• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Dr. D

Patek
2-Faktor
Någon klok person som vet vad förkortningen VFR står för?
857 UTC VFR
upload_2020-8-10_19-21-25.png
Hittade själv!
"Temperaturwechseln und Magnetfeldern standhält. Somit wird sichergestellt, dass unsere Fliegeruhr 857 UTC VFR die in einem Fluggerät vorhandenen Zeitmessinstrumente für den Piloten nach Sichtflugregeln (VFR = visual flight rules) in vollem Umfang ersetzen kann."

Nu ska jag bara förstå vad det betyder :D
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hittade själv!
"Temperaturwechseln und Magnetfeldern standhält. Somit wird sichergestellt, dass unsere Fliegeruhr 857 UTC VFR die in einem Fluggerät vorhandenen Zeitmessinstrumente für den Piloten nach Sichtflugregeln (VFR = visual flight rules) in vollem Umfang ersetzen kann."

Nu ska jag bara förstå vad det betyder :D

Editerade förra inlägget med förklaring på engelska :)
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Intressant prissättning på sinn.de?
Den limiterade 857 TESTAF LH CARGO - 1890€. Verkar ej kunna välja band/länk endast läderbandet.- ändå så blir bilden så här, se nedan.
857 UTC VFR med samma band -2080€- alltså dyrare än den som görs i 777 ex?
upload_2020-8-10_19-35-22.png
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
VFR - Den klarar alltså alla de regelverk som flyget kräver om den används just vid flygning? Typ?

Jag tolkar det som att den har de egenskaper som gör att man enbart kan flyga med syn och inte instrument. Lika bra att pinga in Sinn´s flygaress :)

@Fliegerchronograph @gab @Torpeden

Vad skulle vi (JAG) gör utan @Clark Kent? Är du säker på att du inte är anställd av Sinn?

Min kunskap är en chimär. Google är min vän :)
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Jag tolkar det som att den har de egenskaper som gör att man enbart kan flyga med syn och inte instrument. Lika bra att pinga in Sinn´s flygaress :)

Snabbt och kort svar. Aktuell klocka uppfyller som jag förstår det (efter en snabb genomläsning) samma krav för att användas under VFR-flygning som ett certifierat ur vilket fast monterat utgör del i instrumenteringen på en luftfarkost. Det kostar förstås pengar för Sinn att få denna (tyska) DIN-certifiering. Allt som är formellt flyggodkänt blir per automatik mycket dyrare då produkten skall testas och godkännas enligt särskilda regler och ofta högt ställda krav. Denna kostnad tas ut från kunden.

Är det värt extrakostnaden om 190€ i jämförelsen mellan de två modellerna ovan? Det är förstås helt och hållet upp till köparen att avgöra. Frågar du mig så är svaret definitivt nej, i alla fall så länge du bara skall använda klockan som ett normalt armbandsur. Högst troligt skiljer sig klockornas funktion och utformning sig inte åt på något annat avgörande sätt än att den ena modellen (857 UTC VFR) har lämnats in till Deutsches Institut für Normung och där blivit testad och godkänd.

Vad VFR/VMC respektive IFR/IMC är ligger bara en googling bort för den vetgirige, på svenska dessutom. Jag släpper därför den pucken. En flygbild blir det i alla fall, alla inlägg blir så mycket bättre med bilder.

F87FC64E-2F91-4F0C-9F1B-DB74AAD3C131.jpeg
 
Senast ändrad:

Abben

Cartier
2-Faktor
Snabbt och kort svar. Aktuell klocka uppfyller som jag förstår det (efter en snabb genomläsning) samma krav för att användas under VFR-flygning som ett certifierat ur vilket fast monterat utgör del i instrumenteringen på en luftfarkost. Det kostar förstås pengar för Sinn att få denna (tyska) DIN-certifiering. Allt som är formellt flyggodkänt blir per automatik mycket dyrare då produkten skall testas och godkännas enligt särskilda regler och ofta högt ställda krav. Denna kostnad tas ut från kunden.

Är det värt extrakostnaden om 190€ i jämförelsen mellan de två modellerna ovan? Det är förstås helt och hållet upp till köparen att avgöra. Frågar du mig så är svaret definitivt nej, i alla fall så länge du bara skall använda klockan som ett normalt armbandsur. Högst troligt så skiljer sig klockornas funktion och utformning sig inte åt på något annat avgörande sätt än att den ena modellen (857 UTC VFR) har lämnats in till Deutsches Institut für Normung och där blivit testad och godkänd.

Vad VFR/VMC respektive IFR/IMC är ligger bara en googling bort för den vetgirige, på svenska dessutom. Jag släpper därför den pucken. En flygbild blir det i alla fall, alla inlägg blir så mycket bättre med bilder.

F87FC64E-2F91-4F0C-9F1B-DB74AAD3C131.jpeg
OT, men, Hkp 9 var en jävla frän maskin. Hann åka med några svängar innan de avvecklades och det pirrade gött i magen när talltopparna passerade utanför fönstret :D
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Snabbt och kort svar. Aktuell klocka uppfyller som jag förstår det (efter en snabb genomläsning) samma krav för att användas under VFR-flygning som ett certifierat ur vilket fast monterat utgör del i instrumenteringen på en luftfarkost. Det kostar förstås pengar för Sinn att få denna (tyska) DIN-certifiering. Allt som är formellt flyggodkänt blir per automatik mycket dyrare då produkten skall testas och godkännas enligt särskilda regler och ofta högt ställda krav. Denna kostnad tas ut från kunden.

Är det värt extrakostnaden om 190€ i jämförelsen mellan de två modellerna ovan? Det är förstås helt och hållet upp till köparen att avgöra. Frågar du mig så är svaret definitivt nej, i alla fall så länge du bara skall använda klockan som ett normalt armbandsur. Högst troligt skiljer sig klockornas funktion och utformning sig inte åt på något annat avgörande sätt än att den ena modellen (857 UTC VFR) har lämnats in till Deutsches Institut für Normung och där blivit testad och godkänd.

Vad VFR/VMC respektive IFR/IMC är ligger bara en googling bort för den vetgirige, på svenska dessutom. Jag släpper därför den pucken. En flygbild blir det i alla fall, alla inlägg blir så mycket bättre med bilder.

F87FC64E-2F91-4F0C-9F1B-DB74AAD3C131.jpeg

Ett minst sagt uttömmande svar, tack!
Du har helt rätt i att betala 190€ för certifieringen de flesta inte har någon nytta av känns lite onödigt. Dock får du ju en 6 och en annan visare för andra tidszonen.
Undrar om jag kan beställa LH Cargo varianten med länk eller om den bara kommer med läder? Lika bra att fråga @ERIKSON URHANDEL.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jag gillar den väldigt mycket! Men - det är något som inte känns 100, som jag inte kan sätta fingret på. Ingen har ju huggit på den än, så jag fortsätter titta på den. Dock bär jag annan klocka just idag.
Att låta bli att bumpa annonsen på ett par dagar är väl att ge klockan samma chans som sin sambo när man pausar sin profil på match ett par dagar. :D (Förlåt...;))
 
Topp