons på någon av de två.

Finns till salu både på C24 och WUS just nu :) Jag tror dock att man ska vara beredd på att tavlan kan uppfattas som väldigt liten. 37mm i kombination med en rätt så bred vridring gör att det inte blir så väldigt många millimeter kvar för själva tavlan.

De dyker upp lite då och då på diverse säljsajter. Brukar ligga mellan 12´-25´beroende på om det är någon vid sina sinnes fulla bruk eller lycksökare som har knåpat ihop annonsen. Har funnits även som blå och vit, men tror aldrig att jag har sett en annons på någon av de två.

Finns till salu både på C24 och WUS just nu :) Jag tror dock att man ska vara beredd på att tavlan kan uppfattas som väldigt liten. 37mm i kombination med en rätt så bred vridring gör att det inte blir så väldigt många millimeter kvar för själva tavlan.
En damdykare? :)

Ja, jag kan tänka mig att den upplevs som pytteliten. Men ändå! :)

Nja, Sinn konstaterade bara att det fanns kunder med olika önskemål om storleken och kallade den aldrig en dammodell :)

Då U50 nu blev en sådan succé så får man anta att även U2 krymper nästa år. Vad blir då namnet? U100 är väl det logiska, eller?
Om de börjar lansera mindre versioner av fler klockor så kommer det bli problem med beslutsångest och plånboken :D

Tillbaka
Topp