• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Dr. D

Patek
2-Faktor
Till en U-boett kan man aldrig ha för många tillbehör :)

IMG_20190411_210045.jpg
Har du ett eget klockrum hemma??
Inser att jag måste göra något åt hur jag hanterar "alla" mina klockor och band..
 

perhog

Audemars
2-Faktor
EZM10 är supercool och den Sinn som är mest fullproppad med teknik. Stor, men god läsbarhet på en pilotklocka med så mycket information på tavlan är inte ultimat på 38,5mm :) Dyr, men de som kommer ut till salu begagnat utomlands brukar gå rätt dyrt så kan tappar inte halva värdet samma sekund som man plastar av. Men det där är inget som man säljer många av så jag förstår varför man väljer att inte ta hem den och ha den i montern. Jag har sett den här videon mååånga gånger.

Onekligen en trevlig modell. Problemet är att många av sinns klockor är trevliga. Önskar att det var som förr när man fick en krona av föräldrarna och löpte till kiosken och köpte en påse blandat smågodis. Tänk att dyka in på Erikssons och köpa en påse blandade småklockor :)
Nästa vecka blir det ett besök, bara måste ha något så jag inte hamnar utanför SINN klubben :)
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Onekligen en trevlig modell. Problemet är att många av sinns klockor är trevliga. Önskar att det var som förr när man fick en krona av föräldrarna och löpte till kiosken och köpte en påse blandat smågodis. Tänk att dyka in på Erikssons och köpa en påse blandade småklockor :)
Nästa vecka blir det ett besök, bara måste ha något så jag inte hamnar utanför SINN klubben :)

Väldigt trevligt att få se alla i verkligheten.
Hade även en 103 och 857 på leden. Grymma klockor allihopa.
Tips från coachen; Lämna kreditkorten hemma!
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Otroligt bra att känna på klockorna irl.
Alla hyllar U50 - förståeligt.
Men tyckte den kändes lite för liten på mig.

Självklart ska jag klämma och känna på det som finns i butiken. Dyk klockor är däremot inget jag vurmar för. Är mer lagd åt Flyghållet, kronografer, månfas modeller och annat komplicerat som kan gå sönder :)
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Min erfarenhet är att de inte går sönder ;)
Finns dock andra åsikter.
Klockor går sönder eller rättare sagt blir lite nötta. Har nyligen haft ett par från slutet på 70 talet inne för reparation. Slappa fjädrar, armar till kronograf som gått av osv. Alla med valjuox verk. Tidens tand påverkar alltid. Å andra sidan så är väl en reparation var 50:de år inget att gnöla över :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Självklart ska jag klämma och känna på det som finns i butiken. Dyk klockor är däremot inget jag vurmar för. Är mer lagd åt Flyghållet, kronografer, månfas modeller och annat komplicerat som kan gå sönder :)

Då borde du köpa en 903 Classic. Flyghållet, kronograf Och månfas :) Supermysigt manuellt Lemania 1883 som grädde på moset. Tyvärr limiterad till 300ex och slutsåld. Dessutom rätt så dyr när de väl kommer ut till salu begagnat. Har aldrig sett någon under 40´om jag inte minns helt galet.

Skärmavbild 2020-10-09 kl. 22.16.59.png
Skärmavbild 2020-10-09 kl. 22.17.47.png
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Då borde du köpa en 903 Classic. Flyghållet, kronograf Och månfas :) Supermysigt manuellt Lemania 1883 som grädde på moset. Tyvärr limiterad till 300ex och slutsåld. Dessutom rätt så dyr när de väl kommer ut till salu begagnat. Har aldrig sett någon under 40´om jag inte minns helt galet.

Skärmavbild 2020-10-09 kl. 22.16.59.png
Skärmavbild 2020-10-09 kl. 22.17.47.png

Det händer så mycket på den där tavlan så jag blir alldeles yr!
Otrolig!
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Då borde du köpa en 903 Classic. Flyghållet, kronograf Och månfas :) Supermysigt manuellt Lemania 1883 som grädde på moset. Tyvärr limiterad till 300ex och slutsåld. Dessutom rätt så dyr när de väl kommer ut till salu begagnat. Har aldrig sett någon under 40´om jag inte minns helt galet.

Skärmavbild 2020-10-09 kl. 22.16.59.png
Skärmavbild 2020-10-09 kl. 22.17.47.png
WOW den var elegant, påminner om min old navitimer men den har ingen månfas. Den vanliga 903:an är alldeles för lik navitimern så den kommer inte på fråga. Varför måste du locka med klockor som inte går att beställa Börjar mer och mer luta åt en 103 med plexi, lite 70 tals känsla i den modellen (som första sinn iallafall). :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
WOW den var elegant, påminner om min old navitimer men den har ingen månfas. Den vanliga 903:an är alldeles för lik navitimern så den kommer inte på fråga. Varför måste du locka med klockor som inte går att beställa Börjar mer och mer luta åt en 103 med plexi, lite 70 tals känsla i den modellen (som första sinn iallafall). :)

Inget fel på vanliga 903 ;) Jag tycker faktiskt inte att likheten stör när man vet historien bakom, utan det blir snarare en intressant händelse kring modellen och en händelse som i allra högsta grad är intressant även för klockbranschen som helhet med allt vad quartzkrisen innebar. Vem vet om Breitling ens hade överlevt om de inte hade lyckats sälja lager och rättigheter till andra tillverkare.

IMG_20181009_114859.jpg
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
WOW den var elegant, påminner om min old navitimer men den har ingen månfas. Den vanliga 903:an är alldeles för lik navitimern så den kommer inte på fråga. Varför måste du locka med klockor som inte går att beställa Börjar mer och mer luta åt en 103 med plexi, lite 70 tals känsla i den modellen (som första sinn iallafall). :)

103 med plexi kände jag på för första gången idag- väldigt speciellt med brytningsfelen - gillas.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Då borde du köpa en 903 Classic. Flyghållet, kronograf Och månfas :) Supermysigt manuellt Lemania 1883 som grädde på moset. Tyvärr limiterad till 300ex och slutsåld. Dessutom rätt så dyr när de väl kommer ut till salu begagnat. Har aldrig sett någon under 40´om jag inte minns helt galet.

Skärmavbild 2020-10-09 kl. 22.16.59.png
Skärmavbild 2020-10-09 kl. 22.17.47.png
Köpte inte SINN rättigheterna till den urtavlan från Breitling när kvartskrisen härjade som värst?
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Inget fel på vanliga 903 ;) Jag tycker faktiskt inte att likheten stör när man vet historien bakom, utan det blir snarare en intressant händelse kring modellen och en händelse som i allra högsta grad är intressant även för klockbranschen som helhet med allt vad quartzkrisen innebar. Vem vet om Breitling ens hade överlevt om de inte hade lyckats sälja lager och rättigheter till andra tillverkare.

IMG_20181009_114859.jpg
Du han svara medan jag skrev :) Håller med dig att den har ett klockhistoriskt värde och vem vet en vacker dag blir jag tillräckligt tokig för att köpa en sådan. Fast en Breitling Old Navitimer är ändå en Old Navitimer :)
IMG_0965.JPG
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Du han svara medan jag skrev :) Håller med dig att den har ett klockhistoriskt värde och vem vet en vacker dag blir jag tillräckligt tokig för att köpa en sådan. Fast en Breitling Old Navitimer är ändå en Old Navitimer :)
IMG_0965.JPG

Riktigt fin :) Det är synd att det finns så lite info att hitta om detaljerna i affären. Det hade verkligen varit intressant att få reda på mer om hur det gick till och till exemel hur stort lager Helmut Sinn köpte.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Riktigt fin :) Det är synd att det finns så lite info att hitta om detaljerna i affären. Det hade verkligen varit intressant att få reda på mer om hur det gick till och till exemel hur stort lager Helmut Sinn köpte.
En sak är iallfall säker, han valde rätt modell. Är väldigt förtjust i den modellen. Använde min dagligen från 93 till 2010.
 
Topp