• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Jaha, nu blir det skattjakt igen :) Ska lägga ut annons och var hundra på att klockan låg i boxen, men icke. Att alla länk- och bandalternativ som jag burit den på låg på rätt ställe måste betyda att jag har gömt den någonstans head only när jag har begett mig ut på något ärende :D

IMG_20200803_092437.jpg
Spännande, vad blir det för pjäs som läggs ut? Antar att det blir det oåtkomliga Uhrforum.de som utan anledning tackade nej till min fina ansökan och ignorerar efterkommande försök till att vinna deras gunst?

Hoppas du hittar den :nailbiting:

Ja då, hittills har allt dykt upp igen. I och för sig efter varierande tid :)

Spännande, vad blir det för pjäs som läggs ut? Antar att det blir det oåtkomliga Uhrforum.de som utan anledning tackade nej till min fina ansökan och ignorerar efterkommande försök till att vinna deras gunst?

Ledtråd i bilden med länken och banden ;) Det blir annons både där och på KS med bättre pris på KS så klart :) Bara att försöka igen. De är extremt noga med detaljerna, men det är ett kalasforum att vara reggae på, speciellt om man är intresserad av micromärken som jag tycker ofta är till salu för bra priser.

Det blir annons både där och på KS med bättre pris på KS så klart
Men ... vilken modell är än så länge hemligt? ^^
Bara att försöka igen. De är extremt noga med detaljerna, men det är ett kalasforum att vara reggae på, speciellt om man är intresserad av micromärken som jag tycker ofta är till salu för bra priser.
Man kan försöka igen alltså? Jag gjorde det men fick inte ens något svar. Första gången fick ändå ett nej (dock utan förklaring).

Men ... vilken modell är än så länge hemligt? ^^

Man kan försöka igen alltså? Jag gjorde det men fick inte ens något svar. Första gången fick ändå ett nej (dock utan förklaring).

Börjar på I och slutar på R :D

Du är så klart inte portad utan det är bara någon detalj som du har missat :) Samma när man gör annonser där. Minsta fel så ryker den utan förklaring. Senaste gången jag fick en lååååång annons raderad berodde på att jag skrev längst ner i texten att jag är privatperson och inte längst upp i annonsen så som det står i regelverket att man ska göra.

Börjar på I och slutar på R :D

Du är så klart inte portad utan det är bara någon detalj som du har missat :) Samma när man gör annonser där. Minsta fel så ryker den utan förklaring. Senaste gången jag fick en lååååång annons raderad berodde på att jag skrev längst ner i texten att jag är privatperson och inte längst upp i annonsen så som det står i regelverket att man ska göra.
Trevligt, då kan man gissa sig till vad det handlar om. ;)

Då ska jag försöka igen. Hoppas du hade texten sparad separat! Jag brukar alltid skriva annonstexten i Anteckningar eller liknande för säkerhets skull, om det skulle hända något. Tyskar gillar ju regelverk, ännu mer än svenskar, så det gäller att läsa på. Jag ska ta och göra en nytt försök snart då. Man kan ju läsa lite där ändå och det är ett bra forum vad jag har kunnat se.

Om 40mm är sweet spot så är 856 bästa alternativet i Sinn´s sortiment. Annars har du ju även 857 med både UTC och vridring, men då växer den till 43mm x 12mm.

x856.jpg.pagespeed.ic.PAcxXrvwu0.jpg
Okej nu blir jag lite konfunderad. Vad är skillnaden mellan en flygar och dykar bezel? Denna klocka är som jag förstått det en flygare.
Jag trodde det var att flyg verkar ha räkning moturs och dyk medurs? Och att flyg verkar ha så att man kan vrida åt båda hållen?

Jaha, nu blir det skattjakt igen :) Ska lägga ut annons och var hundra på att klockan låg i boxen, men icke. Att alla länk- och bandalternativ som jag burit den på låg på rätt ställe måste betyda att jag har gömt den någonstans head only när jag har begett mig ut på något ärende :D

IMG_20200803_092437.jpg
Ha ha ha!
Inte första och förmodligen inte sista gången :D
Du får skriva kryptiska ledtrådar som bara du själv förstår ;)
Lycka till på skattjakten :)

Okej nu blir jag lite konfunderad. Vad är skillnaden mellan en flygar och dykar bezel? Denna klocka är som jag förstått det en flygare.
Jag trodde det var att flyg verkar ha räkning moturs och dyk medurs? Och att flyg verkar ha så att man kan vrida åt båda hållen?

Bazel på flygare är inte låst åt ena hållet utan kan vridas åt båda hålen. Medurs och moturs

Jag tror att både 857 och 757 har vridningar som man kan vrida åt båda hållen, 757 garanterat (se @Fliegerchronograph ´s inlägg). Jag vet att FC har förklarat i tråden gällande hur man arbetar med vridringen i olika scenarion, men jag kan inte hitta det inlägget nu tyvärr.

Säger eller säljer? Kanske både och rentav...?;) Jag tycker i alla fall att 757:an är ett riktigt coolt och funktionellt flygarur, oder auf Deutsch: Ein echtes Fliegerchronograph. Gillar verkligen den flyginstrumentaktiga tavlan med hög läsbarhet. En bezel som kan vridas i bägge riktningarna, precis som det skall vara på ett flygarur (något som Skydivern/"tjänsteklockan" borde ha haft). Att klockan i likhet med Breitlings Aerospace saknar ständig gående sekundvisare (den som finns på 757:an är knuten till kronograffunktionen) ser jag inte som en nackdel. Det bidrar till en lugn och en "steril" urtavla med en hög grad av funktionalism. Fick min 757:a levererad på länk som känns kassaskåpssäker samt ett medföljande skinnarmband som jag hade på under förra sommaren. Är lite sugen att prova den på NATO-armband men är rädd att den hamnar rätt högt då boetten är av tjockare utförande. Eftersom 757:an är försedd med lugholes är det dock snabbt att byta fram och tillbaka mellan olika alternativ. I vanlig ordning säger jag köp, du kommer inte att bli besviken.

IMG_3176.JPG
IMG_3177.JPG

Jag rekommenderar Sinn rent generellt och har två klockor från tillverkaren själv, denna och en UX GSG9. Har valt dom modellerna för att jag har funnit dom mest tilltalande tillika praktiskt användbara.

Som flygkronograf betraktad är 757:an svårslagen. Tydlig och lättavläst, med en bezel som går att vrida åt båda hållen. 200 m WR och försedd med tryckknappar som är distinkta och lätta att jobba med. En ”steril” urtavla utan sekundvisare annat än den som hör till kronograffunktionen.

Handledstiden är för min del kopplad till antalet klockor jag har. 757:an är därför inget jag bär på daglig basis men när jag väl gör det slås jag alltid av vilken bra klocka det är.

Rekommenderas!

B16894D3-CBA7-4D12-A6BE-003FC217D7A0.jpeg
B5CE106D-F828-4635-9850-614D8BEA9B75.jpeg

Jo det är är också skillnaden, var något snabb med att skriva senaste inlägget. Du ser att bazeln är spegelvänd på dykaren kontra flygaren
.
20200714_160323.jpg
Är den ena tänkt som dykarur och den andra som pilotklocka? Förlåt om det är en dum fråga, känner att jag inte har koll på vad som särskiljer dem. En del pilotklockor har bezel med uppräkning, t ex 103 St akryl men finns säkert andra kriterier som styr.

Är den ena tänkt som dykarur och den andra som pilotklocka? Förlåt om det är en dum fråga, känner att jag inte har koll på vad som särskiljer dem. En del pilotklockor har bezel med uppräkning, t ex 103 St akryl men finns säkert andra kriterier som styr.
Det stämmer:) EZM3 är en dykare, EZM3F är en pilotklocka, F står för Flieger. Edit: Eller står det för Fliegeruhr?

Är inte båda flygarklockor? Uppriktig fråga och inget besserwissrande, för mig är en fältklocka tex en 856 :)
Edit: Grymma klockor bägge!

Jo, det har du helt rätt i. Heuer 1550 tillverkades ju till det tyska flygvapnet så syftet med Sinn´s klocka torde vara detsamma även om den aldrig har varit issued. Men 1550 är ändå mer multiklocka är 903, så känslomässigt är den en fältklocka för mig :)

(VM i dålig bortförklaring :D )

Många olika klockor som är upp till diskussion nu, en frågan, vad är eran "holy grale" i Sinn utbudet, en typisk måste ha klocka!?

Verkar som Sinn i detta fall klassar modellen med countdown bezel som flygmodell jämfört med dykarens elapsed time. Jag skulle nog dock säga att både countdown och elapsed har sina användningsområden i flygvärlden. Countdown känns som sagt mer som en funktion med taktiskt värde, t ex om man snabbt behöver räkna ner minutrar till en plats eller händelse. Elapsed time (dykarring) har nästan alltid ett användningsområde i luften, oavsett om man ska räkna aktionstid eller tid längs planerad rutt osv. Dykarringen är ju en rudimentär kronograf som jag intuitivt tycker är mer lättläst än en faktisk kronograf, det var bland annat därför jag låter 356:an gå.

Ibland känns det lätt att anta att en klocka som benämns som ”flieger” eller ”flygare” också automatiskt är den bäst lämpade för att faktiskt flyga med. Riktigt så enkelt är det inte enligt mig, det är mycket tillämpningsområdet som styr tillsammans med personliga preferenser. Det har säkert framgått men för mig funkar en helt vanlig dykare nästan bäst. :)

Verkar som Sinn i detta fall klassar modellen med countdown bezel som flygmodell jämfört med dykarens elapsed time. Jag skulle nog dock säga att både countdown och elapsed har sina användningsområden i flygvärlden. Countdown känns som sagt mer som en funktion med taktiskt värde, t ex om man snabbt behöver räkna ner minutrar till en plats eller händelse. Elapsed time (dykarring) har nästan alltid ett användningsområde i luften, oavsett om man ska räkna aktionstid eller tid längs planerad rutt osv. Dykarringen är ju en rudimentär kronograf som jag intuitivt tycker är mer lättläst än en faktisk kronograf, det var bland annat därför jag låter 356:an gå.

Ibland känns det lätt att anta att en klocka som benämns som ”flieger” eller ”flygare” också automatiskt är den bäst lämpade för att faktiskt flyga med. Riktigt så enkelt är det inte enligt mig, det är mycket tillämpningsområdet som styr tillsammans med personliga preferenser. Det har säkert framgått men för mig funkar en helt vanlig dykare nästan bäst. :)
Tack för det! Jätteintressant att veta när man själv inte kan något om flyg.

Idag kom den 104St Sa A B E Limited edition 1/1000.
Min första Sinn och intrycket är väldigt gott hittills.
Har ej testat originalbanden ännu men körde på med några Nato samt ett beige canvas med Quick release.
D35AF100-6E0E-4C4C-B6E1-A5D99F420873.jpeg
158B6F83-3A70-442F-B5E6-51D60FB685F9.jpeg
968929A2-E61E-4E16-A8B3-63F6CA0A04FE.jpeg
7C9F29C3-3005-44B5-8937-40056465714F.jpeg
C14E338E-1F87-4945-85C7-2986932BA9B3.jpeg
662C090E-4438-4380-83B0-9A13B5A6434C.jpeg
60A0247B-ED94-4DBA-B4DA-17BF41A73858.jpeg
5C84A99E-BC9A-474E-AAB1-ED6080BF3C5D.jpeg
7CBEB46F-589F-4074-BFBF-14044E5B40BF.jpeg

Suveränt kap lagom till att sommaren kommer tillbaka nu på fredag, stort grattis :)

Nato nummer 2 med den beiga randen passar oförskämt bra tillsammans med klockan. Ser fram mot bilder på originalbanden som jag tycker att de har fått till riktigt bra.

Suveränt kap lagom till att sommaren kommer tillbaka nu på fredag, stort grattis :)
Tack :)
Tänkte testa dom lite senare gillar dom skarpt med
Nato nummer 2 med den beiga randen passar oförskämt bra tillsammans med klockan. Ser fram mot bilder på originalbanden som jag tycker att de har fått till riktigt bra.

Tack,den levererades med ett Nato så gjorde det enkelt för mig :)
Originalbanden håller jag med om är riktigt lyckade och måste på inom kort :)

Jag tror inte att jag har sett någon Ezm1 i tråden faktiskt. Det är alltså läge att någon blir nummer 1 med den referensen :)
Spanade runt lite av nyfikenhet, finns ju en del som ligger osålda på 60tkr under en del tid, måste innebära att någonstans under där ligger det riktiga värdet.... men dom är fina, titan är alltid titan.

Tillbaka
Topp