• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

gab

KS Explorers Club
Fantastiskt läcker färg på den urtavlan. Vad fotar du med? Är det någon efterredigering som även görs? Riktigt nice i vart fall
Tack! Fotar med en liten Panasonic LX15 :) Gjorde även en lite snabbare redigering i Lightroom vilket jag rekommenderar, väldigt enkelt att lära sig.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Vet du vilket år Heuer slutade och Sinn tog vid i tillverkningen av dessa?

Nu blir det ett svar med väldigt lite fakta och mest spekulationer och gissningar, men jag tror Heuer la ner tillverkningen -90. Sinn hade kontrakt att renovera Heuer 1550 från mitten av 80-talet, men jag tror att det var först efter -90 som Helmut började sätta in Sinn-tavlor.

Finns en hel del 556 I i cirkulation just nu, hittar dom på flera olika fora, en ny sorts hysteri?? Väck med 556.....jaja jag har iaf köpt en! :)

Jag ser faktiskt ingen större skillnad mot hur det brukar vara. 556 är instegsmodell så inte så konstigt att det är många i omlopp och att ägarna växlar upp i större utsträckning än vad man kanske gör med andra modeller. Men det sagt är 556 en alldeles tillräcklig och utmärkt klocka för att vara OWG med, så ”instegsklocka” är egentligen ett riktigt dåligt ord för att beskriva modellen.

Om...jag hade fått mina slantar i retur från PayPal så hade jag nog köpt denna....
https://uhrforum.de/threads/sinn-103-ti-ar.445302/

Hur är status i ärendet? Har du får återkoppling om att pengarna är på väg tillbaka åtminstone?
 

Canee

Cartier
2-Faktor
Nu blir det ett svar med väldigt lite fakta och mest spekulationer och gissningar, men jag tror Heuer la ner tillverkningen -90. Sinn hade kontrakt att renovera Heuer 1550 från mitten av 80-talet, men jag tror att det var först efter -90 som Helmut började sätta in Sinn-tavlor.



Jag ser faktiskt ingen större skillnad mot hur det brukar vara. 556 är instegsmodell så inte så konstigt att det är många i omlopp och att ägarna växlar upp i större utsträckning än vad man kanske gör med andra modeller. Men det sagt är 556 en alldeles tillräcklig och utmärkt klocka för att vara OWG med, så ”instegsklocka” är egentligen ett riktigt dåligt ord för att beskriva modellen.



Hur är status i ärendet? Har du får återkoppling om att pengarna är på väg tillbaka åtminstone?
Ja, instegsklocka är ett lurigt begrepp. Jag tycker att 556i känns som en av de mest mångsidiga klockorna jag stött på. Toolig, elegant, vacker och robust. Med olika band/länkar känns den nästan oändligt användbar.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Den funkar för mig med.
Har infört köpstopp på nya klockor ett tag framtåt. Börjar ju bli sugen på en vintage flygare...

Även jag har köpstopp och en tydlig målbild som jag hoppas ska hjälpa.

Screenshot_20181125_073137.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ja, instegsklocka är ett lurigt begrepp. Jag tycker att 556i känns som en av de mest mångsidiga klockorna jag stött på. Toolig, elegant, vacker och robust. Med olika band/länkar känns den nästan oändligt användbar.

Så är det definitivt. Men jag tror att enkelheten i tavlan, trots bredden av bandmöjligheter, delar upp användarna i två grupper. De som trivs med lugnet och de som blir rastlösa.
 

dino

Omega
2-Faktor
Tack! Fotar med en liten Panasonic LX15 :) Gjorde även en lite snabbare redigering i Lightroom vilket jag rekommenderar, väldigt enkelt att lära sig.
Man blir ju sugen att köpa sig en liten kamera när man ser alla läckra bilder på klockorna här på forumet. Tack för svar! Man blir inte mindre sugen på en 556 heller efter att ha kikat i tråden :)
 
  • Like
Reactions: gab

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Sinn postade den moderna versionen av den häromdagen och jag har aldrig ens ägnat den en tanke, men plötsligt tyckte jag den var skitcool! Bra storlek också. 45mm lång tror jag den är? Perfekt!

Den Är skitcool, men värt att prova på armen innan du spontanköper.

Lite 144-bombning. Översta bilden är från 1:a november 2016 när jag sitter i bilen på Arlandas korttidsparkering efter ett snabbt möte med @-RI- inne på Terminal 5 :)

IMG_20161101_121834.jpg
IMG_20171218_123743.jpg
IMG_20171106_123449.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ibland får de in roliga klockor i inbyte.
1495€ känns väl som ett rimligt pris om den är i det skick de skriver?
Köpte ju en annan klocka här i somras av dem, fyra år gammal, som de beskrev som mint condition vilket den var.

Definitivt rimligt. Personligen hade jag siktat in mig på någon av de mer ovanliga chapterringarna om jag jagat en äldre 144, varav den här är min absoluta favorit.

Skärmavbild 2018-12-03 kl. 01.09.16.png
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Den Är skitcool, men värt att prova på armen innan du spontanköper.

Lite 144-bombning. Översta bilden är från 1:a november 2016 när jag sitter i bilen på Arlandas korttidsparkering efter ett snabbt möte med @-RI- inne på Terminal 5 :)

IMG_20161101_121834.jpg
IMG_20171218_123743.jpg
IMG_20171106_123449.jpg
Nu ska jag väl inte rusa och köpa den imorgon kanske :D. Men blir dock svårt att prova den. Den tillhör väl inte direkt Eriksons ordinarie sortiment t ex, hehe.
 

Jamterik

Audemars
2-Faktor
Nu blir det ett svar med väldigt lite fakta och mest spekulationer och gissningar, men jag tror Heuer la ner tillverkningen -90. Sinn hade kontrakt att renovera Heuer 1550 från mitten av 80-talet, men jag tror att det var först efter -90 som Helmut började sätta in Sinn-tavlor.
Ok, låter rimligt.


Jag ser faktiskt ingen större skillnad mot hur det brukar vara. 556 är instegsmodell så inte så konstigt att det är många i omlopp och att ägarna växlar upp i större utsträckning än vad man kanske gör med andra modeller. Men det sagt är 556 en alldeles tillräcklig och utmärkt klocka för att vara OWG med, så ”instegsklocka” är egentligen ett riktigt dåligt ord för att beskriva modellen.



Hur är status i ärendet? Har du får återkoppling om att pengarna är på väg tillbaka åtminstone?
Status är att PayPal inte får iväg utbetalningen, jag ska(kanske) få pengarna i morgon. Vi har en spänstig diskussion om vem som egentligen äger problemet....dom har garanterat överföringen och sagt att jag är skyddad, men nu sitter det fast i en E-Check som skall klareras. Personligen skiter jag i vad dom har för bråk med Bank/skojjare, jag vill ha vad dom lovat mig. Så, jag håller tummarna för att det löser sig i morgon! :)
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Status är att PayPal inte får iväg utbetalningen, jag ska(kanske) få pengarna i morgon. Vi har en spänstig diskussion om vem som egentligen äger problemet....dom har garanterat överföringen och sagt att jag är skyddad, men nu sitter det fast i en E-Check som skall klareras. Personligen skiter jag i vad dom har för bråk med Bank/skojjare, jag vill ha vad dom lovat mig. Så, jag håller tummarna för att det löser sig i morgon! :)
Jag har fått en del återbetalning, och även tagit ut pengar, från PayPal till mitt bankkonto. Vet inte när de initierade överföringen, men det kan en 3-4 bankdagar. Riktigt trist för en grej som liksom inte är något. Borde ha gått direkt.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Nu ska jag väl inte rusa och köpa den imorgon kanske :D. Men blir dock svårt att prova den. Den tillhör väl inte direkt Eriksons ordinarie sortiment t ex, hehe.

Det skulle jag inte se som alldeles omöjligt. Jag tror att 144 är en sådan modell som tilltalar även icke-entusiaster. Dels då den sticker ut designmässigt utan några bandhorn, och dels då den har en tydlig vintagekänsla så att 40-plussare får en varm och mysig känsla i bröstet när de tänker tillbaka på sin uppväxt :)

Det skulle vara kul att höra om och hur 144 säljer i Sverige @ERIKSON URHANDEL
 

gab

KS Explorers Club
Man blir ju sugen att köpa sig en liten kamera när man ser alla läckra bilder på klockorna här på forumet. Tack för svar! Man blir inte mindre sugen på en 556 heller efter att ha kikat i tråden :)
Finns inte många klockor som slår 556 i den prisklassen! Grym all-around klocka som passar till det mesta.
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Det skulle jag inte se som alldeles omöjligt. Jag tror att 144 är en sådan modell som tilltalar även icke-entusiaster. Dels då den sticker ut designmässigt utan några bandhorn, och dels då den har en tydlig vintagekänsla så att 40-plussare får en varm och mysig känsla i bröstet när de tänker tillbaka på sin uppväxt :)

Det skulle vara kul att höra om och hur 144 säljer i Sverige @ERIKSON URHANDEL
Jag är helt övertygad om att de mer än gärna tar hem den om man vill köpa, men den finns faktiskt inte ens med på Eriksons hemsida!
 

Jamterik

Audemars
2-Faktor
Jag har fått en del återbetalning, och även tagit ut pengar, från PayPal till mitt bankkonto. Vet inte när de initierade överföringen, men det kan en 3-4 bankdagar. Riktigt trist för en grej som liksom inte är något. Borde ha gått direkt.
Jag lever i den tron jag oxå, men nu har dom misslyckats med en överföring och väntar på en clearing av en ny E-Check. Det jag inte fattar är hur det kan bli mitt bekymmer...
 

ERIKSON URHANDEL

Richard Dahlgren
Det skulle jag inte se som alldeles omöjligt. Jag tror att 144 är en sådan modell som tilltalar även icke-entusiaster. Dels då den sticker ut designmässigt utan några bandhorn, och dels då den har en tydlig vintagekänsla så att 40-plussare får en varm och mysig känsla i bröstet när de tänker tillbaka på sin uppväxt :)

Det skulle vara kul att höra om och hur 144 säljer i Sverige @ERIKSON URHANDEL
Hej Sinnister,
144 har vi haft hemma i omgångar, men valt att inte ha hemma i vår "baskollektion". Modellen är ju underbart 70-tal, vilket inte riktigt går hem idag om vi ser till er kunder generellt. Självklart kan vi ta hem vilken Sinn som helst som vi inte har hemma i butiken.
 
Topp