• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Det är klart jag vill @Clark Kent :)

Här kommer två U50-varianter på @Geparden
Och en jämförelsebild av U1 och U50 på min arm.

FEFE632A-B83B-4E2C-AA0E-39E8AFCA4BA8.jpeg
6043CAA1-DC1E-480E-9F08-18C4C8220F68.jpeg
BAD8DFA3-BBBD-4DAF-A5FB-E7DC92908D56.jpeg

Det är klart jag vill @Clark Kent :)

Här kommer två U50-varianter på @Geparden
Och en jämförelsebild av U1 och U50 på min arm.

FEFE632A-B83B-4E2C-AA0E-39E8AFCA4BA8.jpeg
6043CAA1-DC1E-480E-9F08-18C4C8220F68.jpeg
BAD8DFA3-BBBD-4DAF-A5FB-E7DC92908D56.jpeg

Tack! Så jäkla krispiga bilder och faktiskt den bästa jämförelsen jag har sett mellan U1 och U50 hittills. Det ser verkligen ut som jag har varit inne på tidigare att man har använt en annan typ av klarlack över den röda färgen på U50.

Jag har även tidigare tyckt att man snålat med storleken på logotypen på U1, och det blir än mer tydligt nu när man ser U50. På U1 Professionell så har man dragit upp storleken vilket gör mycket för symetrin. Bild lånad från WUS.

a8wllRY.jpg

Tack! Så jäkla krispiga bilder och faktiskt den bästa jämförelsen jag har sett mellan U1 och U50 hittills. Det ser verkligen ut som jag har varit inne på tidigare att man har använt en annan typ av klarlack över den röda färgen på U50.

Jag har även tidigare tyckt att man snålat med storleken på logotypen på U1, och det blir än mer tydligt nu när man ser U50. På U1 Professionell så har man dragit upp storleken vilket gör mycket för symetrin. Bild lånad från WUS.

a8wllRY.jpg

Tack! Det plåtat i det befintliga ljuset på Erikson urhandel. Jag har aldrig varit med om så bra fotoljus i en butik :)

Ja, när man ser hur bra det blir på U50 så undrar man varför de inte biffat upp datum, logga och text på U1.

Det var den här och det stod i annonsen att den var från 92. Vet inte om den känns helt hundra men det är ju det som är i princip omöjligt att veta med tidiga Sinn :) Det som talar mot det är att Sinn själva säger -96.

Skärmavbild 2020-09-25 kl. 21.32.03.png

@Geparden Visst sjutton ser det ut som samma minus Rolex-visaren? :) Tyvärr är bilden så pass lågupplöst att jag inte kan se referensen, ser ut som 811 men hittar inget på det. Men glasring och case har samma form plus de dubbla kronorna, så det måste vara den. Står inget om något oljefyllt i gamla prislistor bara så kanske en hemmamod inspirerad av senare Hydro? Spekulationer på hög nivå :)

Skärmavbild 2020-09-25 kl. 22.02.14.png
Just ja, så skum var den

En bra start på dagen. Det regnar ute och endast jag är vaken i huset.
Frukost med gott kaffe, P2 i bakgrund, läser Sinntråden.
Vilket gediget intresse, nyfikenhet och god ton det är här!
Det är nästan så jag skulle sälja alla andra( tre :D) och gå in för Sinn helt och hållet.
Alla borde få äga en Sinn.
462AF67A-B70E-496B-A834-14E6F9C8E64A.jpeg

Senast ändrad:
Tack, ligger på Ebay om någon är sugen!
Riktigt fin och clean vintage. Du råkar inte ha något sökord till annonsen eller rent av en länk? Tycker Ebays sökfunktion till vänster där man begränsar är lite sådär. Kanske beror på hur säljarna lägger upp annonserna.... Jag utesluter självklart förarfel:).

Edit: Vintage var kanske att ta i:)

Senast ändrad:
@Snackarn Har tittat på videon nu och jag tror att han gör jämförelsen med den 556A som han hade tidigare och visar vid 2.20 i klippet. Så nu har du bara ett val kvar....vit eller röd sekundvisare :)

Jaha, nu är jag där igen! Har ju lite långt att prova Sinn, så jag undrar om någon här råkar sitta på en 104:a och en 556 Flieger och kan ta en bild på dom jämte varandra så att jag kan bilda mig en uppfattning av dess storlekar i förhållande till varandra. 38,5 i förhållande till 41mm låter mycket.

Riktigt fin och clean vintage. Du råkar inte ha något sökord till annonsen eller rent av en länk? Tycker Ebays sökfunktion till vänster där man begränsar är lite sådär. Kanske beror på hur säljarna lägger upp annonserna.... Jag utesluter självklart förarfel:).

Edit: Vintage var kanske att ta i:)
Verkar ha rykt under natten, tyvärr! Kunde köpas för strax under 7 papp med möjlighet till bud om jag minns rätt.

Jaha, nu är jag där igen! Har ju lite långt att prova Sinn, så jag undrar om någon här råkar sitta på en 104:a och en 556 Flieger och kan ta en bild på dom jämte varandra så att jag kan bilda mig en uppfattning av dess storlekar i förhållande till varandra. 38,5 i förhållande till 41mm låter mycket.
Ask and ye shall receive.
vet iof inte om du menade 356an, för den brukar kallas 356 Flieger. Men boetten är densamma som 556 fast 356 är tjockare.

(och 104an är till salu ;) ;) )
20200926_103405.jpg

Senast ändrad:

Jag tar mig friheten att lägga in en bild från @JoelD så frå han gärna fylla på med intryck och skillnader.

Ganska bra spridning ändå :rolleyes:
20200903_124009.jpg

104 upplevs definitivt större. 556A luras med sin öppna tavla och stora siffror. Den ser stor ut i jämförelse med både U50 och 104. Men känslan i verkligheten är en annan.
104ans boett sitter otroligt fint på handleden. Alltid älskat bandhornen. Men hornen är också klossigare än 556 vilket också får den att se lite större ut. Sen är den ju också större i rena siffror förstås :D

Verkar ha rykt under natten, tyvärr! Kunde köpas för strax under 7 papp med möjlighet till bud om jag minns rätt.

Apropå tidiga Sinndykare. Det verkar som att Helmut gick bananas sent 80-tal, tidigt 90-tal med olika boetter, visare och stilar. Här är en Sinn 807 som en bekant på Instagram kom över när han var på loppis och köpte en ”hög” med klockor. Det enda ex jag någonsin har sett. Quartz, bakelitbezel och 20ATM.

Skärmavbild 2020-09-26 kl. 09.01.44.png
Skärmavbild 2020-09-26 kl. 10.04.10.png
Skärmavbild 2020-09-26 kl. 09.47.18.png

Tillbaka
Topp