• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Tack för fina bilder och lite bakgrund. Så du har kvar alla klockorna? Jag blir lite avundsjuk på det, får jag erkänna. Blir ofta rastlös och flippar och byter. De Sinn jag sålt har saknats.
Jag har faktiskt kvar alla. Har nog aldrig sålt en klocka:). Har kvar min första. en Moretime tror jag.

Har du annat eller är det Sinn som gäller?
Jag ett par vintageur som Tissot Navigator, Tissot 516. Och en Longines V.H.P dressur från 90-någonting.

:sinn:

Efter att ha läst vartenda inlägg i denna tråd och förundrats av den goda stämningen, den stora samlade kunskapen och alla fina bilder tänkte jag göra mitt första inlägg här och presentera mina favoritklockor som självklart är Sinn ;).

Min första Sinn blev en UX som inhandlades ny 2007 och ser oförskämt bra ut fortfarande med tanke på att den verkligen har används. Någon liten repa i tegimenteringen dock :). Urverket har COSC-certifikat. Tror inte de har det längre men rätta mig gärna om jag har fel .
P1040222 (2).JPG

Min andra Sinn blev en 857 UTC som inhandlades ny 2013 då UX skulle in på sin första service :).
P1040219 (2).JPG

Det senaste förvärvet är en 856 B-Uhr 2019. Kanske en av de mer underskattade Sinnklockorna på detta forum kan jag tycka. Men jag är nog lite partisk :).
P1040209 (2).JPG

Vilken jäkla debut! Bara att lyfta på hatten och önska dig hjärtligt välkommen :)

Jag gillar taktiken att köpa ny klocka när den gamla ska in på service. Ett utmärkt argument att föra fram hemma varför man behöver en ny klocka :D

Kul med B-Uhr, det har ju varit några förfrågningar kring den modellen bara de senaste veckorna. Ser fram mot många fina bilder på den och de andra klockorna. Det låter väldigt bekant att UX inte längre är cosc-certifierad, man har till exempel inte kvar Chronometer på tavlan längre. Men någon av de i tråden som har köpt en de senaste åren får gärna bekräfta.

Tackar så mycket :).

Har bla ett grått canvas som ska testas på B-Uhr som jag har stora förväntningar på.

Köpte du med bund-plattan till det bruna bandet på bilden? Det är synd att den är så gigantiskt stor på bredden och även något för tjock. Jag har använt mitt enstaka gånger, men i och med att det var samma pris bara för bandet som band plus bund-platta var det inte så mycket att fundera över. Men ett brunt slitet och mindre bundband till B-Uhr skulle nog kunna bli en riktigt bra kombo.

Efter att ha läst vartenda inlägg i denna tråd och förundrats av den goda stämningen, den stora samlade kunskapen och alla fina bilder tänkte jag göra mitt första inlägg här och presentera mina favoritklockor som självklart är Sinn ;).

Min första Sinn blev en UX som inhandlades ny 2007 och ser oförskämt bra ut fortfarande med tanke på att den verkligen har används. Någon liten repa i tegimenteringen dock :). Urverket har COSC-certifikat. Tror inte de har det längre men rätta mig gärna om jag har fel .
P1040222 (2).JPG

Min andra Sinn blev en 857 UTC som inhandlades ny 2013 då UX skulle in på sin första service :).
P1040219 (2).JPG

Det senaste förvärvet är en 856 B-Uhr 2019. Kanske en av de mer underskattade Sinnklockorna på detta forum kan jag tycka. Men jag är nog lite partisk :).
P1040209 (2).JPG

Wow! Får verkligen säga att 857an är grann, den börjar växa:) är det någon som har en sin i blå? Typ u1b eller t2b? Tycker deras blåa verkar vara snygg!

Wow! Får verkligen säga att 857an är grann, den börjar växa:) är det någon som har en sin i blå? Typ u1b eller t2b? Tycker deras blåa verkar vara snygg!

Den blå färgen på U1 B ser riktigt bra ut. Den är nästan lite kornig samtidigt som den är matt i karaktären.
Bilderna är tagna i knepig butiksbelysning. Tror att tavlan verkligen kommer till sin rätt utomhus och i solsken.

IMG_20181102_122145.jpg
IMG_20181102_113840.jpg

P1040222 (2).JPG

P1040219 (2).JPG

P1040209 (2).JPG

Wow! Härlig samling! :) Speciellt B-Uhren som jag också är sugen på. Rätt sjukt att de fortfarande inte är slut med tanke på den limiterade upplagan. Hade så gärna sett en i verkligheten, tycker den ser klockrent lättläst ut och mer harmonisk tavla får man leta efter!

Köpte du med bund-plattan till det bruna bandet på bilden? Det är synd att den är så gigantiskt stor på bredden och även något för tjock. Jag har använt mitt enstaka gånger, men i och med att det var samma pris bara för bandet som band plus bund-platta var det inte så mycket att fundera över. Men ett brunt slitet och mindre bundband till B-Uhr skulle nog kunna bli en riktigt bra kombo.
Jag har med bund-plattan. Har inte använt den då även jag tycker den är för stor. Tänkte precis som du att brunt slitet och mindre bundband skulle vara kalas. Nackdelen med att köpa med bund som jag gjorde även då man man kanske inte tänker använda det är att bandet kan bli långt om det även ska pasa med bund.. Jag har 18cm handled och har på sista hålet när det nött till sig och utan bund. Utseendet på bandet har växt från ljust och prydligt till lite flammigt slitet och den goda kvaliten ger förhoppningen att det är ännu bättre med tiden.

Wow! Härlig samling! :) Speciellt B-Uhren som jag också är sugen på. Rätt sjukt att de fortfarande inte är slut med tanke på den limiterade upplagan. Hade så gärna sett en i verkligheten, tycker den ser klockrent lättläst ut och mer harmonisk tavla får man leta efter!
Tavlan är speciell och kanske inte så Sinntypisk men harmonisk måste jag nog hålla med att den är. 40mm, heltegimenterad, safirglas och 20bar gör att man inte behöver ta i den med silkesvantar och det tycker jag är bra. B-Uhr är ialla fall favoriten för tillfället och lite kul att leta nya band till :).

P1040222 (2).JPG

P1040219 (2).JPG

P1040209 (2).JPG

Välkommen! Sneglade på UX eller 857 UTC innan jag köpe min 756 -10.
Har för mig att jag till sist gillade att alla visare är "stilla" men den kan säkert vara någon slags mental efterkonstruktion :pompus:
Bandet på din 856 ser ut att ha fått en sjukt snygg patina!
Du kanske sätter en ny standard här;
-Hm...klockan är inne på service och då måste en ny klocka inhandlas. EDIT @Clark Kent hade samma tanke läste jag just :)

Senast ändrad:
Tavlan är speciell och kanske inte så Sinntypisk men harmonisk måste jag nog hålla med att den är. 40mm, heltegimenterad, safirglas och 20bar gör att man inte behöver ta i den med silkesvantar och det tycker jag är bra. B-Uhr är ialla fall favoriten för tillfället och lite kul att leta nya band till :).

Fantastiskt! Du får posta lite bilder med de olika banden, vore roligt att se :) har du även länken till eller kör du bara band?

Är det här en bra annonstext?

Klocka säljes. Skickar box och band vid erlagd betalning och, (förhoppningsvis) , även klockan i efterhand.

:D

IMG_20200804_094112.jpg
:DÄrlig iallafall :angel:
Är det här en bra annonstext?

Klocka säljes. Skickar box och band vid erlagd betalning och, (förhoppningsvis) , även klockan i efterhand.

:D

IMG_20200804_094112.jpg
:pVet inte om jag tycker den är bra, men ärligt i alla fall:angel: man vet vad man ger sig in på

Ni som testat lite olika, hur står sig edelstahl mot u-boot-stahl, tänker i slitage och dylikt.
tycker det känns som u-boot står emot mycket bättre än andra klockor i rostfritt t.ex. (jag har inte tegmenterad)

Ni som testat lite olika, hur står sig edelstahl mot u-boot-stahl, tänker i slitage och dylikt.
tycker det känns som u-boot står emot mycket bättre än andra klockor i rostfritt t.ex. (jag har inte tegmenterad)
Stålet är nog endast marginellt mer reptåligt, kan det inte vara finishen som avgör hur repigt stålet blir? Tänker att det syns mindre på bead-blasted? :)

23.30 in i podden berättar @yonsson om stålet. U-båtsstålet är hårdare än vanligt stål :)

https://open.spotify.com/episode/71Bme9Tt4haN3TM4qRCsly?si=vO0bbdhERwi1nKdsndtWmQ

Edit: En ytterligare egenskap är att ubåtsstålet är mer beständigt mot saltvatten.

Den är riktigt fin 756:an. Valde mellan 756 UTC i diapalutförande på finelink och 857 UTC trots att det är lite olika modeller (och lite priskillnad:)). Är fortfarande sugen på en 756.

Bild från Sinn hemsida på 756 diapal på läder. Finns fortfarande att köpa, mums:).
upload_2020-8-4_11-34-22.png

Jag tittade på gamla kvitton och ser att jag köpte min 756 först med läderbandet och en vecka senare silikonbandet. För någon månad inköptes H-länken hos @ERIKSON URHANDEL. Som en ny klocka. Tycker den passar väldigt bra på länk, ser inte så tjock ut som den egentligen är :). Någon kallade den Tonfiskburken.

Tillbaka
Topp