Det finns inga dumma frågor när det gäller vintage Sinn, och speciellt inte när det kommer till årtal då det tyvärr inte finns några register att leta i.
Men Sinn servade Heuers 1550 på 80-talet, och från andra halvan av 80-talet och ytterligare några år in på 90-talet re-brandade Helmut Heuers till Sinn. Det jag har läst på ett par olika ställen är att de tavlorna som har det lilla 3H-trycket som min är de tidigaste, så gissningsvis är den från 85/86. Caset är däremot äldre med samma märkning som Heuer. Baklocket är även märkt Heuer-Leonidas på insidan.
Märkningen är ett National/NATO Stock Numer, NSN, en 13-siffrig sifferkod som introducerades 1974. Samtliga NATO-länder samt ytterligare ca 30 samarbetsländer märker sin militärutrustning med det här siffersystemet. Ursprungligen kommer det från USA och introducerades 1953. Då bestod koden av 11 siffror, men 1974 breddade man systemet och la till siffra 5 och 6 som är landskod.
(Om någon har bättre mer korrekt information så får man gärna rätta mig. Det här är bara vad jag har läst mig till.)
6645-12-146-3774
De två första siffrorna visar vilken kategori som produkten tillhör.
66- "Instruments and Laboratory Equipment” Med tillägget 45 blir det "Time Measuring Instruments.”
12 - Landsnummer för Västtyskland/Tyskland. Sverige har landsnummer 64.
146-3774 - Artikelnummer som visar specifikt att det är en Heuer 1550.
Mitt bundband har en annan märkning, 6645-12-145-6415. Så 6645 för att det är ett tillbehör till en klocka, 12 för Västtyskland/Tyskland och 145-6415 som är artikelnumret specifikt för bundband.