Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
10 590kr på H-länk?Är det någon som har koll på Listpriset på Sinn 556I hos AD.
Ja 103 st Diapal är ju för jäkla skön!Kanske en 103 DIAPAL? Ingen dagvisning och fullsmetad med teknik från Sinn
Är det någon som har koll på Listpriset på Sinn 556I hos AD.
Kanske en 103 DIAPAL? Ingen dagvisning och fullsmetad med teknik från Sinn
Ja 103 st Diapal är ju för jäkla skön!
Ca 10k. Kolla gärna http://www.sinn.de/en/Modell/556_I.htm
Erikson Urhandel är den enda AD vi har i Sverige och de tar sina priser därifrån.
Äkta gulnade index är lika läckert som nya fake är det inte!Diapal hade jag missat.
Riktigt hård, men det är något med gulnade index.
Jag har inte mycket över för fakepatina.Äkta gulnade index är lika läckert som nya fake är det inte!
Var du med i torsdags?Längtar till nästa Stockholms möte, eller mässa i Frankfurt.
Dessvärre, min globala position är närmare Hamburg än SumpanVar du med i torsdags?
Sista bilden för idag, jag lovar!
Stark duo, och helt rätt med gröntVar du med i torsdags?
Sista bilden för idag, jag lovar!
Det där skulle jag behöva göra på min 103:a med bi-directional ring. Var det knepigt eller enkelt att få ihop det?Frufri idag... Men det kanske ni redan har förstått?
Kollade Youtube igår och såg en kille som bytte vridring.
Sagt och gjort! Det här måste ju testas!
Snygg blev den inte!
Det tjocka safirglaset
Allt man behöver för att ta bort vridringen är det med medföljande verktyget. Den lilla mejseln passar perfekt till skruvarna på vridringen.
Den tunna ringen ska sitta under vridringen. Glöm inte att vända klockan upp och ner när du skruvat bort vridringen så att du får loss den.
Edit: Gör gärna rent här!
Vad du än gör, skruva INTE ut hela skruven! De behöver inte tas bort helt och hållet för att vridringen ska lossna.
Tar du bort dem är du "screwed" och får köpa en ny om du tappar den. (skulle vara skoj att se hur mycket Sinn vill ha för en liten skruv)
Undersidan av vridringen.
Lätt som en plätt!
Om man har en U1 sdr och ska köpa... säg en UX så är det ju klokt att välja en modell utan sdr.
Alltid kul att kunna byta!
Det var ju bara att skruva ur de där skruvarna och ta bort vridringen.Det där skulle jag behöva göra på min 103:a med bi-directional ring. Var det knepigt eller enkelt att få ihop det?
Det vi vet är väl att bommen är kass och kronan ser så där ut. Om man antar att krona, bom, tryckknappar och tätningar behöver bytas ser det väldigt nära ut det jag gjorde med min 103:a. Det landade på dryga 3000:-. Lägg på en service på det, 4500 kanske, så borde den väl kunna vara funkis. Så kanske runt 8000 skulle jag gissa på.Nej precis, men köpa för att sälja är ju rätt trist!
Det kan ju handla om allt mellan 5-15" i service vilket kan bli lite väl mastigt..
Har inte dissekerat den ännu, men skruvad är den och den kan vridas åt bägge håll. Men den går rätt trögt så en rengöring vore nog bra. Får bli morgondagens uppgift.Det var ju bara att skruva ur de där skruvarna och ta bort vridringen.
Hur enkelt som helst.
Vet inte hur det ser ut på 103:an dock.
Frufri idag... Men det kanske ni redan har förstått?
Snygg blev den inte!
Det tjocka safirglaset
Allt man behöver för att ta bort vridringen är det med medföljande verktyget. Den lilla mejseln passar perfekt till skruvarna på vridringen.
Den tunna ringen ska sitta under vridringen. Glöm inte att vända klockan upp och ner när du skruvat bort vridringen så att du får loss den.
Vad du än gör, skruva INTE ut hela skruven! De behöver inte tas bort helt och hållet för att vridringen ska lossna.
Tar du bort dem är du "screwed" och får köpa en ny om du tappar den. (skulle vara skoj att se hur mycket Sinn vill ha för en liten skruv)
Lätt som en plätt!
Om man har en U1 sdr och ska köpa... säg en UX så är det ju klokt att välja en modell utan sdr.
Nej, jag har aldrig använt låsvätskan. Det sitter som 17 ändå!Har inte dissekerat den ännu, men skruvad är den och den kan vridas åt bägge håll. Men den går rätt trögt så en rengöring vore nog bra. Får bli morgondagens uppgift.
Har du låst skruvarna med vätska, eller verkar det räcka med att bara dra ihop?
Det vi vet är väl att bommen är kass och kronan ser så där ut. Om man antar att krona, bom, tryckknappar och tätningar behöver bytas ser det väldigt nära ut det jag gjorde med min 103:a. Det landade på dryga 3000:-. Lägg på en service på det, 4500 kanske, så borde den väl kunna vara funkis. Så kanske runt 8000 skulle jag gissa på.
Får bjuda på en bild med äkta patinaÄkta gulnade index är lika läckert som nya fake är det inte!
Den där är riktigt bra!Får bjuda på en bild med äkta patina
Nu kan jag visa hur 103:an ser ut under ringen.Frufri idag... Men det kanske ni redan har förstått?
Snygg blev den inte!
Det tjocka safirglaset
Lätt som en plätt!
Vad tyckte du U1:ans vridring? Jag kan inte bestämma mig för om den är skön eller märklig. Det känns som det glappar när man ruckar den åt det låsta hållet.Svarta U1 från minibasel. Tycker den är cool, men föredrar nog den vanliga, med svart vridring.
Och så stenhårda UX, också från minibasel.
Jo den glappar allt lite grann. Jag vet dock inte om det är en bugg eller featureVad tyckte du U1:ans vridring? Jag kan inte bestämma mig för om den är skön eller märklig. Det känns som det glappar när man ruckar den åt det låsta hållet.
I övrigt så är det verkligen en stenhård klocka. Har alltid önskat mig en helsvart klocka.
Hur fick du dit inlägget igen? Sitter det med dubbelhäftande från början?Nu kan jag visa hur 103:an ser ut under ringen.
Det var ett rätt högt motstånd ringen när den vreds så jag gjorde rent och ultraljudstvättade ringen. Det visade sig att inlägget delvis hade släppt, det är tejpat med dubbelhäftande tejp. Efter tvätt var inlägget rätt lätt att avlägsna, så nu är det åter fastsatt.
Resultat: den går ev något mindre trögt att vrida runt, men nu är iaf geggan under ringen ett minne blott.
Trevlig lösning av fjädrarna som skapar klicken. Påminner nog om lösningen hos Submarinern tror jag, med fjäderbelastad plunge överst, som trycker mot den vågiga undersidan av bezeln.
Allt annat är ju så gediget, så det är nog en feature trots alltJo den glappar allt lite grann. Jag vet dock inte om det är en bugg eller feature
Jag har ju kört min U1:a sedan augusti förra året och jag har aldrig upplevt det som ett problem.
Vridringen går att ställa väldigt exakt trots det lilla glappet.
Ja det skulle jag tro. Tejpen jag tog bort var cirkulärt skuren så den lär knappast varit tillverkad av någon hemmafixare. Jag nyttjade stark dubbelhäftande tejp som jag klippte i smal remsa och "svängde" på plats på bezeln. Blir något tjockare än originalet, men knappt märkbart.Hur fick du dit inlägget igen? Sitter det med dubbelhäftande från början?
Tyckte den kändes kanon, lätt att vrida men inte löjligt lätt. Sköna klick. Tycker ex.vis att Omega PO är snudd på lite för tröga att vrida på. Fast det är klart, hellre trög än lätt om man är på 500 meters djup och svetsar pipelines.Vad tyckte du U1:ans vridring? Jag kan inte bestämma mig för om den är skön eller märklig. Det känns som det glappar när man ruckar den åt det låsta hållet.
I övrigt så är det verkligen en stenhård klocka. Har alltid önskat mig en helsvart klocka.