• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Dr. D

Patek
2-Faktor
Ole dole doff...
A4A22AD4-7111-47EA-9581-EC9225B1A402.jpeg
 

Ohemlig

Omega
Är det någon som vet om man kan smörja in kronan? Jag upplever att den inte riktigt stannar i lägena för justering av tid osv, den hoppar liksom inte riktigt rätt i lägena ibland känns det som.
Den är ca 3år så borde ju inte vara dags för service?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ni får kanske ta en tripp till Japan och leta?
upload_2020-9-29_9-42-6.png

Det där är ingen Japan-referens. Första modellen som Lothar släppte efter att han kom till Sinn och de dyker upp titt som tätt på eBay och C24.

Här är en riktig cooling som jag är sugen på, men nu är det köpstopp om det inte dyker upp en bra 156.

https://www.chrono24.se/sinn/244-ti...apiere--seltenes-sammlerstueck--id7361735.htm

Det är även en historiskt intressant Sinn då det är den första klocka som släpptes efter att Lothar Schmidt köpt verksamheten och som la grunden för hela den nya tekniska inriktning som har blivit kännetecken för Sinn.

36mm och endast 10,5mm tjock. Boett i titan och med skydd mot magnetisk upp till 80.000 A/m där även tavlan är gjort av mjukt järn utöver det som omger urverket. Vattentäthet 20ATM. Cosc-certifierat ETA 2892-A2. AR endast på insidan av glaset.

Lite läsning från -98 på TimeZone:

Within the last several years Helmut Sinn, now at least 80, decided to slow down a bit and sold the company to Herr Lothar Schmidt, who came from IWC by way of Lange & Sohne. I'm not sure of this, but have been told that LS was Technical Director at IWC. In some new product offerings his background can be seen. For instance, a COSC certified chronometer with a double case, including an inner soft-iron anti-magnetic screen, with rubber shock mounts between the outer and inner cases. Reminescent of the Ingenieur, although the case design is different and is rendered in titanium.

Det skulle vara kul om den hamnade på forumet :)


Det fanns även med en adapter till läderband, den är Inte med i försäljningen dock. En annan bra sak att veta är att länken räcker upp till 18cm handled enligt säljaren.

Utan adapter
9b145ce9b099.jpg


Med adapter
01f22062730a.jpg
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Lyckats snappa upp att Sinn eventuellt kommer med nyheter nu i oktober. Finns det något konkret kring vad som kommer?

Släppet av U50 gör ju att man lite halvt hoppas på en 41 mm-version av UX. Jag hade kunnat ta en sänkning av vattenresistensen till småmesiga 3000 m, om man hade fått in allt i ett mindre case. Duktigt sugen på en tegimenterad mindre version...
 
  • Like
Reactions: HSK

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Är det någon som vet om man kan smörja in kronan? Jag upplever att den inte riktigt stannar i lägena för justering av tid osv, den hoppar liksom inte riktigt rätt i lägena ibland känns det som.
Den är ca 3år så borde ju inte vara dags för service?

Nej, det är rimligtvis långt kvar till service, men däremot löper garantitiden ut efter 3 år så det kan vara värt att Erikson eller någon tar sig en titt på den oavsett. Jag har för dålig koll på om en uris kan göra något åt en krona utan att öppna upp klockan.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Lyckats snappa upp att Sinn eventuellt kommer med nyheter nu i oktober. Finns det något konkret kring vad som kommer?

Släppet av U50 gör ju att man lite halvt hoppas på en 41 mm-version av UX. Jag hade kunnat ta en sänkning av vattenresistensen till småmesiga 3000 m, om man hade fått in allt i ett mindre case. Duktigt sugen på en tegimenterad mindre version...

Jag tror inte att man kommer släppa en ny variant på U-modellerna förrän tidigast nästa vår. U50 har blivit en sådan succé så att de redan nu har svårt att hinna med produktionen, det är för nuvarande ca 10 veckors väntetid om du vill köpa en U50 från Sinn. Att då lansera ytterligare en rimmar dåligt med Sinn´s strategier då man inte är Rolex och försöker skapa hype utan vill kunna leverera klockor till samtliga som vill köpa. Bara att ta exemplet med den recension av U50 som @yonsson hade i pipeline men Sinn ville skjuta på då de inte hade några klockor att leverera.

Å andra sidan har jag ju ingen aning, så det kanske kommer både en variant på U2 och UX redan nu :)
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Lyckats snappa upp att Sinn eventuellt kommer med nyheter nu i oktober. Finns det något konkret kring vad som kommer?

Släppet av U50 gör ju att man lite halvt hoppas på en 41 mm-version av UX. Jag hade kunnat ta en sänkning av vattenresistensen till småmesiga 3000 m, om man hade fått in allt i ett mindre case. Duktigt sugen på en tegimenterad mindre version...
Håller med - chansen eller risken, beror ju på vad en tycker, att de kommer med flera 41mm´s modeller vore ju ett kommersiellt sett ett korrekt beslut.
Personligen tycker jag det vore roligare med något helt nytt och fullproppat med nya och gamla innovationer.
Tänk en riktigt hård fältklocka.
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Jag tror inte att man kommer släppa en ny variant på U-modellerna förrän tidigast nästa vår. U50 har blivit en sådan succé så att de redan nu har svårt att hinna med produktionen, det är för nuvarande ca 10 veckors väntetid om du vill köpa en U50 från Sinn. Att då lansera ytterligare en rimmar dåligt med Sinn´s strategier då man inte är Rolex och försöker skapa hype utan vill kunna leverera klockor till samtliga som vill köpa. Bara att ta exemplet med den recension av U50 som @yonsson hade i pipeline men Sinn ville skjuta på då de inte hade några klockor att leverera.

Å andra sidan har jag ju ingen aning, så det kanske kommer både en variant på U2 och UX redan nu :)

Det kan inte hänga ihop med att man från Sinns håll missbedömde det goda mottagandet då? Jag tänker att U50 i viss mån parasiterat lite på försäljningen av U1. Nu när man fått bekräftat efterfrågan på ett 41-case på de tunga, feta fanskapen (räknar inte riktigt EZM3/13 dit), så kan man komma bättre rustade till nästa släpp med mindre leveranstider som följd..

EDIT: Väl medveten om att jag kanske överskattar Sinns produktionskapacitet här..

Håller med - chansen eller risken, beror ju på vad en tycker, att de kommer med flera 41mm´s modeller vore ju ett kommersiellt sett ett korrekt beslut.
Personligen tycker jag det vore roligare med något helt nytt och fullproppat med nya och gamla innovationer.
Tänk en riktigt hård fältklocka.

Det ena utesluter ju inte det andra.. :D
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Det kan inte hänga ihop med att man från Sinns håll missbedömde det goda mottagandet då? Jag tänker att U50 i viss mån parasiterat lite på försäljningen av U1. Nu när man fått bekräftat efterfrågan på ett 41-case på de tunga, feta fanskapen (räknar inte riktigt EZM3/13 dit), så kan man komma bättre rustade till nästa släpp med mindre leveranstider som följd..

Man blev säkert något överumplad över bemötandet, men jag tror att det tar längre tid att ställa om produktionen än bara några månader när det är den här typen av produkter. Jag har svårt att tro att man kan vrida på kranen så pass att man dels kommer ikapp med U50 och samtidigt får kapacitet att leverera varianter på U2/UX i ett 41mm-case.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Man blev säkert något överumplad över bemötandet, men jag tror att det tar längre tid att ställa om produktionen än bara några månader när det är den här typen av produkter. Jag har svårt att tro att man kan vrida på kranen så pass att man dels kommer ikapp med U50 och samtidigt får kapacitet att leverera varianter på U2/UX i ett 41mm-case.
Men visst är det kul att spekulera! Halva nöjet ju.
Ungefär som att spela på Eurolotto, -ååå vad ska jag investera i och hur mycket ska jag konsumera :)
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Men visst är det kul att spekulera! Halva nöjet ju.
Ungefär som att spela på Eurolotto, -ååå vad ska jag investera i och hur mycket ska jag konsumera :)

Så klart att det är kul :) Men i att spekulera ingår ju också att skriva om sådant man Inte tror kommer ;)

Blå U50 känns som en lågoddsare, små blå dykare verkar var populära just nu, men kanske inte kommer i år :)

Tror det är mer sannolikt i sådana fall än en ny U-modell med nya caset.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Okje ,trodde jag missat något om den vanliga U modellen.
När modeller utgår - är det något de brukar informera om eller händer det bara?

Det jag kan dra mig till minnes på rak arm är att det varit AD som har givit en heads up att en modell är tagen ur produktion. Vet att Watchbuys har lyft fram modeller som inte ska tillverkas länge men jag gissar att det är något man har gjort först efter att det har blivit officiellt från Sinn´s sida. Jag har aldrig sett något skrivet på Sinn´s hemsida att det är dags för en modell att fälla in årorna.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Man blev säkert något överumplad över bemötandet, men jag tror att det tar längre tid att ställa om produktionen än bara några månader när det är den här typen av produkter. Jag har svårt att tro att man kan vrida på kranen så pass att man dels kommer ikapp med U50 och samtidigt får kapacitet att leverera varianter på U2/UX i ett 41mm-case.
Å andra sidan så är väl UX en av deras svalare modeller och att få ut ett gäng 41mm UX hade nog inte varit några större problem om man ändå utökar produktionen av boetten. Det är som sagt kul att spekulera och jag tror stenhårt på en mindre UX även om det kanske inte lanseras just nu.

Släpper Sinn alltid sina nyheter i oktober eller gör man ibland oannonserade släpp lite då och då?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Å andra sidan så är väl UX en av deras svalare modeller och att få ut ett gäng 41mm UX hade nog inte varit några större problem om man ändå utökar produktionen av boetten. Det är som sagt kul att spekulera och jag tror stenhårt på en mindre UX även om det kanske inte lanseras just nu.

Släpper Sinn alltid sina nyheter i oktober eller gör man ibland oannonserade släpp lite då och då?

Jag är kanske lite luddig, men jag tror alltså också på UX i en mindre boett, bara inte till nu i oktober :)

Sen hur mycket de säljer av respektive modell vet jag inte, men jag tror ändå att UX säljer hyfsat bra även om det inte är en storsäljare i Sverige. Det skiljer sig definitvt mellan olika länder vilka serier som går bra, i annat fall hade man helt fått skippa FFD och damkollektionen om det var samma köpmöster i resten av Europa/världen som i Sverige. En extremt ovetenskaplig undersökning men som säkert speglar förhållandet i försäljning gör gällande att man på Instagram får ca 4500 träffar på #sinnU1, 750 för #sinnU2 och 550 för #sinnux.
 

Skägglurk

Panerai
2-Faktor
Finns så många potentiella Sinn släpp man kan önska sig bara genom att ändra storlek, färg, eller lägga till lite tegimentering här och där.
Kanske sagt förut men får man fantisera fritt så skulle jag få lätt psykos om de släppte en Ezm3\13 fast med vridringen på Ezm9/10 eller en tegimenterad 104 (med siffor) med fejkvintagelume och kupad akryl...:hungry:
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Finns så många potentiella Sinn släpp man kan önska sig bara genom att ändra storlek, färg, eller lägga till lite tegimentering här och där.
Kanske sagt förut men får man fantisera fritt så skulle jag få lätt psykos om de släppte en Ezm3\13 fast med vridringen på Ezm9/10 eller en tegimenterad 104 (med siffor) med fejkvintagelume och kupad akryl...:hungry:

Att de inte har en plexi-104 är ett stort mysterium.
 
Topp