• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Ovanlig referens på C24. 103 A Sa Hd, men manuell. Jag hade aldrig sett den varianten med manuellt urverk och Handaufzug utskrivet på tavlan tidigare, men är tydligen ett limiterat släpp till 300ex, men har inte hittat vilket årtal än.

https://www.chrono24.se/sinn/103-st-sa--id16556752.htm

Lånad bild från annonsen på C24.

Tråd från Uhrforum med mer info: https://uhrforum.de/threads/sinn-103-a-sa-hd-handaufzug.46614/

16556752-zfh434r3opla0cspoi8bko0g-Zoom.jpg

Riktigt cool! Men jag är ändå skeptisk till kombinationen skruvkrona och manuellt verk (gick inte att se på bilderna om det var skruvkrona, men det är 20bar WR, så det får man nog räkna med)

Det absolut stämma, men att de har gjort om systemet senare hos Sinn. På 104 måste ju I stå för Index och A för Arabic men det kan ju vara ett relativt nytt tilltag. Jag har noll koll på hur länge de har hetat så.
Men om "A" på A Sa B står för "Automatik" vad kan den då stå för på A Sa Hd? "Aufzug"? Men det verkar ju i så fall också konstigt iom att den även har "Hd"...

trodde man riskerade slitage på packningarna

Ingen aning faktiskt. Utan att ha något som helst belägg för det så tror jag att packningar, (nya), inte slits så enkelt som man ibland läser om när det kommer till exempelvis tvål, diskmedel m.m. 101B har 20bar vattenresistens som spec, vilket jag iofs aldrig kommer att kontrollera i verkligheten :)

Men om "A" på A Sa B står för "Automatik" vad kan den då stå för på A Sa Hd? "Aufzug"? Men det verkar ju i så fall också konstigt iom att den även har "Hd"...

Kan kanske vara så att de bara slarvade med modellbeteckningen och struntade i att trycka nya foldrar for de 300 exemplaren :)

Skärmavbild 2020-09-21 kl. 16.06.09.png

trodde man riskerade slitage på packningarna
Ingen aning faktiskt. Utan att ha något som helst belägg för det så tror jag att packningar, (nya), inte slits så enkelt som man ibland läser om när det kommer till exempelvis tvål, diskmedel m.m. 101B har 20bar vattenresistens som spec, vilket jag iofs aldrig kommer att kontrollera i verkligheten :)
Skulle chansa på att gängorna kan ta stryk om man var och varannan dag ska skruva upp kronan. Men å andra sidan har ju många Panerai skruvkrona och manuellt verk och jag har inte läst något om problem. OT nu saknar jag min Radiomir, PAM 425 :(

Skulle chansa på att gängorna kan ta stryk om man var och varannan dag ska skruva upp kronan. Men å andra sidan har ju många Panerai skruvkrona och manuellt verk och jag har inte läst något om problem. OT nu saknar jag min Radiomir, PAM 425 :(

Vette sjutton hur mycket en gänga kan ta stryk av att skruvas på en gång högst varannan dag. Det är ju stål vi pratar om :)

Det sandfargede bandet er flott:) Det er også det røde. Jeg har nettopp bestilt et single-pass natoband fra Cheapestnatostraps i fargen burgundy, og med en smal gull/sand-stripe i midten. Kanskje det kunne passe din klokke også?
Bilde lånt fra weben
adjustable_single_pass_strap_burgundy_red_barley_720x.jpg
Bra tips! Något i stil med det du visar bild på borde ju, i alla fall färgmässigt, passa fint :)

.
.

Tack så mycket @Lord_tito88 :)

Tack för bra idéer :) Gravering vore riktigt roligt, fixar Sinn det tro? Tänkte så inte garantin försvinner. Ny klocka hade ju också varit kul :rolleyes:

Man kan byta ut glasbaksidan mot en solid. Kanske en fråga för Sinn om de kan göra det och gravering samtidigt så att det blir mer yta att skriva på? Med en sådan solskenshistoria borde de ju verkligen vara behjälpliga :)

Man kan byta ut glasbaksidan mot en solid. Kanske en fråga för Sinn om de kan göra det och gravering samtidigt så att det blir mer yta att skriva på? Med en sådan solskenshistoria borde de ju verkligen vara behjälpliga :)
Perfekt, det här måste jag verkligen kolla upp. Hade gärna haft en solid baksida så det skulle nog bli hur bra som helst. Tack :D

Tillbaka
Topp