• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Skummat genom nätet om UX;
Är det en modell med bekymmer eller?
Luftbubblor, som i vissa fall verkar framkomma när den legat kallt.
Oljan blir "smutsig" och i vissa fall missfärgat visarna - verkar varit ett större problem förr tills de bytte oljetyp.
Skulle uppskatta att få veta vad ni som äger eller ägt en UX tycker.

Bild på bubbla från Youtube klipp;
upload_2020-10-10_8-54-10.png

Tror att @ironcastle har bäst koll på det där, men som jag minns det hade det med konstruktionen av baklocket att göra vilka de har bytt ut nu. Finns nog att hitta här i tråden.
Edit: Old news
Det som skrivs om bubblor och färjade visare är barnsjukdomar. Som @Clark Kent skrev botade man bubbelproblemet, om det nu var ett problem, med nytt baklock. Missfärgade visare botade man med att byta typ av olja. Min första UX fick dessa åkommor inom ett år vill jag minas och alltfixade Sinn i efterhand gratis. Min "nya" från 2015 har inte visat några tendenser av detta.

Summa summarum @Dr. D, var inte orolig.
upload_2020-10-10_9-39-12.png
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Det som skrivs om bubblor och färjade visare är barnsjukdomar. Som @Clark Kent skrev botade man bubbelproblemet, om det nu var ett problem, med nytt baklock. Missfärgade visare botade man med att byta typ av olja. Min första UX fick dessa åkommor inom ett år vill jag minas och alltfixade Sinn i efterhand gratis. Min "nya" från 2013 har inte visat några tendenser av detta.

Summa summarum @Dr. D, var inte orolig.
upload_2020-10-10_9-39-12.png

Det kommer ut UX till salu lite då och då med de missfärgade visarna, (exklusivt patinerade/sun coloured och premiumdyyyyrt på Rolex-språk :D ), men jag måste säga att jag tycker att de är estetiskt väldigt tilltalande. Det ser ut som att det är gamla vintagedykare :)
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Det kommer ut UX till salu lite då och då med de missfärgade visarna, (exklusivt patinerade/sun coloured och premiumdyyyyrt på Rolex-språk :D ), men jag måste säga att jag tycker att de är estetiskt väldigt tilltalande. Det ser ut som att det är gamla vintagedykare :)

Orörd urtavla med nya oljan från 2015, bild tagen idag.
Edit: Ska leta upp mina patinerade bilder.
20201010_095406.jpg
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Det finns också olika nyanser som har olika egenskaper. Jag läste någonstans att Sinn brukar använda C1 för att få en vitare nyans på index jämfört med den vanligaste varianten som är C3 och har en grönaktig ton. Detta ska tydligen leda till sämre lume men jag är inte jätteinsatt och någon får gärna rätta mig om infon skulle vara felaktig. :)

C1 befinner sig betydligt lägre på skalan och ger mycket sämre lume. Superluminova "ska" inte åldras men jag upplever också att egenskaperna förändras med tiden. Kanske inte nödvändigtvis försämras eller åldras men det upplevs annorlunda tycker jag.


7ac42bbaa5e7303c82dba4d46af13cbd.jpg
På bilden ser ju BG W9 också ut att vara vit?
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Jag hade gärna sett den blå lumen på tavlor likt 556I/A/656.

Rätt så intressant ändå att 103A i princip delar tavla med en Daytona från -77. Byt ut lumeindex mot applicerade i stål så är de identiska.

Skärmavbild 2020-10-10 kl. 10.35.36.png

Det gick precis upp för mig nu att 104 inte har samma lume som 556. Index är ju nämligen inte vita, de är ju den där bleka gröna färgen vilket skar sig mycket med den blåa tavlan. Hade index varit kritvita hade det nog varit större chans att jag behållt den. Jag funderade förut på om det bara var mina ögon som lurade mig att 556ans index faktiskt är vita, men nu förstår jag alltså!
 

HSK

Patek
2-Faktor
Guldgruva - plöjer just @ironcastle alla inlägg om UX.
Ser nog mig själv köpa en splitterny istf beg.
Jag vill föra till protokollet att jag inte har något emot ett begagnat exemplar. :angel:
På bilden ser ju BG W9 också ut att vara vit?
Ja, det verkar som det men det kanske är ett designmässigt val då den blåa lumen svalnar betydligt fortare (men lyser i regel längre) och kanske påverkar läsbarheten som ofta är i fokus hos Sinn. Bara killgissningar så klart, det kan givetvis finnas andra orsaker till valet av lume. :)
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Är det inte det som är meningen med acryl/plexi? Tycker det är snyggt med lite repor genom åren. Det ger karaktär.:)
Jag vet inte. Jag polerar alltid mina akrylplastglas. :)
Kommer bli så snygg i grov canvas( om du slog till).
Edit; Ops fel medlem! Trodde dert var @Remofflan Den är snygg i rejsing oxå!
Ingen fara! Är ju samma modell. ;)
E602728D-27A2-4F77-8FC2-D465986B3317.jpeg

Jo, jag vet... :happyhappy: Det är bara det att jag ibland får lite ryck av OCD :oops:
Jag med. Det ska vara repfritt. Snyggast! :)
 
Topp