• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Jo, de är dyrare än många andra modeller från Sinn. Jag är mest nyfiken på varför denna serie, i princip, aldrig diskuteras i tråden :)
Så dyra är dom väl inte ;-) 2160 EUR för en 6068:a tex, det är ju bara drygt 100 Mer än vad en U1 kostar... men en 6000 kostade ju drygt 3500, så det är ju en slant...

Jo, de är dyrare än många andra modeller från Sinn. Jag är mest nyfiken på varför denna serie, i princip, aldrig diskuteras i tråden :)

Det finns flera riktigt trevliga modeller av FFD-klockorna, min absoluta favorit är 6090 FAZ Edition med stora datumfönster och den för FAZ karakteristiska blå tavlan. Men jag tycker att man tyvärr missar lite när det kommer till storlekarna. Många trehandare är 41mm och med stor tavelyta och extremt smal glasring bärs den stort så den är inte för var mans handled. Sen hade jag föredragit manuella verk alternativt dyrare, tunnare automatverk till kronograferna då vissa mäter in på 38,5mm med 15mm tjocklek. Helt ok på en flieger som 356 men personligen tycker jag att det för tjockt med tanke på det tilltänkta användningsområdet med en manchett att glida in under.

Sen tror jag att som med allt annat att det ibland krävs en knuff över tröskeln för att någon ska ta första, eller kanske rättare sagt andra steget. Bara titta på 856-B som har fått en riktig revival i tråden efter att @Dr. D gjorde entré med grymma bilder och riktigt bra bandkombos. De tidigare exen var relativt iskalla på köp&sälj men jag tror att en 856-B skulle hitta en ny ägare relativt snabbt om det kom ut en till salu.

Till sist tror jag att FFD-serien skulle behöva en dos Sinn-teknik för att verkligen bli ett tänkbart alternativ för den ”vanliga” Sinn-fantasten. En 6068 Diapal eller varför inte en 6060 Testaf, Worldtimer som den är.

EDIT: Jag tror också att om man erbjöd ett länkarternativ till F-länken så skulel fler vara villiga att testa. Kanske inte H-länken rakt av, men någon variant på en oyster.

6090_FAZ.jpg

Det finns flera riktigt trevliga modeller av FFD-klockorna, min absoluta favorit är 6090 FAZ Edition med stora datumfönster och den för FAZ karakteristiska blå tavlan. Men jag tycker att man tyvärr missar lite när det kommer till storlekarna. Många trehandare är 41mm och med stor tavelyta och extremt smal glasring bärs den stort så den är inte för var mans handled. Sen hade jag föredragit manuella verk alternativt dyrare, tunnare automatverk till kronograferna då vissa mäter in på 38,5mm med 15mm tjocklek. Helt ok på en flieger som 356 men personligen tycker jag att det för tjockt med tanke på det tilltänkta användningsområdet med en manchett att glida in under.

Sen tror jag att som med allt annat att det ibland krävs en knuff över tröskeln för att någon ska ta första, eller kanske rättare sagt andra steget. Bara titta på 856-B som har fått en riktig revival i tråden efter att @Dr. D gjorde entré med grymma bilder och riktigt bra bandkombos. De tidigare exen var relativt iskalla på köp&sälj men jag tror att en 856-B skulle hitta en ny ägare relativt snabbt om det kom ut en till salu.

Till sist tror jag att FFD-serien skulle behöva en dos Sinn-teknik för att verkligen bli ett tänkbart alternativ för den ”vanliga” Sinn-fantasten. En 6068 Diapal eller varför inte en 6060 Testaf, Worldtimer som den är.

6090_FAZ.jpg

Håller med om att på en sådan klocka bör tjockleken hållas ner och att det vore ju helt rätt om de Sinnade till FFD serien.
6066:an är en riktig tjockis-men att ha en analog klocka med larm är ju urläckert!

Get in Line!!!

EDIT: Jag tror också att om man erbjöd ett länkarternativ till F-länken så skulel fler vara villiga att testa. Kanske inte H-länken rakt av, men någon variant på en oyster.

6090_FAZ.jpg

Du har såklart helt rätt i din analys :) Jag tycker i alla fall att 6060 med sina 3 tidszoner och 12mm tjocklek på F-länk är ganska attraherande men jag håller med om att det finns ett gäng tjockisar i serien som inte riktigt passar in på sin målgrupp ;)

Du har såklart helt rätt i din analys :) Jag tycker i alla fall att 6060 med sina 3 tidszoner och 12mm tjocklek på F-länk är ganska attraherande men jag håller med om att det finns ett gäng tjockisar i serien som inte riktigt passar in på sin målgrupp ;)

Sen är det så klart lite knepigare när andrahandsmarknaden är osäker. Det finns ju en anledning till att Erikson inte har FFD i sitt ordinarie sortiment, och då blir det nog lätt så att man går på säkrare kort. Men om man bara är beredd att leta sig utanför KS mot till exempelvis Uhrforum vid en försäljning så ökar man sina chanser till en snabb försäljning.

Men jag håller med dig om 6060, och det är alltid trevligt att få reposta @laketwig ´s finfina bilder på klockan :)

EDIT: Ser några poster upp från Laketwig´s inläg att 6090 var min favorit av FFD-klockorna redan i september 2017 :)

Den 6060 jag hade är 38,5mm, vilket i normalfallet är lite för litet för min 18cm handled enligt min smak, men den tunna glasringen gör att den upplevs större. I kombination med perfekt antireflexbehandling blir klockan mycket lättavläst trots en hel del information på urtavlan och den inre vridringen:

6060 - 2015-07-10.jpg

Klockan är ju dessutom skapligt tunn trots lätt kupat glas (12mm), så den sitter som en handske om du får länken att passa. Avsaknaden av microjustering eller halvbitar är faktiskt det enda jag kan komma på att klaga på. Jag hade dock tur, för den satt perfekt på mig. Gick perfekt också, typ +0.5 spd.

Såg förresten på deras hemsida att man städat rejält i utbudet av FFD-klockor. 6090 som du visade ovan verkar att ha utgått och återfinns nu bara i deras arkivdel.

Edit: Va fan, nu fick ni ju mig att sakna den på riktigt. Kanske borde sno tillbaka den av min chef som köpte den ...? :D
6060 - 2015-09-25 (AR 2).jpg

Senast ändrad:
Man kan byta ut glasbaksidan mot en solid. Kanske en fråga för Sinn om de kan göra det och gravering samtidigt så att det blir mer yta att skriva på? Med en sådan solskenshistoria borde de ju verkligen vara behjälpliga :)
Jag pingade @ERIKSON URHANDEL tidigare i tråden då någon påstod sig ha provat en 556 med solid caseback hos dem men fick aldrig något svar så jag testar igen. Går det att välja som mod/tillval eller finns det till och med exemplar som har solid caseback från fabrik? :)

Plötsligt händer det!
Jag fick ett behov utav att hålla koll på 2st tidszoner i arbetet. Tänkte direkt att det finns fog för att göra av med lite pengar på en Sinn. Men vilken UTC ska fylla mitt behov? Snälla hjälp mig hitta rätt :nailbiting:

Jag skulle titta på 857 UTC om jag vill gå den tooliga vägen eller 103 St DIAPAL (bild från sinn.de) om du även vill ha kronograf.

upload_2020-9-23_7-32-39.png

upload_2020-9-23_7-33-28.png

Plötsligt händer det!
Jag fick ett behov utav att hålla koll på 2st tidszoner i arbetet. Tänkte direkt att det finns fog för att göra av med lite pengar på en Sinn. Men vilken UTC ska fylla mitt behov? Snälla hjälp mig hitta rätt :nailbiting:

en 856 S UTC destro-moddad är det du ska ha (mod kostsr 90 EUR vid nyköp direkt hos Sinn)
den står högt upp på min önskelista! :)

Destro=kronan till vänster :) Destro-moddad betyder att man vrider urtavlan 180 grader. Man behöver byta datumskiva också.
Det här med klockan på höger/vänster arm, finns det någon som kan förklara varför man har vad? Ok, om man är vänsterhänt så kanske det är gött att ha klockan där, som jag, men nästa alla mina vänner har klockan på vänster arm......Destro modden kände jag inte till, den är ju awesome! Då skulle jag slippa ha krona mm rakt in i handledens vikningspunkt! :)

Det här med klockan på höger/vänster arm, finns det någon som kan förklara varför man har vad? Ok, om man är vänsterhänt så kanske det är gött att ha klockan där, som jag, men nästa alla mina vänner har klockan på vänster arm......Destro modden kände jag inte till, den är ju awesome! Då skulle jag slippa ha krona mm rakt in i handledens vikningspunkt! :)
Två skäl som jag kan komma på, dels tradition/etikett att man ska ha klockan på vänster arm. Dels att de flesta är högerhänta och att man då minskar risken att slå i klockan i något :) Sinn är dock så tåliga så man kan bära dem på vilken arm som helst ;)

Nu är det 100% höst.

IMG_20200923_093535.jpg

Kan tillägga att destro är italienska för vänster, vilket är ursprunget till termen. :)

Destro är tvärtom höger vilket indikerar att klockan är till för högerhänta :) Sen är väl den militära kopplingen/tillämpningen med kronan på vänster sida att man minskar risken att fastna i när man bär klockan på vänster arm.

Skärmavbild 2020-09-23 kl. 09.53.00.png

Tillbaka
Topp