• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

@Remofflan, fanns även i känguru om haj kändes fel?
(driver de ett Zoo /akvarium också eller?)
upload_2020-8-7_9-14-35.png

Gick därför tillbaka till down under-metoden, som jag alltid kör annars. Det är min favorit. Bäst är single pass nato, men om det inte finns – och för ens befintliga natoband – funderar jag på att skära bort flärpen och smälta kanten med tändare. Borde funka?
690beac8-4797-4586-8993-8d4e714a9bc3-jpeg.1515185
Tycker det ser bättre ut och så inbillar jag mig att det bidrar till bättre jämnvikt med down under -metoden.

Angående diskussionen kring MN och nato så kan jag varmt rekommendera dessa band från Zuludiver: https://www.zuludiver.com/collectio...ts/e-nato-by-zuludiver?variant=30699025236065

De är utformade som ett traditionellt natoband men har samma typ av töjbara material som MN-band och finns även i samma design. Jag har provat ett par olika billigare varianter av MN men fick aldrig till passformen ordentligt och tyckte att låset kändes väldigt osäkert men älskar dessa e-nato. De finns även hos royalstraps om jag inte minns fel.

Angående diskussionen kring MN och nato så kan jag varmt rekommendera dessa band från Zuludiver: https://www.zuludiver.com/collectio...ts/e-nato-by-zuludiver?variant=30699025236065

De är utformade som ett traditionellt natoband men har samma typ av töjbara material som MN-band och finns även i samma design. Jag har provat ett par olika billigare varianter av MN men fick aldrig till passformen ordentligt och tyckte att låset kändes väldigt osäkert men älskar dessa e-nato. De finns även hos royalstraps om jag inte minns fel.
Jag köpte ett elastiskt nato från CNS en gång. Tyckte det var meckigt, speciellt med det som blir över. Ska det alltid kapas på dessa?

Eller klipper du bara av den förbannade flärpen och använder det som ett singlestrap :happyhappy::)

Du får visa resultatet med natobandet sen mr MacGyver :) med tillhörande Sinn klocka
The deed is done! Done dirt cheap! Bara att smälta ändbiten kvar. Det gör jag hemma.

Edit: Glömde ta kort på insidan, men det är bara en liten stump kvar. :) Tog bort alla fransar och så med kniven.
EA9DF752-D224-4B85-9B06-DFE51DAE6CAF.jpeg
7196E0AF-8F5F-4F36-BF7C-8E5AC29FF064.jpeg
95D528BF-1A45-4739-9D08-EF79458FEF6D.jpeg
DF70FD8E-E58C-4F40-90D6-67F2C99B8615.jpeg
1015937E-CE1F-4CA3-94C9-28D0F37E78DA.jpeg
BF50038A-16B8-43E4-B4BD-A3D99B79A054.jpeg

The deed is done! Done dirt cheap! Bara att smälta ändbiten kvar. Det gör jag hemma.

Edit: Glömde ta kort på insidan, men det är bara en liten stump kvar. :) Tog bort alla fransar och så med kniven.
EA9DF752-D224-4B85-9B06-DFE51DAE6CAF.jpeg
7196E0AF-8F5F-4F36-BF7C-8E5AC29FF064.jpeg
95D528BF-1A45-4739-9D08-EF79458FEF6D.jpeg
DF70FD8E-E58C-4F40-90D6-67F2C99B8615.jpeg
1015937E-CE1F-4CA3-94C9-28D0F37E78DA.jpeg
BF50038A-16B8-43E4-B4BD-A3D99B79A054.jpeg
Det blir bra när man gör så :) Jag har använt lite flärpar till att sätta i nyckelringar :D Mkt bekvämare och så kan man ställa in själv var spännet ska hamna. Perfekt :happyhappy:

Om du jämför de tre varianterna traditionell, down under och the final cut nu när du testat med samma band och klocka.
Vilka för och nackdelar med de tre?
Traditionell har jag aldrig gillat. Möjlig fördel är att klockan är något mer säkrad, kanske. Och att bandet kan svälja något större handleder. Vissa band nödgar att metoden används. Det är hyfsat skönt, det får man ge det. Och eftersom banden ofta är gjorda för det så är det även enklast att montera och använda så.

Down under funkar bra om man inte vill klippa eller modda bandet. Det blir dock tjockt undertill. Och undersidan av flärpen kan skava, som bekant. Metoden fungerar på nato, men inte zulu, som är tjocka med feta ringar. Då blir det en rejäl motvikt undertill. Finns även ett par andra nato som har byglar eller material som gör att metoden inte passar.

The final cut motsvarar single pass nato och är min solklara favorit. Man slipper onödigt tjockt under klockan och under handleden. Enklare att knäppa än down under. Jag köper i princip bara single pass nu om det går.

Traditionell har jag aldrig gillat. Möjlig fördel är att klockan är något mer säkrad, kanske. Och att bandet kan svälja något större handleder. Vissa band nödgar att metoden används. Det är hyfsat skönt, det får man ge det. Och eftersom banden ofta är gjorda för det så är det även enklast att montera och använda så.

Down under funkar bra om man inte vill klippa eller modda bandet. Det blir dock tjockt undertill. Och undersidan av flärpen kan skava, som bekant. Metoden fungerar på nato, men inte zulu, som är tjocka med feta ringar. Då blir det en rejäl motvikt undertill. Finns även ett par andra nato som har byglar eller material som gör att metoden inte passar.

The final cut motsvarar single pass nato och är min solklara favorit. Man slipper onödigt tjockt under klockan och under handleden. Enklare att knäppa än down under. Jag köper i princip bara single pass nu om det går.

Tack för en bra sammanställning!

Du är underbar! :) Hoppas du hittar DEN rätta klockan!
Tack. Men jag skäms faktiskt. Tyvärr hittade jag ju en lite egenskap med klockan som var mindre rolig: att kronografens timvisare inte nollställer perfekt. Det går att komma runt genom att trycka försiktigt osv, men känns ändå inte bra. Det har dock inget med försäljningen att göra, de planerna fanns redan innan.

Jag ska hitta the one! :)

Tillbaka
Topp