• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

perhog

Audemars
2-Faktor
Blir nog härlig att se på i solljuset 😄
I solljus slår den alla frostade rollar :)
IMG_1409.JPG
 

TotteH

Patek
2-Faktor

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag gillar 105 UTC, men undrar hur de tänkte med tavlan ock kl 12-markeringen. Det kommer att vara svårt att avgöra vad klockan faktiskt är i mörker. Det enda man kan orientera sig med är en liten skillnad på kl 6-indexet såvitt jag kan se. Det kommer att göra avläsningen onödigt svår. Borde ha varit t ex dubbla index kl 12. Eller en självlysande Sinn-logga.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Jag gillar 105 UTC, men undrar hur de tänkte med tavlan ock kl 12-markeringen. Det kommer att vara svårt att avgöra vad klockan faktiskt är i mörker. Det enda man kan orientera sig med är en liten skillnad på kl 6-indexet såvitt jag kan se. Det kommer att göra avläsningen onödigt svår. Borde ha varit t ex dubbla index kl 12. Eller en självlysande Sinn-logga.
Från SINN:s sida

Om du har den på handen vet du förhoppningsvis vilken sida som är upp, ligger den på bordet blir det lite knepigare :)

1604697588604.png
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Jag gillar 105 UTC, men undrar hur de tänkte med tavlan ock kl 12-markeringen. Det kommer att vara svårt att avgöra vad klockan faktiskt är i mörker. Det enda man kan orientera sig med är en liten skillnad på kl 6-indexet såvitt jag kan se. Det kommer att göra avläsningen onödigt svår. Borde ha varit t ex dubbla index kl 12. Eller en självlysande Sinn-logga.
Och om jag får fylla på med lite kritik (som tidigare nämnts i tråden) så kunde UTC-visaren ha lite lume tex i spetsen och vara lite mindre dominant i förhållande till den ordinarie timvisaren. Jag är i alla fall positivt överraskad av nyheten 105 totalt sett och gillar varianten utan UTC bäst.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Och om jag får fylla på med lite kritik (som tidigare nämnts i tråden) så kunde UTC-visaren ha lite lume tex i spetsen och vara lite mindre dominant i förhållande till den ordinarie timvisaren. Jag är i alla fall positivt överraskad av nyheten 105 totalt sett och gillar varianten utan UTC bäst.
Absolut. Någon form av lume på GMT visaren samt tex en triangel på ytter ringen vid 24 (och 12 på inner ringen) samt lume punkter vid 6,12 och 18 på ytterringen. Det skulle underlätta avläsningen.
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Jag håller dig och @rm83s svarta U50 som högst skyldiga för detta växande intresse för UX och helsvart 😄

Absolut inte! Men finansieringen kräver drastiska beslut 😉
Med rätta! Jag kanske inte gör det bättre nu, men efter några dagar med U50S så måste jag säga att om jag själv inte hade en helsvart Sinn skulle jag vara i nån slags vacuum just nu. :) Känns starkt beroendeframkallande och vansinnigt toolig. Seamaster PO eller Pelagos - även om jag älskar de klockorna och det såklart är lite nyhetens behag över Sinn:en - har verkligen inte varit i min tankevärld dessa dagar. U50:n sitter fäst mot armen som bettet på en rejält ilsken schäfer :)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Från SINN:s sida

Om du har den på handen vet du förhoppningsvis vilken sida som är upp, ligger den på bordet blir det lite knepigare :)

1604697588604.png
Min erfarenhet av just det där, har sedan några år börjat sova med klocka på för att på natten enkelt veta vad klockan är när jag vaknar, är att det är svårt att avgöra vilken vinkel jag har armen i när jag bara lyfter upp den för att läsa av tiden. Jag vet inte om jag har armen så att säga vinkelrätt framför mig själv eller inte. Man har ingen referens öht i totalt mörker.

Det där utseendet kommer att gör att jag måste ligga och räkna mig fram till hur många timmar efter klockan tolv klockan är, och dessutom kommer jag att behöva räkna ut om den är fem över, fem i, eller börjar närma sig halv -något-.

En solklar jättemiss i mina ögon. Ska den vara funktionell i mörker måste man snabbt utan att tänka efter, ha några snabba enkla referenser i tavlan som ger orienteringen direkt. Denna tavla har just ingen orientering alls. Olikt Sinn. Och dåligt tänkt. Det hade räckt med att Sinn varit självlysande så hade man vetat. Designen hade varit den samma.

Lite synd, för klockan är bra fin.
 
Senast ändrad:

perhog

Audemars
2-Faktor
Min erfarenhet av just det där, har sedan några år börjat sova med klocka på för att på natten enkelt veta vad klockan är när jag vaknar, är att det är svårt att avgöra vilken vinkel jag har armen i när jag bara lyfter upp den för att läsa av tiden. Jag vet inte om jag har armen så att säga vinkelrätt framför mig själv eller inte. Man har ingen referens öht i totalt mörker.

Det där utseendet kommer att gör att jag måste ligga och räkna mig fram till hur många timmar efter klockan tolv klockan är, och dessutom kommer jag att behöva räkna ut om den är fem över, fem i, eller börjar närma sig halv -något-.

En solklar jättemiss i mina ögon. Ska den vara funktionell i mörker måste man snabbt utan att tänka efter, ha några snabba enkla referenser i tavlan som ger orienteringen direkt. Denna tavla har just ingen orientering alls. Olikt Sinn. Och dåligt tänkt. Det hade räckt med att Sinn varit självlysande så hade man vetat. Designen hade varit den samma.

Lite synd, för klockan är bra fin.
Det har du rätt i. Tänkte inte på det du beskriver. Börja räkna mitt i natten i yrvaket tillstånd är inte de man önskar sig mest
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Det har du rätt i. Tänkte inte på det du beskriver. Börja räkna mitt i natten i yrvaket tillstånd är inte de man önskar sig mest
Nej, precis.
Har inte sovit med klockor tidigare men insett det praktiska i det.
Oftast har man annars någon form av stödbelysning, men är det verkligen beckmörkt så dör alla referenser runt omkring.
Jämför t ex med UX. Med dubbelindex kl 12 så har du direkt en referens.

105 UTC har ju dessutom den pyttelilla referens som finns kl 6. Inte så smart när vår tidräkning utgår från kl 12...

Otyskt. O-Sinn-igt.
Jag får skriva en rad till Tim.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
God morgon Sinnister.

Kommer ni ihåg hur många av oss var lite besvikna när vi såg de två japanerna som vi trodde var nyhetssläppet?

Visst finns det detaljer som kunde gjorts annorlunda och som flera av er redan kommit med genomtänka och konkreta förslag till förbättringar.
- Men vilka nyheter!
R500 som fullständigt skiter i att de flesta vill ha en tunnare klocka - den är helt inriktad på att vara ett instrument för bilföraren som tex EZM12 är för räddningspersonal.

105 serien där de vågat ta ett steg utanför det mer traditionella utseendet och moderniserat tavlan, återanvänt ett fantastiskt chassi.
Hatten av och ha en skön helg!
6E463093-CE68-43B1-99D0-C9C2EE3358C9.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp