• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

IMG_20200724_130013.jpg
Svensk sommar när den är som bäst! :D

Satt o kollade på 104 och ezm3 igår, såg att man kan välja någon form av engineer länk till dom. Är det någon som har en sådan? Tyckte spännet såg lite konstigt ut men hittar ingen vidare info om det, tänker att engineer kan vara rätt snyggt på en 104:)

Satt o kollade på 104 och ezm3 igår, såg att man kan välja någon form av engineer länk till dom. Är det någon som har en sådan? Tyckte spännet såg lite konstigt ut men hittar ingen vidare info om det, tänker att engineer kan vara rätt snyggt på en 104:)
Korr. det var nog bara på 104 man kunde välja det

Finns en fine link och en H-link. Vad är det du har sett?

Det är ett så kallat fjärilsspänne (butterfly clasp eller Schmetterlingsschließe) där man trycker in två knappar så öppnar sig länken åt två håll. Mycket smidigt och bekvämt faktiskt. Dessutom är såna där länkar med många delar väldigt följsamma och sköna. Enda makrillen i soppan är att det inte går att mikrojustera dem mer än att experimentera med halvlänkar, som det brukar följa med 1-2. Går även att köpa till extra om man behöver.

Är det verkligen ingen som är sugen på en H-länk till 556? Tänker halva priset mot ny. ( För den som undrar så har det tidigare påvisade glappet i mot boett på min 556 Inte med länken att göra. Felet ligger i lugghålen på klockan som verkar lite fylleborrade :confused:.)

Är det verkligen ingen som är sugen på en H-länk till 556? Tänker halva priset mot ny. ( För den som undrar så har det tidigare påvisade glappet i mot boett på min 556 Inte med länken att göra. Felet ligger i lugghålen på klockan som verkar lite fylleborrade :confused:.)
Oj, dåligt av Sinn!
Men nej tack, jag har redan H-länk till min så :D

Hur kommer det sig att du har en överbliven länk ens?
Njae den är inte det egentligen. Den satt från start på min 556i och skulle fortsätta på den 556a som jag köpte på läder. Dock visade det sig enligt tidigare bilder att Sinns osvikliga känsla för missade toleranser slog till och den klockan går helt enkelt inte att ha på länk om man är det minsta anal vad gäller passning. Det är också tydligt att problemet sitter i klockan då inpassningen är mycket sämre på ena sidan oavsett om man skiftar ändlönkarna. Detta är min tredje Sinn klocka och alla har varit "sådär" i yttre kvalité avseende boett, visare, tavla, ändlänkar etc. Trist tycker jag för jag gillar designen och märkeshistoriken och flygarvet. Men jag blir besviken på nivån på utförande jämfört en del prismässigt likvärdiga märken. Kommer nog ändå behålla 556an o köra den på gummi och läder. Det är en jäkligt trevlig modell.

Njae den är inte det egentligen. Den satt från start på min 556i och skulle fortsätta på den 556a som jag köpte på läder. Dock visade det sig enligt tidigare bilder att Sinns osvikliga känsla för missade toleranser slog till och den klockan går helt enkelt inte att ha på länk om man är det minsta anal vad gäller passning. Det är också tydligt att problemet sitter i klockan då inpassningen är mycket sämre på ena sidan oavsett om man skiftar ändlönkarna. Detta är min tredje Sinn klocka och alla har varit "sådär" i yttre kvalité avseende boett, visare, tavla, ändlänkar etc. Trist tycker jag för jag gillar designen och märkeshistoriken och flygarvet. Men jag blir besviken på nivån på utförande jämfört en del prismässigt likvärdiga märken. Kommer nog ändå behålla 556an o köra den på gummi och läder. Det är en jäkligt trevlig modell.
Hmm, jag fattar. Fan vad tråkigt!

Varför reklamerar du inte om hålen inte linjerar?

Jag minns inte att jag hade så på min 556 I. Var passformen bättre där?

På 103 är det inget glapp mot boetten, och jag kan inte minnas att jag haft problem med det på någon av de fyra Sinn jag haft med H-länk.

På 103 linjerar inte länken helt längs med bandhornen, men eftersom det ändå är olika finish på dem har jag aldrig stört mig på det.

Edit: Glömde lägga in bilderna.
38ED6304-644A-4870-8D7A-1DF623C1C59D.jpeg
B0EB3088-2126-481F-993B-2C93FAD821BA.jpeg

Senast ändrad:
:drowning:
Det är ett så kallat fjärilsspänne (butterfly clasp eller Schmetterlingsschließe) där man trycker in två knappar så öppnar sig länken åt två håll. Mycket smidigt och bekvämt faktiskt. Dessutom är såna där länkar med många delar väldigt följsamma och sköna. Enda makrillen i soppan är att det inte går att mikrojustera dem mer än att experimentera med halvlänkar, som det brukar följa med 1-2. Går även att köpa till extra om man behöver.
Okej tack! Ja det är fine länken som jag syftade på:) verkar lite skumt med spännet, det är ju ganska smidigt med mikrojustering.
Lutar dessutom mot en ezm3:) det är något speciellt med dykare för mig :angel::drowning:

Jag minns inte att jag hade så på min 556 I. Var passformen bättre där?
Min I var mycket bättre men kanske inget att skriva hem om. 104an var ganska tight o bra i passning mellan boett o klocka. Där var å andra sidan så att dag o datum inte linjerade, visarna hade risig finish o trycket på tavlan var lite sådär. Grejen är väl kanske att det varierar så mellan olika exemplar. Min nuvarande 556a har fina visare, bra taveltryck o går inom en sekund spd. Men det verkar ganska slumpmässigt...

Min I var mycket bättre men kanske inget att skriva hem om. 104an var ganska tight o bra i passning mellan boett o klocka. Där var å andra sidan så att dag o datum inte linjerade, visarna hade risig finish o trycket på tavlan var lite sådär. Grejen är väl kanske att det varierar så mellan olika exemplar. Min nuvarande 556a har fina visare, bra taveltryck o går inom en sekund spd. Men det verkar ganska slumpmässigt...

Jag tror tyvärr att du har haft otur. Det är bara att scrolla igenom den här tråden och Sinn-trådarna på Uhrforum och WUS så blir det uppenbart att det är undantag och inte enligt återkommande fel. Och nej, det är inte ett fanboy försvarstal :) Men om man hävdar att Sinn, eller vilket märke som helst för den delen, har generell slumpmässig finish måste man ha mer på fötterna än två personliga dåliga erfarenheter :)

Har också hört om att datum skulle vara olinjerade, rättare sagt har jag fått frågor om det när jag sålt Sinn. Ingen av de jag haft har haft problem med det eller dåligt tryck. Jag tror också på undantagsfall, men det är självklart inte acceptabelt och jag tror Sinn hade åtgärdat det på garanti.

Tillbaka
Topp