• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

BorisTheSpider

Cartier
2-Faktor
Ibland behöver man byta till Einsatzzeitmesser3 innan man drar till jobbet. Känns tryggt.
88274581-C655-4008-A15B-B347CE0533E1.jpeg
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Inom garantitiden kanske? Tänker jag mig. Men vore ju synd om den tappade COSC-precisionen av att få en service (förutsatt att service sker hos tillverkaren)

Undrar om det är billigare att certifiera quartzverk? Iofs ser man det rätt sällan. Certina har några stycken, men annars kommer jag inte på några på rak arm.

Wempe... nej, de är DIN-certifierade, inte COSC. Och det tyska institutet som gör denna certifiering råkar ägas av Wempe. Hmm.
 

Canee

Cartier
2-Faktor
Fråga till denna trevliga tråds kompetenta medlemmar: hur ser ni på service när Sinn inte anger något tydligt intervall? Om jag ska köpa en begagnad Sinn så är det av visst intresse när nästa service kan tänkas bli. @Clark Kent du skriver i ett par inlägg förordar runt fem år medan någon annan hade väntat i tio år då klockan tickade på fint.

Tänker att merkostnaden för ett nyare begagnat exemplar (inkl. värdet i att det kan finnas kvar tid på garantin) kanske vägs upp av senarelagd service så att säga.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Fråga till denna trevliga tråds kompetenta medlemmar: hur ser ni på service när Sinn inte anger något tydligt intervall? Om jag ska köpa en begagnad Sinn så är det av visst intresse när nästa service kan tänkas bli. @Clark Kent du skriver i ett par inlägg förordar runt fem år medan någon annan hade väntat i tio år då klockan tickade på fint.

Tänker att merkostnaden för ett nyare begagnat exemplar (inkl. värdet i att det kan finnas kvar tid på garantin) kanske vägs upp av senarelagd service så att säga.

Har jag verkligen skrivit 5 år? :) Hittar inte efter en snabb sökning att jag har skrivit det, men i sådana fall reviderar jag det mot nedanstående :)

Det är en av de eviga frågorna :) Jag har servat flera av mina gamla vintage-Sinn utan att det egentligen har behövts om man betänker gångavvikelse eller gångreserv. Men känslan att veta att en ovanlig referens med ett äldre Valjoux är helt nyservad är fantastiskt trevlig. Däremot hade jag nog inte funderat över att lämna in ett nyare V7750 eller ETA 2824-2 om det fortfarande gick enligt spec, även om det var 7 år sedan förra servicen. @Echo Delta kanske har input hur man bör tänka?
 

Canee

Cartier
2-Faktor
Har jag verkligen skrivit 5 år? :) Hittar inte efter en snabb sökning att jag har skrivit det, men i sådana fall reviderar jag det mot nedanstående :)

Tackar, det var nedan jag fann.

Det är ju oerhört individuellt det där med service, visst servar inte förrän klockan märkbart börjar gå dåligt medan andra slaviskt håller på rekommenderade serviceintervall. Jag gillar känslan med en nyservad klocka, och hade jag en daglig beater så hade jag nog riktat in mig på 5-årskalaset för service.
 

Canee

Cartier
2-Faktor
Jo jag såg den. Men varför menar du att den är mer värd? För att den är ny?
Det är väl analogt med mina funderingar kring nyare begagnat v.s. äldre. Både slitage och tid till service bör ju tas med i beaktning. Dock - nästan omöjligt att ange vad något är värt i förhållande till något annat. Priset är vad marknaden kommer fram till.
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Det är väl analogt med mina funderingar kring nyare begagnat v.s. äldre. Både slitage och tid till service bör ju tas med i beaktning. Dock - nästan omöjligt att ange vad något är värt i förhållande till något annat. Priset är vad marknaden kommer fram till.
Jag tänkte inte på det själv faktiskt, jag bara tittade på det yttre skicket. Men 4år gammal. Den kommer väl inte behöva service på minst 6år ändå tänker jag! Inte för att jag har någon erfarenhet egentligen, men utifrån vad jag hört :rolleyes:
 
Topp