Snabbt och kort svar. Aktuell klocka uppfyller som jag förstår det (efter en snabb genomläsning) samma krav för att användas under VFR-flygning som ett certifierat ur vilket fast monterat utgör del i instrumenteringen på en luftfarkost. Det kostar förstås pengar för Sinn att få denna (tyska) DIN-certifiering. Allt som är formellt flyggodkänt blir per automatik mycket dyrare då produkten skall testas och godkännas enligt särskilda regler och ofta högt ställda krav. Denna kostnad tas ut från kunden.
Är det värt extrakostnaden om 190€ i jämförelsen mellan de två modellerna ovan? Det är förstås helt och hållet upp till köparen att avgöra. Frågar du mig så är svaret definitivt nej, i alla fall så länge du bara skall använda klockan som ett normalt armbandsur. Högst troligt så skiljer sig klockornas funktion och utformning sig inte åt på något annat avgörande sätt än att den ena modellen (857 UTC VFR) har lämnats in till Deutsches Institut für Normung och där blivit testad och godkänd.
Vad VFR/VMC respektive IFR/IMC är ligger bara en googling bort för den vetgirige, på svenska dessutom. Jag släpper därför den pucken. En flygbild blir det i alla fall, alla inlägg blir så mycket bättre med bilder.